2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
28 okt 2019 18:21
Niet dat er hier niet van alles misgegaan kan zijn, maar wat het juiste verhaal is doet er toe.
Of misschien toch niet , als het slechts de bedoeling is beide bedrijven via dit forum onder druk te zetten.
Het lijkt er mij op dat juist de moeder van 75 onder druk gezet is:
Of duizenden euros duurder uitkomen dan overeengekomen, of duizenden euro weggooien aan annuleringskosten.

Yvonne_1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2019 22:27

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Yvonne_1972 »

"Nu leest het toch alsof er voor € 2000 meerkosten gewoon toestemming gegeven is, waarna de opdracht pas definitief geworden is."

Helaas , éérst was er een overeenkomst incl alle kosten dus ook incl de totale montagekosten voor net iets minder dan het maximale budget van €15.000,00. Pas daarná kwamen ze met de meerkosten. Toen wij nav deze hoge meerkosten wilden cancellen wilde Brugman overleg en nog eens overleg en nog eens overleg en ineens was zónder toestemming de opdracht door Brugman definitief gemaakt. Brugman zei dat mijn moeder niet meer terug kon en wij dachten toen dat we inderdaad niet meer terug konden.

"Of misschien toch niet , als het slechts de bedoeling is beide bedrijven via dit forum onder druk te zetten."

Zo had ik het zelf nog niet bekeken....heftige suggestie die denk ik meer over de schrijver zegt dan over mij. Wij doen op diverse media onze oproep op advies van de geschillencommissie. Zij geven aan dat er in het verleden vaker sprake is geweest van misleidende praktijken/onder druk zetten bij Brugman en dat bij meerdere klachten ook eerder door de ACM ingegrepen kan worden. Dat heeft niets met onder druk zetten te maken. De procedure bij de klachtencommissie loopt al, het oordeel van de klachtencommissie zal voor alle partijen bindend zijn dus valt er niets meer onder druk te zetten. En ik hoop oprecht dat hierin niet aan onze intenties getwijfeld gaat worden.

Onze vraag is dus of er anderen zijn met ervaringen die op de onze lijken. En mocht ik niet meteen reageren; ik heb onvoldoende vrije tijd om dagelijks op dit forum terug te komen dus wanneer er niet meteen gereageerd wordt is dat geen onwil maar overmacht.

Alvast dank voor ieders begrip en meedenken!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De geschillencommissie heeft u geadviseerd een oproep te doen op diverse media?

Wat een wonderlijk advies, kan mij dat ook nauwelijks voorstellen. Elke zaak staat toch op zichzelf. En kan op verschillende manieren fout gegaan zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
28 okt 2019 19:13
tttlocke schreef:
28 okt 2019 18:21
Niet dat er hier niet van alles misgegaan kan zijn, maar wat het juiste verhaal is doet er toe.
Of misschien toch niet , als het slechts de bedoeling is beide bedrijven via dit forum onder druk te zetten.
Het lijkt er mij op dat juist de moeder van 75 onder druk gezet is..
Ja, dat zie ik ook.
Maar nu lijken de problemen toch ook met de uitvoering te maken te hebben:
Yvonne_1972 schreef:
28 okt 2019 17:36
...En nu grootste problemen want er zijn wat punten waar we het niet eens over zijn met wat die aannemer (De Servicezaak uit Groningen) heeft gedaan...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Yvonne_1972 schreef:
28 okt 2019 19:54
...
"Of misschien toch niet , als het slechts de bedoeling is beide bedrijven via dit forum onder druk te zetten."
Zo had ik het zelf nog niet bekeken....heftige suggestie die denk ik meer over de schrijver zegt dan over mij.
Het zegt dat het de ervaring van de schrijver is dat het een niet onbekend verschijnsel op dit forum is dat berichten met dat doel worden geschreven. Met name berichten met de strekking 'wie heeft er ook een dergelijke ervaring'. En dat mag gewoon. Daar hoort u mij niet over. Er zitten wat inconsistenties in uw verhaal, vandaar mijn 'suggestie'/interpretatie. Ik begrijp best dat er genoeg aanleiding is om het hier niet bij te laten zitten.
Yvonne_1972 schreef:
28 okt 2019 19:54

