LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afvoer van pelletkachel

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jacqz
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2018 19:00

Afvoer van pelletkachel

Ongelezen bericht door Jacqz »

Goede dag
Wie kan mij vertellen of een pallet kachel afvoer direct vanuit 2.50 m uit de gevel mag, of is het verplicht om naar de nok van het dak met dubbel wandig afvoerpijp te gaan buitenom langs de gevel. De meningen hier over verschillen nog al. Eigenlijk kan niemand een duidelijk antwoord geven. Wie heeft er ervaring mee. Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Radar op 13 nov 2018 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Afvoer van pelletkachel

Ongelezen bericht door Jablan »

Dag Jacq,

Een goed antwoord kan niemand geven. Het hangt van veel factoren af, zoals de gemeente (wel/geen vergunnning nodig), soort bouw, afstand tot directe buren, etc.

Bekijk het eens anders:
- Als je de kachel beneden hebt staan en je laat het rookkanaal door je huis naar de nok lopen, dan heb je ook voordeel van de restwarmte. Bovendien: hoe hoger de 'schoorsteen', hoe minder overlast voor je omgeving.
- Als je de afvoer direct uit de gevel wilt laten uitsteken, heb je meer kans op slecht-stoken bij de verkeerde windrichting* en na een aantal jaren ook extra onderhoud aan de gevel boven het rookkanaal.
* CO2-vergiftiging in Huizen, waar de luchtafvoer niet werkte, omdat de wind er pal op stond. Met vier dode meisjes als treurig resultaat.

Mijn keuze is simpel: altijd zo hoog mogelijk gaan met het rookkanaal, liefst een meter of 2-3 boven het dak, zodat alles snel verwaait en je optimaal rendement haalt uit de investering.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Afvoer van pelletkachel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een rookgasafvoer op 2,5 meter hoogte naast de gevel is toegestaan. U kunt het navragen bij uw gemeente.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Afvoer van pelletkachel

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Zo hoog mogelijk zodat omwonenden geen overlast van rook zullen ondervinden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Afvoer van pelletkachel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geen zinnig woord over te zeggen. Woont u vrijstaand in de polder of in een rijtjeshuis?

Gesloten