LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door codebeat »

Zag nergens een e-mail staan bij het artikel dus doe het maar zo, het gaat over deze publicatie:
https://radar.avrotros.nl/testpanel/uit ... rkt-denkt/

In deze publicatie staat aangegeven dat misvormde groente anders zou worden weggegooid. Uit de uitzending van De keuringsdienst van Waarde over AH Buitenbeentjes (misvormde groenten) is gebleken dat boeren helemaal niets weggooien. Op de verpakking van Buitenbeentjes staat dat weggooien anders zonde is, dat wat misleidend is en fout is en zo ook in de publicatie onjuist is (wel is de winstmarge voor AH veel groter maar dat verteld AH de consument natuurlijk niet). Het is de supermarkt weer eens gelukt om te misleiden (vergelijkbaar met bijvoorbeeld dat de consument alles steeds maar goedkoper wil) zelfs op redactioneel niveau.

Bekijk de uitzending maar eens:
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1706046

Dus Radar, denk dat een rectificatie wel op z'n plaats is.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waar zit de misleiding dan in? Dat haal ik toch echt niet uit je bericht.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Buitenbeentjes? Een KROMkommer, passen er minder in 1 doos!
Dus hogere transport kosten en zouden niet goedkoper moeten zijn.

Vaak gaan mis groenten de soep in, en die vind je terug als blikvoer!
AH noemde het mooi maar ik weet hoe hun prijzen zijn, niet goedkoper maar minder duur!

Bij mijn eigen appelboom, word niets gespoten is 80% met plekje.. dus krijg je geen winkel vol mee.
De vlekjes en plekjes smaken net zo goed, maar onverkoopbaar.

We eisen teveel en daarmee houden we de gif fabrieken rendabel en open!
Kijk eens op diverse volkstuinen en je weet hoeveel Gif er op winkel producten zit.
Wel ga ik nu steeds vaker zelfgemaakte dingen gebruiken als brandnetel sapje voor spuiten en dat blijkt ook goed te werken.

De peren is nu 90% winkel geschikt en maar 10% vlekjes, blijkbaar iets te laat gespoten!

codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door codebeat »

@witte angora: Lees/Bekijk aub eerst alle info. De misleiding zit um in het schuldgevoel, niemand wil dat er groenten en fruit worden weggegooid maar van weggooien blijkt geen sprake te zijn. Misleiding is: een opzettelijke en geslaagde poging iemand een onjuiste indruk te geven.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry, ik zie nog steeds geen misleiding.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen schuldgevoel over groente. Koop die misvormde dingen en klaar bent u.

codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door codebeat »

Nogmaals: @witte angora: Lees/Bekijk aub eerst alle info. De misleiding zit um in het schuldgevoel, niemand wil dat er groenten en fruit worden weggegooid maar van weggooien blijkt geen sprake te zijn. Misleiding is: een opzettelijke en geslaagde poging iemand een onjuiste indruk te geven.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry, van misleiding is nog steeds geen sprake. Hooguit van onjuiste informatie. Maar je kunt niet stellen dat dit opzettelijk is gebeurd. En al helemaal niet dat het geslaagd is.

En dat mensen een schuldgevoel aangepraat wordt? Geloof je het zelf? Ik koop wat er in de supermarkt ligt, en wat er niet ligt kan ik niet kopen. En waarom iets er wel of niet ligt dat boeit me verder niet. Bij mij is het dus in ieder geval niet geslaagd.

Buiten dat: ik weet dat veel 'misvormde' groenten gewoon in de soep gaan, of in de kant en klare nasi- en bamipakketten.

