LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aircoolers

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Aircoolers

Ongelezen bericht door moederslink »

Dag , nu heb ik eens een vraag :D

In de afgelopen bloedhete zomer was het binnenshuis soms niet uit te houden , ook .snachts niet.
Ik wil nu een airco aanschaffen, echter een airco werkt met een buitenunit of een slang.
Dat wil ik niet omdat dat niet mogelijk is.
Dus dan wordt het een aircooler.
Ik heb op internet zitten googlen en reviews gelezen.
Wie heeft zo.n aircooler , welk merk, hoe duur en ervaringen?
Beetje advies kan ik wel gebruiken.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door angel1978 »

Aircoolers werken eigenlijk gewoon niet.. Zeker niet bij een temperatuur van 40 graden. Wellicht dat je in een erg kleine ruimte een graadje of wat naar beneden kan krijgen, maar vaak wel met het nadeel dat je veel vocht krijgt.
Zou ik echt afraden. je hebt geen raam dat open kan?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja dat wel natuurlijk , maar in die hitte moet je juist de ramen dichthouden.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door Revoked »

Onze airco is weggewerkt in het dak. Units staan op zolder, in een apart kamertje.
Bij gebruik van de airco in een snikhete zomer schrik je wèl van de elektriciteitsrekening... Dus wees gewaarschuwd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
07 apr 2020 13:17
Ja dat wel natuurlijk , maar in die hitte moet je juist de ramen dichthouden.
Mobiele airco met raamafsluiting? ( ook voor kiepramen )

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 782481.jpg

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb ook zo'n aircooler op mijn slaapkamer staan. Echt effect heeft het niet, ik moet mijn slaapkamer dicht houden en dat ding de hele tijd met koud water bijvullen en de hele dag laten draaien om enigszins effect te hebben. Het merk staat er echter niet op, duur was ie ook niet, dat kan natuurlijk ook mee spelen.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou maar een of meerdere gewone ventilatoren aanschaffen. En boven uw bed zo’n ronddraaiend ding.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 apr 2020 13:30
Ik heb ook zo'n aircooler op mijn slaapkamer staan. Echt effect heeft het niet, ik moet mijn slaapkamer dicht houden en dat ding de hele tijd met koud water bijvullen en de hele dag laten draaien om enigszins effect te hebben. Het merk staat er echter niet op, duur was ie ook niet, dat kan natuurlijk ook mee spelen.
En je bent eigenlijk alleen maar vocht de ruimte in aan het pompen.. Terwijl een airco precies het omgekeerde doet ( vocht uit de lucht halen ). Een aircooler kan eigenlijk ook niet werken. Dan is een ventilator eigenlijk effectiever (en vaak goedkoper).
Een aircooler blaast koude (vochtige) lucht de kamer in en daardoor 'voelt' het soms iets koeler, maar vooral als je het over je huid krijgt.. Voor de ruimte zelf is het effect zo goed als 0.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door Jablan »

Ventilator in huis en toch een beetje blijven luchten.

Als het warm is, ga je transpireren en met een ventilator verdampt dat vocht weer, zodat je lichaam uiteindelijk minder moeite met de warmte heeft. Als je een plafondventilator neemt, neem er een met 5 of 6 vleugels en echt stevig bevestigen.

Airco heeft ook onderhoud nodig, want anders ben je alleen bacteriën en schimmels aan het kweken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door moederslink »

Een gewone ventilator is er wel, zelfs 2 .
Als je er met je snoet vlakbij zit is het lekker.
Zo.n plafondding in de slaapkamer zie ik eerlijk gezegd niet zitten vanwege het geluid.

Zo.n mobiele airco heb ik ook naar gekeken, maar de slang is kort en uit het raam hangend is geen optie , inbraakgevoelig buurtje...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan neem je afscheid van die twee en bestel je - nu er overal nog keuze genoeg is - een krachtige nieuwe. Die plafondwappers zijn voor een woonkamer ideaal, je hebt al snel 5 tot 10 graden afkoeling t.o.v. de buitentemperatuur.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door berndv »

die aircoolers zijn, in mijn ogen, waardeloze apparaten. Heb er ook 1 gehad in een ver verleden. Zat een reservoir in dat gevuld met water of ijsblokjes gevuld moest worden en een soort lap die op 2 rollen door het water liep en langs de ventilator, ventilater blies dus lucht langs de natte lap en moest op die manier de lucht koelen. Dat is een heel leuk concept, en het idee is leuk, maar wat je hier eigenlijk mee doet is de luchtvochtigheid verhogen, en als je iets wilt doen in de zomer om een ruimte te koelen, dan is het juist de luchtvochtigheid verlagen.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zo.n plafondding in de slaapkamer zie ik eerlijk gezegd niet zitten vanwege het geluid.

Ik heb sinds een paar jaar deze plafondventilator (in een witte uitvoering) zowel in mijn slaapkamer als de woonkamer en die maakt zelfs in de hoogste stand echt geen enkel geluid. Achteraf gezien had ik jaren eerder die dingen moeten kopen, bevalt me uitstekend.

https://www.bol.com/nl/p/lt-luce-futura ... oductTitle

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door moederslink »

angel1978 schreef:
07 apr 2020 13:26
Mobiele airco met raamafsluiting? ( ook voor kiepramen )
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 782481.jpg
Dat is dan misschien nog een optie. Maar misschien een domme vraag :
zo.n slang door het raam , dat dan misschien nog wel te gebruiken is , zou dan te kort zijn...is die eenvoudig te verlengen ?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
07 apr 2020 14:04
angel1978 schreef:
07 apr 2020 13:26
Mobiele airco met raamafsluiting? ( ook voor kiepramen )
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 782481.jpg
Dat is dan misschien nog een optie. Maar misschien een domme vraag :
zo.n slang door het raam , dat dan misschien nog wel te gebruiken is , zou dan te kort zijn...is die eenvoudig te verlengen ?
Hoe lang moet ie worden? Bij de versie die ik hier had staan zat 2,5 meter ( uitgerekt ).. maar je kunt dit ook gewoon verlengen.. gaat er puur om om de vochtige lucht af te kunnen voeren.. om effectief te zijn moet de weg wel ononderbroken zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door moederslink »

Mooi ding, maar wel flink aan de prijs :( .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Met oordopjes in hoor je de plafondventilator niet. Lijkt me de meest haalbare oplossing. Gebruik zelf Ohropax Color. Erg prettig zodra je er aan gewend bent. En dat gaat snel hoor.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door angel1978 »


angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
07 apr 2020 14:07
Mooi ding, maar wel flink aan de prijs :( .
heb je een budget in gedachten? Want als dat het geval is, worden heel wat opties wellicht al uitgesloten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aircoolers

Ongelezen bericht door moederslink »

Angel, 2.5 meter zou te kort zijn.
Het enige raam dat eventueel te gebruiken is is het keukenraam en dat is toch zo.n 5-6 meter weg.
De weg er naartoe kan ononderbroken.
Laatst gewijzigd door moederslink op 07 apr 2020 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten