LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Spacestar »

Hoi,

Wij hebben een oud huis(ruim 300 jaar) met een ouderwetse gang/hal van onder tot boven vol met prachtige tegels uit 1727.
Ook zit in onze slaapkamer voor de helft nog het oude hout met Byzantijnse pilaren en een originele bedstee met kelder. Alles handgemaakt!
Deze woning is van mijn ouders geweest dus ik woon er bijna mijn hele leven.
Mijn ouders hebben wel 70-80 jaar geleden het één en ander aangepast toen de kinderen kwamen.
Nu worden we ouder en hoe kun je bij toekomstige verkoop voorkomen dat je die 'oude' dingen wilt laten zitten?
Kun je dit bij de notaris extra laten toevoegen aan het verkoopcontract??
Iemand dus een idee hoe we deze 'oudheden' kunnen veiligstellen?? En controleren?? Boeteclausule??

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Lowieze »

"Nu worden we ouder en hoe kun je bij toekomstige verkoop voorkomen dat je die 'oude' dingen wilt laten zitten?"

Voorkomen lijkt me geen probleem, u bedoelt vast dat u wilt voorkomen dat nieuwe bewoners dit slopen?

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Spacestar »

Lowieze schreef:"

Voorkomen lijkt me geen probleem, u bedoelt vast dat u wilt voorkomen dat nieuwe bewoners dit slopen?
Inderdaad, geen gesloop van deze mooie antiek erfenis! :D

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook al is de huizenmarkt overspannen aan het raken, denkt u echt dat nieuwe kopers een huis willen hebben waar ze niet alles aan mogen veranderen? Zo lang uw huis geen monumentenstatus heeft mogen nieuwe kopers binnen alles aanpassen. Maar aan de andere kant hoeft u ook niet aan iedereen te verkopen.
U kunt bij een verkoop natuurlijk een hoop vast leggen, maar de vraag is hoe groot de kans dan is dat het verkocht wordt.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Mits het een monumentaal pand is geworden, vrij weinig lijkt me? Waarom zouden de nieuwe bewoners het huis niet mogen aanpassen naar eigen wens? Bent u van plan een aantal keer per jaar op bezoek te gaan bij de kopers? Ik begrijp uw punt, maar als u verhuist dan past u toch ook het nieuwe huis aan naar eigen wens om uw wooncomfort te vergroten? Al denk ik dat de kans groot is dat wanneer het huis wordt verkocht, de meeste kopers het juist zullen kopen vanwege de tegels en dergelijke dat u aangeeft.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door sjohie »

Spacestar schreef:Hoi,

Wij hebben een oud huis(ruim 300 jaar) met een ouderwetse gang/hal van onder tot boven vol met prachtige tegels uit 1727.
Ook zit in onze slaapkamer voor de helft nog het oude hout met Byzantijnse pilaren en een originele bedstee met kelder. Alles handgemaakt!
Deze woning is van mijn ouders geweest dus ik woon er bijna mijn hele leven.
Mijn ouders hebben wel 70-80 jaar geleden het één en ander aangepast toen de kinderen kwamen.
Nu worden we ouder en hoe kun je bij toekomstige verkoop voorkomen dat je die 'oude' dingen wilt laten zitten?
Kun je dit bij de notaris extra laten toevoegen aan het verkoopcontract??
Iemand dus een idee hoe we deze 'oudheden' kunnen veiligstellen?? En controleren?? Boeteclausule??
U kan het in een koopcontract zetten, zelfs met een boeteclausule als een koper dat al zou accepteren, echter bent u particulier, en geen BOA, dus kunt het afgesprokene vervolgens niet controleren, want de nieuwe eigenaren hoeven u geen toegang te verlenen tot het pand zodra het hun eigendom is.

Enige optie die mij zo te binnen schiet, is het pand op voorhand laten aanwijzen als gemeentelijk monument, dat verzoek kunt u, meestal schriftelijk, indienen bij de gemeente in kwestie. Echter, als dit succesvol is, kan het ook voor een bepaalde groep kopers wat koud water vrees geven, en een verkoop wat langer doen duren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door scontra »

Spacestar schreef:Hoi,

hoe kun je bij toekomstige verkoop voorkomen dat je die 'oude' dingen wilt laten zitten?
Kun je dit bij de notaris extra laten toevoegen aan het verkoopcontract??
Iemand dus een idee hoe we deze 'oudheden' kunnen veiligstellen?? En controleren?? Boeteclausule??
Als het pand geen "monumentenstatus" heeft, dan mag de nieuwe eigenaar verbouwen wat hij wil.
U kunt best in het koopcontract allerlei beperkende voorwaarden en boeteclausules etc. laten opnemen, maar dat zal een groot deel van de potentieel gegadigden afschrikken.
Mocht er wel (een handige en verstandige) koper gevonden worden die daar geen probleem mee heeft hoe, door wie en over welke tijdsduur wilt u dan (laten) controleren of betrokkene zich aan de gestelde voorwaarden zal houden en welke meerwaarde zou dit voor u hebben.
Neem van mij aan, als u de boel verkoopt en voor de laatste keer de voordeur dichttrek, de sleutels bij de notaris overdraagt, dan moet het daarmee klaar zijn en moet u met uw nieuwe woonomgeving verder en de nieuwe eigenaar met uw voormalige woning.

