LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door geengast »

Is eigenlijk een non-topic. Als iemand niet donor wil zijn, heeft hij daartoe zijn redenen. Echter, diezelfde redenen zullen hem dan ook weerhouden om een donororgaan te ontvangen.

Dus is het niet de vraag of het mag, maar als de ontvanger consequent is, zal hij het orgaan moeten weigeren.

pietje1234567
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2019 13:33

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door pietje1234567 »

Ik heb bewust NEE ingevuld.. De reden hiervoor is dat het helaas niet mogelijk is om te bepalen wie wat gaat krijgen.
Ik wil niet het risico lopen dat mijn longen terecht komen bij iemand die zijn eigen longen verpest heeft met roken,
iets wat ikzelf nooit heb gedaan, of mijn lever bij iemand die wel alcohol heeft gedronken, iets wat ik ook nooit heb
gedaan, of mijn...... ga zo maar verder.

MarieJanne
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2019 13:43

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door MarieJanne »

Ik vind dit niet terecht voor de leeftijd die hierover zelf mag beslissen.
Daaronder wel.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je hebt een ziekte waardoor je niet kunt doneren, je kunt echter dan wel ontvangen!!!

Whats next???

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Moneyman schreef:
21 nov 2019 20:13
Toch gebeurt dat natuurlijk wel, moederslink. Er zijn te weinig donors, dus er moet wel geprioriteerd worden. Lijkt me een onmogelijke job...
Maar het orgaan of wat dan ook gaat wel naar degene waarbij de match de meeste kans van slagen heeft.
Zomaar ergens iets plaatsen zonder een redelijke match is zonde van al het werk en weer een orgaan minder.

ATHJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2019 09:59

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door ATHJ »

Nee, per sé niet, wat mij betreft.
als je het jezelf gunt, gun het dan eerst een ander.

idaaltena
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2010 19:03

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door idaaltena »

Als iemand een orgaan krijgt dat ik na mijn dood heb afgestaan, dan kan ik deze persoon besmetten met een ernstige, besmettelijke ziekte waaraan hij/zij kan overlijden. Bovendien kan deze persoon ook andere mensen met deze ziekte besmetten. Moet ik me dan toch maar opgeven als donor om ervoor te zorgen dat ik later eventueel een orgaan van iemand anders krijg? Ik dacht het niet...

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door marnix »

Tuurlijk niet, maar je hebt gelukkig wel recht op donatie van anderen,

Juut57
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2019 15:20

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Juut57 »

Lijkt me héél terecht dat ontvangen dan ook niet kan. Wel belangrijk dit in alle informatie aan burgers duidelijk te vermelden en voor akkoord te laten tekenen/aanvinken.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door criticus2 »

idaaltena schreef:
25 nov 2019 15:04
Als iemand een orgaan krijgt dat ik na mijn dood heb afgestaan, dan kan ik deze persoon besmetten met een ernstige, besmettelijke ziekte waaraan hij/zij kan overlijden. Bovendien kan deze persoon ook andere mensen met deze ziekte besmetten. Moet ik me dan toch maar opgeven als donor om ervoor te zorgen dat ik later eventueel een orgaan van iemand anders krijg? Ik dacht het niet...
gelukkig wordt op dat soort zaken gecontroleerd voordat er onderdelen worden overgezet...

Maar wat een start van de discussie. zo lust ik er ook nog wel een paar. Ik heb geen zin om mee te betalen aan al die behandelingen van zieken die door eigen gedrag (roken..) ziek geworden zijn..

Snappen diegenen die zo stellig zijn: niet doneren dan ook niet ontvangen.. wel wat de lading van die stelling is..? en wat het inhoudt als je de basis van die redenering consequent gaat doorvoeren? wanneer je wat dieper nadenkt...

alex.winckers
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:01
Locatie: Maastricht

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door alex.winckers »

Ik ben van mening van wel.
Er zijn namelijk ook mensen die om gezondheidsredenen niet in aanmerking komen om zelf donor te worden.
Deze mensen zouden “als straf” geen donororgaan kunnen krijgen.
Nu zouden deze mensen DUBBEL worden gestraft !!!
Er bestaan namelijk ook nog chronisch zieken patiënten en gehandicapten.

Sushi
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2011 16:30

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Sushi »

Ik vind dat ze als laatste aan de beurt moeten komen. Het is toch een fijn idee dat je iemand een leven kan geven als dat van jou ophoudt? Ik ben ook mijn hele leven bloeddonor geweest en vind het jammer dat ik nu te oud ben om stamceldonor te worden. Ik hoop dat gezonde, jonge mensen zich alsnog opgeven hiervoor.

