LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] snörex beugel -apneu-vivisol

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
gullukkig
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2013 17:03

snörex beugel -apneu-vivisol

Ongelezen bericht door gullukkig »

sinds dit jaar gebruik ik een snörex beugel ivm mijn apneu
ik had 20 ademstops per uur - nu nog 2
ik kan dus stellen dat die beugel werkt
echter, de verzekering wenst dit niet te vergoeden, (795,00) - volgens hen valt het niet onder
de basisverzekering
de basisverzekering vergoedt:
CPAP apparaat van Vivisol, is apparaat dat met kap op de neus of dopjes in de neus , en adem binnenblaast - dit werkt prima, maar is bijzonder irritant (blazend geluid) en mijn neusgaten raakten zeer geïrriteerd
andere optie is een beugel welke de onderkaak naar voren schuift - maar dit kan niet gebruikt worden ivm (gedeeltelijke) prothese
De kosten van snörex en die andere beugel zijn ongeveer gelijk
Ik zoek "soortgenoten" die ook tevreden zijn over het gebruik van de snör-ex beugel om samen voor elkaar te krijgen dat deze ook vergoed wordt zoals ook die andere beugel.
-------------------
voorts staat bij mij het vivisol apparaat ongebruikt in de kast, het blijkt dat de zorgverzekeraar daarvoor maandelijks een rekening krijg !
Als ik het terug wil sturen, moet ik een verklaring van de zorgverlener (arts) vragen !
waarschijnlijk zijn weinig mensen op de hoogte van deze gang van zaken - ook dit vraag om aktie

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: snörex beugel -apneu-vivisol

Ongelezen bericht door bprosman »

Neem anders eens contact op met de apneuvereniging, daar zul je meer medestanders vinden dan hier denk ik.
ik had 20 ademstops per uur - nu nog 2
Hoe heb je dat gemeten ?
maar is bijzonder irritant (blazend geluid) en mijn neusgaten raakten zeer geïrriteerd
Met Vivisol al eens besproken of een ander masker hier geen oplossing in kan geven ?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: snörex beugel -apneu-vivisol

Ongelezen bericht door vroem »

het is gebruikelijk dat dit soort dingen VOORAF aangevraagd wordt. Is een machtiging voor nodig. Valt indien er indicatie voor is wel onder basisverzekering voor zover ik weet, echter is elke verzekeraar wel vrij daar eigen invulling aan te geven, dus bv vast aan merk/leveranciers/gecontracteerde zorgverleners.
Als u er achteraf mee komt en niet binnen de kaders van verzekeraar valt kunnen zij het idd weigeren.
Vooraf navragen en polis nakijken kan veel onverwachte/onnodige kosten besparen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: snörex beugel -apneu-vivisol

Ongelezen bericht door bprosman »

@Vroem,

Probleem kan hem ook zitten in het feit dat de Snorex beugel geen "echte" MRA is (die TS vanwege een prothese niet kan gebruiken). CPAP en MRA zitten wel in het basispakket.
De Snorex wordt door de verzekeraars niet als officieel "hulpmiddel" gezien.
Ik ken ook geen artsen die een Snorex beugel voorschrijven.

http://www.snorex.nl/

Een citaatje van Drs. Houtepen-Strong , op apneugebied wel een autoriteit :

De TRA is gewoon de al jarenlang bekende snörex. en dit is levensgevaarlijk, deze kliniek blijft het maar promoten als middel tegen apneu maar doet zelf geen slaaponderzoek.
ik heb zelf een snörex aan laten meten voor ik echt onderzocht werd op slaapapneu, met het idee dat mijn snurken dan over was.
In de anderhalf jaar dat ik deze tongpositiebeugel gebruikte heb ik 4x een hartstilstand gehad ( ja, dan heb je geluk dat er steeds iemand in de buurt was die kon reanimeren)
pas daarna is de diagnose apneu gesteld, ik heb een slaaponderzoek gehad met deze snörexbeugel in.
IK HAD DAARMEE EEN AHI VAN 117 !!!!!!!!!!! alleen het was niet meer te horen!
het is een schande dat deze kliniek nog steeds geld verdient aan mensen die een echte behandeling nodig hebben.
In lichte gevallen van apneu helpt de MRA beugel wel, die aangemeten wordt door kundige mensen die daarna een slaaponderzoek uit laten voeren.

inatjong
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 10:00

Re: snörex beugel -apneu-vivisol

Ongelezen bericht door inatjong »

