LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Radar »

Menno en Roos hebben last van bedwantsen, en nemen contact op met ongediertebestrijdingsbedrijf Rentokil. Helaas lijken de behandelingen niet te werken.

Wat doet Rentokil?

Maandag 4 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lees meer of kijk terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door moederslink »

Vroeger heel vroeger lagen de mensen op stro en zaten ze onder de luizen en vlooien :lol: .

Ik denk zelf dat nu het e.e.a te maken heeft met ( gebrek aan ) hygiëne.
Zoals onze moeders de voorjaars-en najaarsschoonmaak hielden en alle hoeken en gaten werden gesopt , geklopt ( met de mattenklopper ) en gezogen en gepoetst ....dat zie je niet meer plus de goed geïsoleerde huizen van nu telt ook mee.
Ouders van nu zijn veelal beiden aan het werk en het huishouden heeft niet die prioriteit meer , denk ik.
Plus....men reist en er kruipt van alles in je koffer ... 8) .

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Jablan »

Hygiëne is 1 van de oorzaken, tegelijk zijn ook bedwantsen behoorlijk resistent geworden oftewel: gif helpt niet altijd meer.

Bedwantsen zijn weer aan een opmars bezig. Alle berghutten in het Duits-Oostenrijkse grensgebied hebben ze nu, omdat de wandelaars de beesten meenemen in hun slaapzak van de ene naar de andere berghut.
In Kroatië kwam in 2016 een stevige waarschuwing van het ministerie van Toerisme inclusief bedrijfsnamen van bestrijders en het advies om alle matrassen te vervangen, wanneer die beestjes ergens opdoken. Prompt reageerde een grote winkelketen met een speciale aanbieding voor verhuurders: 50% korting op nieuwe matrassen, wanneer je je vergunning bij de kassa liet zien. In 2017 was er nog een kleinere waarschuwing, specifiek voor 2 regio's en sinds 2018 zijn deze beesten niet meer in het nieuws.

Zelf hebben we ze gelukkig nergens, ook nooit gehad. Hygiënehoezen, goed ventileren lijken een goede voorzorgsmaatregel te zijn. Plus twee keer per jaar een grondige, grote schoonmaak. Bovendien hebben bedwantsen natuurlijke vijanden zoals spinnen, sluipwespen, ...


Met het item erbij. sorry, maar aan de muren van het huis te zien, ga je het niet meer redden met Rentokil en nieuwe matrassen. Nieuwe bedden, al het textiel door de was plus langdurig stomen (meerdere dagen) of langdurig ventileren bij droog weer, dan heb je een goede kans om de bedwantsen definitief kwijt te raken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door moederslink »

Jasses wat zag het er vies uit daar bij die mensen....je krijgt spontaan allerlei kriebels iiieee🙄...
De man zei dat het alleen op de bovenverdieping was , nou als je daar slaapt ( brrr ) neem je het uiteraard óók mee naar beneden.
Wat een ellende!
Zie er maar van af te komen en voorgoed .

patrick.terbraak
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2019 21:45

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door patrick.terbraak »

Om bedwantsen echt te bestrijden moet je eerst goed weten waar ze zitten.
Alleen goed afgerichte honden kunnen u vertellen waar deze zitten.
Daarna een goed hitteplan opstellen en laten uitvoeren door vaklieden.
Alleen met het hitteplan ben je er niet, hier komt nog veel meer bij kijken.
Vaklieden weten ook dat je verder moet kijken, hoe is de levensstijl en hoe is de gezinssamenstelling.
Dat ze alleen in de slaapkamer voorkomen is een fabel, zeker als je weet dat ze een 200 mtr. kunnen lopen in 24uur.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door thecure »

Was het ook niet een topic hier op het forum?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja op 30 aug 2019 ....één poster die ook al niet meer terug kwam.👎

