2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Yvonne_1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2019 22:27

2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Yvonne_1972 »

Mijn moeder van 75 jaar is door Brugman gelokt met een mooie offerte en kortingen, en later bleek er ineens bijna €2.500,00 aan meerwerkkosten bij te komen bij hun samenwerkende montagebedrijf maar toen kon ze niet meer annuleren, ze kon er niet meer vanaf. Brugman zei "dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt" maar daar geloof ik eerlijk gezegd door bepaalde dingen niet zo veel meer van.....ik probeer nu via de geschillencommissie te redden wat er te redden valt en nu vraag ik mij af; zijn er meer mensen die iets soortgelijks bij Brugman meegemaakt hebben? Deze verkoop ging zo stilletjes er door en zo gladjes, ik heb het gevoel dat ze hier veel te handig in zijn. Misschien kunnen we onze ervaringen bundelen? Samen staan we sterker?

En voor de mensen onder ons die wél heel slim zijn; helaas, wij zijn dat niet. Wij zijn blind geweest door de geruststellende woorden van de verkoopster, we hebben een verkoopster vertrouwd wat inderdaad heel erg dom van ons was. Wij zijn nu door schade en schande wijzer geworden. Wie weet heeft een ander nog iets aan ons verhaal.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 okt 2019 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waarvoor waren die meerwerkkosten, leidingen verleggen enzo?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u was er bij en waarmee is uw moeder dan gelokt?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is zeker niet normaal. Je kan iets van een a twee honderd euro aan extra kosten verwachten. Wat is de verklaring hiervoor?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:
25 okt 2019 15:31
Dat is zeker niet normaal. Je kan iets van een a twee honderd euro aan extra kosten verwachten.
Zou zelf voor zo'n schatting eerst de offerte inkl. alg. voorwaarden willen zien.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door kokka »

2500 euro kan alleen maar als de situatie in het huis anders is als verwacht. aanleggen/verleggen van leidingen, plaatsen van groepen in de meterkast, verplaatsten afvoer etc..
ze zullen toch wel met een gespecificeerde rekening zijn gekomen toch??

bovendien kan er ook alleen meerwerk zijn als er stelposten zijn opgenomen in het contract. als het een vaste prijs is, dan kunnen ze daar niet zomaar 2500 euro meer voor vragen.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door RamsesII »

Allemaal aannames leute. De vraag van TS is of er meer mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Ik niet in ieder geval.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kokka schreef:
25 okt 2019 16:02
...bovendien kan er ook alleen meerwerk zijn als er stelposten zijn opgenomen in het contract. als het een vaste prijs is, dan kunnen ze daar niet zomaar 2500 euro meer voor vragen.
Ze kunnen ook delen van het werk gewoon buiten de offerte hebben gehouden en al dan niet aangekondigd die op nacalculatie in rekening te zullen brengen; die moeten dan natuurlijk wel vóórgerekend/gespecificeerd worden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien plaatst de Ts nog een toelichting, want zij schrijft wel: “wie weet heeft een ander nog iets aan ons verhaal?” Maar zo heb je er niet veel aan,

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door alfatrion »

chrisd1 schreef:
25 okt 2019 16:01
alfatrion schreef:
25 okt 2019 15:31
Dat is zeker niet normaal. Je kan iets van een a twee honderd euro aan extra kosten verwachten.
Zou zelf voor zo'n schatting eerst de offerte inkl. alg. voorwaarden willen zien.
Ja, toen ik mijn keuken bestelde had ik een bedrag voor de offerte. Er kwam nog een klein beetje bij (tienjes werk, geloof ik) en daar heb ik toen geen probleem van gemaakt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Klopte de opgegeven maten?
Waren alle leidingen in de buurt van alle aan te sluiten apparaten?
Was er oude tegels die eerst nog weg moesten of slechte muur?

Zo maar 3 mogelijkheden en na slopen oude keuken kom je wel eens vreemde zaken tegen.
Zelf een vaatwasser gezien die via Elektra pijpje naar de gootsteen ging, was verbaast dat het nooit problemen gaf....

Maar eerst maar eens nadere uitleg welke kosten meerprijs waren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
25 okt 2019 15:31
Dat is zeker niet normaal. Je kan iets van een a twee honderd euro aan extra kosten verwachten. Wat is de verklaring hiervoor?
Grappig dat jij blijkbaar al weet wat het meerwerk was, zonder dat TS dat meldt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We weten niets eens wat er gekocht is. Keuken, badkamer? Het zullen wel gewoon de motagekosten zijn, of de installatiekosten.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
25 okt 2019 18:29
alfatrion schreef:
25 okt 2019 15:31
Dat is zeker niet normaal. Je kan iets van een a twee honderd euro aan extra kosten verwachten. Wat is de verklaring hiervoor?
Grappig dat jij blijkbaar al weet wat het meerwerk was, zonder dat TS dat meldt.
Beter lezen Rene. Ik schrijf nergens dat ik dat zou weten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom kan je iets van een of twee honderd euro aan extra kosten verwachten?

