LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Robjee »

De inname van suikerhoudende dranken (frisdrank, vruchtensap) is de laatste tientallen jaren toegenomen. Via verschillende mechanismen leidt deze toename tot een verhoogd risico op overgewicht, diabetes en andere risicofactoren voor hart- en vaatziekten (onafhankelijk van overgewicht).
Hierover zijn de laatste jaren verschillende overzichtsartikelen over verschenen met een duidelijke conclusie: Beperkt het gebruik van suikerhoudende dranken.


Higher consumption of sugar-sweetened beverages is associated with a greater magnitude of weight gain and an increased risk for development of type 2 diabetes in women, possibly by providing excessive calories and large amounts of rapidly absorbable sugars.
http://jama.ama-assn.org/content/292/8/927.full.pdf

Sugar-sweetened beverage consumption is associated with a significantly elevated risk of type 2 diabetes, whereas the association between artificially sweetened beverages and type 2 diabetes was largely explained by health status, pre-enrollment weight change, dieting, and body mass index.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21430

In middle-aged adults, soft drink consumption is associated with a higher prevalence and incidence of multiple metabolic risk factors.
http://circ.ahajournals.org/cgi/reprint/116/5/480

In addition to weight gain, higher consumption of SSBs is associated with development of metabolic syndrome and type 2 diabetes. These data provide empirical evidence that intake of SSBs should be limited to reduce obesity-related risk of chronic metabolic diseases.
http://care.diabetesjournals.org/conten ... 7.full.pdf

SSBs are the greatest contributor to added sugar intake in the US and are thought to promote weight gain in part due to incomplete compensation for liquid calories at subsequent meals. SSBs may also increase T2DM and cardiovascular risk independent of obesity, as a potential contributor to a high dietary GL and increased fructose metabolism leading to inflammation, insulin resistance, impaired beta-cell function, and high blood pressure as well as accumulation of visceral adiposity/ectopic fat, and atherogenic dyslipidemia. For these reasons and the fact that they have little nutritional value, intake of SSBs should be limited and replaced by healthy alternatives such as water
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 189965.pdf

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door vroem »

het grootste probleem is dat de categorie die het betreft hier niet in geinteresseerd is. die blijft zich voltanken met cola, red bull en andere meuk....Zelfs als je ze als tandarts (die dit zoort probleemgevallen in de regel eerder ziet dan de huisarts...)vertelt dat ze in noodtempo hun gebit aan het slopen zijn (wat blijkt uit de reeks afspraken elk jaar om weer nieuwe gaatjes te vullen) maar daarnaast hard op weg zijn naar genoemde problemen wat niet met een vullinkje of kroon op te lossen is, heb je het enemaal kom je er niet meer vanaf.., komt de boodschap niet door. kom je ze een dag later in de supermarkt tegen met een tray red bull enj een six pack cola onder de arm of zo.... wel beschaamd kijken maar gewoon doorgaan... vooral doen, voorlopig kan ik er goed van op vakantie zal ik maar zeggen.. en maar klagen dat de gezondheidszorg zo duur is...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat mag je volgens een tandarts wel drinken.....water. :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wat is tegenwoordig nog wel goed.
Dat gezeik over eten en drinken word ik doodmoe van.

Ik eet en drink gewoon wat ik lekker vind!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door snepke »

sephora30 schreef:Wat is tegenwoordig nog wel goed.
Dat gezeik over eten en drinken word ik doodmoe van.
Ja en dan moet je weer aan die energiedrankjes om weer een beetje actief te worden en daar zit weer te veel suiker in.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Wat is tegenwoordig nog wel goed.
Dat gezeik over eten en drinken word ik doodmoe van.

Ik eet en drink gewoon wat ik lekker vind!
Ik ook, we leven maar 1 keer, dan maar paar jaar korter
maar gegeten, gedronken, gedaan wat we wilden doen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:Wat is tegenwoordig nog wel goed.
Dat gezeik over eten en drinken word ik doodmoe van.