Verkocht is verkocht en daarbij moet je vooral niet meer omkijken of je door (onnodige) sentimenten laten leiden.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Spacestar »

sjohie schreef: Enige optie die mij zo te binnen schiet, is het pand op voorhand laten aanwijzen als gemeentelijk monument, dat verzoek kunt u, meestal schriftelijk, indienen bij de gemeente in kwestie. Echter, als dit succesvol is, kan het ook voor een bepaalde groep kopers wat koud water vrees geven, en een verkoop wat langer doen duren.
Ok, bedankt, dat ga ik eens informeren bij de gemeente, we zijn gelukkig nog niet zover om te verkopen!

De woning is zelfs geheel rolstoel vriendelijk en alles lekker op de begane grond, dus dat mag geen probleem worden voor onze toekomst maarja je weet nooit.
Mijn ouders zijn vroeger te rigoureus bezig geweest(spijt! spijt!) om de kinderen een normale plek te kunnen geven, zo ging dat toen.
Maar de 'oude betegelde gang en slaapkamer' zou ik graag voor de toekomst willen bewaren.
Een paar voorbeelden voor diegene die dit ook mooi kan vinden!
Tegel-1-gang.jpg
(29.03 KiB) 1261 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Schilder Paul Schans (1727)
Tegel-2-gang.jpg
(30.96 KiB) 1261 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Schilder Paul Schans (1727)
Er zijn een aantal jaren geleden enkele mensen van een museum hier geweest (op aandringen van iemand anders die een nog originelere woning heeft) en ze vonden het fantastisch.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door sjohie »

Voor wat het waard is, mijn partner en ik zouden zo'n huis A- graag kopen ,en B- zéker in de originele staat laten. Tijdens onze zoektocht naar een huis toentertijd, zagen we echter ook een behoorlijk aantal van buiten mooie jaren 30 woningen die van binnen meer op een operatiezaal leken met al die steriele witte muren, en zwart/wit keukens met veel RVS, en gesloopte kamer-en-suite deuren etc. Smaken verschillen, laten we het daar maar op houden.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan maar kopers in de familie zoeken die dit ook willen behouden?

stofzuigertje

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik de stalen elektriciteitsbuizen met bijbehorende omwikkelde kabels verplicht moet laten zitten word het hier rustig op het forum.
De netbeheerder zal de stroom dan afsluiten en of het dan nog een waardevolle woning is als de laptop leeg loopt en ik elders deze moet laden....

Ik begrijp dat U niet dit soort leidingen zult opnemen maar de Delft blauwe tegels, als je in een pand zit waar je niets aan de muur kunt hangen of andere kastjes in de keuken mag plaatsen.... word lastig om de magnetron te plaatsen.
Wel moet ik toegeven dat de Delft blauwe tegels die ik heb gewoon made in China zijn en weer eens iets anders dan de gebruikelijke keuken zaken....
Dus echte nep is nog gewoon te bestellen en de prijzen liggen op Hornbach niveau.... dus lijkt erg duur en handvorm maar gewoon slordig gemaakte massa.... wel iets andere tint blauw....op licht beige tegels...!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik zou t.z.t. die mooie tegels voor goed geld verkopen. Wat denkt u dat een nieuwe eigenaar gaat doen?

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Spacestar »

stofzuigertje schreef:Als ik de stalen elektriciteitsbuizen met bijbehorende omwikkelde kabels verplicht moet laten zitten word het hier rustig op het forum.
Die zijn 'jaren en jaren' geleden al vernieuwd. Ze konden herrie maken hoor die oude leidingen!:D

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Spacestar »

Miepje1 schreef:Ik zou t.z.t. die mooie tegels voor goed geld verkopen. Wat denkt u dat een nieuwe eigenaar gaat doen?
Tja, dat schreef dus al, vroeger is er al zoveel uit de 'oude' huizen gesloopt en dat zou ik nu graag willen voorkomen.
In de huiskamer zat behang met daarachter linnen én kranten uit 18 honderd nog wat. Toen hebben ze in de woonkamer de tegels al weggehaald. :shock:

