Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Quintino12
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2021 18:28

Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Quintino12 »

Ooit toen ik een jaar of 16 was vond ik het leuk om te spelen met zaklantaarns.
Uiteindelijk heb ik een zaklamp op AliExpress gekocht met 3200 lumen.
Je raad het al, ik heb perongeluk ermee recht in mijn ogen geschenen van een halve meter afstand een paar jaar terug..
Het duurde Minder dan 1 seconden, maar ik was wel erg verblind en het duurde echt even voordat mijn verblinding weg was.
Uiteindelijk trok het weg en merkte ik er niks van en leek mijn zicht normaal.
Toch merkte ik gekke klachten sinds dien. mijn zicht is super goed maar als ik buiten ben zie ik soms licht vlekjes dit zijn echt witte vlekken. Vooral als ik hardloop wordt dit erger.
Als ik die lichtvlekjes zie krijg meestal ook druk ach mn ogen en heel soms licht hoofdpijn.
Dat trekt ook weer weg maar het komt zomaar op, ik bedoel hier geen (mouches mee).
Het is echt anders het volgte mij
Ook als het snachts is en ik ga extreem erg knipperen zie ik een soort zwart vlek in het midden zowel beide ogen. Niet helemaal rond maar een beetje vormig. Als ik niet snel knipper is mijn nachtzicht wel goed

Onderzoek:
Ik heb een heel onderzoek gedaan met mijn ogen zo is mijn netvlies gecontroleerd door OMC en die zag er bijzonder goed uit, en was totaal geen schade te zien op de scans.
Ik heb wel vaak een voorhoofdsholteontsteking gehad door mijn allergie.Toch geloofde ik het niet dat mijn ogen gezond waren, want ik heb gewoon klachten. Daarom ben ik vorige week bij de bergman clinics geweest en heb daar een gezichtveldtest gedaan daar kwam uit dat ik hele goede ogen had. Daarna had ik een een OCT scan en daar kwam niks geks uit. Juist heel goed. Heb 4 verschillende oogartsen gesproken zei zeggen allemaal dat mijn ogen gezond zijn en dat die zaklamp er niks mee te maken heeft. Iedereen zegt oogmigrane maar ik heb toch andere soort vlekken.</p>
vooral als ik sport zie ik een soort doorzichtig patroon in de lucht (een soort nadruk) die ook weer verdwijnt.
ik maak mij zeer zorgen om mijn ogen kan niet meer functioneren omdat ik mij erg aan die lichtflitsen.

mijn bloeddruk is 131 / 81. Dat is het niet.

hieronder een voorbeeld(rechts lichtflits die ik soms zie)

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bedankt voor uw bericht. U raadt dus de zaklamp 3200 lumen van Ali niet aan?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Smartje »

Zijn er Oogartsen op dit Forum ? of heeft iemand hier een goede doorverwijzing.

Ik zelf heb met de Bergmanclinic geen slechte ervaringen zijn vakkundig en accurate diagnoses.

Ik spreek de Chirurg met zijn voornaam aan (nog net geen ouwe jongens krentenbrood)
Vragen werden duidelijk beantwoord; we werken ook bijna met de zelfde gereedschappen :D
Ook voor complicaties, krijg je snel een dienstdoende collega chirurg aan lijn.
En volgende dag voor zekerheid op spreekuur verwacht.
Voor mij een Topclinic en vertrouwen in.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

heb je wel eens geprobeerd om op een andere manier als hardlopen je hartslag en bloeddruk te verhogen en dan te kijken of je dan ook van die lichtvlekjes ziet.
wellicht mankeert er niet speciaal iets aan je ogen, maar zit de oorzaak in iets anders.
ik moet zeggen dat ik 131/81 best hoog vind, althans je bovendruk. zeker als ik ervan uit ga dat je niet veel ouder als 26 kan zijn.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door kuklos »

Quintino12 schreef:
02 apr 2021 18:33
Heb 4 verschillende oogartsen gesproken ....
Wat kunnen wij dan nog doen?

