LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekkende airco: Wat zijn de gevolgen?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
student538

Lekkende airco: Wat zijn de gevolgen?

Ongelezen bericht door student538 »

Op mijn werk heeft naar alle waarschijnlijkheid een airco gelekt. De werkgever ontkent dat dit het geval is toen iemand dat suggereerde. Het zou een kopje waarin nog wat drinken zat (chocola) in de lucht ventilatie zijn gekomen. Een collega kreeg problemen met de ademhaling en moest toen naar het ziekenhuis. Daar waar een ander moest overgeven.

Mijn vraag is (het is een oud gebouw) wat is de invloed dat een airco lekt en je dit inademt? Het ziekte verzuim ligt vrij hoog en er wordt momenteel een onderzoek gehouden door een arbo dienst.

Onlangs stond er een berichtje op het internet:

http://www.staete.nl/nieuws.asp?action=detail&key=27632

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Lekkende airco: Wat zijn de gevolgen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het sick-bulding syndroom heeft niks met een lekkende airco te maken, maar alles met bacterien, schimmels en stof wat zich in de kanalen/roosters van de luchtbehandeling bevindt, en door deze luchtbehandeling in het gebouw worden geblazen. Verder kan het zijn dat de instellingen niet goed zijn en dat de temperatuur, luchtvochtigheid, inblaas-snelheid, inblaas-temperatuur en inblaas-patroon verkeerd zijn afgesteld.

Een lekkend arico is technisch gezien heel simpel en met een eenvoudige druktest te achterhalen.

Het hangt er wel een beetje vanaf welk koudemiddel in de airco zit. Als er nog R22 (Freon) wordt gebruikt zal de airco vervangen moeten worden want het is vanaf 2010 verboden om R22 bij te vullen (Vanaf 2015 dienen sowieso alle airco's met Freon uit bedrijf te zijn)

student538

Re: Lekkende airco: Wat zijn de gevolgen?

Ongelezen bericht door student538 »

Dat lekkende airco niets van doen heeft met sick building weet ik maar op dit moment worden er wel onderzoeken gehouden op het feit dat mensen last hebben van concentratieproblemen etcetera. De arbo houdt "anoniem" onderzoek.

Hoofdpijn, droge lucht etcetera. Daarnaast zie ik vreemde vlekken op de stoelen. Ik vraag me af waar dat door komt. Vind dat vreemd. 2 jaar geleden was het ziekteverzuim erg hoog. Als je als uitzendkracht te veel ziek bent (meer dan 3 keer?) dan heb je geen werk meer. Mensen die beter tegen sick building kunnen blijven dan over. Net als een mierennest. Als je die vergif geeft dan zijn er mieren die overleven en immuun er voor worden.

Kun je aangeven wat beide stoffen (freon en de nieuwere stof) van invloed kunnen zijn op een mens?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Lekkende airco: Wat zijn de gevolgen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Daarnaast zie ik vreemde vlekken op de stoelen. Ik vraag me af waar dat door komt
Misschien internet blokkeren voor deze personen?

student538

Re: Lekkende airco: Wat zijn de gevolgen?

Ongelezen bericht door student538 »

Grappig bedoeld, ik hoop dat ik meer informatie hierover krijg. Arbo houdt een onderzoek wat de beleving is van de personeelsbeleving van de klimaat. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat hier iets uit het onderzoek voortkomt.

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: Lekkende airco: Wat zijn de gevolgen?

Ongelezen bericht door denny009 »

Bij mij is een aantal weken geleden m'n portable split airco lek gegaan, doordat de koelleiding te ver geknikt was. Als het gas liep eruit, maar verder geen klachten over m'n gezondheid. Volgens m'n vader die in de installatietechniek zit, kan het ook geen kwaad, het waait gewoon weg in de lucht. Heb de woonkamer even gelucht en nergens last van. Bovenstaande klachten lijken mij ook eerder het sick building syndroom.

Bovendien als je airco in huis, kantoor hebt, moet je hem een ongeveer 10 min. voordat je hem helemaal uit zet, laten stoppen met koelen, anders blijft hij nat en vochtig, met als gevolg dat je dus verkouden en ziek wordt (hetzelfde als in de auto met airco).

Ik hoop voor je dat ze een oplossing hebben.

Gesloten