LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding gehoortoestel

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Verbeekgj
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:52

Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Verbeekgj »

Mijn gehoortoestel is inmiddels 7 jaar oud.
Tijd om een nieuw gehoortoestel aan te schaffen.
Met mijn huidige toestel kan ik helaas niet meer met mijn mobiel iemand telefonisch te woord staan.

Audicien Oorwerk hielp mij aan een toestel waarmee ik wel kon bellen, althans wie duidelijk door de telefoonspreekt.
Gelukkig heb ik een proef periode van een aantal weken.

Ben verzekerd bij Zorg en Zekerheid.
Een gehoortoestel tot en met categorie 5 worden voor 75% vergoed

Het nieuwe toestel kost 1.800 euro en valt in categorie 7
Omdat er extra voorzieningen en instellingen er an zitten zodat telefoneren mogelijk is wordt het toestel niet vergoed.

Ben zwaar slechthorend en aan 1 gehoor volledig doof.
Omdat ik zwaar slechthorend ben heb ik een "zwaar" toestel nodig.
Graag had ik mijn baan behouden als bezorger maar moet telefonisch bereikbaar zijn en dat lukt nu niet.

Ik had audicien voorgesteld een gehoortoestel in categorie 5 in rekening te brengen en het verschil met categorie 7 betaal ik erbij.
Ook dit was niet mogelijk.

Omdat ik zwaar slechthorend ben, een extra zwaar toestel nodig heb met telefonische voorziening (Streamen), krijg ik geen vergoeding en heb geen mogelijkheid om als bezorger met telefoon te werken. Ben zeer terleurgesteld

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dat speciale toestel voor uw werk nodig hebt, kan uw werkgever dat (deels) regelen via het UWV.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een audicien zal dat nooit doen. Verder kun je het van de belasting aftrekken en hopelijk wat Lady1234 voorstelt.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door rvjapio »

Uw noodzaak matcht niet met de dekking van uw verzekering. Dat kan. Jammer voot u masr dat betekent inderdaad bijbetalen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nee, bijbetalen is niet toegestaan.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit ook eens.

https://www.hoorzaken.nl/hoorverbeterin ... llen-2019/

Weliswaar over verleden jaar, maar zal best nog van toepassing zijn.

Verbeekgj
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:52

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Verbeekgj »

Kortom: Ben gepensioneerd, momenteel geen werkgever. Wil graag nog werken als chauffeur/ bezorger. Bijna alle vacatures vragen omgang met een IPhone.

Vind het vreemd hoe zwaarder slechthorend, bijna doof, hoe minder of geen vergoeding voor “zwaar” toestel in ditgeval in categorie 7

Waarom geen maximum vergoeding voor welk toestel je ook neemt. Velen zullen hierbij gebaat zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een audicien gaat soms met de test wel een categorie verder als hij je daarmee aan een hoortoestel in een hogere categorie kan plaatsen. Dit is mijn ervaring. Het ligt er ook aan welke audicien je hebt. Die grote ketens willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk toestellen verkopen. Daar krijg je het minste op de lijntjes van de regels. Maar een fraude om een ander toestel te leveren dan er op de verzekering wordt verhaald zal nooit gebeuren. Alles moet naar de verzekering, ook de serienummers van de apparaten.

Verbeekgj
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2020 19:52

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Verbeekgj »

Sorry, ik wil niets horen of bewerkstelligen met fraude.

Ben gepensioneerd, laag inkomen, mijn slechthorendheid wordt er niet beter op. Heb een zwaarder toestel nodig en daardoor val ik buiten de verzekering. Steeds meer mensen, ouderen, worden hiermee geconfronteerd. Bestaat er ook niet iets van ouderen korting -65 plus korting op toestellen in de buitencategorie.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij zijn er toch ook categorie 5 toestellen die met een telefoon samenwerken. Misschien verstandig een andere audicien te bezoeken.

Controleer wel of dat bedrijf een contract heeft met uw verzekeraar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb ook een cat 5 met een apparaatje voor de telefoon. Ik heb veel last van tinnitus. Het ligt ook aan de benodigde versterking in het frequentie spectrum. Maar er zijn nu nieuwe hoortoestellen in cat 5 die rechtstreeks werken op de Bluetooth van de nieuwste Huawei met Android 10. Dan is dat tussen apparaat, telefoon link genaamd, niet meer nodig.
Maar niet elke hoortoestellen verkoper heeft dezelfde toestellen en dezelfde prijzen.
Je bent afhankelijk van het aanbod en de hulp van de verkoper. De meesten willen snel omzet genereren en op naar de volgende klant.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vraag me af of je al kontakt hebt gehad met je zorgverzekeraar over wat er dan wel mogelijk is of welke winkel je wel kan helpen in deze????

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door kiz »

Verbeekgj schreef:
19 apr 2020 09:15
Sorry, ik wil niets horen of bewerkstelligen met fraude.

