Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
DagobertRabbit
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2022 15:44

Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door DagobertRabbit »

Beste Lezer(es).

Zijn er misschien mensen die ook veel problemen hebben om het middel saxenda vergoed te krijgen?

Vr. Groet DagobertRabbit

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17
Beste antwoord
Gekozen door DagobertRabbit

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

door Petra1987 » 08 okt 2022 20:37

Het gaat om een medicijn, deze wordt volgens mij alleen voorschreven door een arts, het is alleen op recept verkrijgbaar. En bijna elk medicijn heeft bijwerkingen.

https://www.apotheek.nl/medicijnen/liraglutide

Door covid was ik ook iets te zwaar, maar door te sporten en op mijn eten en drinken te letten, ben ik ook lichter geworden. Je hebt hiervoor geen supplementen nodig. Minder rode wijn en snacks helpt ook.

En om Saxenda vergoed te krijgen moet je voldoen aan de voorwaarden.

Patiënten die in aanmerking komen zijn patiënten die:

Deelnemen aan een GLI-Programma
Géén DM2 hebben
Een BMI van ≥35 hebben én hart- of vaatziekte, slaapapneu of artrose hebben
Een BMI van ≥40 hebben
(nog) niet in aanmerking komen voor metabole chirurgie

https://hzwhuisartsenzorg.nl/nieuws/ver ... -obesitas/
Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het was maar een kleine groep die Saxenda vergoed kreeg, https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... erzekering, maar voor patiënten die vanaf 1 juli 2022 dit middel krijgen voorgeschreven gelden nog strengere voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen.
https://www.onzehuisartsen.nl/zorgprofe ... xenda-per/

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

J. Deltoer schreef:
08 okt 2022 09:55
2600 euro per jaar per patient is veel geld. Ik adviseer u chromiumtabletten te gebruiken, te koop bij de diverse drogisten.
Ik adviseer u om dit te bespreken met uw arts en niet op basis van een bericht op een forum een andere middel te gaan gebruiken.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Onzin. Als je hoofdpijn hebt ga je ook niet meteen naar de arts voor morfine en pak je eerst een paracetamolletje van de drogist. Maar het is natuurlijk weer heerlijk inkoppen met de nodige brave jaknikkers op je hand

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die paracetamol is voor een enkele keer bij hoofdpijn. Continu chromium tabletten slikken om af te vallen is wat anders.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Chroom om af te vallen? Nooit van gehoord, maar Google is ook mijn vriend, natuurlijk.

Op deze pagina van afvallenzonder.nl kom ik deze tekst tegen:
Aan de andere kant kun je ook niet teveel chroom innemen, er is geen sprake van een chroomvergiftiging mocht je bijvoorbeeld teveel chroom binnen krijgen, door voeding of supplementen. Wel is het zo dat als je langere tijd grote doses chroom in supplement vorm inneemt, dat dat bij sommige mensen tot maagproblemen kan leiden. In het uiterste geval zelfs tot nier- of leverschade.

Andere nadelige gevolgen kunnen zijn huiduitslag, stemmingswisselingen of een verstoorde nachtrust.
Wil je dus chroom supplementen innemen, dan is dat het beste om die ‘s ochtends bij het ontbijt in te nemen. Dus wil je chroom, wat in basis zeer veilig is en geen bijwerkingen heeft, als supplement gebruiken, lees dan goed de bijsluiter en overleg met de huisarts als je al met lichamelijke klachten kampt.
Onbedoeld vermakelijk en daardoor tamelijk verontrustend, vind ik.

Het Voedingscentrum geeft ook wat informatie over chroom en afslankpillen. Wat is daaruit opmaak is dat een beetje extra chroom weliswaar geen schade zal aanrichten, maar ook geen duidelijk aantoonbaar effect heeft (uitgezonderd bij diabetes type 2) en dat de werking van afslankpillen niet is aangetoond.

Gezondheidenwetenschap. nl geeft deze factcheck.

Als ik gezondheidsklachten zou hebben, zou ik geen supplementen slikken zonder vooraf te overleggen met mijn huisarts.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
08 okt 2022 13:31
Onzin. Als je hoofdpijn hebt ga je ook niet meteen naar de arts voor morfine en pak je eerst een paracetamolletje van de drogist. Maar het is natuurlijk weer heerlijk inkoppen met de nodige brave jaknikkers op je hand
Paracetamol is dan ook een volledig getest en geaccepteerd geneesmiddel, chromiumtabletten zijn dat niet. En zelfs bij paracetamol wordt op de verpakking aangegeven niet teveel te nemen.