Ik zie nog steeds geen probleem.
Laatst gewijzigd door witte angora op 27 aug 2019 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een kromme komkommer past niet meer in zijn plastic jasje.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, en een rechte banaan past niet meer in zijn schil.

codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door codebeat »

@witte angora: Zucht.... bij AH toch wel. Ga eerst even verdiepen AUB.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door witte angora »

codebeat schreef:
27 aug 2019 12:03
@witte angora: Zucht.... bij AH toch wel. Ga eerst even verdiepen AUB.
Nou, dan liggen de buitenbeentjes bij Appie in het schap. Dan is er toch nog steeds geen misleiding of inspelen op schuldgevoel?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik snap wel wat u bedoelt hoor @codebeat. je denkt als consument iets goeds te doen door 'misvormde' groente te kopen die anders zogenaamd weggegooid zou worden. Maar in de praktijk werd die groente helemaal niet weggegooid want ze gingen naar groentesnijerijen die deze producten verwerken.
De marketingtruc -helemaal hip van van deze tijd- is het bespelen van het gemoed van de consument. 'Doe iets voor het klimaat en koop een 'misvormd' product!'
Maar het is de winkelier die deze producten voor een habbekrats inkoopt en voor een bedrag met een gigawinstmarge verkoopt.
Misleiding? De discussie over deze term laat ik graag een andere forumleden over...
Halve waarheden, dingen verzwijgen, absoluut!

codebeat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 dec 2018 04:46

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door codebeat »

@witte angora: Bekijk de video dan, helemaal afkijken, doen! Gaat dat altijd zo hier? Dit is mijn laatste reactie op een bericht van jou. Kijk naar bericht van Klaas Jan, die snapt het tenminste.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Erthanax »

In het Radar-artikeltje staat
Daardoor worden jaarlijks in Nederland vele tonnen aan groenten en fruit weggegooid of niet geoogst.
Of het misleiding is, of "alleen maar" onjuiste informatie, het is in ieder geval niet waar en van een consumentenprogramma verwacht ik correcte informatie. AH maakt een enorme extra marge op die "buitenbeentjes", de tuinder krijgt nóg minder dan anders -- en dat is al bitter weinig. De supermarkt weet het aardig te framen. Radar zou dat moeten doorprikken, niet bevestigen.

Afgezien daarvan, verreweg de meeste consumenten zoeken heel zorgvuldig de gaafste paprika's, appels, enz. uit het schap. Alles met een plekje of een bultje laten ze liggen. Mensen zeggen wel dat ze er niet om geven, maar ze handelen er niet naar.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door witte angora »

In het slot zie je een boodschap van Appie dat ze de tekst van 'weggooien is zonde' gaan aanpassen. Dat probleem is dus opgelost.

En inderdaad, ik zie niets anders dan mensen die alleen het allerbeste willen. Ik ook. Van de week aardbeien bij de Lidl gekocht, na een dag zat er toch al schimmel op. Dat wil je toch ook niet? Dat ligt dus in de kliko, zonde of niet.

Ik kan me de reclame van Appie dus wel enigszins voorstellen, die blijven anders alleen met de spullen zitten met plekjes en bobbeltjes.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Lady1234 »

codebeat schreef:
27 aug 2019 12:13
@witte angora: Bekijk de video dan, helemaal afkijken, doen! Gaat dat altijd zo hier? Dit is mijn laatste reactie op een bericht van jou. Kijk naar bericht van Klaas Jan, die snapt het tenminste.
[Verwijderd, doe je zelf ook lief?] Dan koopt u toch gewoon die buitenbeentjes?
Laatst gewijzigd door Radar op 27 aug 2019 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: taalgebruik aangepast

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vanwaar die felle reacties? Ts kaart terecht aan dat er sprake is van misleiding.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door Lady1234 »

codebeat schreef:
27 aug 2019 12:13
@witte angora: Bekijk de video dan, helemaal afkijken, doen! Gaat dat altijd zo hier? Dit is mijn laatste reactie op een bericht van jou. Kijk naar bericht van Klaas Jan, die snapt het tenminste.
Zou de Ts die eis tot rectificatie niet beter rechtstreeks tot Radar kunnen richten?

Hier worden geen programma's gemaakt.

Ts: doen!

ZeerPrivé
Berichten: 5446
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Uitslag: 'Misvormde' groenten en weggooien + AH Buitenbeentjes

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

helemaal hip van van deze tijd

"Hip" is helemaal niet van deze tijd.

Lady, hij kan het emailadres van de redactie niet vinden, zie OP.

Gesloten