LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Reuzepeuzel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2018 21:19

Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Reuzepeuzel »

Zoetstoffen worden ons opgedrongen met het verhaal dat dit nodig zou zijn in de strijd tegen obesitas. Supermarkten zetten producenten onder druk om goedkoper te produceren, met als gevolg steeds minder suiker en steeds meer chemische zoetstoffen. Voor wie geen liters frisdrank per dag drinkt is dit geen verbetering, ook niet qua gezondheidsrisico.

Het wordt steeds lastiger, zo niet onmogelijk, om nog een gewoon glas frisdrank met suiker te drinken. Veel consumenten, waaronder ik zelf, vinden zoetstoffen vies. En ik weet ook vaak niet wat voor soort spulletje het precies is.

Idealiter zouden er meer producten op de markt komen met MINDER suiker, maar zonder zoetstoffen.

Ik heb geen overgewicht. Matig gebruik van suiker kan ik prima hebben. En ik wil graag wat meer betalen voor een ouderwetse Fanta, maar kan deze in mijn supermarkt(en) niet meer kopen.

Wat nu?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, fabrikanten mogen maken wat ze willen. Ik loop er regelmatig tegenaan dat producten niet mijn smaak zijn. Of dat dingen die ik lekker vind ineens verdwijnen. Daar is weinig aan te doen.

Overigens ben ik het qua smaak wel met je eens. Ik vind zoetstoffen ook goor en de meeste frisdranken ook te zoet. Gelukkig kun je er wel weer water bij alleen... Het kost steeds meer moeite om frisdranken, maar ook bijvoorbeeld (drink-) yoghurt, zonder zoetstoffen te vinden.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nóg een zoetstoffen en suiker in frisdrank-topic?
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 2&t=186927

Lees het eens door, denk dat alles al gezegd is.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Er is een mooie documentaire over hoe de voedselindustrie in Amerika werkt. En hoe de verplichting om gezonder eten te leveren in de jaren 70 opgepakt is om nog meer winst te maken.

Iets kleinere porties maar veel meer suiker dus verslavender waardoor men meer porties koopt.
Michelle Obama wilde fastfood op scholen verbieden, echter was pizzahut hofleverancier. Het congress heeft daarna bepaald dat pizza onder groenten valt waardoor zowel pizzahut een winnaar was (mocht blijven verkopen op scholen) als Michelle...door haar werd er nu groenten op school verkocht (pizza dus.)

Ik weet de naam niet meer maar er is vast iemand die dat wel weet. Je broekt zakt erbij af.


bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Inderdaad.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Erthanax »

Reuzepeuzel schreef:Veel consumenten, waaronder ik zelf, vinden zoetstoffen vies. En ik weet ook vaak niet wat voor soort spulletje het precies is.
Weet u dan wel wat voor spulletje suiker precies is?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door kweenie »

De gebruikte zoetstoffen staan trouwens ook altijd op de verpakking.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Moneyman »

venantius schreef:
05 sep 2018 15:35
Dus in plaats van subsidie van 9ct per liter uit de openbare kas, moet Overheid, de fabrikanten 'vragen', het prijsverschil terug te geven.
Doe maar niet, laat de overheid vooral afblijven van de marktwerking.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is zoetstof echt goedkoper dan suiker? Ik mis een rekenvoorbeeld die deze stelling onderbouwt.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Erthanax »

Venantius, kunt u aangeven wat bij benadering de inkoopprijs is van zoetstoffen en suiker voor de verwerkende industrie?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat mij betreft wordt suiker als toevoeging compleet verboden.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Moneyman »

venantius schreef:
05 sep 2018 21:35
Erthanax schreef:
05 sep 2018 20:36
Venantius, kunt u aangeven wat bij benadering de inkoopprijs is van zoetstoffen en suiker voor de verwerkende industrie?
Ik weet niet wat de inkoopprijs van zoetstof voor inkopende groot-verbruikende zoetstoflimonadefabrikanten is. Dat zal wel bedrijfs-geheim zijn. De groothandel-suikerprijs is openbaar en afhankelijk van vraag en aanbod op de wereldmarkt.
Ah, je weet het niet. Vanwaar dan deze stellige uitlatingen, waar je vervolgens allerlei (complot)theorieën op baseert?
venantius schreef:
05 sep 2018 15:35
Zoetstoffen zijn goedkoper dan suiker.
venantius schreef:
05 sep 2018 21:35
Ik vind dat het vermelden in kilojoules, bij zoetstoflimonades, als misleidend, verboden zou moeten worden.
Waarom?

