LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Ing12
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2018 09:08

Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Ing12 »

Tot voor kort gebruikte ik van Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen. Ik kan niet tegen andere lenzenvloeistof. De vloeistof van Specsavers beviel mij heel goed, dit is een systeem wat niet gebaseerd is op waterstofperoxide, maar net zo werkt als reguliere lenzenvloeistof alleen zonder conserveringsmiddelen.
Per heden is deze vloeistof (met schildpadje op de fles) door Specsavers uit het assortiment genomen. Er is geen alternatief voor, alleen de peroxide variant. Ik heb hierover telefonisch en per email contact over gehad met Specsavers. Er wordt geen reden voor gegeven.
Ik kan me voorstellen dat hier meer mensen problemen door ondervinden en of hier een oplossing voor gevonden is (andere opticien die eventueel wel een geschikte vloeistof levert?). Graag tips.

Ingrid

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ing12 schreef:Tot voor kort gebruikte ik van Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen. Ik kan niet tegen andere lenzenvloeistof. De vloeistof van Specsavers beviel mij heel goed, dit is een systeem wat niet gebaseerd is op waterstofperoxide, maar net zo werkt als reguliere lenzenvloeistof alleen zonder conserveringsmiddelen.
Per heden is deze vloeistof (met schildpadje op de fles) door Specsavers uit het assortiment genomen. Er is geen alternatief voor, alleen de peroxide variant. Ik heb hierover telefonisch en per email contact over gehad met Specsavers. Er wordt geen reden voor gegeven.
Ik kan me voorstellen dat hier meer mensen problemen door ondervinden en of hier een oplossing voor gevonden is (andere opticien die eventueel wel een geschikte vloeistof levert?). Graag tips.

Ingrid
Er zijn zoveel soorten lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen beschikbaar. Maar wat heeft u eraan wat een ander gebruikt?
Als ik u was zou ik bij een opticien binnen stappen en daar advies vragen. Het ligt namelijk ook aan wat voor soort lenzen u gebruikt. Dan het kleinste flesje nemen om dit uit te proberen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn opticien heeft hiervoor het merk "Regard", daar hoorde ik ze recent over zeggen dat het conserveermiddelvrij is. Ik heb zelf een bril, dus ik kan je er geen werkelijke ervaring over geven, maar er zijn dus wel alternatieven. Zoals al gezegd, ik zou het eens bij een andere opticien proberen, mijn onderbuik zegt dan niet bij een grote keten, aangezien die dit soort producten vaker niet dan wel voeren, die mikken op de grote massa, waar de kleinere opticiens dat niet zo erg hebben.

Ing12
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2018 09:08

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Ing12 »

Lowieze schreef:
Ing12 schreef:Tot voor kort gebruikte ik van Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen. Ik kan niet tegen andere lenzenvloeistof. De vloeistof van Specsavers beviel mij heel goed, dit is een systeem wat niet gebaseerd is op waterstofperoxide, maar net zo werkt als reguliere lenzenvloeistof alleen zonder conserveringsmiddelen.
Per heden is deze vloeistof (met schildpadje op de fles) door Specsavers uit het assortiment genomen. Er is geen alternatief voor, alleen de peroxide variant. Ik heb hierover telefonisch en per email contact over gehad met Specsavers. Er wordt geen reden voor gegeven.
Ik kan me voorstellen dat hier meer mensen problemen door ondervinden en of hier een oplossing voor gevonden is (andere opticien die eventueel wel een geschikte vloeistof levert?). Graag tips.

Ingrid
Er zijn zoveel soorten lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen beschikbaar. Maar wat heeft u eraan wat een ander gebruikt?
Als ik u was zou ik bij een opticien binnen stappen en daar advies vragen. Het ligt namelijk ook aan wat voor soort lenzen u gebruikt. Dan het kleinste flesje nemen om dit uit te proberen.
Het valt dus tegen. Er zijn niet zoveel lenzenvloeistoffen zonder conserveringsmiddelen. Ik was op zoek naar ervaringen van andere gebruikers omdat ik al bij veel opticiens ben geweest met mijn vraag. Inmiddels is mijn vraag opgelost door een reactie van iemand op het Forum.

JUVE
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2018 13:58

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door JUVE »

Beste Ingrid,

Ik heb hetzelfde probleem alleen bij EyeWish. Daar had ik Eyexpert Multicare ofwel Synergi. Nu heeft Coopervision besloten Synergi niet meer te produceren. Dit was waarschijnlijk ook jouw vloeistof zonder conserveermiddelen bij Specsavers. Ik was benieuwd wat voor jou de oplossing is gebleken.
Nu zelf Regard Multi Purpose besteld maar ook hier is volgens mij niet heel makkelijk aan te komen?

