LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Hanneke40
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2019 09:33

Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door Hanneke40 »

Waarom wordt (aangemeten) gehoorbescherming niet vergoedt door de zorgverzekeraar?

Dure gehoorapparaten worden wel vergoedt, maar dan is het eigenlijk al te laat....

Dit is vooral ook van belang voor kinderen die muziek maken en/of dansen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Omdat dan de verzekering duurder wordt.

ZeerPrivé
Berichten: 5444
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Waarom zou iedere verzekerde mee moeten betalen aan zaken die onder jouw verantwoordelijkheid vallen?
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 01 feb 2019 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is iemands eigen keuze om in een lawaaierige omgeving te gaan staan. Iemand die als hobby dansen heeft weet dat die op zijn oren moet letten. Net zo goed als iemand die drumt. Iemand die voetbal speelt krijgt zijn scheenbeschermers ook niet vergoed. En een hockeykeeper zijn toq ook niet.
Gehoorverlies op oudere leeftijd is een natuurlijk verschijnsel, vergelijkbaar met een bril. Een bril verzekeren is tegenwoordig ook al bijna te duur, oorbescherming op maat is ook niet sl te duur meer.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat moeten kinderen die dansen met gehoorbescherming? En als ze muziek maken, kunnen ze dat ook zachter doen. Heb je toch geen gehoorbescherming voor nodig?

jonis
Berichten: 2753
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
01 feb 2019 10:27
Wat moeten kinderen die dansen met gehoorbescherming? En als ze muziek maken, kunnen ze dat ook zachter doen. Heb je toch geen gehoorbescherming voor nodig?
Vooral dat zachter spelen/muziek maken gaat goed lukken.....ook al eens naast iemand met een trompet gestaan?

Waarom het zeker niet voor kinderen vergoed wordt is dat ze nog in de groei zijn.....dan kun je ieder jaar nieuwe bescherming gaan aanschaffen. (mijn bescherming dient nl ook al jaarlijks gecontroleerd te worden op voldoende werking)
Dan kun je voor kinderen beter kijken naar het wegwerpspul; dat voldoet ook al voldoende.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door berndv »

Hanneke40 schreef:
01 feb 2019 09:43
Dit is vooral ook van belang voor kinderen die muziek maken en/of dansen.
Omdat otoplastieken juist voor kinderen behoorlijk weggegooid geld is. Door de groei bij kinderen is de gehoorgang veel meer aan verandering onderhevig dan bij iemand die uitgegroeid is. En zelfs voor die groep geldt dat je iedere 5 jaar je oren opnieuw moet laten opmeten.

Voor kinderen zijn er prima oplossingen, die je voor weinig kunt kopen, doppen van bijvoorbeeld Alpine bieden prima bescherming voor kinderen, en doordat dit flexibele doppen zijn. Daarnaast zijn er ook nog legio goedkopere, wellicht minder praktische, oplossingen. Indien het gaat om dans zou het bijvoorbeeld een idee zijn om iets te doen aan het volume. Bij muziek maken is dit wellicht niet altijd mogelijk, sommige instrumenten produceren nu eenmaal veel volume. Maar daar kan je je prima tegen beschermen met goedkope oplossingen.

Anders kan ik de lijn nog wel doortrekken. Waarom worden scheenbeschermers voor voetballers niet vergoed vanuit de verzekering? Kijk eens wat een keeper-uniform voor hockey kost, ook ter voorkoming van persoonlijk letsel. Waarom zouden deze kosten door alle verzekerden gedragen moeten worden?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door yan »

Gehoorbescherming wordt vergoed door de werkgever.
Net zoals beschermende kleding en/of andere veiligheids middelen.

Als je dat nodig hebt voor de hobby is het een eigen keuze.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat muziek maken of dansen, dat is doorgaans hooguit een uurtje per dag. Ook al zouden piekgeluiden wat boven de pijngrens komen, dan is dat niet per definitie schadelijk.

