LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Radar »

We moeten allemaal van het gas af voor 2050. Dat kan op verschillende manieren. Maar het kan ook via een collectief systeem, waar je gezamenlijk met andere huizen een warmtenet deelt, een zogenaamd Warmte Koude Systeem (WKO). Maar hierover regent het al lange tijd klachten. Heb jij problemen (gehad) door de energietransitie?

Kijk hier de uitzending terug over dit onderwerp:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... voldoende/

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, ik heb er geen problemen door gehad. Begin vorig jaar kon ik zo'n woning krijgen, maar juist om die reden heb ik het afgeketst: het duurt veel te lang om de boel op 20 graden te krijgen, en dat is dan gelijk de maximumtemperatuur. En dan ook nog op de 4e, bovenste verdieping, alle warmte gaat eerst naar de benedenburen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
08 feb 2021 19:16
Mijn verhuurder heeft me beloofd dat ik zeker niet voor 2030 van het gas af ga.
Zodra dat het geval zou zijn declareer ik mijn onkosten. Ik zal dan mijn kookplaat voortijdig moeten vervangen.
Declareren ? Bij wie ?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al die collectieve warmtevoorzieningen kosten goud. Niets beters dan een eigen cv ketel. Importeer maar gas uit Rusland of zo.

ValeTudo1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:04

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door ValeTudo1979 »

Hier in Gorinchem (Hoog Dalem) hebben wij ook een WKO van de firma Eteck. Dochterbedrijf Eteck heeft de WKO overgenomen van Eneco. Vanwege de extreem hoge kosten worden alle nieuwbouw woningen in dezelfde wijk momenteel op het gasnet aangesloten. De kosten voor de WKO zijn 2x zo hoog als warmtelevering middels een HR ketel op gas.

waljaard
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2016 11:19

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door waljaard »

Dank voor de uitzending. Jammer dat Velsen/IJmuiden niet op de kaart stond. In 2019 deden wij mee aan het programma vanwege te dure WKO en nog steeds vechten wij hiertegen. Net een Hoger Beroep achter de rug tegen firma Deened met inschakeling van ACM. Via de rechter is bepaalt dat ze de maandelijkse aansluitkosten niet mogen berekenen. Wat doen ze? Ze veranderen de titel van het vastrecht en noemen het nu "kostendekkendenbijdrage". Een Hoger Beroep bij ACM moet uitwijzen of dit mag. ACM heeft al 8 van onze klachten teniet gedaan. Dus we zijn benieuwd of dit het wel gaat halen. En dan laat in deze zaak Woningbedrijf Velsen ons in de steek en moeten we zelf strijden tegen door Deened betaalde juristen.
Als bewoners van 7 wooncomplexen zijn we een Stichting gestart: Betaalbaar Duurzaam Velsen. O.a. omdat van 5 wooncomplexen het WoningBedrijf zelf de energieleverancier is en wij klem zitten met een Verhuurder die ook Energie levert. Woonbond helpt ons nu, de huurdersraad ondersteunt ons nu en we gaan nu Gebruikersplatformbodemenergie inzetten om de WKO's te scannen en te onderzoeken of ze leveren wat ze moeten leveren. We hebben na 7 jaar vragen, eindelijk inzage gekregen in de exploitatiekosten en laten dit onderzoeken door het Platform. Bij onze gebruikers constateren we verschillen in verbruik en kosten, en grote verschillen in 'het warm genoeg hebben' of 'altijd koud hebben'. Niemand kan ons hierover uitleg geven niemand schijnt te weten hoe het werkt. Een strijd die we al 8 jaar voeren.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Mijn huis is al 4 jaar gasloos. En daar heb ik geen problemen mee gehad.

Ook nu is het lekker comfortabel in huis. 21,5 graden op de begane grond. Boven iets koeler, want een te warme slaapkamer is niet goed voor de nachtrust.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Jablan »

waljaard schreef:
08 feb 2021 21:12
Dank voor de uitzending. Jammer dat Velsen/IJmuiden niet op de kaart stond. [...] Een strijd die we al 8 jaar voeren.
Sterkte en hou vol!