Ik eet en drink gewoon wat ik lekker vind!
Ik ook, we leven maar 1 keer, dan maar paar jaar korter
maar gegeten, gedronken, gedaan wat we wilden doen.
prima! heb ik helemaal gene problemen mee! zoals gezegd ik ga er goed van op vakantie :mrgreen: maar dan ook niet zeuren dat de tandartskosten zo hoog zijn.....zoals al eerder door mij gesteld: grootste deel van de gebitsproblemen worden veroorzaakt door eigen gedrag mbt eten en drinken. Dus wil je daarmee doorgaan prima maar accepteer dan ook de gevolgen voor de knip....geldt ook voor de rest van het lijf natuurlijk . En we hebben het hier niet over een biertje af en toe, maar styructureel gedrag zoals een fles cola per dag, meerdere blikjes energy drank (welke fors verslavend werkt ,naast de andere problemen).

gewoon doorgaan prima! ik ga vast boeken... :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nou moet ik wel bekennen dat ik bijna geen frisdrank drink maar alleen ijswater.
Ik heb dus makkelijk praten haha :lol:

shaibah
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 aug 2005 21:21

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door shaibah »

Water een heerlijke dorstlesser, voor mij dagelijks 2 liter kraanwater.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:

prima! heb ik helemaal gene problemen mee! zoals gezegd ik ga er goed van op vakantie :mrgreen: maar dan ook niet zeuren dat de tandartskosten zo hoog zijn.....zoals al eerder door mij gesteld: grootste deel van de gebitsproblemen worden veroorzaakt door eigen gedrag mbt eten en drinken. Dus wil je daarmee doorgaan prima maar accepteer dan ook de gevolgen voor de knip....geldt ook voor de rest van het lijf natuurlijk . En we hebben het hier niet over een biertje af en toe, maar styructureel gedrag zoals een fles cola per dag, meerdere blikjes energy drank (welke fors verslavend werkt ,naast de andere problemen).

gewoon doorgaan prima! ik ga vast boeken... :lol:
Daarom zou toch niet goed zijn dat mensen niet meer naar jou zouden gaan of niets meer zouden mankeren aan hun tanden/kiezen zou jij niet meer op vakantie kunnen gaan, is toch ook niets.
En de hoogte van de tandartskosten....ach het inkomen van een tandarts is ook niet mis...

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Robjee »

sephora30 schreef:Dat gezeik over eten en drinken word ik doodmoe van.
Het topic is niet bedoeld om mensen te zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Wanneer mensen structureel "ongezond" willen leven is dat hun keuze. Maar zoals vroem al aangaf, dan moeten ze ook de consequenties (financiëel, fysiek en psychisch) geaccepteerd worden.

En al wordt iemand doodmoe van het "gezeik" over eten en drinken, dat neemt niet weg dat overmatig gebruik van suikerhoudende dranken gepaard gaat met een verhoogd risico op gezondheidsproblemen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ach, ik vind het soms wel informatief dergelijke dingen te lezen. Maarja wat is het alternatief? Water en ?? In plaats van alleen een paar linkjes hier neer te plakken verwijzend naar allerlei onderzoeken; geef dan ook een paar goede alternatieven naast water (al dan niet met bubbels). Zodat we niet helemaal door de onderzoeken met alle statische verantwoordingen hoeven heen te ploegen.

Sephora, als je er moe van wordt... tja je hoeft het topic natuurlijk niet te lezen toch?.. :lol:

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Robjee »

Emmy schreef:Maarja wat is het alternatief?
Een alternatief zouden niet-suikerhoudende dranken zijn, of in ieder geval dranken met minder suiker. Denk hierbij aan water, thee, koffie, melk, groentesappen en lightfrisdrank (deze laatste is door de lage zuurgraad wel schadelijk voor de tanden).
Overigens is het niet zo dat je nooit een suikerhoudende frisdrank zou mogen drinken om de genoemde gezondheidsproblemen te voorkomen. Zo zwart wit is het niet, alles met mate.
Maar het gebruik van suikerhoudende dranken is toegenomen tot een niveau dat wel gezondheidsproblemen ontstaan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Even over de alternatieven:
Thee en koffie -> uiteraard geen suiker toevoegen natuurlijk :mrgreen: Overigens in tijden van extreme hitte bijvoorbeeld worden de zwakkeren (veelal ouderen) afgeraden veel koffie en thee te drinken. Het werkt namelijk dehydraterend. Daarnaast zit er nogal wat cafeine in, ook niet al te best voor de gezondheid in verhoogde doseringen.

