LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slaapproblemen door ledverlichting

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Nilics
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2018 15:34

Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Nilics »

:shock: Goeden dag.Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.Vraag mij al een tijdje af waarom er geen halogeen verlichting meer mag worden verkocht en wij allemaal zijn overgeleverd aan de schadelijke gevolgen van led verlichting.Is er iemand die mij kan vertellen waarom het op politiek niveau helemaal stil is.Ik zelf heb slaap problemen na een avond in led verlichting vertoeft te hebben en velen met mij en sommige hebben het verband nog niet gelegd.

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb verleden week nog twee halogeenlampen gekocht.

En waar baseert u het op dat led verlichting schadelijk is?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Frantic2 »

geen last van, wel van brandwonden als je per ongeluk zo'n stroomslurper van halogeen aanraakt.

Wie heeft bij u geconstateerd dat het led lampje de oorzaak is?
Laatst gewijzigd door Frantic2 op 29 dec 2018 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nilics schreef:
29 dec 2018 16:01
:shock: Goeden dag.Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.Vraag mij al een tijdje af waarom er geen halogeen verlichting meer mag worden verkocht en wij allemaal zijn overgeleverd aan de schadelijke gevolgen van led verlichting.Is er iemand die mij kan vertellen waarom het op politiek niveau helemaal stil is.Ik zelf heb slaap problemen na een avond in led verlichting vertoeft te hebben en velen met mij en sommige hebben het verband nog niet gelegd.
En waar baseer je jouw conclusies op?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door kokka »

je weet wel dat je voor het beste slaap resultaat, net als bij veel andere lichtbronnen, de led verlichting uit moet zetten als je gaat slapen?

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dit op Health.nl

Lichtkleur
De lichtkleur van een lamp is voor een groot deel verantwoordelijk voor het wel of niet schadelijk zijn van de verlichting voor onze gezondheid. Enkele jaren geleden was LED vooral te verkrijgen in blauwe of felwitte kleuren. Dit zorgt echter voor ontregeling van het slaappatroon met alle schadelijke gevolgen van dien. Het moderne LED-licht is echter zacht warmgeel en bevat veel minder van het schadelijke blauwe licht. In feite is moderne LED-verlichting ongeveer net zo veilig qua lichtkleur als de originele gloeilamp – en vele malen veiliger dan het licht van telefoons, laptops, displays enzovoorts.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb net nog 2 lampjes gekocht voor de tuin . Dus nog steeds te koop.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik maak altijd alle Lampen uit als ik ga slapen, ouderwetse gloeilampen, tl die hebben we beide niet meer maar ook halogeen en led gaan uit als we slapen. Ik kan ook niet slapen met veel licht.

Nilics
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2018 15:34

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Nilics »

16 jun 2017
Artikel
De gezondheidsrisico’s van blauw licht in ledverlichting
verlichting

Ledlicht bevat blauw in het kleurspectrum. En dat kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.

De gezondheidsrisico’s van blauw licht in ledverlichting
Begin 2015 kwam de Gezondheidsraad met een waarschuwing. De gezondheidsrisico’s van ledverlichting zouden onvoldoende bekend zijn, terwijl de toepassing ervan in verlichting en beeldschermen van mobiele apparatuur gestaag toenam. Gebruikers moeten worden geattendeerd op de gevaren om de vermeende risico’s te beperken. Daarnaast pleitte de raad voor meer onderzoek naar de gezondheidseffecten. Sindsdien is het stil vanuit de Gezondheidsraad.

Wat doet led met de gezondheid?
Mensen brengen steeds meer tijd – tijdens het dagelijkse werk in de vrije tijd – door achter allerlei formaten beeldschermen en in ruimten met ledverlichting. Die stralende objecten worden bovendien steeds lichtsterker. De gezondheidseffecten zouden tweeledig zijn. Omdat ledverlichting in het spectrum veel blauw licht bevat kan het ten eerste verstorend werken op het natuurlijke 24-uurs dagritme, het zogeheten circadiaans ritme. Ten tweede zou er oogschade kunnen ontstaan

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En daarom gaat de lamp uit met slapen. Geldt voor elke soort.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
29 dec 2018 17:11
Het artikel is anderhalf jaar oud. De ontwikkelingen op het gebied van Ledverlichting staan niet stil.
Wat is er veranderd in de laatste anderhalf jaar?
Vergelijk het spectrum van een LED lamp, eens met halogeen licht

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
29 dec 2018 17:16
breien schreef:
29 dec 2018 17:11
Het artikel is anderhalf jaar oud. De ontwikkelingen op het gebied van Ledverlichting staan niet stil.
Wat is er veranderd in de laatste anderhalf jaar?
Vergelijk het spectrum van een LED lamp, eens met halogeen licht
Maar 2,5 jaar geleden schreef Health al dat de huidige led lampen veel beter geworden zijn en net zo schadelijk of onschadelijk als gloeilampen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door moederslink »

Halogeenlampen zijn nog steeds te koop.
Ik heb hier LED - HALOGEEN en SPAARLAMPEN .

