LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar er was al een wc. Die moet dan zo'n 19,06 per maand kosten. Aan de andere kant: voor geen enkele sociale huurwoning betaal je een bedrag dat overeenkomt met 100% van het aantal toegekende punten. Vermoedelijk betaalt (betaalde) ze voor de wc feitelijk een stuk minder dan zou moeten.

Sterker nog: uit het feit dat er ruimte was voor een huurverhoging van 7 euro maak ik op dat TS nog lang niet aan het maximum huurbedrag zat dat voor haar gold.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Tja, laten we er nog eens 8 pagina’s aan wijden.
Eén van mijn radiatoren ging wat roesten door ouderdom, werd gewoon vervangen omdat dit onder onderhoud viel. Pas als ik een design radiator had gevraagd, had ik moeten betalen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door kuklos »

Lowieze schreef:
16 sep 2020 12:39
Tja, laten we er nog eens 8 pagina’s aan wijden.
Eén van mijn radiatoren ging wat roesten door ouderdom, werd gewoon vervangen omdat dit onder onderhoud viel. Pas als ik een design radiator had gevraagd, had ik moeten betalen.
Als jij er niet nog 8 pagina's aan wil wijden, dan moet je appels met appels vergelijken en niet appels met peren zoals je nu doet.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Lowieze »

kuklos schreef:
16 sep 2020 12:43


Als jij er niet nog 8 pagina's aan wil wijden, dan moet je appels met appels vergelijken en niet appels met peren zoals je nu doet.
Welnee, zoals TS schrijft wilde ze een nieuwe toiletpot en nieuwe tegels omdat alles verouderd was.
Dat is dus puur voor het zicht, net als die radiator bij mij.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door kuklos »

Lowieze schreef:
16 sep 2020 12:50
kuklos schreef:
16 sep 2020 12:43


Als jij er niet nog 8 pagina's aan wil wijden, dan moet je appels met appels vergelijken en niet appels met peren zoals je nu doet.
Welnee, zoals TS schrijft wilde ze een nieuwe toiletpot en nieuwe tegels omdat alles verouderd was.
Dat is dus puur voor het zicht, net als die radiator bij mij.
Een radiator die roest kan gaan lekken etc. Daarmee wordt het onderhoud.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

T.S. was misschien even vergeten dat ze ook zelf tegels en toiletpot had kunnen vervangen.
Alleen... bij het verlaten van de woning moet ze dan de zaak terug brengen in oude staat.
Nu de verhuurder het voor haar gedaan heeft is zij van die verplichting verlost.

De verhuurder neemt de verantwoordelijkheid voor de wijziging over, ook het risico dat een volgende huurder misschien "een normaal ogend toilet" eist als TS een eigenaardige smaak heeft.
Het risico bestaat dat verhuurder 2x moet verbouwen voor 1 huurverhoging. Ook is dit het geval bij "klein" onderhoud als er niet-standaard spullen gebruikt zijn...
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 16 sep 2020 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Lowieze »

kuklos schreef:
16 sep 2020 12:55


Een radiator die roest kan gaan lekken etc. Daarmee wordt het onderhoud.
Welnee, de roest zat aan de bovenkant van de platen, hier en daar een plekje.
Kon helemaal geen kwaad.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Geip Suusje schreef:
16 sep 2020 12:57
T.S. was misschien even vergeten dat ze ook zelf tegels en toiletpot had kunnen vervangen.
Alleen... bij het verlaten van de woning moet ze dan de zaak terug brengen in oude staat.
Nu de verhuurder het voor haar gedaan heeft is zij van die verplichting verlost.

De verhuurder neemt de verantwoordelijkheid voor de wijziging over, ook het risico dat een volgende huurder misschien "een normaal ogend toilet" eist als TS een eigenaardige smaak heeft.
Het risico bestaat dat verhuurder 2x moet verbouwen voor 1 huurverhoging.
Als je van tevoren toestemming op papier krijgt voor een zelf aangebrachte voorziening in een huurwoning, is dit helemaal niet van toepassing.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Lowieze
Je reageert verkeerd/slordig. Daardoor belanden topics hier altijd in de modder.
Als... is in het hele topic bij TS niet van toepassing.
En dat de verhuurder de verantwoordelijkheid overneemt is wel van toepassing.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Geip Suusje schreef:
16 sep 2020 13:14
@Lowieze
Je reageert verkeerd/slordig. Daardoor belanden topics hier altijd in de modder.
Als... is in het hele topic bij TS niet van toepassing.
En dat de verhuurder de verantwoordelijkheid overneemt is wel van toepassing.
Altijd in de modder?? :lol:

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is dat potje nog niet vol gep**st?

