Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
stephanantonius
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2020 10:50

Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door stephanantonius » 06 jan 2020 11:12

Problemen doorsturen van meterstanden (gas) naar leveranciers.
Oude meter (Landis + Gyr) inmiddels vervangen na 5 jaar. Nieuwe meter stuurt meterstanden door. Er zit daardoor een verschil van 7000 kub meter gas in de meterstanden. Krijg een dikke rekening van tweetal energieleveranciers. Blijkbaar al die jaren niet voor gas betaald.
Rare is , meerdere keren gebeld met energieleveranciers waarom ik geen gasverbruik kan inzien ,terwijl thuis in de meterkast alle meters gewoon goed werken. Blijkt dat dus ergens de standen door de slimme meter (Landis + Gyr G350) niet goed door werden gestuurd. Dat kan de consument niet zien vanuit de meterkast. En bovendien, het goed functioneren van de slimme meter is de verantwoordelijkheid van de energieleverencier en netbeheerder, dus niet van de consument. Ben er allerminst tevreden over over de gang van zaken, ben daarnaast niet te vrede over hoe er daarna door met name Oxxio om is gegaan met mij en gezin. Krijg nu wel een betalingsregeling voorgeschoteld door Oxxio, dankzij een advocaat van DAS, waar ik vrij spoedig nog antwoordt op moet geven. Zijn er meerderen met een soort dezelfde situatie. Suggesties?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jan 2020 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Lady1234
Berichten: 11847
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 jan 2020 12:13

En stonden er dan geen verbruiken op de jaarlijkse afrekeningen?

Is er niets verjaard?

Cro
Berichten: 787
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door Cro » 06 jan 2020 12:25

Dit had je bij de eerste jaar afrekening eigenlijk al op moeten merken.

Dat een meter het niet goed doet is inderdaad de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Het jaarlijks controleren van de jaarrekening is echter uw eigen verantwoordelijkheid.

Kolibrie
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door Kolibrie » 06 jan 2020 12:38

Blijkbaar nooit voor gas betaald zegt u, betaalde u dan ook geen maandelijks voorschot?
En kreeg u wel jaarafrekeningen, zoja, vond u het het verbruik dan niet erg laag?
7000 m3 is het gemiddeld verbruik over 5 jaren.


berndv
Berichten: 7556
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door berndv » 06 jan 2020 12:54

Het werkt 2 kanten op. U kon inderdaad zien dat de meter schijnbaar niets registreerde. Daarvoor heeft u dus schijnbaar contact gehad met uw leverancier, dat is natuurlijk heel goed. Maar goed, u kreeg ook uw jaarafrekeningen, hierop zou ook een verbruik moeten hebben gestaan, dit verbruik zou moeten corresponderen met de standen op uw meters. Vooral met de "slimme" meters controleer ik jaarlijks of de standen die zij geregistreerd hebben overeenstemmen met de standen die ik op mijn meters zie, juist om dit soort zaken te vookomen.

Anyhow. Het lijkt mij dat er hier gesproken wordt over een naheffing, hiervoor geldt een veraringstermijn van 2 jaar, echter is hier nooit iets gerekend omdat er nooit iets geregistreerd is, dus of die verjaring hier ook kan gelden, weet ik zo niet.
https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... ing-sturen

tttlocke
Berichten: 2708
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 jan 2020 13:05

Was het niet 5 jaar, die verjaringstermijn?

tttlocke
Berichten: 2708
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 jan 2020 13:09

stephanantonius schreef:
06 jan 2020 11:12
Ben er allerminst tevreden over over de gang van zaken, ben daarnaast niet te vrede over hoe er daarna door met name Oxxio om is gegaan met mij en gezin.
Dat klinkt alsof u en u gezin getraumatiseerd zijn door deze gebeurtenissen. Het hakt er kennelijk nogal in. Er was/is een conflict tussen Oxxio en 'de klant', u dus. Kunt u aangegeven waarin het zich geuit heeft dat Oxxio niet juist met deze situatie is omgegaan, en dan met name hoe er niet juist met 'het gezin' omgegaan is. Dit klinkt toch wel heel ernstig. Wat is er precies gebeurd?