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Een goede bekende van mij is een jaartje of 3 geleden in Rotterdam geopereerd aan 1 oog. Een jaartje of 40 geleden had hij
het zicht verloren in zijn andere oog aan een oogziekte die toen nog niet behandelbaar was. Hij kreeg veel klachten aan zijn
enige nog werkende oog. Het ziekenhuis in Rotterdam was het enige wat het aandurfde om hem te opereren daaraan.
Het resultaat is dat deze man 4 maande na die operatie zelfs weer zijn rijbewijs terug heeft gekregen. Of en hoe U daar
ook eventueel naar toe kunt, dat kunt U het beste aan uw huisarts vragen.

Quintino12
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2021 18:28

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Quintino12 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Voor de duidelijkheid ben ik nu net 21 jaar oud. Ben best sportief en dan zijn die lichtflitsen best hinderlijk. Ik hoop iemand ooit te vinden die zegt hee, dit heb ik ook en ik ben er vanaf gekomen door....
Maar dat vind je niet zomaar, als ik bijvoorbeeld een luchtbed opblaas zie ik ook die lichtflitsen. Hoe rustiger ik doe hoe minder last ik heb. Ik heb soms ook last van oorsuizen terwijl ik een goed gehoor heb, heb ook geen beschadigingen aan mijn gehoor. Ik denk echt dat er iets mis is ergens maar niemand weet waar.

sake1987

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als meerdere oogartsen en verschillende scans aangegeven dat alles goed is, misschien eens een gesprek met een psycholoog?
Dit is niet lullig bedoeld, maar mijn jongste zoon lijdt behoorlijk aan hypochondrie, toevallig ook gefixeerd op zijn erg goede gezonde ogen.
Na veel ziekenhuis bezoeken, helpt tot nu toe de psycholoog.

Quintino12
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2021 18:28

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Quintino12 »

Jaaa ik ervaar soms zulke gekke flitsen, en ik denk dat het toch vanuit mijn ogen af komt.
Ik twijfel niet aan de oogarts, het klopt wel wat hun zeggen.
Maar toch pieker ik erover en dat maakt het er zeker niet beter op. Ik ga wel kijken bij de huisarts of ik met iemand kan praten.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door kuklos »

Quintino12 schreef:
03 apr 2021 10:34
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Je blijft erg vaag in wat je nu precies van de mensen op dit forum verwacht.
Of ben je hier op zoek naar iemand die hetzelfde is overkomen?
Quintino12 schreef:
03 apr 2021 10:34
Ik hoop iemand ooit te vinden die zegt hee, dit heb ik ook en ik ben er vanaf gekomen door....

Quintino12
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2021 18:28

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Quintino12 »

Jaa mijn doel is eigenlijk om iemand te vinden die hetzelfde ervaart en hoe die gene er dan mee omgaat.
Of eventueel mensen vinden die weten/denken wat dit probleem zou kunnen zijn.
Het liefst wil ik hiervan af natuurlijk maar als het minder wordt zou ik ook blij van worden.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Smartje »

Allereerst: Ben ook geen medicus of zieleknijper.
Uit jou (eerste) en laatste bericht herken ik wel iets.
Wordt wel een verhaal, maar "selecteer" zelf er uit waar je iets mee kan.

Je ogen zijn getest en dat zal dan niet de oorzaak zijn van jou probleem.
Kan wel een "bij"verschijnsel zijn van een ander onderliggend probleem.

Ook je allergie en wat je eerder omschreef kunnen "bij"verschijnselen geven.
Oorsuizingen heb ik altijd, bij mij is dat gehoorschade en nu ik er aan denk "hoor" ik het ook.
Bij lichamelijke en/of geestelijk inspanning (sportief) geef je aan dat je lichtflitsen ziet.
Ben zelf bezig Bijtje en bij teveel hooi op je vork en in je hoofd, heb ik gemerkt in donker ook de lichtflitsen die jij omschreef.
Hoe meer ik er op ging letten hoe langeŕ ik het bleef zien.
Is wel vanzelf weer overgegaan!
Wat je zelf ook aangeeft is als je rustiger bent dat minder is/wordt.
Het lichaam heeft een zelfherstellende functie.
Jij bent er zelf van overtuigd dat er iets mis is, maar niemand vindt het.

