LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad is het een gegeven dat veel mensen (ruim) boven hun norm (budget) leven.
Dure nieuwe auto "moet", dure woning "moet" en dure vakantie, kleding "moet".

Bijna 45 procent (!) van mijn collegas heeft één of meerdere financiele regelingen of loonbeslag. Dat zegt wel wat hoe mensen hun leven inrichten.
Komen er dan ook nog kinderen, dan loopt de zaak spaak.
Maar vele ouderen kunnen beamen dat hun vader vroeger nooit thuis was en hun moeder full-time huisvrouw was. Is dit slecht afgelopen voor deze generatie, denk het niet. Opvallend genoeg hoor je daar nooit over.

Wil Olaf79 zelf wat meer bij zijn kind zijn, dan zal hij wat minder moeten gaan werken. Kan hij dit financieel niet trekken, dan zal zijn vrouw wat meer moeten gaan werken (als modern gezin).
Dat hij verwacht dat de gemeenschap meer gaat bijdragen aan zijn kinderwens/wens om minder te werken lijkt mij erg onrealistisch.
Kinderen moet je zien als hobbij, en die moet je zelf betalen !

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:
olaf79 schreef:5 hele dagen krijgt papa om vervolgens baby alleen nog in het weekend te mogen zien.
olaf79 schreef: De traditionele rol van kostwinnaar is al lang achterhaalt.
Als je tweede zin waar is, is de eerste dat niet.
Deze opmerking snap ik niet...
Simpel. Je tweede zin geeft aan dat de traditionele rol van de man als kostwinnaar is achterhaald. Dat betekent dat de man dus niet meer standaard 5 dagen werkt en alleen in t weekend thuis is. Maar je eerste zin gaat er juist wél vanuit dat de man alleen in het weekend thuis is. Dat is overigens niet meer de praktijk in mijn omgeving.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:Helemaal mee eens. De ouderwetse ideeen komen vooral van TS zelf. De meeste gezinnen zijn al lang niet zo ouderwets meer en redden het prima.
Hier ben ik het mee eens. In vergelijking met mij zijn de meeste forumleden hier even heel cru gezegd: oud.

Ik ben pas getrouwd en wij hebben ook net een huis gekocht. Mijn man en ik werken allebei, ik vorig jaar nog full-time maar nu part-time (gewisseld van werkgever en de huidige werkgever heeft niet meer uur voor mij). Mijn man werkt full-time.

Wij kunnen onze hypotheek en overige lasten indien nodig zelfs betalen met alleen mijn huidige loon; een baan van 0,6 FTE. Wij hebben er heel bewust voor gekozen om een aantal jaar heel zuinig te leven zodat wij een kleine hypotheek konden pakken. Dit niet alleen met oog op potentieel verlies van inkomen, maar ook omdat wij van plan zijn kinderen te nemen in een jaar of 3-5.

Wij hebben nu al afgesproken dat ik tijdens de eerste levensjaren van het kind grotendeels stop met werken (0,2 baan), en dat mijn man ook part-time (0,8) gaat werken. Wanneer de kinderen naar school gaan zal ik weer meer gaan werken. Daarmee verliezen wij inkomen, maar wij vinden dat wij als ouders aanwezig moeten zijn bij de kinderen in plaats van ze "te dumpen" bij een opvang.

Dat is onze keuze en ook onze verantwoordelijkheid. Overigens zijn wij vrij "traditioneel" in ons huidige plan, aangezien je natuurlijk ook allebei 0,5 kan gaan werken.

Oh, en wat betreft dat vaderschapsverlof: 5 dagen is wel echt een minimum. 10 dagen zou leuk zijn zodat je elkaar kan ondersteunen en bonden, maar meer is echt niet nodig. Vakantiedagen opsparen kan ook prima voor langer verlof, maar veel ouders willen ook gewoon weer aan de bak.

Band opbouwen met kleintjes kan ook door de tijd voor ze te nemen buiten werktijd.