Wat veel schadelijker kan zijn is het volume van de ipad, smartphone, tablet en al dat soort dingen meer, in combinatie met van die kleine oordopjes.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door scontra »

Hanneke40 schreef:
01 feb 2019 09:43
Waarom wordt (aangemeten) gehoorbescherming niet vergoedt door de zorgverzekeraar?

Dure gehoorapparaten worden wel vergoedt, maar dan is het eigenlijk al te laat....

Dit is vooral ook van belang voor kinderen die muziek maken en/of dansen.

Indien je gehoor achteruit gaat dan kan dit alleen met behulp van een gehoorapparaat gecompenseerd worden !
Kinderen die muziek maken krijgen daar, bij een normaal geluidniveau, geen problemen mee/van.
Als er door het bespelen van een instrument gehoorproblemen zouden ontstaan , dan zou ik inmiddels zo doof moeten zijn geworden dat zelfs een gehoorapparaat geen uitkomst meer zou brengen, maar mijn gehoor is nog steeds (70 + ) prima
Van dansen is nog nooit iemand, oud of jong, doof geworden. :oops:

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door rvjapio »

de zorgverzekeraar handelt in zorg, niet in voorzorg naar eigen keuze.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door renewouters »

Een verzekering dekt risico's. Gehoorbeschadiging door teveel geluid is geen risico, maar een gegeven. Als een verzekering gehoorbescherming zou moeten vergoeden moeten ze ook dikke truien en jassen gaan vergoeding. Zonder dikke kleding kan je immers ziek worden als het te koud is. Of parasols. Zonder zonnebescherming kan je een zonnesteek oplopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door berndv »

renewouters schreef:
01 feb 2019 16:12
Een verzekering dekt risico's. Gehoorbeschadiging door teveel geluid is geen risico, maar een gegeven. Als een verzekering gehoorbescherming zou moeten vergoeden moeten ze ook dikke truien en jassen gaan vergoeding. Zonder dikke kleding kan je immers ziek worden als het te koud is. Of parasols. Zonder zonnebescherming kan je een zonnesteek oplopen.
En dan heb je het zelfs nog over noodzakelijkheden, de meeste mensen moeten zomer en winter naar buiten, al was het om een boodschap te doen. Het bespelen van een muziekinstrument is een hobby (of beroep voor sommigen), dus een keuze, zelfde geldt voor dans.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door witte angora »

Met het veranderen van zorgverzekering heb ik nu iedere drie jaar recht op een vergoeding voor een bril. Maar eigenlijk zou ik iedere drie jaar ook nog een vergoeding willen voor een pet, want ik vind het 's winters best wel koud op de kop. En een loep met een lamp er in voor de legpuzzels is ook wel handig. :wink:

Oftewel: zoveel mensen, zoveel wensen. Maar doorgaans moeten wensen uit eigen portemonnee betaald worden, en dat lijkt me ook logisch. Muziek en dansen zijn hobby's net als ik vaak een uurtje voor het slapen gaan wat muziek draai. Daar heb ik ook geen gehoorbescherming voor.

Erik88
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:59

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door Erik88 »

Ik gebruik al 8 jaar op maat gemaakte gehoorbescherming. Gelukkig zie ik het de laatste jaren heel veel. Is niet goedkoop al snel E150 per set. Dan heb je wel een goed filter.
Ik kies er voor om te dansen. En ik kies voor op maat gemaakt bescherming. Ik hoef het niet te doen. En bij die keuze hoort ook dat ik het zelf betaal.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Waarom wordt gehoorbescherming niet vergoed?

Ongelezen bericht door Sira »

Hanneke40 schreef:
01 feb 2019 09:43
Waarom wordt (aangemeten) gehoorbescherming niet vergoedt door de zorgverzekeraar?

Dure gehoorapparaten worden wel vergoedt
Ik weet niet hoe u hierbij komt. Misschien de goedkope modellen wel, maar als iemand gehoorapparaten koopt die de geluiden kunnen filteren, m.a.w. de duurdere modellen, moeten die gewoon zelf betaald worden.

Gesloten