LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Volmerm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:02

Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door Volmerm »

Mijn oude moeder heeft zowel diabetesmaterialen nodig, maar ook incontienetiemateriaal. Tot 1 januari 2021 kon dit bij Zilverenkruis vergoed worden door de apotheek die ook de medicatie levert.

Per 1 januari 2021 mag dit bij zilverenkruis alleen nog maar (vergoed) bij door hun aangewezen hulpmiddelenleveranciers. Deze overgang is dramatisch. De apotheek weigert de betreffende informatie door te geven aan de Zilverenkruis hulpmiddelen leverancier en de betreffende hulpmiddelen leveranciers zij telefonisch niet of nauwelijks bereikbaar (28 minuten in de wacht hangen en dan vervolgens een verbroken verbinding te krijgen is geen uitzondering). Het kost uren om iets geregeld te krijgen. Er is immers veel afstemming voor nodig om de juiste materialen, de hoeveelheden en frequenties van leveringen goed geregeld te krijgen. Het veroorzaakt enorm veel kopzorgen.

Op deze wijze komt de levering van zaken die essentieel zijn voor goede diabeteszorg en andere lichamelijke ongemakken ernstig in gevaar.

€ 26 miljoen besparen voor Zilverenkruis leid tot vreselijke problemen. Hier moet snel iets aan gebeuren anders gaat het echt fout. Mijn moeder is vast niet de enige met deze problemen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat is inderdaad heel vervelend. Heeft u hierover al contact opgenomen met Zilveren Kruis?
Zij hebben immers een contract met deze leveranciers afgesloten.

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heb je al contact opgenomen met zilveren kruis? Als dat niet het gewenste resultaat geeft dan kun je een officiële klacht indienen op https://www.zilverenkruis.nl/consumente ... t-indienen

Volmerm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:02

Re: Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door Volmerm »

Ik zeker mijn zorgen al geuit bij Zilverenkruis en aangegeven waar het aan schort. Het was echter geen formele klacht. ZK vindt het ook niet kunnen dat de hulpmiddelen leveranciers (meerdere overigens met dezelfde problemen) het niet aankunnen.
ZK heeft echter deze druk op een beperkt aantal leveranciers zelf veroorzaakt.

Je bent als individueel behoorlijk machteloos.

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien mogelijk, wacht het even af tot februari. Hopelijk is het een opstart probleem.

Op de website van de overheid www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgve ... erzekeraar staat hoe je in contact komt met de ombudsman en met geschillencommissie.

Volmerm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:02

Re: Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door Volmerm »

Het is zeker een opstartprobleem. Zilverenkruis is één van de grootste, zo niet de grootste ziektekostenverzekeraars. Nu is er dus een tsunamie van nieuwe aanmeldingen bij een handjevol hulpmiddelen leveranciers verbonden aan Zilverenkruis. Die partijen zagen dit toch ook al een tijd geleden aankomen. Desondanks zijn ze er niet op ingesteld. Ze hebben inadequate klantensupport afdelingen. Die hadden ze al dan niet tijdelijk vroegtijdig moeten opschalen. Komt nog bij dat voor wie het zel niet kan regelen door bijv. ouderdom, er een enorme druk op de omgeving wordt gelegd die alles zelf maar moeten zien uit te zoeken en uit te vinden.

Het droevige is dat de patiënten de dupe van worden van deze bezuinigingsmaatregel en mogelijk klem komen te omdat ze steeds vastlopen. Bij de vertrouwde apotheek had je doorgaans maar een half woord nodig om iets te regelen. Hoe kom je tijdig aan je insulinepennen, incontienebntiematerialen, .... etc. Wie helpt hen.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door Har45 »

Zilverenkruis heeft ruim voor 31 december 2020 de veranderingen kenbaar gemaakt, de verzekerden hadden ruim op tijd keuze kunnen maken voor een andere aanbieder.

Link : https://www.zilverenkruis.nl/consumente ... /downloads
En dan de optie............. belangrijkste veranderingen ZK ( herziene versie) op bladzijde 3 staat daar punt over diabeten.

Als ik verder kijk zie ik bijvoorbeeld op Mediq dat deze contracten heeft met alle zorgverzekeringen en bereid is om als toeleverancier te fungeren aan huisartsen en apotheken. Maar dan moet uw huisarts of apotheek wel bereid zijn om hieraan mee te werken

Link: https://mediq.nl/actueel/zilverenkruis? ... wE#patient

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Hulpmiddelen leveranties Zilverenkruis per 1 jan 2021

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Uw wist het ruim van tevoren, dus alle schuld bij de leveranciers en ZK in de schoenen schuiven is niet terecht denk ik. Het is nu natuurlijk wel vervelend. Hier zijn we tevreden met de landelijke leverancier, in tegenstelling tot de apotheek.

Gesloten