Mucha

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Julie4444 schreef:Oh, en wat betreft dat vaderschapsverlof: 5 dagen is wel echt een minimum. 10 dagen zou leuk zijn zodat je elkaar kan ondersteunen en bonden, maar meer is echt niet nodig. Vakantiedagen opsparen kan ook prima voor langer verlof, maar veel ouders willen ook gewoon weer aan de bak.

Band opbouwen met kleintjes kan ook door de tijd voor ze te nemen buiten werktijd.
Mijn lief bevestigt dat hij nog 2 maanden onbetaald verlof mag opnemen naast de 5 dagen verlof en dat er dan ook nog de mogelijkheid is tot opname van vakantie. Hij is hier ook dik mee tevreden en vindt het prima zo.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:
Julie4444 schreef:Oh, en wat betreft dat vaderschapsverlof: 5 dagen is wel echt een minimum. 10 dagen zou leuk zijn zodat je elkaar kan ondersteunen en bonden, maar meer is echt niet nodig. Vakantiedagen opsparen kan ook prima voor langer verlof, maar veel ouders willen ook gewoon weer aan de bak.

Band opbouwen met kleintjes kan ook door de tijd voor ze te nemen buiten werktijd.
Mijn lief bevestigt dat hij nog 2 maanden onbetaald verlof mag opnemen naast de 5 dagen verlof en dat er dan ook nog de mogelijkheid is tot opname van vakantie. Hij is hier ook dik mee tevreden en vindt het prima zo.
Bij ons hoort daar dan ook nog de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen bij, waarbij 70% van het verdiende loon wordt uitbetaald.
Dit kost je dus wel geld, maar daar krijg je dan ook tijd voor je kinderen voor terug. Dit geldt zowel voor de vrouw als voor de partner.

Mucha

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mucha schreef:
breien schreef:We kunnen het ook zo zien. De kinderen van nu kunnen later de bejaardenverzorgers worden van de volwassen mensen (met en zonder kinderen) van nu.
Alsof ze allemaal bejaardenverzorger worden. :roll:
Naast het feit dat langer ouderschapsverlof niet echt veel zal uitmaken voor het kind, IMHO. Als je kinderen wil helpen, zorg dan voor een veilige en productieve samenleving, goed onderwijs en culturele cohesie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door berndv »

Ik ben het helemaal met je eens Julie, op deze wijze hebben mijn vrouw en ik het ook ingeregeld. Het zijn keuzes die je maakt, en je kunt er inderdaad voor kiezen om op basis van 2 volledige FTE's een tophypotheek te nemen, maar als er dan om wat voor reden dan ook 1 van de 2 minder wil werken, ga je problemen krijgen. Wij zijn blij dat wij nu de vrijheid hebben om minder te gaan werken, waardoor we meer tijd met de kinderen door kunnen brengen.

Die 2 dagen was inderdaad kort, eigenlijk te kort. Maar dat heb ik bij beide kinderen (nu 4 en 2) goed kunnen regelen met mijn werkgever door voldoende verlof op te sparen en dit te gebruiken.

Maar ook daar geldt weer dat je keuzes moet maken. We hadden ook kunnen kiezen om alle vakantieuren lekker te gebruiken voor de zomervakantie, en vervolgens na de geboorte gaan klagen dat de overheid ons zo weinig uren subsidieert met verlofuren na de geboorte van een kleine.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door kweenie »

olaf79 schreef:Helaas gaat niemand in op de argumenten die eerder gaf, en wordt er alleen stilgestaan bij de financiele aspecten.
Dan moet je toch beter lezen. Ik ga juist in op jouw argumenten en ideeën.
Bij een moderne samenleving hoort de gedachte dat ouders de zorg voor hun pasgeboren kind samen op zich nemen. Uit veel wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zowel moeder als vader een cruciale rol spelen in de eerste levenjaren van een kind. De latere ontwikkeling komt ernstig in gevaar als een van beide ouders te weinig of geen aandacht aan het kind besteed.
Bij een moderne samenleving (en moderne arbeidsvoorwaarden) hoort dat ouders zelf mogen beslissende hoe ze hun leven en de zorg voor hun kinderen inrichten. Een 'cafetariamodel' dus. En dat je niet gestuurd wordt richting een haast 'verplicht' ouderschapsverlof, waar iedereen in feite wel voor moet betalen, of je er nu gebruik van maakt of niet.