Hallo Gullukkig,
In april 2010 is bij mij, na een lange periode van onderzoeken, slaapapneu geconstateerd: ca. 25 apneu's en hypopneu's per uur met daarbij een enorme zuurstofdaling. Ik heb nooit gesnurkt, de apneus zijn daardoor ook door mijn man nooit opgemerkt, dus waarschijnlijk had ik al heel wat jaren last van deze aandoening. Toen ik op een gegeven moment arbeidsongeschikt raakte ben ik via de huisarts bij de internist terecht gekomen en zijn er allerlei onderzoeken gedaan. Ik had enorm veel klachten, niet alleen extreme moeheid maar ook enorme spierpijnen en had al jaren achtereen elk jaar gemiddeld wel 4 antibioticakuren nodig vanwege bijholte-voorhoofdsholte- en oorontstekingen. Ik kreeg direct een CPAP apparaat (Vivisol) waar ik 5 weken (niet) mee heb geslapen en waar ik gewoon niet aan kon wennen ondanks dat ik het elke nacht probeerde. Het was voor mij een worsteling om met dit apparaat de nacht door te komen. Overdag ging ik hyperventileren en nadat ik eind mei 2010 met volledige uitputtings-verschijnselen in het ziekenhuis terecht kwam heb ik via de KNO arts een verwijzing gekregen voor een orthodontist in mijn woonplaats om een MRA beugel aan te laten meten. Via internet had ik echter al een en ander aan informatie opgezocht en het type beugel wat deze orthodontist aanbood leek mij niet echt prettig. Ik heb last van onstabiele kaakgewichten en toen ik zag hoe belastend zo'n MRA beugel is voor deze gewrichten was ik bang dat ook dit voor mij niet zou werken. Omdat ik echt aan het eind van mijn Latijn was heb ik een afspraak gemaakt bij de Kliniek voor Slapen en Apneu in Weert. Dezelfde week zijn mijn man en ik daar heen gegaan (ik was op dat moment zelf niet in staat om auto te rijden). We zijn daar heel prettig en vakkundig geholpen en er werd aangegeven dat het probleem bij mij werd veroorzaakt door de combinatie van een kleine keelholte en een lange en brede tong die tijdens het slapen de keelholte voor een groot gedeelte afsloot. Na een week konden we de beugel ophalen en ik was er na 2 dagen aan gewend. Heb vervolgens nooit meer een nacht zonder geslapen!!! Ik ben er echt een ander mens door geworden, kan weer normaal werken en voel me fit als ik 's ochtends uit mijn bed stap! In dat zelfde jaar is er ook nog via de KNO arts d.m.v. een slaaponderzoek onder narcose aangetoond dat mijn tong idd het probleem is en in de afgelopen jaren heb ik regelmatig slaapregistraties gehad die aantonen dat de Snorex beugel nog steeds prima zijn werk doet. Het aantal apneu's is in zijligging vrijwel nihil, alleen in rugligging heb ik er nog 3 of 4. Als dit geen bewijs is dat de Snorex beugel bij mij wel degelijk werkt dan weet ik het niet meer.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat de kosten van CPAP en MRA zonder meer vergoed worden door nagenoeg elke Ziektekostenverzekering en de kosten van deze Snorex-beugel, waarbij bij mij onomstotelijk is bewezen dat het al mijn klachten heeft verholpen (ik heb sinds het gebruik van de beugel geen enkele ontsteking meer gehad en geen antibiotica meer gebruikt) niet worden vergoed. De aanschafkosten van € 795,00 zijn nagenoeg net zo hoog als die van een reguliere MRA beugel en veel minder dan de CPAP. Ook kan de Snorex-beugel waarschijnlijk wel 10 jaar mee!
De zorgverzekeraar vergoed dus blijkbaar liever de kosten van de CPAP apparatuur, dat bij veel mensen ongebruikt in de kast staat omdat zij er niet aan kunnen wennen.
Overigens heeft Vivisol, nadat ik mijn CPAP apparaat heb geretourneerd, nog ruim 6 maanden ten onrechte "huur" voor dit apparaat bij mijn ziektekostenverzekering gedeclareerd!

ibreb68j
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2010 14:59

Re: snörex beugel -apneu-vivisol

Ongelezen bericht door ibreb68j »

Hierbij reageer ik op inatjong 21 april 2014. Mijn vraag is waar u een test heeft gehad waaruit bleek dat u ca. 25 slaapapneu's en hypopneu's per uur had.
U heeft in de afgelopen jaren regelmatig slaapregistraties gehad, schrijft u. Waar was dat?
Ik zou heel graag deze vragen beantwoord willen zien.

Gesloten