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je mag ook wel oppassen wanneer je verhuist. Je kan zomaar een huis kopen of huren dat geïnfecteerd is met bedwants. En dan? Heb zelf papiervisjes die ik in mijn vorige huis niet had. Maar dat zijn er maar een paar en ze zijn onschuldig. Wordt het bedwantsprobleem in Nederland niet steeds groter?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
04 nov 2019 21:28
Jasses wat zag het er vies uit daar bij die mensen....je krijgt spontaan allerlei kriebels iiieee🙄...
De man zei dat het alleen op de bovenverdieping was , nou als je daar slaapt ( brrr ) neem je het uiteraard óók mee naar beneden.
Wat een ellende!
Zie er maar van af te komen en voorgoed .
Ik begrijp niet wat er nou voor viezigheid te zien was bij die mensen hoor.
Ja, viezigheid als gevolg van die bedwantsen, maar dat lijkt me logisch als je al twee jaar met die ellende zit.
Vond het weer een erg onduidelijk item.
Had Rentokill nou zelf een fout gemaakt waardoor die bedwantsen niet weg waren, waren die bedwantsen op een gegeven moment wel weg en hadden die mensen zelf weer opnieuw in die twee jaar bedwantsen van vakantie mee terug genomen?
Je blijft na zo’n item van Radar altijd met vragen zitten waarvan je denkt: had dat nou eens wat duidelijker uitgelegd.
Zoals de Rentokill-medewerkster zelf al zei: gaat het nu alleen om een bedrijf de zwarte piet toe te spelen? Of gaat het om een oplossing voor die mensen te zoeken?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lowieze schreef:
05 nov 2019 07:12
Ik begrijp niet wat er nou voor viezigheid te zien was bij die mensen hoor.
Ja, viezigheid als gevolg van die bedwantsen, maar dat lijkt me logisch als je al twee jaar met die ellende zit.
Vond het weer een erg onduidelijk item.
Had Rentokill nou zelf een fout gemaakt waardoor die bedwantsen niet weg waren, waren die bedwantsen op een gegeven moment wel weg en hadden die mensen zelf weer opnieuw in die twee jaar bedwantsen van vakantie mee terug genomen?
Je blijft na zo’n item van Radar altijd met vragen zitten waarvan je denkt: had dat nou eens wat duidelijker uitgelegd.
Zoals de Rentokill-medewerkster zelf al zei: gaat het nu alleen om een bedrijf de zwarte piet toe te spelen? Of gaat het om een oplossing voor die mensen te zoeken?
Inderdaad zijn er enkel vragen na het onderwerp.
Ik heb daarna nog een hittebehandeling genomen omdat de bedwantsen toch echt weg moesten', vertelt Menno. Hiervoor betaalt hij €2000. 'Ik heb heel vaak gebeld, geappt en gemaild. Maar geen reacties terug.
En nu stelt Radar dat hij die behandeling gratis krijgt? Dus die € 2000 heeft dus niet betaald? Was het bedrag dus geen € 3650 maar werkelijk € 1650?

Wat heeft Radar nu werkelijk gechecked? We lijken net zoals in het forum onderwerp weer veel te missen. Waarom zou Rentokill een klant die wilt betalen niet willen helpen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik mag mijzelf aanvullen. Ventileren is waar, maar wel in combinatie met de bladeren van de bonenplant. Die leg je rond het bed, de kast of waar ze ook zitten en de beestjes komen vast te zitten. Volgende dag opruimen en de bladeren verbranden.

Wat ook werkt: koolmonoxide. Slaapkamer volblazen hiermee, twee dagen wachten.
Verder overleven de beesten temperaturen onder de -18 of boven de +45 graden niet.
Meer op https://de.wikipedia.org/wiki/Bettwanze

Opvallend in beide voorbeelden: de bewoners vertrouwen op de bestrijder, maar niets over alles, wat je zelf kunt en moet doen om er echt vanaf te komen. Dan blijven ze terugkomen.

jasmijn1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2019 13:44

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door jasmijn1234 »

Beste lezers,

Zelf heb ik ook een keer bedwantsen gehad in de slaapkamer. Tip is om op Amerikaanse fora te kijken omdat ze er daar al langer ervaring mee hebben.
Bij ons hielpen 2 dingen er ons definitief van af:

-1. kamer verhitten: mbt van hitte kanon (ca 60euro) op propaangas kamer langdurig verwarmen tot ca 60 graden
de temperatuur kan je meten met een speciale lazer temperatuur meter (onder de 100 euro) ook de temperatuur meten in ' koude hoeken' bij de plinten en de ramen.
hierbij de ramen afdekken met isolatiefolie (bij de bouwmarkt).

-2. vervolgens de poten van het bed op aluminium (honden)voerbakken zetten (op de kop) met talkpoeder er omheen en op de bakjes. Hierdoor kunnen de wandsen niet meer in het bed komen. Hiervoor dus ook voorkomen dat het bed tegen de muur staat en dat de dekens op de grond liggen.

De wandsen kruipen in kieren als de kamer verhit wordt, om te zorgen dat ze dan vervolgens niet in het bed komen is stap 2 van belang.
Voor de veiligheid hebben wij het matras ook nog gestreken met een strijkijzer, maar als de kamer goed verhit is, is dit eigenlijk niet nodig.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoewel het bericht tegen de forumregels is (want: commercieel) is het wel een goed verhaal. Bevestigd hoe moeilijk die beesten uit te roeien zijn...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een hete lucht kanon huren voor 2 dagen?