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ue redenering kan ik wel volgen, maar ik had gehoopt dat u uit betrouwbare bron een inkoopprijs zou hebben.
Afgezien daarvan, de verkoopprijs van een product heeft weinig te maken met de inkoopprijs van de ingrediënten. Voor een product dat een vermeende meerwaarde/voordeel biedt voor de consument (minder calorieën, in dit geval), wordt een hogere prijs gevraagd.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door angel1978 »

venantius schreef:
06 sep 2018 14:40
Erthanax schreef:
05 sep 2018 23:19
Ue redenering kan ik wel volgen, maar ik had gehoopt dat u uit betrouwbare bron een inkoopprijs zou hebben.
Afgezien daarvan, de verkoopprijs van een product heeft weinig te maken met de inkoopprijs van de ingrediënten. Voor een product dat een vermeende meerwaarde/voordeel biedt voor de consument (minder calorieën, in dit geval), wordt een hogere prijs gevraagd.
Normaal mag een fabrikant ivm vrije marktwerking zijn zoetstof-kostenbesparingen in eigen zak steken.
Als Overheid zoetstoflimonade uit de openbare kas financiert met 9ct per liter, t.n.v. suikerlimonade ligt dat anders.
Temeer nu de meeste consumenten helemaal geen meerwaarde zien, en boos zijn, over ongewenst minder aanbod.
Hoe kom je daar nu bij.. jij bent toch niet 'de meeste consumenten'?

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Erthanax »

Frisdrankproducenten krijgen toch helemaal geen subsidie van 9 cent per liter voor dranken met zoetstoffen? Het prijsverschil ontstaat toch doordat dranken met suiker duurder worden door een heffing, of heb ik dat mis?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij zegt u het precies goed.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door yan »

Ik weet niet wat de inkoopprijs van zoetstof voor inkopende groot-verbruikende
Die is van zoetstof hoger dan suiker.
échter er zijn verschillende zoetstoffen in verschillende zoetheden, dus het kan zo maar dat er in verhouding ook minder zoetstof nodig is om eenzelfde zoetheid te krijgen als met suiker.
Er worden echter nog steeds gewoon enorme hoeveelheden suiker in frisdranken gebruikt, dus er is genoeg te krijgen zonder zoetstof.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door angel1978 »

venantius schreef:
06 sep 2018 15:02

Mijn eerder genoemde brede CocaCola onderzoek in nu.nl dat de consument nog niet klaar is voor zoetstoflimonade spreekt voor zichzelf
En dat zegt mij dus helemaal niets.
Zeker ook een onderzoek van Coca Cola niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zoetstoffen in frisdrank zijn een kostenbesparing

Ongelezen bericht door kweenie »

Als enige de frisdrank niet veranderen? Ook Pepsi heeft nog de gewone zoetstof-vrije cola, hoor. Om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld 7up en royal club. Ook voor bijvoorbeeld cassis kun je bij diverse merken terecht. Genoeg keus uit merkproducten zonder zoetstoffen, dus.

Alleen sinas is bij de a-merken altijd gedeeltelijk met zoetstoffen. Behalve dan bij orangina, maar dat zie je niet zo vaak. Maar misschien heeft dat er ook mee te maken dat sinds van nature sowieso een beetje bitterzuur moet zijn en dat zoetstoffen dat goed bij passen? (Zelf hield ik trouwens sowieso meer van de eigen-merk sinas. Dat de merk sinas nu alleen nog met zoetstoffen is, is voor mij dus geen gemis.)

Trouwens, dat de frisdranken ondanks het smaakverschil toch overgaan op zoetstoffen kan ook komen doordat de wens van de consument niet alleen gaat om de smaak. Veel mensen vinden minder calorieën ook belangrijk. Ook als de smaak is minder zou zijn kiezen veel mensen nog voor de variant met minder calorieën.

Gesloten