nelly.van-os

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door nelly.van-os »

alfatrion schreef:
15 sep 2020 18:02
NeoDutchio schreef:
15 sep 2020 17:43
Vragen mag dus om vernieuwing vanwege smaak, maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurd.
Daar is geen discussie over.
NeoDutchio schreef:
15 sep 2020 17:43
Dan over de kosten:
(...)
Er mogen dus kosten berekend worden. Als er eenmaal in de 20 jaar de boel vervangen zou worden en de bewoner vraagt na 10 jaar al vernieuwing, dan zit er nog een behoorlijke waarde aan. DaT zou je in 1 keer kunnen betalen, of maandelijks een bedrag.
Ook daar is geen discussie over. Het gaat hier over de vraag of de huur verhoogd mag worden met 7 euro per maand indien een toiletpot en tegels worden vervangen. Het antwoord op die vraag is duidelijk nee.
NeoDutchio schreef:
15 sep 2020 17:43
Alles valt en staat met de afspraak die gemaakt is. Het kan dus best goed mogelijk zijn dat TS voortijdig de boel heeft laten aanpassen en dat het bedrag dat voor haar rekening komt in maandelijkse termijnen betaald wordt.
Partijen mogen dit inderdaad wel aanvliegen als een overeenkomst van opdracht met met een betalingsregeling. Er moet een bedrag wordt afgeschreven (oud voor nieuw), omdat de verhuurder anders door natrekking wordt verrijkt. Het verschil met een huurverhoging is dat de betalingsregeling op een gegeven moment stopt.

TS heeft het alleen expliciet over een huurverhoging. € 7,- per maand * 12 maanden * 11 jaar = € 924,-. Ik denk dat dit niet stopt.
Voor alle duidelijkheid: Overeenkomst betegelen toilet. U heeft een aanvraag ingediend voor het betegelen van uw toilet. Daarom is onze rayonopzichter bij u langs geweest. De huurprijs van uw woning wordt hierdoor met 7,00 euro per maand verhoogd. Deze verhoging gaat in per de eerste van de maand nadat het toilet is betegeld.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Moneyman »

nelly.van-os schreef:
16 sep 2020 17:06
Voor alle duidelijkheid: Overeenkomst betegelen toilet. U heeft een aanvraag ingediend voor het betegelen van uw toilet. Daarom is onze rayonopzichter bij u langs geweest. De huurprijs van uw woning wordt hierdoor met 7,00 euro per maand verhoogd. Deze verhoging gaat in per de eerste van de maand nadat het toilet is betegeld.
Nou, daar is geen woord Spaans bij.

Nu nog antwoord op de andere vragen :wink: Bijvoorbeeld: hoe zit het met onderstaande scenario's?
alfatrion schreef:
15 sep 2020 16:09
Is er in een periode van 12 maanden vaker dan eens een verhoging doorgevoerd? Zo ja, dan is de afspraak in strijd met dwingende wetgeving.

Ligt de verhoging boven het maximum percentage? Zo ja, dan is de afspraak in strijd met dwingende wetgeving.

Ligt de huurprijs nu boven de maximum huurprijs? Zo ja, dan is de afspraak in strijd met dwingende wetgeving.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 16 sep 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

nelly.van-os schreef:
16 sep 2020 17:06
Voor alle duidelijkheid: Overeenkomst betegelen toilet. U heeft een aanvraag ingediend voor het betegelen van uw toilet. Daarom is onze rayonopzichter bij u langs geweest. De huurprijs van uw woning wordt hierdoor met 7,00 euro per maand verhoogd. Deze verhoging gaat in per de eerste van de maand nadat het toilet is betegeld.
Betegelen of opnieuw betegelen?

nelly.van-os

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door nelly.van-os »

Bob Schurkjens schreef:
15 sep 2020 21:17
Vind de bijdrage van NeoDutchio inhoudelijk en nuttig. Het artikel van de Woonbond over doucherenovatie is zeer verhelderend en werpt voor mij een nieuw licht op de kwestie.

De rest van het verhaal komen we waarschijnlijk niet te weten. Jammer maar helaas.
Wat wil je weten ben ik niet duidelijk genoeg geweest?

nelly.van-os

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door nelly.van-os »

Nijogeth schreef:
15 sep 2020 21:11
Er zal vast wel zijn afgesproken dat wanneer TS zou verhuizen voor ze de renovatie heeft afbetaald, dat ze dan het restbedrag ineens zou mogen ophoesten.
Nee er is niets afgesproken, over wat als ik ga verhuizen. Ook is er geen einddatum van betalen.

nelly.van-os

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door nelly.van-os »

Geip Suusje schreef:
16 sep 2020 11:49
Ik doe ook even een duit in het zakje...
Eerst maar eens een citaat van de huurcommissie https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... i_2018.pdf
Woningverbetering
Onder woningverbetering wordt verstaan: alle uitgevoerde werkzaamheden die een verhoging van het woongerief tot gevolg hebben, niet zijnde onderhoud of grootonderhoud.Dit zijn:
•voorzieningen die voor het aanbrengen niet aanwezig waren;
•voorzieningen die wel al aanwezig waren, maar zijn uitgebreid en/of aangepast aan de huidige maatstaven, denk hierbij aan bijvoorbeeld elektrische installaties;
•luxe voorzieningen, dus meer dan het uitvoeringsniveau in de sociale woningbouw.