In je opvatting over vaderschapsverlof in Nederland vergeleken met andere landen - en dan meer specifiek noem je Zweden - zit de impliciete aanname besloten dat zonder wettelijk en betaald ouderschapsverlof de vader nauwelijks tijd zou besteden aan de opvoeding van de kinderen. En dat dit met invoering van langer wettelijk en betaald ouderschapsverlof anders zou zijn. Terwijl het van boven 'opleggen' van betaald ouderschapsverlof eerder een zwaktebod is, voor de situatie waarin mensen zelf niet willen kiezen voor tijd voor de kinderen. Bijvoorbeeld, in Zweden hebben ze de regeling zo moeten inrichten dat de verlofdagen zonder enige vergoeding komen te vervallen als je ze niet opneemt, omdat veel mensen die dagen nog steeds niet opnamen. Beetje vergelijkbaar met het vervallen van vakantiedagen als je ze niet opneemt. En dan nog is het aantal mensen dat in Zweden ouderschapsverlof opneemt niet duidelijk hoger dan het percentage dat in Nederland minder gaat werken.

Mijn gedachte is dat in een moderne samenleving zouden zulke regelingen totaal niet nodig moeten zijn, omdat mensen zelf al de keus maken voor voldoende tijd voor de kinderen. Voor de een zal het zijn dat ze al deeltijd werkten en dat na de geboorte blijven doen, de ander zal tijdelijk minder willen gaan werken, weer een ander wil permanent minder gaan werken en een vierde wil vier keer negen gaan werken (of drie keer negen). Prima keuzes allemaal. Maar veel van die keuzes zijn niet inpasbaar met een inflexibel systeem van ouderschapsverlofdagen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:
Mucha schreef:
breien schreef:We kunnen het ook zo zien. De kinderen van nu kunnen later de bejaardenverzorgers worden van de volwassen mensen (met en zonder kinderen) van nu.
Alsof ze allemaal bejaardenverzorger worden. :roll:
Naast het feit dat langer ouderschapsverlof niet echt veel zal uitmaken voor het kind, IMHO. Als je kinderen wil helpen, zorg dan voor een veilige en productieve samenleving, goed onderwijs en culturele cohesie.
Hier ben ik het zó hartgrondig mee eens!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef: Mijn gedachte is dat in een moderne samenleving zouden zulke regelingen totaal niet nodig moeten zijn, omdat mensen zelf al de keus maken voor voldoende tijd voor de kinderen. Voor de een zal het zijn dat ze al deeltijd werkten en dat na de geboorte blijven doen, de ander zal tijdelijk minder willen gaan werken, weer een ander wil permanent minder gaan werken en een vierde wil vier keer negen gaan werken (of drie keer negen). Prima keuzes allemaal. Maar veel van die keuzes zijn niet inpasbaar met een inflexibel systeem van ouderschapsverlofdagen.
Ja mooie gedachte, ouderschapsverlof. Helaas onbetaalbaar voor het gross van de mensen en lang niet elke werkgever is zo flexibel en betaalt eraan mee.

Overigens gaat het mij niet specifiek om het systeem in Zweden. De Zweden maken het wel erg bond met 16 maanden. Duitsland bijvoorbeeld heeft 3 maanden en die zijn zeer flexibel in te zetten. Je hoeft dus niet 3 maanden achter elkaar op te nemen, je kan ook 9 maanden lang 2 dagen opnemen.

