Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Erthanax

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Erthanax » 06 sep 2018 14:51

Frisdrankproducenten krijgen toch helemaal geen subsidie van 9 cent per liter voor dranken met zoetstoffen? Het prijsverschil ontstaat toch doordat dranken met suiker duurder worden door een heffing, of heb ik dat mis?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 06 sep 2018 14:53

Volgens mij zegt u het precies goed.

venantius

Ongelezen bericht door venantius » 06 sep 2018 15:02

angel1978 schreef:
06 sep 2018 14:44
venantius schreef:
06 sep 2018 14:40
Erthanax schreef:
05 sep 2018 23:19
Ue redenering kan ik wel volgen, maar ik had gehoopt dat u uit betrouwbare bron een inkoopprijs zou hebben.
Afgezien daarvan, de verkoopprijs van een product heeft weinig te maken met de inkoopprijs van de ingrediënten. Voor een product dat een vermeende meerwaarde/voordeel biedt voor de consument (minder calorieën, in dit geval), wordt een hogere prijs gevraagd.
Normaal mag een fabrikant ivm vrije marktwerking zijn zoetstof-kostenbesparingen in eigen zak steken.
Als Overheid zoetstoflimonade uit de openbare kas financiert met 9ct per liter, t.n.v. suikerlimonade ligt dat anders.
Temeer nu de meeste consumenten helemaal geen meerwaarde zien, en boos zijn, over ongewenst minder aanbod.
Hoe kom je daar nu bij.. jij bent toch niet 'de meeste consumenten'?
Mijn eerder genoemde brede CocaCola onderzoek in nu.nl dat de consument nog niet klaar is voor zoetstoflimonade spreekt voor zichzelf

yan

Ongelezen bericht door yan » 06 sep 2018 15:15

Ik weet niet wat de inkoopprijs van zoetstof voor inkopende groot-verbruikende
Die is van zoetstof hoger dan suiker.
échter er zijn verschillende zoetstoffen in verschillende zoetheden, dus het kan zo maar dat er in verhouding ook minder zoetstof nodig is om eenzelfde zoetheid te krijgen als met suiker.
Er worden echter nog steeds gewoon enorme hoeveelheden suiker in frisdranken gebruikt, dus er is genoeg te krijgen zonder zoetstof.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 06 sep 2018 15:45

venantius schreef:
06 sep 2018 15:02

Mijn eerder genoemde brede CocaCola onderzoek in nu.nl dat de consument nog niet klaar is voor zoetstoflimonade spreekt voor zichzelf
En dat zegt mij dus helemaal niets.
Zeker ook een onderzoek van Coca Cola niet.

venantius

Ongelezen bericht door venantius » 06 sep 2018 17:03

angel1978 schreef:
06 sep 2018 15:45
venantius schreef:
06 sep 2018 15:02

En dat zegt mij dus helemaal niets.
Zeker ook een onderzoek van Coca Cola niet.
Het feit, dat CocaCola op basis van hun onderzoek, als enig overblijvend A-Merk, niets verandert aan hun product, zegt mij wel wat.
Daarnaast verkopen ze Zero-Cola, zodat CocaCola nu, als enig groot merk, niet betuttelt en de consument ongehinderd vrije keus laat
Blijkbaar is er dus een markt, voor zowel een blijkbaar in de smaak vallend Zero-Cola, als voor de van oudsher bekende CocaCola.
Daarmee is wat mij betreft, CocaCola een voorbeeld van hoe het moet, en alle andere A-merken: voorbeelden van hoe het niet moet met op zijn minst de schijn, dat ze hun oude produkten niet meer verkopen omdat er met zoetstof meer winst te maken valt, dan met suiker. Ik denk en vind dat laatstgenoemde frisdrankfabrikanten en Overheid met de nieuwe suikerbelasting elkaar hebben gevonden
Een belastingverlaging op bronwater vind ik prima omdat er noch suiker noch zoetstof in zit en dus altijd 'goed' is

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 07 sep 2018 07:56

Als enige de frisdrank niet veranderen? Ook Pepsi heeft nog de gewone zoetstof-vrije cola, hoor. Om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld 7up en royal club. Ook voor bijvoorbeeld cassis kun je bij diverse merken terecht. Genoeg keus uit merkproducten zonder zoetstoffen, dus.