Ben gepensioneerd, laag inkomen, mijn slechthorendheid wordt er niet beter op. Heb een zwaarder toestel nodig en daardoor val ik buiten de verzekering. Steeds meer mensen, ouderen, worden hiermee geconfronteerd. Bestaat er ook niet iets van ouderen korting -65 plus korting op toestellen in de buitencategorie.
Ook in categorie 5 zijn er mogelijkheden. Je zou een aanvraag kunnen doen voor solo-apparatuur waarmee je een bluetooth verbinding kan maken tussen je telefoon en je hoortoestel. Je audicien kan hiervoor een "bijzondere zorgvraag" indienen bij de zorgverzekeraar.
Mijn moeder (81) heeft dit vergoed gekregen, omdat zij zonder solo-apparatuur niet meer in staat is telefoongesprekken te voeren. En dat is zelfs als je 81 bent voldoende reden om voor vergoeding in aanmerking te komen.
Kent je audicien die mogelijkheid niet? In dat geval zou ik naar een andere gaan...

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

kiz schreef:
23 apr 2020 01:24
Verbeekgj schreef:
19 apr 2020 09:15
Sorry, ik wil niets horen of bewerkstelligen met fraude.

Ben gepensioneerd, laag inkomen, mijn slechthorendheid wordt er niet beter op. Heb een zwaarder toestel nodig en daardoor val ik buiten de verzekering. Steeds meer mensen, ouderen, worden hiermee geconfronteerd. Bestaat er ook niet iets van ouderen korting -65 plus korting op toestellen in de buitencategorie.
Ook in categorie 5 zijn er mogelijkheden. Je zou een aanvraag kunnen doen voor solo-apparatuur waarmee je een bluetooth verbinding kan maken tussen je telefoon en je hoortoestel. Je audicien kan hiervoor een "bijzondere zorgvraag" indienen bij de zorgverzekeraar.
Mijn moeder (81) heeft dit vergoed gekregen, omdat zij zonder solo-apparatuur niet meer in staat is telefoongesprekken te voeren. En dat is zelfs als je 81 bent voldoende reden om voor vergoeding in aanmerking te komen.
Kent je audicien die mogelijkheid niet? In dat geval zou ik naar een andere gaan...
Ik weet niet precies wat “ solo- apparatuur “ is, maar ik denk dat KIZ gelijk heeft: ik begreep van mijn toenmalige zorgverzekeraar, de Amersfoortse, dat de verzekeraar iets extra’s kon doen, in geval de hoogste categorie nog steeds niet voldoet.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Theotrucker schreef:
19 apr 2020 10:51
Ik heb ook een cat 5 met een apparaatje voor de telefoon. Ik heb veel last van tinnitus. Het ligt ook aan de benodigde versterking in het frequentie spectrum. Maar er zijn nu nieuwe hoortoestellen in cat 5 die rechtstreeks werken op de Bluetooth van de nieuwste Huawei met Android 10. Dan is dat tussen apparaat, telefoon link genaamd, niet meer nodig.
Maar niet elke hoortoestellen verkoper heeft dezelfde toestellen en dezelfde prijzen.
Je bent afhankelijk van het aanbod en de hulp van de verkoper. De meesten willen snel omzet genereren en op naar de volgende klant.
Dit is belangrijk. ISS hier wordt hiermee de “ solo-apparatuur” van KIZ vermeden.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vergoeding gehoortoestel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Verbeekgj schreef:
19 apr 2020 08:30
Kortom: Ben gepensioneerd, momenteel geen werkgever. Wil graag nog werken als chauffeur/ bezorger. Bijna alle vacatures vragen omgang met een IPhone.

Vind het vreemd hoe zwaarder slechthorend, bijna doof, hoe minder of geen vergoeding voor “zwaar” toestel in ditgeval in categorie 7

Waarom geen maximum vergoeding voor welk toestel je ook neemt. Velen zullen hierbij gebaat zijn.
Bij zorgverzekering “ de Amersfoortse” is Bijbetalen mogelijk. https://www.amersfoortse.nl/api/pod/get ... 0_2020.pdf pagina 27.
Volgens mij ook bij ONVZ.
Tekst reglement amersfoortse:
De hooroplossing (of Solution) bestaat uit een hoortoestel, oorstukje, vervanging oorstukje en reparatiekosten.
Bijzonderheden
De verwijzing van de KNO-arts of audiologisch centrum dient vergezeld te gaan van een recent audiogram en de uitkomsten van het Keuzeprotocol Hoorzorg.
Indien de verzekerde een meer dan adequate voorziening wenst dan waar hij conform het Keuzeprotocol Hoorzorg recht op heeft, komen de daarvoor verschuldigde meerkosten voor eigen rekening. Het Keuzeprotocol Hoorzorg is te vinden op www.amersfoortse.nl/zorgverzekering/voorwaarden-en- vergoedingen.
De vergoeding is gebaseerd op een ho”

Gesloten