LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zakken rijst van mei 2017

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zakken rijst van mei 2017

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik reken 200 gram per persoon. 12 kilo goed voor 60 personen! Lekker. Foutje! 100 gram per persoon is voor 120 personen.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Zakken rijst van mei 2017

Ongelezen bericht door Boesta »

Hallo, U heeft het over "of zal ik het aan de vogels voeren". Vogels gaan dood als ze ongekookte rijst eten!!

Als je droge ongekookte rijst voert aan de vogels gaan ze dood. U mag beslist geen ongekookte rijst voeren aan vogels (en volgens mij ook niet aan andere dieren). Dit omdat de rijst zal gaan opzetten/wellen in de maag van de vogel, de vogel zal hierdoor sterven...

Rijst kunt u onbeperkt bewaren mits dit droog gebeurt.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zakken rijst van mei 2017

Ongelezen bericht door juliomariner »

Boesta schreef:
23 jan 2019 19:02
Hallo, U heeft het over "of zal ik het aan de vogels voeren". Vogels gaan dood als ze ongekookte rijst eten!!

Als je droge ongekookte rijst voert aan de vogels gaan ze dood. U mag beslist geen ongekookte rijst voeren aan vogels (en volgens mij ook niet aan andere dieren). Dit omdat de rijst zal gaan opzetten/wellen in de maag van de vogel, de vogel zal hierdoor sterven...

Rijst kunt u onbeperkt bewaren mits dit droog gebeurt.
Maar hoe rijstvogels het dan? Hebben die een pannetje en kookplaatje in hun nestboom staan?

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zakken rijst van mei 2017

Ongelezen bericht door witte angora »

Boesta schreef:
23 jan 2019 19:02
Hallo, U heeft het over "of zal ik het aan de vogels voeren". Vogels gaan dood als ze ongekookte rijst eten!!

Als je droge ongekookte rijst voert aan de vogels gaan ze dood. U mag beslist geen ongekookte rijst voeren aan vogels (en volgens mij ook niet aan andere dieren). Dit omdat de rijst zal gaan opzetten/wellen in de maag van de vogel, de vogel zal hierdoor sterven...

Rijst kunt u onbeperkt bewaren mits dit droog gebeurt.
Dan kook je het toch even voor ze?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zakken rijst van mei 2017

Ongelezen bericht door Erthanax »

Rijst zwelt op als het gekookt wordt. Maar als u rijst in handwarm water (40 °C) zet, hoeveel zwelt het dan op en hoe lang duurt dat? En hoe lang duurt het voor een rijstkorrel verteerd is? Zwellen andere zetmeelhoudende granen (zoals tarwe, rogge, haver, mais, gierst) dan niet in een vogelmaag?

Als ik havermout in koude melk een nacht laat staan, zwelt het nauwelijks op, het wordt alleen maar zacht. Als het even gekookt is, zijn de volgende ochtend de vlokken aanzienlijk opgezwollen en is daarnaast de melk door het zetmeel gebonden. Die binding door het opzwellen van het zetmeel treedt alleen op na koken.

Rijstebloem in koude melk is een dunne drab, als u het kookt, wordt het pap (Molenaars Kindermeel!).

Volgens mij kan het geen kwaad ongekookte rijst te voeren aan vogels.

Gesloten