Lady1234
Berichten: 11847
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 jan 2020 13:10

tttlocke schreef:
06 jan 2020 13:05
Was het niet 5 jaar, die verjaringstermijn?
Niet volgens Consuwijzer.

berndv
Berichten: 7556
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door berndv » 06 jan 2020 13:12

Ik vraag me af welke regel hier geldt. Die verjaring is inderdaad 2 jaar. Maar dat is 2 jaar voor een naheffing op een bestaande rekening met geschatte meterstanden. Hier hebben we het over een rekening van energie die nog nooit in rekening is gebracht, dus ik vraag me af of we hier spreken van een naheffing en of dat dan ook een naheffing is inde zin van de verjaring van 2 jaar.

Lady1234
Berichten: 11847
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 jan 2020 13:15

Er zal op de afrekening beslist wel een regel gestaan hebben over het gas, maar dan 0 , dus naheffing.

witte angora
Berichten: 20456
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora » 06 jan 2020 13:25

stephanantonius schreef:
06 jan 2020 11:12
Suggesties?
Je kunt inzake de verjaringstermijn contact opnemen met het Juridisch Loket. Misschien dat zij iets meer kunnen vertellen, of dat ze er vaker mee te maken hebben gehad. Je kunt ook contact opnemen met ACM ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.nl/contact

Verder denk ik niet dat je aan betaling zult ontkomen. Het gas dat kennelijk niet is geregistreerd heb je verbruikt, het zou niet logisch zijn als dat 'gewoon' wordt kwijtgescholden. Een verbruik van 7000 m3 in 5 jaar is 1400 per jaar, dus niet extreem.

Wat was overigens de aanleiding om de meter te vervangen?

berndv
Berichten: 7556
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door berndv » 06 jan 2020 13:35

stephanantonius schreef:
06 jan 2020 11:12
Rare is , meerdere keren gebeld met energieleveranciers waarom ik geen gasverbruik kan inzien ,terwijl thuis in de meterkast alle meters gewoon goed werken. Blijkt dat dus ergens de standen door de slimme meter (Landis + Gyr G350) niet goed door werden gestuurd. Dat kan de consument niet zien vanuit de meterkast.
Eigenlijk spreekt u zichzelf hier al tegen. U heeft gebeld dat u online geen verbruik in kon zien, terwijl u kon zien dat de meters in de meterkast juiste weergave toonden, maar dat de standen niet goed werden doorgecommuniceerd. Dat kon u dus in de eerste plaats zien doordat u online geen standen te zien krijg en doordat u dus op uw jaarafrekening geen verbruik zag dat overeenkwam met de meterstanden.

Maar goed, de vraag is of ze de volle 7000 kuub terug kunnen factureren of dat ze hier genoegen moeten nemen met 2/5 van dat verbruik in verband met de verjaring.

Of u stelt het ze zelf voor.

Komkommertijd
Berichten: 3437
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Siberië

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 06 jan 2020 14:24

Beetje laat hier gemeld, je ziet zelf en de leverancier ook dat er geen meterstand door kwam.
Je mag als leverancier ook vragen of ze willen doorsturen, het kan zijn dat Stroom aan en Gas uit stond dus geen doorgeven meterstanden, dus gasmeter fout ingesteld.

Dat is fout netbeheerder en als leverancier iets eerder klagen zou ik beter vinden.
Let wel op dat je geen extra kosten kreeg omdat ook de leverancier traag is en de toenmalige tarieven gebruiken en niet de huidige hogere!

stephanantonius
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2020 10:50

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door stephanantonius » 06 jan 2020 15:03

Nog wat informatie. Iedere maand gewoon maandbedrag betaald , eind van het jaar geld teruggestort gekregen. Iets waar ik ook regelmatig voor aan de telefoon heb gehangen met de desbetreffende energieleveranciers. Daar werd veelal nonchalant op gereageerd, Meter is op één of andere manier na een leeftijd van 2 jaar gestopt met doorsturen van gegevens. Let wel, als je dus de slimme meter hebt die wij hebben gehad, kun je dus in zo'n situatie belanden. Ik begrijp dat er gezinnen zijn die keurig bijhouden wat ze verbruiken, bij ons gebeurt dat niet zo.

