LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Giftige eieren - ook giftige kippen?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
jan.van-de-nes
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2017 12:12
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door jan.van-de-nes »

De eieren zijn besmet met een giftige stof, die deze eieren heeft bereikt via het voer dat de kippen nuttigen. In dat voer is een giftige stof verwerkt, die een eventuele besmetting met bloedluis moet tegengaan. Zijn de kippen-zelf nu ook niet besmet? Kippen zijn vleesleverancier bij uitstek en worden in heel veel producten verwerkt alsmede aan tafel genuttigd. Kunnen we dat ook nog veilig doen?
Jan van de Nes - Den Helder

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het is volkomen onduidelijk of legkippen aan hun eindje ergens toch nog worden 'geschredderd' en in de voedselketen terrecht kunnen komen. Het interesseerd verder niemand van de verantwoordelijken, behalve hoe en waar ze de schade die nu is ontstaan kunnen claimen ... De bestuurders zijn niet thuis, corrigeren hun eerdere uitspraken en zijn bang om door te pakken. Hoe sterk is de eier-lobby eigenlijk, want uiteindelijk betalen de belastingbetalers het eier-gelag.

Inmiddels ga ik niet meer naar de afhaalchinees, heb mijn aangebroken fles advocaat ontzorgd, weet niet wat ik met eerder bereid voedsel in de diepvriezer kan doen en loopt tegen veel vragen aan, die juist niet overal op het internet beantwoord worden!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jan.van-de-nes schreef:De eieren zijn besmet met een giftige stof, die deze eieren heeft bereikt via het voer dat de kippen nuttigen.
In dat voer is een giftige stof verwerkt, die een eventuele besmetting met bloedluis moet tegengaan.
Het gif zat niet in het voer maar in de lucht door het reinigen van de stal om bloedluis te bestrijden. Heeft dus compleet niets met het voer te maken.
jan.van-de-nes schreef: Zijn de kippen-zelf nu ook niet besmet? Kippen zijn vleesleverancier bij uitstek en worden in heel veel producten verwerkt alsmede aan tafel genuttigd. Kunnen we dat ook nog veilig doen?
De stof komt enkel in de eieren terug en niet in de kip zelf. Door de kip een periode niet bloot te stellen aan het gif verdwijnt het uit hun systeem.

P.S. Een aantal jaar geleden was deze hoeveelheid nog niet een gezondheid risico. Nieuwe regel hebben de hoeveelheid verlaagd.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

hänschen klein schreef:Het is volkomen onduidelijk of legkippen aan hun eindje ergens toch nog worden 'geschredderd' en in de voedselketen terrecht kunnen komen. Het interesseerd verder niemand van de verantwoordelijken, behalve hoe en waar ze de schade die nu is ontstaan kunnen claimen ... De bestuurders zijn niet thuis, corrigeren hun eerdere uitspraken en zijn bang om door te pakken. Hoe sterk is de eier-lobby eigenlijk, want uiteindelijk betalen de belastingbetalers het eier-gelag.

Inmiddels ga ik niet meer naar de afhaalchinees, heb mijn aangebroken fles advocaat ontzorgd, weet niet wat ik met eerder bereid voedsel in de diepvriezer kan doen en loopt tegen veel vragen aan, die juist niet overal op het internet beantwoord worden!
Na al dit nieuws over eieren, heb ik elke dag meer zin in ei. Dus eet ik er een stuk meer. Dood ga ik toch wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er zullen wel weer miljoenen kippen vernietigd worden. Kippen waar niks mis mee is. Maar het moet van "den haag" of de vleesbranche is bang voor een slechte naam. Elke keer dat de voedselveiligheid in het geding is zijn de dieren het slachtoffer.

Als je je een klein beetje in de materie verdiept dan weet je dat dit hele gifverhaal enorm is opgeblazen. Feiten doen er niet toe. Het gaat om de beeldvorming.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:Elke keer dat de voedselveiligheid in het geding is zijn de dieren het slachtoffer.
Ook als de voedselveiligheid niet in het geding is

Bob Schurkjens schreef:Als je je een klein beetje in de materie verdiept dan weet je dat dit hele gifverhaal enorm is opgeblazen. Feiten doen er niet toe. Het gaat om de beeldvorming.
Heeft de NVWA zich dan niet in de materie verdiept ?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nijogeth schreef:
hänschen klein schreef:Het is volkomen onduidelijk of legkippen aan hun eindje ergens toch nog worden 'geschredderd' en in de voedselketen terrecht kunnen komen. Het interesseerd verder niemand van de verantwoordelijken, behalve hoe en waar ze de schade die nu is ontstaan kunnen claimen ... De bestuurders zijn niet thuis, corrigeren hun eerdere uitspraken en zijn bang om door te pakken. Hoe sterk is de eier-lobby eigenlijk, want uiteindelijk betalen de belastingbetalers het eier-gelag.