Om tot in een goede slaap te vallen, moeten sowieso alle grootste lichtbronnen op tijd uit .
Ook niet tot het laatst tv kijken, geen tel, tablet of laptop in of naast het bed leggen of gebruiken. :D

Beter " ff een ommetje maken " of misschien een slaapmutsje nemen ( old skool tip :wink: )

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Let op de kleurtemperatuur, aangegeven in kelvin (K).
Moderne led-lampen voor binnenverlichting hebben tegenwoordig een kleurtemperatuur van 2700 K en geven dus even warm/geel licht als een gloeilamp.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Ligt aan de golflengte van het licht(kleur), dus dat LED licht verhaal heb ik zo mijn vraagtekens bij.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Vooral blauw licht is schadelijk voor een storing van het melatoninehormoon. Gelukkig zijn hier bij iedere fatsoenlijke drogist pillen voor wanneer iemands ritme volledig verstoord is door bijvoorbeeld jetlag of nachten lang achter een laptop zitten.

Uiteraard is het beter om zonder pillen weer in het juiste ritme te krijgen. Er zijn bijvoorbeeld brillen die het blauwe licht weerkaatsen (meestal zijn deze geel gekleurd). Het grootste probleem oorzaak is echter het 'nog even Instagram/Facebook/Snapchat checken' voordat iemand gaat slapen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nilics schreef:
29 dec 2018 16:56
16 jun 2017
Artikel
De gezondheidsrisico’s van blauw licht in ledverlichting
verlichting

Ledlicht bevat blauw in het kleurspectrum. En dat kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.

De gezondheidsrisico’s van blauw licht in ledverlichting
Begin 2015 kwam de Gezondheidsraad met een waarschuwing. De gezondheidsrisico’s van ledverlichting zouden onvoldoende bekend zijn, terwijl de toepassing ervan in verlichting en beeldschermen van mobiele apparatuur gestaag toenam. Gebruikers moeten worden geattendeerd op de gevaren om de vermeende risico’s te beperken. Daarnaast pleitte de raad voor meer onderzoek naar de gezondheidseffecten. Sindsdien is het stil vanuit de Gezondheidsraad.

Wat doet led met de gezondheid?
Mensen brengen steeds meer tijd – tijdens het dagelijkse werk in de vrije tijd – door achter allerlei formaten beeldschermen en in ruimten met ledverlichting. Die stralende objecten worden bovendien steeds lichtsterker. De gezondheidseffecten zouden tweeledig zijn. Omdat ledverlichting in het spectrum veel blauw licht bevat kan het ten eerste verstorend werken op het natuurlijke 24-uurs dagritme, het zogeheten circadiaans ritme. Ten tweede zou er oogschade kunnen ontstaan
Dat is letterlijk en figuurlijk oud nieuws. Tegenwoordig is ook led verlichting in een heel spectrum aan Kelvinwaardes te krijgen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door bprosman »

of nachten lang achter een laptop zitten.
Windows (10) heeft daar een instelling voor dat 's-avonds het blauw uit je LCD haalt en het achtergrondlicht "gelig" maakt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zo zie je dat die oude problemen inmiddels opgelost zijn.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Slaapproblemen door ledverlichting

Ongelezen bericht door renewouters »

Nilics schreef:
29 dec 2018 16:01
:shock: Goeden dag.Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.Vraag mij al een tijdje af waarom er geen halogeen verlichting meer mag worden verkocht en wij allemaal zijn overgeleverd aan de schadelijke gevolgen van led verlichting.Is er iemand die mij kan vertellen waarom het op politiek niveau helemaal stil is.Ik zelf heb slaap problemen na een avond in led verlichting vertoeft te hebben en velen met mij en sommige hebben het verband nog niet gelegd.
Ik neem aan dat je je laptop, smartphone en tablet na 18.00 ook niet meer aanraakt.

Maar goed, het zal wel weer het volgende door technofobie ingegeven onderwerp zijn. Alles wat nieuw is is eng....

Gesloten