LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zonnepanelen lijken mij geen voorwaarde.
Maar wel praktijk.
De meeste tijd is die warmtepomp wel goedkoper, alleen heb je dan nauwelijks warmtebehoefte.
Geen idee wanneer bij jou de verwarming aan staat, maar bij mij vanaf oktober tot zeker maart.. En niet die ene week in februari ( die ik de afgelopen 3 jaar zeker helemaal niet heb gezien ).
Die 'voordelige' warmtepomp laat het dus afweten juist op het moment dat het er op aan komt.
Reken het nu eens voor ipv te gokken op onderbuikgevoel...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

angel1978 schreef:
11 feb 2021 12:42
Reken het nu eens voor ipv te gokken op onderbuikgevoel...
Ik laat jou lekker in de waan. Doe zelf je huiswerk.

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door 16again »

Geip Suusje schreef:
11 feb 2021 11:49
Hier jubelt men ook over de warrmtepomp. https://energiepionier.nl/warmtepomp-oo ... ige-vorst/.
Dat rendement dondert in elkaar als de temperatuurverschillen groter worden.
Bij -7ºC is de COP nog maar ~2 a 2,5.
Kortom als het er op aan komt, zoals nu, dan slurp je stroom.
En met stroom(warmtepomp) ben je kwa energieverbruik met deze kou (vorstperiode februari 2021) duurder uit dan met gas.
Uit je link:
Als je 3 kWh of minder nodig hebt om een m3 gas te vervangen zijn de kosten lager bij het verwarmen met een warmtepomp (=gasprijs/stroomprijs). De COP is dan minstens 2,7 (=stroomprijs/(gasprijs/8)); uit een kWh elektriciteit moet minstens 2,7 kWh aan warmte komen. Deze COP hangt af van de buitentemperatuur. Hoe kouder het buiten is, hoe meer moeite het kost om er warmte uit te halen. Bij +7 graden is de COP voor een ELGA maar liefst 4,6. Bij -7 is dat echter gedaald tot 2,6.
In dat getallenvoorbeeld ligt bij circa -7 het omslagpunt: Verwarmen met gas is dan even duur als met de warmtepomp.
Dus voor je samenvatting van "stroom slurpen" en "duurder dan gas" vind ik geen bevestiging in je link.

Sterker: er staat:
Volgend jaar stijgt de gasprijs nog ietsje verder, en daalt de stroomprijs. Het omslagpunt verschuift dus. De COP hoeft dan nog slechts 2,5 te zijn om de warmtepomp goedkoper te maken. Oftewel voor elke vermeden m3 gas mag je 3,2 kWh gebruiken. Dat maakt de warmtepomp zelfs bij -7 nog goedkoper.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geip Suusje schreef:
11 feb 2021 12:50
angel1978 schreef:
11 feb 2021 12:42
Reken het nu eens voor ipv te gokken op onderbuikgevoel...
Ik laat jou lekker in de waan. Doe zelf je huiswerk.
Verrassend...
Het blijft dus bij onderbuikgevoel. En waarschijnlijk ook nog een die niet klopt.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Geef mij/ons nou eens de kans om gaten in jouw huiswerk te schieten. Kom op, aan de slag!

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geip Suusje schreef:
11 feb 2021 14:04
Geef mij/ons nou eens de kans om gaten in jouw huiswerk te schieten. Kom op, aan de slag!
Het is hier gebruikelijk dat je je eigen stellingen onderbouwd. Maar het blijft dus bij onderbuikgevoel.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Geip Suusje schreef:
11 feb 2021 12:50
angel1978 schreef:
11 feb 2021 12:42
Reken het nu eens voor ipv te gokken op onderbuikgevoel...
Ik laat jou lekker in de waan. Doe zelf je huiswerk.
Nou vooruit: mijn huiswerk dan.

Ik heb een warmtepomp. Sinds het begin van de vorstperiode ben ik het verbruik gaan monitoren en ligt de COP op 2,54. Daarmee ben ik ongeveer hetzelfde kwijt als iemand die op gas stookt. Maar buiten deze ene week met vorst, ben ik van oktober tot en met maart/april voordeliger uit dan iemand die op gas stookt. Voor verwarmen ligt de COP over een heel stookseizoen op ongeveer 4,2. Voor warm water ligt de COP over een heel jaar op ongeveer 3,5.

En om de kosten in perspectief te zetten: afgelopen nacht was de koudste nacht tot nu toe. Ik heb afgelopen 24 uur 17 kWh gebruikt. De kost me €3,74.

Voor dat geld kun je ongeveer 5 kuub gas kopen.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Omdat even in perspectief te zetten:

De afgelopen 24 uur heb ik 20M3 gas verbruikt om mijn huis warm te houden. Dit op basis van vloerverwarming en LTV-radiatoren waarbij de ketel op een heel laag vermogen staat maar wel het hele etmaal draait.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Jablan »

Wij zitten op 16 blokken hout per dag met dit weer. ;)
Goed voor 24 graden in de woonkamer en inde rest van het huis 20 graden.

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
11 feb 2021 20:57
Omdat even in perspectief te zetten:

De afgelopen 24 uur heb ik 20M3 gas verbruikt om mijn huis warm te houden.
Perspectief? Als je alleen zo kijkt heeft juist degene met het grootste kasteel het duurste verwarmingssysteem.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Jablan »

Nu je het zegt ... we missen de investering/afschrijving/verwachte levensduur

CV-ketel ??
Warmtepomp ??