Ik heb je bericht dan ook gemeld als ongekwalificeerd medisch advies.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Rustig, ik ben geen kwakzalver. Beide produkten zijn gewoon bij de drogist, dus zonder recept verkrijgbaar. Aan het gebruik van ieder middel kunnen nadelen zitten. Uiteraard nooit de hoeveelheden die de bijsluiter vermeldt overschrijden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U begrijpt blijkbaar niet waar dat Saxenda voor bedoeld is.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Het gaat om een medicijn, deze wordt volgens mij alleen voorschreven door een arts, het is alleen op recept verkrijgbaar. En bijna elk medicijn heeft bijwerkingen.

https://www.apotheek.nl/medicijnen/liraglutide

Door covid was ik ook iets te zwaar, maar door te sporten en op mijn eten en drinken te letten, ben ik ook lichter geworden. Je hebt hiervoor geen supplementen nodig. Minder rode wijn en snacks helpt ook.

En om Saxenda vergoed te krijgen moet je voldoen aan de voorwaarden.

Patiënten die in aanmerking komen zijn patiënten die:

Deelnemen aan een GLI-Programma
Géén DM2 hebben
Een BMI van ≥35 hebben én hart- of vaatziekte, slaapapneu of artrose hebben
Een BMI van ≥40 hebben
(nog) niet in aanmerking komen voor metabole chirurgie

https://hzwhuisartsenzorg.nl/nieuws/ver ... -obesitas/

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
08 okt 2022 16:13
U begrijpt blijkbaar niet waar dat Saxenda voor bedoeld is.
Nee, u snapt er blijkbaar helemaal niets van Maar ik neem het u niet kwalijk.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

J. Deltoer schreef:
08 okt 2022 15:36
Rustig, ik ben geen kwakzalver. Beide produkten zijn gewoon bij de drogist, dus zonder recept verkrijgbaar. Aan het gebruik van ieder middel kunnen nadelen zitten. Uiteraard nooit de hoeveelheden die de bijsluiter vermeldt overschrijden.
Saxenda is niet gewoon bij de drogist verkrijgbaar en wordt enkel op recept uitgeschreven. Hieruit blijkt wel dat je een advies geeft zonder enige kennis van zaken, erg gevaarlijk.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door kuklos »

sylvesterb schreef:
09 okt 2022 12:03
J. Deltoer schreef:
08 okt 2022 15:36
Rustig, ik ben geen kwakzalver. Beide produkten zijn gewoon bij de drogist, dus zonder recept verkrijgbaar. Aan het gebruik van ieder middel kunnen nadelen zitten. Uiteraard nooit de hoeveelheden die de bijsluiter vermeldt overschrijden.
Saxenda is niet gewoon bij de drogist verkrijgbaar en wordt enkel op recept uitgeschreven. Hieruit blijkt wel dat je een advies geeft zonder enige kennis van zaken, erg gevaarlijk.
Volgens mij doelt J. Deltoer met deze opmerking op paracetamol en chromium tabletten.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Petra1987 »

We bedoelen het allemaal goed, maar uiteindelijk geven wij, geen antwoord op de vraag van TS.

mevr Jane
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2021 13:42

Re: Problemen om Saxenda vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door mevr Jane »

Ik heb diabetes type I. ik ben begonnen met Victoza, dat wordt via een maas in de wet nog steeds vergoed, daarna ben ik Saxenda gaan gebruiken vanwege de bijwerkingen van Victoza, ook Saxenda gaf deze klachten. Nu gebruik ik Ozempic maar dat wordt niet vergoed. € 128 per maand. Ozempic heeft een zusje in pilvorm en volgens mij wordt dat wel vergoed. Er werd gezegd dat eindelijk de obesitas pil was opgenomen in het basispakket maar dat is een leugen aangezien je aan vele voorwaarden moet voldoen. Dit soort middelen maken de gevoeligheid van Insuline groter of je eigen lijf het maakt of dat je inspuit. Daar is veel mee gewonnen, hoe minder insuline het beter voor het lichaam. Het is dus raar dat deze middelen niet volledig of in elk geval voor het grootste deel niet worden vergoed, immers het is preventief werken. Ester

Plaats reactie