En het feit dat vrouwen hierdoor minder makkelijk en vooral minder goede banen kunnen krijgen wordt nog steeds gebagatelliseerd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:
Mucha schreef:
breien schreef:We kunnen het ook zo zien. De kinderen van nu kunnen later de bejaardenverzorgers worden van de volwassen mensen (met en zonder kinderen) van nu.
Alsof ze allemaal bejaardenverzorger worden. :roll:
Naast het feit dat langer ouderschapsverlof niet echt veel zal uitmaken voor het kind, IMHO.
Dat is jouw mening. Wetenschappelijk is het al lang bewezen dat een actieve, betrokken en zorgzame vader zeer goed is voor de ontwikkeling van het kind (vooral bij dochters). Deze rol kan vader beter vervullen als hij niet 40 uur per week op zijn werk zit (en de overige tijd babietje slaapt...Korter werken is een oplossing, maar vaak omdat de vader hoofdkostwinnaar is en mams sowieso al minder of niet werkt met een pasgeboren babietje, onbetaalbaar.
Als je kinderen wil helpen, zorg dan voor een veilige en productieve samenleving, goed onderwijs en culturele cohesie.
Natuurlijk dat speelt allemaal mee. Nu komen we in nederland in de situatie dat kinderen vaker de juf van de kinderopvang zien dat de vader (en soms ook de moeder). Dat lijkt me toch echt niet goed voor de ontwikkeling van een kind.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door bprosman »

Natuurlijk dat speelt allemaal mee. Nu komen we in nederland in de situatie dat kinderen vaker de juf van de kinderopvang zien dat de vader (en soms ook de moeder). Dat lijkt me toch echt niet goed voor de ontwikkeling van een kind.
Misschien moeten de vader en de moeder hun financiele eisen dan eens bijstellen. Toen onze kinderen geboren zijn , zijn we een paar jaar niet op vakantie geweest, begonnen in een huurhuis, een derdehands autotje, als ik dat nu tegen ouders zeg kijken ze of we van een andere planeet komen.

Mucha

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:
Julie4444 schreef:Als je kinderen wil helpen, zorg dan voor een veilige en productieve samenleving, goed onderwijs en culturele cohesie.
Natuurlijk dat speelt allemaal mee. Nu komen we in nederland in de situatie dat kinderen vaker de juf van de kinderopvang zien dat de vader (en soms ook de moeder). Dat lijkt me toch echt niet goed voor de ontwikkeling van een kind.
Mee eens, maar een langer ouderschapsverlof gaat dat niet veranderen. Het is de keuze die ouders maken. Wij gaan aanwezig zijn voor onze kinderen. Veel anderen van mijn generatie doen dat niet en gaan dat ook niet ineens doen als ze meer verlof krijgen na de geboorte.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door kweenie »

MichielFRL schreef:
olaf79 schreef:[Korter werken is een oplossing, maar vaak omdat de vader hoofdkostwinnaar is en mams sowieso al minder of niet werkt met een pasgeboren babietje, onbetaalbaar.
Je blijft maar in de ouderwetse gedachte dat vader hoofdkostwinner is.
Het aantal vrienden/kennissen wat 40 uur werkt is op 1 hand te tellen.
De meesten werken 24 à 30 uur en dan is het met een klein beetje opvang prima te doen.
Helemaal mee eens. Er is helemaal geen reden waarom 'mams' minder of niet zou moeten werken met kleine kinderen. En vader 'dus' als hoofdkostwinner niet minder kan gaan werken. Dáár zit het probleem, de bekrompen gedachte dat de moeder na geboorte van de kinderen wel minder zal gaan werken. En 'dus' de vader niet minder kan gaan werken. Het idee en die gedachte dat minder werken niet kan is bij veel mensen veel sterker dan dat het werkelijk niet kan. In de organisaties waar ik kom is het helemaal niet ongebruikelijk dat mensen deeltijd werken. Ook bij leidinggevenden.

Als de keus voor korter werken onbetaalbaar zou zijn, dan denk ik dat je de extra kosten die een uitgebreider ouderschapsverlof met zich meebrengt (in Zweden 2,6% van je loon) ook niet kunt of wilt opbrengen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door angel1978 »

MichielFRL schreef:
olaf79 schreef:[Korter werken is een oplossing, maar vaak omdat de vader hoofdkostwinnaar is en mams sowieso al minder of niet werkt met een pasgeboren babietje, onbetaalbaar.
Je blijft maar in de ouderwetse gedachte dat vader hoofdkostwinner is.
Het aantal vrienden/kennissen wat 40 uur werkt is op 1 hand te tellen.
De meesten werken 24 à 30 uur en dan is het met een klein beetje opvang prima te doen.
Heel ouderwets en onrealistisch idd.

Gesloten