LilianR
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2019 11:00

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door LilianR »

Ik vind het bizar dat mijn eigen organen naar iemand kunnen gaan die heel bewust heeft aangegeven zelf geen organen af te willen staan. Dat wil ik helemaal niet! Ik schenk mijn organen graag aan iemand die zelf ook donor is.

verhaar5
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2019 14:58

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door verhaar5 »

Iets te kort door de bocht. Er zijn veel mensen die eenvoudigweg geen donor kunnen zijn omdat ze aan één of meerdere ziektes lijden. Deze patiënten moeten dan wel degelijk in aanmerking kunnen komen voor een orgaan.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alex.winckers schreef:
25 nov 2019 17:11
Ik ben van mening van wel.
Er zijn namelijk ook mensen die om gezondheidsredenen niet in aanmerking komen om zelf donor te worden.
Deze mensen zouden “als straf” geen donororgaan kunnen krijgen.
Nu zouden deze mensen DUBBEL worden gestraft !!!
Er bestaan namelijk ook nog chronisch zieken patiënten en gehandicapten.
Een gehandicapte kan natuurlijk beslist donor zijn als hij of zij dat zou willen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door tttlocke »

LilianR schreef:
25 nov 2019 17:54
Ik vind het bizar dat mijn eigen organen naar iemand kunnen gaan die heel bewust heeft aangegeven zelf geen organen af te willen staan. Dat wil ik helemaal niet! Ik schenk mijn organen graag aan iemand die zelf ook donor is.
U mag kiezen:
1.) Donor, met het risico dat mogelijk organen van u terechtkomen bij iemand die zelf geen donor wil zijn;
2.) Geen donor, met de zekerheid dat dat niet kan gebeuren.

Wat kiest u?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door kweenie »

LilianR schreef:
25 nov 2019 17:54
Ik vind het bizar dat mijn eigen organen naar iemand kunnen gaan die heel bewust heeft aangegeven zelf geen organen af te willen staan. Dat wil ik helemaal niet! Ik schenk mijn organen graag aan iemand die zelf ook donor is.
Dat kun je bizar vinden. Een ander zal het als niet-roker bizar vinden dat zijn longen misschien naar een (ex-) roker gaan. En een vegetariër vindt het misschien bizar dat de organen naar een carnivoor kunnen gaan. Zo zijn er een hoop gradaties in wat mensen 'bizar' kunnen vinden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat 'gevoeliger' verschillen, zoals andere huidskleur of een ander geloof.

Gelukkig mag je dit in Nederland bizar vinden en gelukkig wordt daar in dit geval geen rekening mee gehouden.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Nijogeth schreef:
23 nov 2019 17:23
Het is niet zo dat dat niet aangepast zou kunnen worden. Persoonlijk vind ik dat namelijk een heel goed idee. Ik snap namelijk niet waarom iemand na zijn dood geen organen zou doneren (ik kan echt werkelijk geen enkele logische reden bedenken) en ik gun mijn organen bijvoorbeeld liever niet aan iemand die anderen dat ook niet gunt. Helaas is die keus er nu nog niet, maar in mijn ogen zou dat best een toegevoegde waarde kunnen zijn.
Mensen die geen donor willen zijn kunnen daar allerlei redenen voor hebben. De discussie hierover is zinloos omdat het primair over emotie gaat. Wel vind ik het van u erg kort door de bocht om al die redenen af te doen met " het een ander niet gunnen". Ook daar blijkt weer de emotie om de hoek te komen. Ik ken mensen die enorm worstelen met deze beslissing waarbij "gunnen" niet eens in hun hoofd opkomt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je als donor geregistreerd staat ben jij , gelukkig (!) , niet degene die beslist waar bv jouw organen, huid en ogen naartoe gaan.
Dat zou wat zijn .....dat jij uitzonderingen gaat bepalen , niet naar een roker , niet naar een junk, niet naar een alcoholist...... :evil:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nog afgezien van ethische en praktische bezwaren (overigens genoemd in dit topic, maar consequent genegeerd door de mensen die neigen een systeem zoals gesuggereerd in de OP te ondersteunen), is het een illusie te verwachten dat een overheid die haar specifieke keuze heeft gemaakt om het tekort aan donoren te aan te pakken, een werkwijze zal faciliteren die mogelijk leidt tot minder donoren of het verloren gaan van bruikbare donororganen (terwijl intussen iemand die op een wachtlijst staat, komt te overlijden).

Gesloten