Na de oog onderzoeken weet je wat je "niet" hebt. Maar wat er dan wel is?
Probeer eerst "rust" in je Hoofd te krijgen.
Bij verdere onderzoeken hoop ik voor je, dat er een arts is die toch zijn vinger op de zere plek kan leggen.
Ik hoop als laatste dat dit stukje levenservaring er iets toe bijdraagt
om alles wat jij omschrijft wat draaglijker te maken.

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door thetung »

Zoek maar een goede Amerikaanse advocaat, schade claimen bij Alie - zoals de rokers tegen tabaksbedrijven. Misschien krijgt je miljoenen dolar!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door moederslink »

De bloeddruk vind ik alleszins keurig: 130/80.
Het kan best zijn dat door inspanningen je méér lichtflitsen ziet omdat het hart harder pompt en het bloed door de aderen jaagt bij inspanningen.
De bloedsomloop gaat door het hele lijf en bij rust heb je minder last schrijf je.
Ik zou me geen zorgen maken, ik ben geen medicus maar je bent uit en te na getest.
Vraag eens aan je huisarts hoe dat zit met een versnelde hartslag bij inspanningen en of dat ook effect kan hebben op deze lichtflitsen.

Quintino12
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2021 18:28

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Quintino12 »

Ik durf niet te zeggen of die lamp er iets mee te maken heeft gehad. Want ik keek echt voor minder dan 1sec erin.
Maar toen begon de paniek wel en heb ik verschillende testen gedaan en viel mij als eerst dat vlekje op snachts met knipperen.
Die lichtflitsen had ik toen niet, die begonnen pas een paar maanden later.
Iedereen inclusief oogartsen zeggen dat dit geen schade kan hebben gegeven bovendien zien zij niks op de scans (oct).
Alleen lasterpennen kan je netvlies echt beschadigden.
Maar die lichtflitsen zijn ook geen symptomen van een beschadiging omdat het weer over gaat. En alleen met inspanning komt.
Ik ga sowieso proberen te ontspannen, ik heb wel hooikoorts, weet niet of dat een verband is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door moederslink »

Quintino12 schreef:
03 apr 2021 14:26
Maar die lichtflitsen zijn ook geen symptomen van een beschadiging omdat het weer over gaat. En alleen met inspanning komt.
Ik ga sowieso proberen te ontspannen, ik heb wel hooikoorts, weet niet of dat een verband is.
Hooikoorts lijkt mij niet dat daar een verband mee te leggen is.
Bij inspanning : lees mijn eerdere reactie hierboven.
Niet teveel piekeren, overleg even met de huisarts.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door kuklos »

Quintino12 schreef:
03 apr 2021 14:26
....... ik heb wel hooikoorts, weet niet of dat een verband is.
Ik vraag me steeds meer af wat je nou precies probeert te bereiken hier. Wij zijn geen medici. En zelf medici zullen niet op basis van een paar berichten op een forum een diagnose stellen.

Quintino12
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2021 18:28

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Quintino12 »

Een oorzaak vinden van mijn problemen of iemand vinden die dit ook ervaart.
Zoals ik al eerder heb gezegd...🤦‍♂️

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door kuklos »

Dus 4 oogartsen luister je niet naar maar op een consumentenforum moeten consumenten middels een paar tekstberichten wel de oorzaak vinden?

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Oogproblemen: wat is er aan de hand?

Ongelezen bericht door Radar »

Ik zou me met dit soort vragen inderdaad eerder tot medici wenden dan navraag te doen op een forum: probleem is een beetje dat het stellen van een adequate diagnose zo op afstand met deze al met al toch wat gebrekkige informatie (laat staan een gedegen medische onderbouwing) wat tricky wordt. Het is ook niet direct een consumentenprobleem, dus ik gooi er een slot op.

Succes gewenst aan de topicstarter.

Groeten, Radar^SK

Gesloten