Wij doen op diverse media onze oproep op advies van de geschillencommissie. Zij geven aan dat er in het verleden vaker sprake is geweest van misleidende praktijken/onder druk zetten bij Brugman en dat bij meerdere klachten ook eerder door de ACM ingegrepen kan worden.
Dit vind ik een opmerkelijke advies van een geschillencommissie. Al helemaal met die beschuldiging aan het adres van Brugman, terwijl de zaak nog in behandeling is. Het verbaast me (en Brugman ook denk ik als ze er weet van krijgt). Het zou me nog meer verbazen als u dit advies en beschuldiging zwart op wit zou hebben.
Yvonne_1972 schreef:
28 okt 2019 19:54

En ik hoop oprecht dat hierin niet aan onze intenties getwijfeld gaat worden.
Ik was op zoek naar de precieze intentie, omdat mij het nut het verzamelen van andere ontevreden klanten niet duidelijk is. Op zich is overigens niks mis met het zoeken van publiciteit om een zaak in beweging te krijgen, toch? Dat kan evengoed een nobele intentie zijn.
Volgens mij is het beste u te focussen op de eigen zaak, om die tot een goed einde te brengen. En niet te veel bezig te zijn met die oproepen om negatieve ervaringen van anderen te verzamelen. Hoe dan ook, ik wens u succes bij de geschillencommissie.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
28 okt 2019 20:10
De geschillencommissie heeft u geadviseerd een oproep te doen op diverse media?

Wat een wonderlijk advies, kan mij dat ook nauwelijks voorstellen. Elke zaak staat toch op zichzelf. En kan op verschillende manieren fout gegaan zijn.
Afgezien daarvan: er kan zomaar sprake zijn van smaad of laster; zie b.v. https://smaad-laster-advocaat.nl/ruchtb ... en-laster/

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door 16again »

Inderdaad wonderlijk advies van de geschillencommissie.
Enige wat ik me voor kan stellen is, dat de geschillencommissie heft aangegeven dat sommige geschillen worden teruggetrokken , zodra klagers de weg op internet vinden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
29 okt 2019 11:08
Inderdaad wonderlijk advies van de geschillencommissie.
Enige wat ik me voor kan stellen is, dat de geschillencommissie heft aangegeven dat sommige geschillen worden teruggetrokken , zodra klagers de weg op internet vinden.
Dat zou kunnen. Maar dat is pertinent niet wat TS zegt begrepen te hebben. Integendeel, die leek nogal in haar wiek geschoten na een milde suggestie in die richting.

CorSlingerland
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2019 15:43

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door CorSlingerland »

Er worden veel aannames gemaakt v.w.b. de extra kosten die de koper aan Brugman / aannemer moet betalen..
Feit is dat je bij de aankoop van een keuken of badkamer de afspraak die je maakt met de leverancier / aannemer duidelijk op papier moet laten zetten. Pas als je het eens bent met wat er op papier staat kun je dan tekenen.
Overigens lees ook de algemene voorwaarden van een bedrijf goed door. Het is een vervelend klusje maar daar staan ook nogal eens wat vreemde regels in.
Gezien de reputatie die leveranciers van keukens en badkamers hebben is dit alles geen overbodige luxe.
En als de koper echt vindt dat er onterecht wordt gerekend stap dan naar de geschillencommissie en/of naar de rechter.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Ik heb geen negatieve ervaring met Brugman, maar belangrijk is wat er op de overeenkomst staat. Wat wordt er geleverd voor die €15.000 euro? Als daar de voorzetwandjes op staan dan is het makkelijk oplosbaar als dit niet het geval is dan wordt het lastiger. Beste oplossing is meestal om voor te stellen een deel te betalen bijvoorbeeld 1/3 door Brugman, 1/3 door aannemer en 1/3 door uw moeder.