Overeengekomen werkzaamheden
De partijen dienen vooraf tot een overeenstemming te komen m.b.t. de voorzieningen die aangebracht zullen worden en welke van die voorzieningen aangemerkt zullen worden als woningverbetering. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat deze overeenstemming schriftelijk is vastgelegd en dat de huurder een akkoordverklaring getekend heeft.In de praktijk blijkt echter dat veelal sprake is van een mondelinge overeenkomst m.b.t. de aan te brengen voorzieningen en is ook vaak onduidelijk welke afspraken gemaakt zijn over de geriefsverbetering. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en dus rechtsgeldig.
Voor hetuitvoeren van die geriefsverbetering heeft de verhuurder de toestemming van de huurder nodig. Als de geriefsverbetering reeds is aangebracht, dan gaat de huurcommissie ervanuit dat de huurder toestemming verleend heeft.
Bij complexgewijs (10 of meer woningen) uitgevoerde verbeteringen kan de huurder verplicht worden hiermee in te stemmen mits meer dan 70% van de huurders er wel mee instemt. Dit moet door de verhuurder worden aangetoond.

Overeengekomen bedrag
De huurcommissiegaat ervan uit dat, net als de aan te brengen geriefsverbeteringen, ook het bedrag voor die verbeteringen door huurder en verhuurder is overeengekomen voordat de ingrepen of voorzieningen tot stand zijn gekomen. Is dit niet het geval dan kan de redelijkheid van de huurverhoging voor deaangebrachte voorzieningen toch ter beoordeling worden voorgelegd aan de huurcommissie.De huurprijs inclusief de verhoging na verbetering, mag in ieder geval niet boven de maximale huurprijsgrens voor de betreffende woning uitkomen.


TS vond het toilet verouderd. Dan "lees" ik dat ze graag iets moderns wilde, een verhoging van het woongerief, niet zijnde onderhoud of grootonderhoud. Het iniatief komt notabene van TS/huurder.
Uit de huurcommssieBeleidsboek blijkt dan dat met een huurprijsverhoging niets mis is: die is overeeengekomen.
Hiermee is volgens mij de kous al af.


Of de huurverhoging achteraf bezien teveel was? Huurder vond het destijds een goede deal.
Ik heb even bij de kamers gekeken wat je daar betaalt voor een eigen WC https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/huurp ... ng-kamers/ €26,06/mnd dus.
Zelfs al zou je de geriefsverhoging voor een deel op onderhoud willen schuiven lijkt me €7/mnd niet onredelijk.
Zie beleidsboek huurverhoging na woningverbetering van de huurcommissie: Grootonderhoud betreft bijvoorbeeld....het vervangen van sanitair, keuken en elektrische installatie in de bestaande omvang of tot het vereiste minimum. De hiervoor genoemde ( groot) onderhoudswerkzaamheden kunnen geen verhoging van de huurprijs tot gevolg hebben als bedoeld in artikel 7:255BW

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

NeoDutchio schreef:
16 sep 2020 17:09
nelly.van-os schreef:
16 sep 2020 17:06
Voor alle duidelijkheid: Overeenkomst betegelen toilet. U heeft een aanvraag ingediend voor het betegelen van uw toilet. Daarom is onze rayonopzichter bij u langs geweest. De huurprijs van uw woning wordt hierdoor met 7,00 euro per maand verhoogd. Deze verhoging gaat in per de eerste van de maand nadat het toilet is betegeld.
Betegelen of opnieuw betegelen?
Je kan proberen de originele draad op te pakken. Te beginnen bij het begin.
Ik lees "opnieuw betegelen".

(En blijf erbij: TS wou feitelijk "werkzaamheden die een verhoging van het woongerief tot gevolg hebben, niet zijnde onderhoud of grootonderhoud", welke met haar instemming verwerkt is in de huur)
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 16 sep 2020 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat voor advies heeft het Juridisch Loket en de Woonbond u dan gegeven?

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 11 jaar lang betaald voor eenmalig onderhoud aan toilet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind dit wel een apart punt:
•luxe voorzieningen, dus meer dan het uitvoeringsniveau in de sociale woningbouw.
Dit zou wel eens een huurverhoging kunnen zijn, omdat op aanvraag van huurder de woningbouwvereniging de uitvoering nieuwer en beter heeft gedaan dan de standaard die men hanteert. In dat geval zou dat dus wel een huurverhoging rechtvaardigen.

Overigens is sowieso het voortijdig vernieuwen van zulke zaken op aanvraag van de huurder, iets dat in mijn ogen een huurverhoging zou moeten betekenen.

Gesloten