Inmiddels ga ik niet meer naar de afhaalchinees, heb mijn aangebroken fles advocaat ontzorgd, weet niet wat ik met eerder bereid voedsel in de diepvriezer kan doen en loopt tegen veel vragen aan, die juist niet overal op het internet beantwoord worden!
Na al dit nieuws over eieren, heb ik elke dag meer zin in ei. Dus eet ik er een stuk meer. Dood ga ik toch wel.
Doordat eieren momenteel zeer intensief worden getest, blijkt er ook nog samonella in voor te komen ... dus eet smakelijk!

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door harkja »

Wij worden al jaren vergiftigd door de voedselindustrie ! Niks nieuws onder de zon.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:De stof komt enkel in de eieren terug en niet in de kip zelf.
Dit lijkt op de klassieke kip-ei vraag.......maar als de stof niet in de kip zit, hoe komt de stof dan wel in het ei?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Doordat eieren momenteel zeer intensief worden getest, blijkt er ook nog samonella in voor te komen ... dus eet smakelijk!
Dat is toch algemeen bekend? Het is niet voor niets dat gerechten met rauwe eieren niet worden aanbevolen, zeker niet voor bejaarden, kinderen en zwangeren. Er zijn op sommige plaatsen overigens ook speciale eieren en kip die 'gegarandeerd' zonder salmonella zijn verkrijgbaar. Kost wel een hoop extra.

Dat er nu zoveel kippen worden vernietigd is waarschijnlijk omdat het duurder is om ze te laten leven tot de eieren weer veilig zijn, dan om nieuwe kippen te kopen. Of hard gezegd, vervanging is voordeliger dan reparatie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
sylvesterb schreef:De stof komt enkel in de eieren terug en niet in de kip zelf.
Dit lijkt op de klassieke kip-ei vraag.......maar als de stof niet in de kip zit, hoe komt de stof dan wel in het ei?
Uit de kip kan de stof verdwijnen (detoxen) maar in het ei zit het gewoon. Maar detoxen is erg kostbaar en daarom kiezen ze voor ruimen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens de NOS gaan ze een miljoen kippen weggooien (wel eerst vergassen natuurlijk).

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door JvandeW »

16again schreef:
sylvesterb schreef:De stof komt enkel in de eieren terug en niet in de kip zelf.
Dit lijkt op de klassieke kip-ei vraag.......maar als de stof niet in de kip zit, hoe komt de stof dan wel in het ei?
De stof zit wel in de kip maar niet in de vleeskip. Vleeskippen zijn relatief jong wanneer ze geslacht worden en de stallen worden na gebruik schoongemaakt voor een nieuwe lading kippen. Hierdoor krijgt bloedluis weinig kans te bestaan in de stallen van vleeskippen.

jan.van-de-nes
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2017 12:12
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door jan.van-de-nes »

Iedereen bedankt voor de reacties. Kip eten is dus geen probleem.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door JvandeW »

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... -fipronil/

Mijn uitleg wordt hier op Radar ook nog eens bevestigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

jan.van-de-nes schreef:Iedereen bedankt voor de reacties. Kip eten is dus geen probleem.
De NVWA gaat nu tòch kippen testen die sàmen met leghennen op hetzelfde bedrijf rondlopen, dus ik zou deze conclusie voorlopig nog maar niet trekken wanneer het om mix-bedrijven gaat. Hoe kan je die als consument herkennen? Niet dus ...

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door Esceha »

jan.van-de-nes schreef:De eieren zijn besmet met een giftige stof, die deze eieren heeft bereikt via het voer dat de kippen nuttigen. In dat voer is een giftige stof verwerkt, die een eventuele besmetting met bloedluis moet tegengaan. Zijn de kippen-zelf nu ook niet besmet? Kippen zijn vleesleverancier bij uitstek en worden in heel veel producten verwerkt alsmede aan tafel genuttigd. Kunnen we dat ook nog veilig doen?
Jan van de Nes - Den Helder
Bent u een week naar een andere planeet geweest??????? Is in elk Journaal, etc.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zit in kippen, koeken, ei produkten in het algmeen, dit probleem is veel groter als men doet voorkomen...

in vele andere landen haalt men ook mayo enz enz uit de schappen en wij hier in Nederland blijven dit lekker consumeren!!!

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door 16again »

Is dit probleem nu echt veel groter als men doet voorkomen, of is het probleem door de NVWA opgeblazen?
https://www.ftm.nl/artikelen/wat-is-er- ... veiligheid
Als blijkt dat de NVWA veels te strikte normen heeft gehanteerd, dan gaan de boeren deze instantie, en dus de staat aanklagen. Mogelijk betaalt de belastingbetaler uiteindelijk de prijs voor de doorgedraaide eieren en verziekte markt

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Giftige eieren - ook giftige kippen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Is dit probleem nu echt veel groter als men doet voorkomen, of is het probleem door de NVWA opgeblazen?
https://www.ftm.nl/artikelen/wat-is-er- ... veiligheid
Als blijkt dat de NVWA veels te strikte normen heeft gehanteerd, dan gaan de boeren deze instantie, en dus de staat aanklagen. Mogelijk betaalt de belastingbetaler uiteindelijk de prijs voor de doorgedraaide eieren en verziekte markt
Daar zal het inderdaad wel op neerkomen denk ik, zeker gezien de claims op meerdere bases die de nvwa nog voor haar kiezen gaat krijgen.

Gesloten