Houtkachel inclusief openmaken schoorsteen was rond de 1500 euro. Jaarlijkse kosten 100 euro, 1x schoorsteenveger en 1x keramisch filter. Levensduur 20-30 jaar.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@angel1978
Jouw 'perspectief' geeft me zo'n onderbuikgevoel dat jij nu denkt met een warmtepomp in jouw huis in deze omstandigheden ook voor 17kWh/24uur te kunnen verwarmen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@ivo.w
Heb jij een "COP-meter" ofzo? Volgens mij is dat nog niet zo makkelijk vast te stellen. Want dan moet je naast electrisch vermogen ook watertemperatuurverschil en volumestroom meten. Het kan natuurlijk dat dat allemaal ingebouwd zit..., maar het lijkt me een duur grapje als het nauwkeurig moet.
Of haal jij het uit een tabelletje?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Geip Suusje schreef:
11 feb 2021 21:59
@ivo.w
Heb jij een "COP-meter" ofzo? Volgens mij is dat nog niet zo makkelijk vast te stellen. Want dan moet je naast electrisch vermogen ook watertemperatuurverschil en volumestroom meten. Het kan natuurlijk dat dat allemaal ingebouwd zit..., maar het lijkt me een duur grapje als het nauwkeurig moet.
Of haal jij het uit een tabelletje?
Bij een fatsoenlijke warmtepomp zitten de benodigde temperatuursensoren en een flowmeter gewoon ingebouwd. Daaruit berekent de warmtepomp het geproduceerd vermogen aan warmte.

De groep van de warmtepomp heb ik op een kWh meter aangesloten.

Dagelijks (normaal maandelijks) neem ik op een vast tijdstip de standen van de kWh meter van de warmtepompgroep en het geproduceerd vermogen op.
Geleverde warmte delen door verbruikte elektra = COP

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@ivo.w
Duidelijk.
En je moet wel een supergoed geïsoleerd huis hebben als je het nu met "5 kuub gas" (c.q. 17kWh*COP 2,54) een dag warm kan houden.
Mijn tussenwoning, oud maar 30 jaar geleden geheel gerenoveerd&geïsoleerd, verbruikt nu 12m3 gas per dag met CV/vloerverwarming.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Geip Suusje schreef:
11 feb 2021 22:35
@ivo.w
Duidelijk.
En je moet wel een supergoed geïsoleerd huis hebben als je het nu met "5 kuub gas" (c.q. 17kWh*COP 2,54) een dag warm kan houden.
Mijn tussenwoning, oud maar 30 jaar geleden geheel gerenoveerd&geïsoleerd, verbruikt nu 12m3 gas per dag met CV/vloerverwarming.
Wat is supergoed?

Het is een oud hoekhuis uit 1902. Alles is de afgelopen jaren nageïsoleerd. Gevels zitten op het niveau van bouwbesluit 1992. Dak en vloer op niveau van bouwbesluit 2003. Dat zijn normen van ook alweer 29 en 18 jaar oud. En naar hedendaagse normen valt dat dus al lang niet meer onder de noemer 'goed tot zeer goed geïsoleerd'. En het is zeker niet uitzonderlijk, zeker niet als je bedenkt dat zo'n oud huis altijd een hoop onoverkomelijke koudebruggen heeft.

Je kunt de isolatie van mijn huis redelijk tot goed noemen.

Cogito ergo sum
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2021 13:37

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Cogito ergo sum »

Er wordt steeds gesproken over huiseigenaren en de Vereniging Eigen Huis.
Maar wat te denken van de woningcorporaties van sociale woningbouw die door de verkoop van de WKO installatie aan een energieleverancier hun huurders tegen de muur zetten?
In dit geval gaat het om woningcorporatie Wooninvest die de WKO installatie in het appartementencomplex Zilverlinde in Den Haag Leidschenveen al een aantal jaren geleden) heeft verkocht aan Energieleverancier Eteck bv.
Daarmee is de verantwoordelijkheid bij Wooninvest weggehaald en bij Eteck bv komen te liggen.
Alle genoemde klachten zijn ook op deze situatie van toepassing.
Heel veel storingen, machtsmonopolie, geen transparantie, aan het lijntje gehouden worden over langdurige storingen en de Warmtewet....
Hoe hebben we dit als huurders kunnen voorzien toen we hier begin 2020/ kwamen wonen, nadat de appartementen op Woonnet Haaglanden door Wooninvest werden aangeboden? Er is ons in het huurcontract niks over verteld, alleen werd meegedeeld dat we ons moesten aanmelden bij Eteck bv.
Het probleem is maatschappelijk gezien dus groter dan in het artikel en in de uitzendingen van Radar gesteld wordt
Wie gaat ons huurders beschermen???

Bakk1923
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2021 19:50

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Bakk1923 »

Op deze manier komen we nooit van het gas af en de oplichters in Den Haag blijven leugens vertellen !!!

Goedemorgen,
We moeten van het gas af van het rijk, we zijn nu een nieuwe woning aan het bouwen zonder gas aansluiting met een warmtepomp en met 30 zonnepanelen.
Wat te bizar voor woorden is dat de warmtepomp een behoorlijk stuk van onze stroom gaat gebruiken met name de hoofd meter moet zwaarder geen 3x 25 Ampere zoals standaart in de gemiddelde woning maar 3 x35 Ampere.

M.a.w de rekening komt bij ons consumenten terecht.

Aangezien dat :
Vastrecht 3x25A is € 274,18


Vastrecht 3x 35A is € 1074,20

Dat is € 800,02 meer!

Hoezo is de regering bezig met het stimuleren om ons land groener te maken?
De politiek moet hier wat aan veranderen, dit kan gewoon weg de bedoeling toch niet zijn?

Met vriendelijke groet,

Alex Bakkenes.

Gesloten