Bij ons is de druk om van het gas af te gaan verdwenen. Subsidie-aanvraag van de gemeente is afgewezen, daarom gaat alles nu in een heel laag tempo.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door D34M0N »

Goed dat Radar hier weer aandacht aan besteed. Dankzij eerdere uitzendingen van Radar en andere programma's wist ik, tijdens mijn zoektocht naar een huis, dat ik huizen met bv stadsverwarming beter aan mij voorbij kon laten gaan.

Ik woon nu fijn in een woning met gasaansluiting, maar dankzij nuttige besparende maatregelen, zoals oa goede isolatie en balansventilatie is mijn huis wel zo energiezuinig dat het een A-label heeft.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door D34M0N »

Lady1234 schreef:
08 feb 2021 19:58
Importeer maar gas uit Rusland of zo.
Ik denk dat dit de grootste motivator is van de overheid om zo paniekerig te doen met de hele "van het gas af" onzin. Is gewoon een politiek spelletje, zodat ze makkelijker moraalridder kunnen spelen, zonder te bang hoeven zijn voor tegenmaatregelen.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Woningen van het gas af kan helemaal niet.!!!.Het is de schoonste en goedkoopste energie die we hebben op dit moment.
We moeten aan de elektrische auto. Die is schoon. Een dieseltje heeft een rendement van 45 %. Maar ja, dat is organisch.
Dat heb je niet met el. rijden. Of TOCH. Die stroom komt van panelen ? Maar waarom hebben we dan elektrische centrales nodig op bruinkool, steenkool ,zware olie en biocentrales.? Let wel gas centrales zijn vies volgens URGENDA. Daar zijn ze er pas achter dat je zonpanelen ook met een kabel op het net moet aansluiten. Wat ze nog steeds niet begrijpen is, dat er overal zwaardere bekabeling aangelegd moet worden en dito transformatoren. Ook gemeentes willen dat niet weten alsmede Timmermans.

De god van het groene geloof. Zijn baard wordt steeds langer. Wil hij daarmee aantonen dat we hem wel moeten geloven?

Beste mensen, stink er niet in. Een warmte pomp vraagt onderhoud, Vraagt veel elektrische energie. 365 dagen x 24 h.x VA. ( Is Watt)

En van het gas kan zomaar niet. In Zaanstad hebben ze de huizen geIsoleerd. Men heeft massaal geweigerd van het gas af te gaan.

Dat heeft de overheid nu opgelost door bij nieuwbouw te verbieden een gas aansluiting te leveren. Dat verkopen ze stil aan Duitsland.

Blijft over een elektrische CV ketel. Lager rendement, Want elektrische energie is fossiel vrij TOCH ?? Of NIET! Wie is er nu gek? Henk.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door BL2 »

Gas is relatief goedkoop, hoog rendement, veilig en in overvloed.
Het is een bizar en extreem duur plan om miljoenen huizen van het gas af te halen.

Hier moeten we ons massaal tegen verzetten !

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daarnaast is het de minst vervuilende fossiele grondstof die er bestaat. En is de infrastructuur die in Nederland sinds "Slochteren" in de grond is gestopt, jaloersmakend.