AngelB1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2019 13:05

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door AngelB1 »

Hallo,


Ja, ik heb dit ook aan de hand gehad met die constructie van Brugmann. Ze dekken zich netjes in op de contracten die je bij een Brugmann zaak tekent. Ik had het "geluk" dat de medewerker van Bruggmann zich zelf niet aan de afspraken hield en op basis van contractbreuk eronderuit kon, alsmede dat het montage bedrijf te laat een offerte inleverde. Binnen 14 dagen dient er een gedegen offerte te liggen van het montage bedrijf ivm kosteloos annuleren. Maar ook hier houd Brugmann er regels op na die de bedenktijd van kosteloos annuleren , welke wettelijk zijn vastgelegd, omzeild. In het contract nemen zij regels op als dat je 10% van het aankoopbedrag verschuldigd bent als je de aankoop annuleert. Zij stellen dat dit te maken heeft met de spullen die zij direct bestellen??? Er zijn dus heel veel meer gedupeerde die dit hebben meegemaakt. Als je hierover klaagt weet Brugmann van niks ....ze weten precies hoe de vork in de steel zit en ze weten ook dat het montage bedrijf deze extra kosten welke gastronomisch zijn naar de klant toe extra in rekening brengt. Brugmann weet dondersgoed hoeveel geld het kost om een keuken of badkamer te installeren! Ik heb door mijn eigen kennis van zaken kosten mbt extra leidingen ed dit bij Brugmann neergelegd de kosten die werden berekend waren soms 3x zo hoog en onzin kosten die absoluut niet noodzakelijk waren. Tip voor volgende kopers zet op het contract van Brugmann bij opmerkingen tijdens ondertekening dat je niet akkoord gaat met hogere montage kosten dan daar overeengekomen en dat dan de gehele bestelling kosteloos geannuleerd kan worden zonder boete bedragen ondanks anders vermeld op ondertekende formulieren. Maar ik zou hier zeker Brugmann mee blijven confronteren en niet akkoord gaan met een dinercheque van 100 euro die je krijgt als zoethoudertje en of als we beloven beterschap krijgt. Het word hoog tijd dat Brugmann eens goed en stevig word aangepakt op basis van deze constructie.

PCWaljaard-Hansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2020 17:39

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door PCWaljaard-Hansen »

Brugman vraagt sowieso om alles vooruit te betalen, ook als er nog niets gedaan is.
Ik heb moeten betalen: Eerst een aanbetaling van enkele honderden euro’s, daarna paar duizend Euro voor apparatuur die nog geleverd moest worden en daarna nog duizenden Euro's voor de te leveren werkzaamheden.
Over de montagewerkzaamheden is heel wat gesproken. In de contractprijs met Brugman was ALLES inbegrepen, dat is keer op keer gezegd, alleen moesten er nog 2 spots later betaald worden, die waren niet in de prijs inbegrepen (200,--). Op ons doorvragen of alles echt alles was, werd steeds bevestigend geantwoord.
Op onze vraag aan de verkoopster of het niet nuttig zou zijn iemand te laten komen kijken, werd duidelijk gezegd: dat doen wij niet.

Het was dan ook erg schrikken toen de aannemer kwam kijken en aan mij doorgaf dat er €1200.00 bijbetaald moest worden voor meerwerk. €1000,-- meer dan afgesproken. Er is dus tegen mij/ons gelogen, en dat vind ik heel erg.
Meteen gebeld met Brugman maar betreffende verkoopster was niet aanwezig en niemand kon ons die dag helpen. Volgende dag weer terug gebeld en uiteindelijk werd overeengekomen het bedrag te halveren. Nog steeds raar dat in het contract staat dat ‘alles’ wordt gedaan en je alsnog moet bijbetalen. Maar je wilt op gegeven moment je keuken af hebben en dus heb ik voor dit extra bedrag getekend. Ondertussen had ik dus alles al betaald behalve dit meerwerk bedrag. Het leek mij goed om hiermee te wachten tot het werk gedaan was.
Op de dag van de te leveren apparatuur werd mij nu ook nog gevraagd dit laatste bedrag van meerwerk te betalen, anders zou er niets afgeleverd worden. De koerier bleef letterlijk buiten staan tot ik kon bewijzen dat dit laatste bedrag betaald zou zijn. Ik kon het niet geloven . Wat een manipulatie.

