LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansluiting Liander vermoedelijk niet officieel - maar hoe kan ik dat checken?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Letitshine
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2020 22:35

Aansluiting Liander vermoedelijk niet officieel - maar hoe kan ik dat checken?

Ongelezen bericht door Letitshine »

Best een aparte situatie in ons gebouw van 10 appartementen:

Ons gebouw heeft een eigen gasmeter, iedereen heeft een tussen-meter. De energie wordt berekend door iemand die vroeger al deze appartementen in bezit had (nu 4 verkocht). We krijgen nooit een nota van Nuon te zien, iedereen betaalt volgens de stand van de tussenmeter.

Echter heb ik ontdekt (toen ik het gas moest afsluiten), dat sommige appartementen en een gezamenlijke CV-ketel zijn aangesloten op het gebouw ernaast (dezelfde eigenaar). Daar is ook een gasmeter (zegels zijn stuk). Ik heb de "huisbaas" gevraagd hoe het het zit, maar ik kreeg een grote mond terug en hij werd zichtbaar zenuwachtig. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt. Op de website van Liander klopt de combinatie van postcode en gasmeter nummer ook niet.

Graag hoor ik van u hoe ik er achter kan komen of de aansluiting wel of niet officieel is. Aan de telefoon willen ze geen info geven ivm privacy (het staat op naam van huisbaas).

Bij voorbaat dank!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aansluiting Liander vermoedelijk niet officieel - maar hoe kan ik dat checken?

Ongelezen bericht door sjohie »

Letitshine schreef:
03 mei 2020 16:19
Best een aparte situatie in ons gebouw van 10 appartementen:

Ons gebouw heeft een eigen gasmeter, iedereen heeft een tussen-meter. De energie wordt berekend door iemand die vroeger al deze appartementen in bezit had (nu 4 verkocht). We krijgen nooit een nota van Nuon te zien, iedereen betaalt volgens de stand van de tussenmeter.

Echter heb ik ontdekt (toen ik het gas moest afsluiten), dat sommige appartementen en een gezamenlijke CV-ketel zijn aangesloten op het gebouw ernaast (dezelfde eigenaar). Daar is ook een gasmeter (zegels zijn stuk). Ik heb de "huisbaas" gevraagd hoe het het zit, maar ik kreeg een grote mond terug en hij werd zichtbaar zenuwachtig. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt. Op de website van Liander klopt de combinatie van postcode en gasmeter nummer ook niet.

Graag hoor ik van u hoe ik er achter kan komen of de aansluiting wel of niet officieel is. Aan de telefoon willen ze geen info geven ivm privacy (het staat op naam van huisbaas).

Bij voorbaat dank!
Ik zou bij het kadaster een zogenoemde graafmelding doen, en dan inclusief huisaansluitingen. Daarin zitten dan de originele veld- of inmeetschetsen van de huisaansluitingen.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: Aansluiting Liander vermoedelijk niet officieel - maar hoe kan ik dat checken?

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

Kijk in het EAN code boek (https://www.eancodeboek.nl/) daar zou de meter in moeten staan.
Ik zou bij het kadaster een zogenoemde graafmelding doen, en dan inclusief huisaansluitingen. Daarin zitten dan de originele veld- of inmeetschetsen van de huisaansluitingen.
in het klic (of de Wibon) staan geen meters, alleen maar leidingen en huisaansluitingen zijn nogal onbetrouwbaar. Recentelijk hebben we ons huisje verbouwd en ook op basis van de Klic gezocht naar de leidingen en daar klopte bar weinig van.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aansluiting Liander vermoedelijk niet officieel - maar hoe kan ik dat checken?

Ongelezen bericht door sjohie »

IlseJanssen schreef:
04 mei 2020 15:00
Kijk in het EAN code boek (https://www.eancodeboek.nl/) daar zou de meter in moeten staan.
Ik zou bij het kadaster een zogenoemde graafmelding doen, en dan inclusief huisaansluitingen. Daarin zitten dan de originele veld- of inmeetschetsen van de huisaansluitingen.
in het klic (of de Wibon) staan geen meters, alleen maar leidingen en huisaansluitingen zijn nogal onbetrouwbaar. Recentelijk hebben we ons huisje verbouwd en ook op basis van de Klic gezocht naar de leidingen en daar klopte bar weinig van.
Het hangt er van af, soms zijn de separaat geleverde veldschetsen prima bruikbaar, zelfs van die 3x gescande PTT schetsen uit 1970. Sterker nog, die hebben wij liever voor ons veldwerk dan die prutsdingen van die meer recent aangelegde glasvezelnetten, waar ze een uitgeklede ZZP-er met een halfbakken app alles hebben laten "inmeten". Wat jij schetst hadden wij ook met ons huis, de veldschetsen van de oude PTT, stroom- en gasleidingen waren tot op de cm nauwkeurig, de nog geen 10 jaar oude glasvezelaansluiting zit toch echt niet aan de kant van het huis die het klic aangeeft.

Desondanks vind ik het voor TS wel een simpele te zetten stap, zonder slapende huisbazen wakker te maken, of tegen privacy barrières aan te lopen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Aansluiting Liander vermoedelijk niet officieel - maar hoe kan ik dat checken?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat betaalt u per m3 voor het gasverbruik, als dat een normale prijs is zou ik me niet druk maken over die cv ketel welke aangesloten zit in dat andere gebouw.
Hoe komt u eigenlijk aan al die informatie, dat sommige appartementen en een gezamenlijke cv ketel op de gasmeter in een ander gebouw zijn aangesloten, heeft u alle leidingen nagelopen?
Heeft u een eigen cv ketel of moet u voor de verwarming apart betalen?

Gesloten