Estherwoud
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2018 18:46

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Estherwoud »

Hier hetzelfde probleem. 2 weken terug ging ik vloeistof halen bij specsavers en het schildpadje was er niet meer. De flessen met de zeehond waren hetzelfde werd mij verteld, alleen andere verpakking. Niet dus.... Heb nu dus ontstoken ogen. Heb een proef flesje met 2 dolfijntjes gehad maar ook daar reageer ik slecht op. Nu wachten tot mijn ontsteking over is en dan moet ik met een goudvisje proberen. Ben echter bang dat het probleem hem idd i de conserveringsmiddelen zit. Hadden ze wel even mogen zeggen...
Ik ga mijn geld terug halen en die regard multipurpose proberen. Wat een gedoe allemaal zeg.

VeldeA
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2018 11:51

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door VeldeA »

Ik had voorheen Synergi plus was ook zonder conserveringsmiddel en is ook niet meer verkrijgbaar. Ik gebruik nu eigen merk van Eyewish de multicare is ook zonder conserveringsmiddel.

Kerstbal
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2018 15:43

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Kerstbal »

Wel heel apart...bij Hans Anders namelijk precies hetzelfde. Dit voorjaar was er opeens andere vloeistof. Ik heb twee soorten voor zachte lenzen geprobeerd en steeds kreeg ik geirriteerde ogen.
Nu blijkt dat de vloeistof die ze voorheen hadden geen e-nrs bevatte en de nieuwe wel. Dit werd er niet bij gezegd, toen ik het eerst kocht. En ook niet toen ik, een paar weken later, met klachten terug kwam. Nu sinds 2 dagen overgestapt op hun vloeistof met peroxide, kijken of het gaat bevallen.
Hopelijk worden er nog meer conserveringsvrije vloeistoffen genoemd, dat scheelt een hoop gezoek!

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Brr, e-nummers, ik moet er niet aan denken.
Om welke nummers gaat het? Dan kunnen we even opzoeken om welke stoffen het gaat.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Met enummers weet je wel wat het is. Zonder nummers is natuurlijk gemakkelijker, als je niet weet wat er in zit maak je je ook niet druk erom.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het grote voordeel van e-nummers is meer dan dat precies bekend is om welke stof het gaat. Die is ook uitgebreid onderzocht en veilig bevonden door de EFSA, de Europese autoriteit voor voedselveiligheid.

Waarom mensen zo bang worden van een nummer is mij een raadsel. E300 is ascibinezuur, beter bekend als vitamine C.

Het gaat waarschijnlijk om een conserveringsmiddel. Onder andere bij het Voedingscentrum is de hele lijst (met uitleg) te raadplegen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
22 dec 2018 01:31
Het grote voordeel van e-nummers is meer dan dat precies bekend is om welke stof het gaat. Die is ook uitgebreid onderzocht en veilig bevonden door de EFSA, de Europese autoriteit voor voedselveiligheid.

Waarom mensen zo bang worden van een nummer is mij een raadsel. E300 is ascibinezuur, beter bekend als vitamine C.

Het gaat waarschijnlijk om een conserveringsmiddel. Onder andere bij het Voedingscentrum is de hele lijst (met uitleg) te raadplegen.

Het gaat bij contactlenzenvloeistof helemaal niet om angst voor e-nummers.
Een e-nummer daarin betekent namelijk inderdaad een conserveringsmiddel en veel contactlensdragers zijn daar overgevoelig voor.
Daarom wordt hen een vloeistof zonder conserveringsmiddel aanbevolen.
U haalt nu zo grappig angst voor e-nummers aan, maar dan heeft u het over voedingsmiddelen, die neemt u in en dat is heel wat anders dan lenzenvloeistof die je voor je ogen gebruikt. Dat kan namelijk behoorlijk gaan irriteren en je ogen zijn wel heel belangrijk.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Specsavers lenzenvloeistof zonder conserveringsmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat realiseer ik me heel goed, ik ben ook erg gehecht aan mijn ogen. Maar wat is de samenstelling van contactlensvloeistof? Toch niet alleen gedestilleerd water, naar ik aanneem.
Conserveringsmiddelen worden gebruikt om de groei van bacteriën en schimmels tegen te gaan. Die wil men toch ook niet op zijn/haar contactlenzen?
Voor welk e-nummer is TS allergisch, toch niet voor alle? Het is misschien eenvoudiger en veiliger, om alleen de boosdoener te vermijden.

Gesloten