De deur van de gang naar de woonkamer was prachtig handgesneden. Tijdens de oorlog hadden mijn ouders een evacué uit Arnhem die zogenaamd voor een museum werkte. Of ze de deur mocht hebben voor dat museum.
We hebben jaren geleden alles laten onderzoeken maar geen deur meer te vinden.
Toch eeuwig zonde?? :cry:

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt een zogenaamd kettingbeding opnemen in het (ver)koopcontract. Dat is gewoon bindend. Probleem is alleen dat een ketting nooit sterker is dan zijn zwakste schakel en een overtreding can dat beding slechts een wanprestatie is. Afdwingen kan je dus uiteindelijk niets.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Spacestar: ik bedoelde ook, naast het feit dat het zonde is, dat een nieuwe eigenaar de mooie tegels sloopt en er een kapitaal aan verdiend. Heeft u twee keer pech. Een oplossing is: nooit het huis verkopen maar er lekker in blijven. Tweede oplossing: heel hard op zoek gaan naar een echte liefhebber. Derde oplossing: laat het los... Blijf er zo lang mogelijk wonen en als u dan toch vertrekt, geestelijk ook afscheid nemen.
Lees ook het advies van MoneyMan.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zou het niet zo zijn, dat je bij een huis van 300 jaar oud alleen een bepaald soort mensen als koper krijgt? Mensen die echt geïnteresseerd zijn in zo'n oud huis en bepaalde 'accessoires'? En die dat dan ook willen behouden?
Mijn kinderen bv. zouden eerlijk gezegd niet eens de moeite nemen om te komen kijken, omdat zij bij voorbaat al totaal geen interesse zouden hebben in zo'n huis.
Verder ben ik het eens met het laatste advies van Miepje1: probeer het los te laten als er verder niets mogelijk is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef:Zou het niet zo zijn, dat je bij een huis van 300 jaar oud alleen een bepaald soort mensen als koper krijgt? Mensen die echt geïnteresseerd zijn in zo'n oud huis en bepaalde 'accessoires'? En die dat dan ook willen behouden?
Mijn kinderen bv. zouden eerlijk gezegd niet eens de moeite nemen om te komen kijken, omdat zij bij voorbaat al totaal geen interesse zouden hebben in zo'n huis.
Verder ben ik het eens met het laatste advies van Miepje1: probeer het los te laten als er verder niets mogelijk is.
Dat is toch niet zo vanzelfsprekend. Ik zie bij ons in de stad heel wat oude panden flink gemoderniseerd worden met slechts het intact houden van enkele stijlelementen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, wat de één een belangrijk stijlelement vindt, is voor de ander misschien iets heel onbelangrijks. En de één wil in een oud huis bijvoorbeeld per se een klassieke keuken, terwijl de ander vindt dat klassiek en modern ook prima samen kunnen en elkaar kunnen versterken.

Belangrijk lijkt me dat je bij de potentiële kopers de waarde van de specifieke elementen aangeeft en probeert te zien of ze die elementen ook op waarde kunnen inschatten. Heb je geen goed gevoel bij de kopers, dan kun je kiezen voor andere kopers.

Natuurlijk kun je ook één en ander vastleggen in de koopovereenkomst. Maar niemand zal in een 'museum' willen wonen als er helemaal niets aan het huis veranderd mag worden. Daarom zal er toch uiteindelijk wel iets veranderd worden aan de woning en zul je toch vooral op een gegeven moment het huis los moeten laten. En wellicht, voor alle zekerheid, daar nooit meer binnen kijken.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanpassen koopcontract bij verkoop huis.

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:
Lowieze schreef:Zou het niet zo zijn, dat je bij een huis van 300 jaar oud alleen een bepaald soort mensen als koper krijgt? Mensen die echt geïnteresseerd zijn in zo'n oud huis en bepaalde 'accessoires'? En die dat dan ook willen behouden?
Mijn kinderen bv. zouden eerlijk gezegd niet eens de moeite nemen om te komen kijken, omdat zij bij voorbaat al totaal geen interesse zouden hebben in zo'n huis.
Verder ben ik het eens met het laatste advies van Miepje1: probeer het los te laten als er verder niets mogelijk is.
Dat is toch niet zo vanzelfsprekend. Ik zie bij ons in de stad heel wat oude panden flink gemoderniseerd worden met slechts het intact houden van enkele stijlelementen.
Dat kan natuurlijk prima, maar in dit geval zouden kopers geen keuze hebben wat ze wel en wat ze niet zouden willen behouden. Als dat al vastgelegd is door de verkopers, dan beperk je wel heel erg het soort kopers.

Gesloten