Lady1234
Berichten: 11847
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 jan 2020 15:09

Nooit op de jaarafrekening gekeken dan?

stephanantonius
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2020 10:50

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door stephanantonius » 06 jan 2020 15:22

Uiteindelijk bij mijn vorige energieleverancier eindelijk gehoor gekregen, ik kreeg in november 2018 een fiks bedrag teruggestort en heb NLE gebeld om mijn gas verbruik via de app in te zien. Daar hadden ze geen gegevens van. Begin 2019 is naar aanleiding van dat telefoontje eindelijk de meter vervangen. Wij veranderen bijna ieder jaar van energieleverancier via het consumenten collectief en ik merk dat niet iedere energieleverancier (lees medewerkers) zijn verantwoording serieus neemt.

Laat ik vooropstellen dat ik tot nu toe nog geen fan ben van de slimme meter.

Ter verduidelijking meter kapot (al na 2 jaar) maar ik kan zelf niet zien dat ie kapot is. In theorie pas op je jaarafrekening, tenzij je alles actueel bijhoudt.

berndv
Berichten: 7556
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door berndv » 06 jan 2020 15:25

stephanantonius schreef:
06 jan 2020 15:22
Ter verduidelijking meter kapot (al na 2 jaar) maar ik kan zelf niet zien dat ie kapot is. In theorie pas op je jaarafrekening, tenzij je alles actueel bijhoudt.
Maar die jaarafrekening heeft u dus ook 5 jaar lang niet gecontroleerd.

Dat ze 5 jaar terugvorderen lijkt mij niet de bedoeling, u zou u kunnen beroepen op die verjaring van de naheffing, maar of die vlieger opgaat durf ik niet te zeggen.
stephanantonius schreef:
06 jan 2020 15:22
Wij veranderen bijna ieder jaar van energieleverancier
stephanantonius schreef:
06 jan 2020 11:12
Krijg een dikke rekening van tweetal energieleveranciers.
maar dit lijkt er op dat de naheffing ook door slechts 2 leveranciers, dus over 2 jaar wordt gedaan.

alfatrion
Berichten: 16056
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 jan 2020 15:50

tttlocke schreef:
06 jan 2020 13:05
Was het niet 5 jaar, die verjaringstermijn?
Dat was voor leidingwater.

snuffel1
Berichten: 3532
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter

Ongelezen bericht door snuffel1 » 06 jan 2020 15:58

Rechtsbijstand is er al mee bezig geweest en het hoogst haalbare is een betalingsregeling. Een kundig juridisch medewerker zou als dat wettelijk mogelijk is verjaring zeker aanhalen maar blijkbaar is dat geen optie geweest. Wat mij bevreemd is dat digitale meter de eerste 2 jaar wel naar behoren de meterstanden doorgaf en er toen mee ophield en dus defect was. De netwerkbeheerder is eigenaar van de meetapparatuur en verantwoordelijk voor een juiste werking van die apparatuur en zal in dit geval het niet meer kunnen uitlezen tot herstel overgaan tenzij u er zelf voor gekozen heeft om de optie 'uitlezen op afstand' uit heeft laten zetten. Die optie kunt u bij uw energieleverancier uit vinken en dient u zelf de meterstanden door te geven. Het is wel zo dat u gas heeft afgenomen maar er niet voor betaald heeft en blijkbaar ook niet wenst te betalen omdat u als ondeskundig persoon niets te verwijten valt. U kreeg jaarlijks wel een afrekening en heeft wat wel vaker het geval is enkel naar het totaalbedrag onder de streep gekeken en er niet bij na dacht waarom u ineens zoveel geld terug kreeg en de voorschotten voor het komende jaar veel lager waren dan toen de gasmeter nog niet defect was. In mijn optiek wist u toen al dat er iets met de meter mis was en heeft het gelaten voor wat het was.

Plaats reactie