Alleen sinas is bij de a-merken altijd gedeeltelijk met zoetstoffen. Behalve dan bij orangina, maar dat zie je niet zo vaak. Maar misschien heeft dat er ook mee te maken dat sinds van nature sowieso een beetje bitterzuur moet zijn en dat zoetstoffen dat goed bij passen? (Zelf hield ik trouwens sowieso meer van de eigen-merk sinas. Dat de merk sinas nu alleen nog met zoetstoffen is, is voor mij dus geen gemis.)

Trouwens, dat de frisdranken ondanks het smaakverschil toch overgaan op zoetstoffen kan ook komen doordat de wens van de consument niet alleen gaat om de smaak. Veel mensen vinden minder calorieën ook belangrijk. Ook als de smaak is minder zou zijn kiezen veel mensen nog voor de variant met minder calorieën.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 07 sep 2018 08:22

Volgens mij is kostenbesparing niet eens doel op zich, eerder een marketing instrument op jacht naar marktaandeel.

Nieuwe formule , geen suiker toegevoegd , lage calorieen…….je kent het jargon wel.

En dat is dan ook waarom Coca-Cola gewoon meerdere soorten maakt . Classic naast zero variant. Alle doelgroepen bedienend levert grootste marktaandeel.

En nieuwe doelgroepen worden gevormd door die marketing. Iemand met een pondje teveel is best te porren voor low-calorie variant.
Die vroeger niet bestond

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 07 sep 2018 08:40

16again schreef:
07 sep 2018 08:22
Volgens mij is kostenbesparing niet eens doel op zich, eerder een marketing instrument op jacht naar marktaandeel.

Nieuwe formule , geen suiker toegevoegd , lage calorieen…….je kent het jargon wel.

En dat is dan ook waarom Coca-Cola gewoon meerdere soorten maakt . Classic naast zero variant. Alle doelgroepen bedienend levert grootste marktaandeel.

En nieuwe doelgroepen worden gevormd door die marketing. Iemand met een pondje teveel is best te porren voor low-calorie variant.
Die vroeger niet bestond
Helemaal waar en daar blijkt ook uit dat de smaak helmaal niet zo belangrijk is als hier meermaals gesuggereerd. Marketing en imago zijn vele malen belangrijker voor de verkoop.
Een vorige generatie die is opgegroeid met de 'normale' variant zal wellicht grote problemen hebben met een smaak-wijziging. Maar een andere (nieuwe) generatie groeit op met meer keuze en daardoor ook een andere smaakbeleving. Dat gekoppeld aan imago en marketing levert op dat de beleving wat een lekkere cola is verschuift. Wellicht vragen we ons over 20 jaar wel af waarom er in hemelsnaam een suikervariant heeft bestaan en wat men daar nu lekker aan vond.
Met het nieuwe Sprite-recept wist Coca-Cola 900.000 kilo suiker te besparen. Meer dan een miljoen Nederlandse huishoudens hebben de suikervrije Sprite afgelopen jaren gekocht; volgens Coca-Cola een toename van 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het bedrijf ziet dat de suikerrijkste frisdranken terrein verliezen aan varianten met minder of geen suiker. Zo nam de verkoop van Coca-Cola zero sugar in heel West-Europa afgelopen jaar met 15 procent toe.

venantius

Ongelezen bericht door venantius » 11 sep 2018 15:58

Als zoetstof-Sprite 25% meer omzet geeft en 900.000 kilo suikerbesparing, waarom dan nog een t.z.t. extra belastingkorting 9 ct per liter?
Als Sprite, net als CocaCola, de afgelopen jaren, alle doelgroepen had bediend, was een beter vergelijk mogelijk, wat de consument nu wil.
Dat de suikerrijkste frisdranken terrein verliezen, heeft ook te maken met het sterk verminderde winkel-aanbod.
15% meer CocaCola-zero vind ik gezien de enorme marketing een matige prestatie en hiermee geen bewijs terrein verliezen suiker-cola

Plaats reactie