En als ik dan thuis kom breng ik weer verse binnen na 2 dagen elders geslapen te hebben?

Verder zou ik naast deze Hitte voordelig zelf doen ook de tijk vervangen, zijn los te koop.
Oude weg gooien, dan kamer heet stoken en nieuwe pas later in huis graag.....

Ik snap niet waarom Rentokil zo duur is.... en nog half werk ook, was minder als €500,- kwijt voor huur apparaat, brandstof en vakantie huisje!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bedwantsen kunnen overal zitten. Ook in instellingen in de gezondheidszorg (1), openbaar vervoer en bioscopen.
https://www.rivm.nl/bedwantsen-terug-van-weggeweest

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zie weer allerlei zogenaamde ervaringen deskundige , en uit alles blijkt wel dat men er geen verstand van heeft!

Dus hou je onzin voor je en laat de experts die wel weten hoe je de bedwantsen moet bestrijden, hun werk doen.
Maar ja, waar vind je zo'n expert?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

[email protected] schreef:
05 nov 2019 20:02
Ik zie weer allerlei zogenaamde ervaringen deskundige , en uit alles blijkt wel dat men er geen verstand van heeft!

Dus hou je onzin voor je en laat de experts die wel weten hoe je de bedwantsen moet bestrijden, hun werk doen.

Ik zag er ook een opmerking bij staan van iemand dat je butagas Heather neer moet zetten met nog meer onzin maar wat die vergeet is dat je ook een hele goeie brand verzekering moet afsluiten, maar als ze er achter komen dat de brand zo is ontstaan dan krijg je niets uitgekeerd. En daar komen ze zeker weten achter.
Maar dat vergat die even te vertellen.

Ja hoor, weer een brandverzekering die niet uitkeert.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Jablan »

[email protected] schreef:
05 nov 2019 20:02
Ik zie weer allerlei zogenaamde ervaringen deskundige , en uit alles blijkt wel dat men er geen verstand van heeft!
Een opmerking, die mij weer herinnert aan de handwerkers of vakmannen, die allemaal zweren bij hun eigen merken en methodes, tegelijk de aanpak van een ander totaal de grond in boren.

ik vind de bijdrage van Jasmijn1234 wel goed. Ze beschrijft hoe de bedwantsen bij haar zijn verdwenen. Dezelfde methode als bij ander ongedierte, wat je niet in een slaapkamer wil hebben en haar aanpak ben ik op meer plekken tegengekomen als advies.

Op zich kunnen huizen hogere temperaturen wel verdragen zonder dat er brand ontstaat. Alleen de kit, de lijm tussen stenen en kozijnen of waarmee plafondplaten aan elkaar worden gesmeed, moet daarna ook worden vernieuwd, omdat het uit elkaar valt bij temperaturen boven de 45 graden. Kun je gelijk allerlei andere kieren dichtspuiten.

Ik denk niet, dat er een standaard oplossing is, net zo min als de expert op dit gebied bestaat.

Zelf zou ik de getroffen families vragen naar hun normale manier van wassen. Als je terugkomt van vakantie, gaat dan alles door wasmachine? Hoe warm of koud wordt het huishoudtextiel en de eigen kleding normaal gewassen? Eigenlijk de opmerking van Moederslink in een langere versie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik 1 kamer tot 60 graden opstook is inderdaad een brandgevaar aanwezig als ik die op vol zet.

Maar na instellen 60 graden houd deze het op temperatuur, dus heter zou het niet worden.
Het is net als elke kachel, instelbaar en voor dit ongedierte gevonden boven 55 graden, dus op 60 gezet.

Matrassen weg pleuren en nieuwe nadat alles gecontroleerd en weer schoon is.
Ik had maar 1 kamer maar als ik nu hoorde wat Rentokil rekende, krijg je DHZers die soms gevaarlijk aan klooien!
Maar ik had op vakantie beter moeten opletten en gelijk de kleding op 60 graden moeten wassen of nieuwe kopen.
Gewoon eigen schuld als je zomaar ergens gaat slapen, en het blijkt niet als schade bij verhuurder van vakantie huisje blijkbaar te claimen als onkosten!

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Al twee jaar bedwantsen in je huis | Radar Checkt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een kind en partner zijn een week of wat geleden in het buitenland flink beetgenomen door bedwantsen. Alle textiel op 60 graden gewassen, rugzakken etc in de vriezer. Nergens meer last van. Geen hond voor nodig.

Gesloten