Melk -> Wel graag niet de volle variant anders krijgen we weer teveel dierlijke vetten binnen op een dag. Die zijn ook weer niet zo goed voor ons. Overigens even opgezocht.. Tros Radar heeft in een uitzending van 25-04-05 aandacht besteed aan melk..

Groentesappen -> Zelf maken aub, want aan de kant-en-klare variant is vaak suiker toegevoegd.

Lightfrisdranken -> Er zijn inmiddels ook al een aantal onderzoeken geweest dat de kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam in deze producten ook zeker niet goed zijn voor de gezondheid en kunnen lijden tot allerlei aandoeningen waaronder enkele vormen van kanker. Zwangere vrouwen zouden deze producten zo veel mogelijk moeten mijden.

Dus blijft over: water. Zelfs van een teveel aan water kan men watervergiftiging oplopen. Tja je moet er dan wel behoorlijk wat van drinken, maar het kan.
Robjee schreef: Overigens is het niet zo dat je nooit een suikerhoudende frisdrank zou mogen drinken om de genoemde gezondheidsproblemen te voorkomen. Zo zwart wit is het niet, alles met mate.
Uiteraard

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch klopt het verhaal wel. Geen idee waarom ik als kind zoveel gaatjes had (waarschijnlijk nooit poetsen, want zoveel suiker kregen wij ook niet binnen), maar naderhand ben ik nogal ongezond gaan eten. Tot een paar jaar terug, toen werd het koffie en thee zonder suiker, de hoeveelheid vruchtensappen is nu beperkt tot één of twee glazen per dag, soms helemaal niks, gebubbeld bronwater van de Aldi (flesjes van een halve liter) en kraanwater. En ja, héél af en toe haal ik zo'n menuutje van de Mac, met cola, vooral vanwege die cola, omdat het dan toch wel eventjes lekker is.

Eigenlijk heb ik niet het gevoel dat ik iets mis, eerlijk gezegd.

Sinds die tijd heb ik geen gaatjes meer, er hoeft zelfs geen tandplak meer verwijderd te worden. Het enige wat nog rest is een aantal kiezen die zo verpauperd zijn dat ze door kronen vervangen moeten worden.

Maar het verhaal van Robjee en Vroem klopt in mijn geval precies.

Lightdrankjes begin ik trouwens niet aan, daar zit zo'n chemisch bijsmaakje aan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef: Maar het verhaal van Robjee en Vroem klopt in mijn geval precies.
Inzake het gebit, zeer zeker. Maar ook vruchtensappen kunnen aardige schade aanrichten, aangezien daar ook behoorlijk wat zuren inzitten en zeker niet vlak na het drinken ervan eventjes de tandjes poetsen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door sephora30 »

Alsof niet iedereen inmiddels wel weet dat veel suiker niet goed voor je is.
Wat is het nut ervan dat te blijven herhalen.
Ouwe koek.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sephora30 schreef:Alsof niet iedereen inmiddels wel weet dat veel suiker niet goed voor je is.
Wat is het nut ervan dat te blijven herhalen.
Ouwe koek.
Voor degenen die net uit het ei zijn gekropen :mrgreen:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door vroem »

sephora30 schreef:Alsof niet iedereen inmiddels wel weet dat veel suiker niet goed voor je is.
Wat is het nut ervan dat te blijven herhalen.
Ouwe koek.
het nut? nu ja in de eerste plaats dat het juist de categorie is die het zogenaamd weet , maar er niets mee doet die in hoofdmoot verantwoordelijk zal zijn voor het fors doorstijgen van de zorgkosten.
Kan je de schouders voor ophalen, maar de meeste mensen die ik ken krijgen er inmiddels een steeds grotere hekel aan dat men maandelijks een forse hap geld kwijt is aan zorgkosten van mensen die weten dat hun eigen voedingskeuzes verantwoordelijk zijn voor hun lichamelijke problemen en ziektes maar er niets aan veranderen. In de tweede plaats dat behalve zorgkosten dit ook een steeds grotere factor in de algemene economie zal worden.

niemand kan in ieder geval nog beweren het zogenaamd niet te weten. en wellicht als het maar vaak genoeg herhaald wordt is er nog winst te behalen voor deze mensen. qua gezondheid.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door sephora30 »

De mensen die roken, sporten, auto rijden, fietsen, en scooteren zijn ook een flinke kostenpost voor de gezondheidszorg hoor.
Ook maar afschaffen dan.

Gesloten