Vraag eens aan Duitsers wat ze van aardgas vinden. Ze zullen het bovenstaande beamen. Logisch, omdat ze daar worstelen met het megaprobleem "bruinkool". Dat is vele malen erger.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
09 feb 2021 00:31
Gas is relatief goedkoop, hoog rendement, veilig en in overvloed.
Bob Schurkjens schreef:
09 feb 2021 00:43
Daarnaast is het de minst vervuilende fossiele grondstof die er bestaat.
Een klein nadeeltje wordt niet benoemd: Verbranding van dat schone gas levert CO2, met als gevolg klimaatverandering.
En daar kun je de ogen voor sluiten, kijkend naar je energierekening nu. Maar de echte rekening van klimaatverandering krijgt de volgende generatie gepresenteerd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door sjohie »

Hier wil de gemeente onze wijk ook van het gas, en aansluiten op de RWZI met een warmtenet. Diverse professionals die zijn geraadpleegd in een marktconsultatie, vonden de aannames en berekeningen van de gemeente zwaar opportuun, dus ik kijk de kat ook even uit de boom voorlopig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
09 feb 2021 00:43
Daarnaast is het de minst vervuilende fossiele grondstof die er bestaat. En is de infrastructuur die in Nederland sinds "Slochteren" in de grond is gestopt, jaloersmakend.

Vraag eens aan Duitsers wat ze van aardgas vinden. Ze zullen het bovenstaande beamen. Logisch, omdat ze daar worstelen met het megaprobleem "bruinkool". Dat is vele malen erger.
Het is een transitie, en alle landen stappen op een ander moment in die trein. In Polen is de eerste uitdaging om af te komen van al dat steenkool voor de stroomproductie, in Duitsland mensen voor de verwarming van HBO naar aardgas over te laten stappen, en voor ons van het aardgas naar WKW's en dat soort systemen. Elke stap is voor dát land eentje in de goede richting, en maakt dat je landen niet zo 123 kan vergelijken.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

BL2 schreef:
09 feb 2021 00:31
Gas is relatief goedkoop, hoog rendement, veilig en in overvloed.
Het is een bizar en extreem duur plan om miljoenen huizen van het gas af te halen.

Hier moeten we ons massaal tegen verzetten !
Relatief schoon is nog steeds vervuilend.

Gas verbranden in een elektriciteitscentrale en de elektriciteit vervolgens gebruiken voor een warmtepomp, levert 1,5 tot 2 keer hoger rendement dan gas verbranden in een cv-ketel.


Collectieve warmtevoorzieningen zijn in veel gevallen voor de eindgebruiker wel duur en niet altijd goed werkend. En als het niet goed werkt, kun je er zo verdomd weinig invloed op uitoefenen in geval van een collectieve installatie.

Ik zal zelf dan ook weg blijven van stadsverwarming en collectieve WKO's en dergelijke. Nu pruttelt hier een warmtepomp en ook mijn volgende huis zal zeker voorzien worden van een warmtepomp.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door witte angora »

Henk Terpstra schreef:
08 feb 2021 23:24
Wat ze nog steeds niet begrijpen is, dat er overal zwaardere bekabeling aangelegd moet worden en dito transformatoren.
Geloof me, Henk, dat hebben ze heel goed begrepen. In Arnhem zit een centrum, E-laad of zoiets, die volop met dat soort vraagstukken bezig is. Die zijn stukken verder dan je denkt.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door de auditu »

Henk Terpstra schreef:
08 feb 2021 23:24
Blijft over een elektrische CV ketel. Lager rendement, Want elektrische energie is fossiel vrij TOCH ?? Of NIET! Wie is er nu gek? Henk.
Geeft u zelf antwoord op uw laatste vraag? Of ondertekent u uw post? :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
09 feb 2021 08:18
Henk Terpstra schreef:
08 feb 2021 23:24
Wat ze nog steeds niet begrijpen is, dat er overal zwaardere bekabeling aangelegd moet worden en dito transformatoren.
Geloof me, Henk, dat hebben ze heel goed begrepen. In Arnhem zit een centrum, E-laad of zoiets, die volop met dat soort vraagstukken bezig is. Die zijn stukken verder dan je denkt.
Tennet is ook bezig met een enorme investeringssprint om die transitie mogelijk te maken, ~35 miljard in 10 jaar. Dat zijn van die plannen die veel mensen pas zien, als de graafmachines beginnen, maar al vele jaren in voorbereiding zijn.

Gesloten