Ik heb betaald, ik had geen keus, gewoon gemeen, Het niet door te laten gaan zou oneindig meer stress voor mij betekenen en dat wist Brugman Purmerend natuurlijk ook. De afspraken met de aannemer waren al gedaan.
Brugman heeft zich hier als zeer klant-onvriendelijk en onbetrouwbaar getoond en ik vraag mij ook af of Brugman niet hier buiten het wettelijk toegestane is gegaan.

Ondertussen is de klus geklaard en ben ik tevreden met de aannemer en zijn werkzaamheden. Met Brugman doe ik nooit zaken meer.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door berndv »

PCWaljaard-Hansen schreef:
26 feb 2020 17:48
Het was dan ook erg schrikken toen de aannemer kwam kijken en aan mij doorgaf dat er €1200.00 bijbetaald moest worden voor meerwerk. €1000,-- meer dan afgesproken. Er is dus tegen mij/ons gelogen, en dat vind ik heel erg.
Maar wat was er overeengekomen dan? En waar was dat meerwerk voor dan?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door de auditu »

PCWaljaard-Hansen schreef:
26 feb 2020 17:48
Met Brugman doe ik nooit zaken meer.
Tegen de tijd dat een compleet nieuwe keuken weer actueel is, zijn we waarschijnlijk weer heel veel jaren verder en zijn we dit weer vergeten. Brugman weet dit ook.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Topic starter had vage opening, Keuken of Badkamer was niet duidelijk maar later wel...
Prijs is maximaal €15000,- en zij wilde niet ontbinden maar gewoon eisen dat ze voor dat bedrag leveren.

Ook nooit teveel aanbetalen en liefste na foutloze montage, vooraf betalen zou ik zeker nooit doen.
Dan zoek ik wel echte firma die vaak nog voordeliger is zonder korting.

Als er meerwerk is, ze hadden bij wegbreken muurtjes vooraf moeten kijken en niet achteraf klooien met 2000 of 2500 extra.

Laat je niet gek maken en zolang ze geen geld hebben ben je als koper de baas.
Prijs verhogen mag niet zomaar tenzij er een stelpost was opgenomen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

de auditu schreef:
27 feb 2020 12:19
PCWaljaard-Hansen schreef:
26 feb 2020 17:48
Met Brugman doe ik nooit zaken meer.
Tegen de tijd dat een compleet nieuwe keuken weer actueel is, zijn we waarschijnlijk weer heel veel jaren verder en zijn we dit weer vergeten. Brugman weet dit ook.
Ik moet nog een huis kopen (huur nu). Maar ik weet wel dat als ik ooit bij Brugman uitkom ik alles op schrift laat vastleggen. Waaronder benoemd:

''Komt er nog iemand langs om te kijken?'' -> nee dat doen wij niet -> graag zwart op wit.

''Is dit de totaalprijs voor de keuken/badkamer?'' -> ja, dit is de totale prijs inclusief montage -> graag zwart op wit.

Als blijkt dat er tóch meer moet gebeuren omdat er iets niet zou kunnen, dan ligt dat bij hun, zij hebben zelf aangegeven niet te willen kijken maar er toch voor gekozen wel een totaalofferte uit te brengen. Dan is het simpel, dan betalen zij die extra kosten maar aan hun aannemer. Zij kiezen er óók voor om het risico te nemen alles zonder te kijken te bepalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door berndv »

Mark1992 schreef:
27 feb 2020 12:35
Waaronder benoemd:

''Komt er nog iemand langs om te kijken?'' -> nee dat doen wij niet -> graag zwart op wit.