Bij een goede opname van de werkzaamheden en een zorgvuldige offerte, is dat helemaal niet nodig.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou het bedrijf eerst om een meer minderwerk lijst vragen. Het is doorgaans goed gebruik dat er van meerwerk geen sprake kan zijn zonder expliciete (schriftelijke) toestemming per component (en behoudens enkele uitzonderingsgevallen mogen ze er ook niet eerder aan beginnen dan het moment dat ze die toestemming hebben).
Als een bedrijf er aan het eind van de klus mee uit de hoge hoed zou komen (zonder tussentijds overleg) denk ik dat ik ze het heel lastig zou maken.

Overigens is 2500 Euro niet echt een bedrag wat als percentage representatief is voor een niet heel complexe keukenklus (bij badkamers komt het vaker voor). Kenmerk ervan is dat het niet voorzienbaar was, dat er fouten in de uitvraag zaten en dat van aannemer niet kon worden verwacht dat hij op basis van goed vakmanschap bepaalde werkzaamheden had kunnen voorzien.
Als er tijdens het slopen van een oude keuken / badkamer een muur onbruikbaar blijkt, er gevaarlijke constructies geconstateerd worden of dat er houtwerk/balken verrot blijken zou dit voor meerwerk in aanmerking komen. Het vervangen / uitbreiden van een groepenkast (die was vooraf ook zichtbaar) of werk dat veel langer duurt dan ingeschat zeker niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door kweenie »

Yvonne_1972 schreef:
24 okt 2019 22:39
Mijn moeder van 75 jaar is door Brugman gelokt met een mooie offerte en kortingen, en later bleek er ineens bijna €2.500,00 aan meerwerkkosten bij te komen bij hun samenwerkende montagebedrijf maar toen kon ze niet meer annuleren, ze kon er niet meer vanaf.
Gaat het werkelijk om 'meerwerk' of gaat het hier om het totale installatiewerk dat samenhangt met de aanschaf? Brugman verkoopt badkamers en keukens, inclusief het plaatsen, maar het bijbehorende verbouw- en installatiewerk is iets wat daar altijd nog bij komt. Bij een verandering in de opstelling kan dat zo in honderden, zo niet duizenden, euro's kosten.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door thecure »

Yvonne_1972 schreef:
24 okt 2019 22:39

En voor de mensen onder ons die wél heel slim zijn; helaas, wij zijn dat niet.
Wat heeft slim of domheid hiermee te maken? Je krijgt een offerte, kijkt goed of alles erop staat en of installatie meegenomen is in de prijs.

Vaak krijg je daarna een tekening waar de aansluitpunten zich moeten bevinden. Dit moet klaar zijn voordat ze de keuken of badkamer komen plaatsen.

Als je daarna dan nog zo'n rekening krijgt ben ik wel benieuwd waarvoor.

Zonder meer info van ts kunnen we hier niets mee.

Yvonne_1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2019 22:27

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Yvonne_1972 »

Mijn moeder kocht een badkamer inclusief montage voor net geen €15.000,00. Brugman had extra korting gegeven op de montage want eerst kwam de offerte over de grens heen van wat mijn moeder aan budget had en na de extra korting kwam de prijs onder de € 15.000,00 Echter toen kwam het montagebedrijf en die zei dat 3 voorzetwandjes (waar we van tevoren al over hadden verteld bij Brugman dus dat was niets nieuws) echt er uit en vervangen moesten worden door nieuwe platen en dat dit niet anders kon en dat daardoor meerkosten €2.000,00 werden bij berekend. En toen mijn moeder van de badkamer af wilde zien toen begon een heel gemail en draaien en nog een afspraak en nog een afspraak en ineens was de badkamer definitief en kon mijn moeder er niet meer onderuit tenzij ze een boete van duizenden euros zou betalen (een percentage van de prijs). Wij helemaal in paniek want wat moesten we doen? en toen maar laten doorgaan. En nu grootste problemen want er zijn wat punten waar we het niet eens over zijn met wat die aannemer (De Servicezaak uit Groningen) heeft gedaan en de aannemer doet hartstikke moeilijk en wijst steeds naar Brugman en Brugman wijst steeds naar de aannemer en wij komen maar niet verder. Dus wij vragen ons nu af of iemand anders soortgelijke ervaringen heeft met deze situatie? En we hopen dat iemand een idee heeft om dit op te (laten) lossen?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ander verhaal. In de OP komt ineens bijna € 2500 meerwerkkosten erbij op het moment dat er al niet meer geannuleerd kon worden (?).
Nu leest het toch alsof er voor € 2000 meerkosten gewoon toestemming gegeven is, waarna de opdracht pas definitief geworden is.
Niet dat er hier niet van alles misgegaan kan zijn, maar wat het juiste verhaal is doet er toe.
Of misschien toch niet , als het slechts de bedoeling is beide bedrijven via dit forum onder druk te zetten.

Gesloten