''Is dit de totaalprijs voor de keuken/badkamer?'' -> ja, dit is de totale prijs inclusief montage -> graag zwart op wit.
Ik denk dat het probleem is dat heel veen afspraken gewoon keurig zwart op wit staan, maar dat dit niet gelezen wordt. Bijvoorbeeld dat de montage inbegrepen is, dat is vaak wel met de kanttekening dat er geen leidingwerk verlegd hoeft te worden, of dat de klant zelf het leidingwerk voor zijn rekening neemt. Vandaar dat er ook niemand hoeft te komen om te kijken, als de bouwtekening er is, is het immers verantwoordelijkheid van de klant om te zorgen dat de leidingen aangelegd zijn op de plekken waar de aansluitingen moeten komen.

sake1987

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door sake1987 »

berndv schreef:
27 feb 2020 13:11
Mark1992 schreef:
27 feb 2020 12:35
Waaronder benoemd:

''Komt er nog iemand langs om te kijken?'' -> nee dat doen wij niet -> graag zwart op wit.

''Is dit de totaalprijs voor de keuken/badkamer?'' -> ja, dit is de totale prijs inclusief montage -> graag zwart op wit.
Ik denk dat het probleem is dat heel veen afspraken gewoon keurig zwart op wit staan, maar dat dit niet gelezen wordt. Bijvoorbeeld dat de montage inbegrepen is, dat is vaak wel met de kanttekening dat er geen leidingwerk verlegd hoeft te worden, of dat de klant zelf het leidingwerk voor zijn rekening neemt. Vandaar dat er ook niemand hoeft te komen om te kijken, als de bouwtekening er is, is het immers verantwoordelijkheid van de klant om te zorgen dat de leidingen aangelegd zijn op de plekken waar de aansluitingen moeten komen.
Denk ook dat dit het probleem is. Toen wij onze nieuwe keuken bij Brugman hadden gekocht, bleek toen de monteur kwam ook het leiding werk niet helemaal goed te liggen. Nu was mijn vader gelukkig aanwezig (loodgieter verwarmingsmonteur) en kon hij dat vrij snel aanpassen. Anders was het door de monteur gedaan en ja dan is het meerwerk.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

berndv schreef:
27 feb 2020 13:11
Mark1992 schreef:
27 feb 2020 12:35
Waaronder benoemd:

''Komt er nog iemand langs om te kijken?'' -> nee dat doen wij niet -> graag zwart op wit.

''Is dit de totaalprijs voor de keuken/badkamer?'' -> ja, dit is de totale prijs inclusief montage -> graag zwart op wit.
Ik denk dat het probleem is dat heel veen afspraken gewoon keurig zwart op wit staan, maar dat dit niet gelezen wordt. Bijvoorbeeld dat de montage inbegrepen is, dat is vaak wel met de kanttekening dat er geen leidingwerk verlegd hoeft te worden, of dat de klant zelf het leidingwerk voor zijn rekening neemt. Vandaar dat er ook niemand hoeft te komen om te kijken, als de bouwtekening er is, is het immers verantwoordelijkheid van de klant om te zorgen dat de leidingen aangelegd zijn op de plekken waar de aansluitingen moeten komen.
Ja, maar zelfs dan. Als zij weten dat er meerwerk kan ontstaan door de leidingen dan is het niet voldoende om dit niet te benoemen. zij geven immers een totaalprijs af inclusief montage. Dat zij dan achteraf verwijzen naar de voorwaarden i.v.m. leidingwerk is dan niet voldoende. De consument kan namelijk onder het mom van ''totaalprijs'' verwachten dat dat de totale kosten zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2500 euro aan meerwerk bij Brugman, hebben meer mensen zoiets gehad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Montage is niet hetzelfde als installatie.

Gesloten