LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Johnny_76
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2015 02:14

Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Johnny_76 »

Hallo,

ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met een aardgasvrij appartement, hoe het bevalt, kosten, bedrijven die de switch aanbieden, enz

Ik woon in een klein (70m2) appartement en maak deel uit een VvE. Helaas heeft onze appartement complex nog VR ketels, deze zullen eerder of later vervangen moeten worden door een andere optie (VR ketels worden niet meer verkocht en service is zeer gelimiteerd)

Nou ben ik aan het rondkijken welke andere opties er zijn en ben zeer benieuwd naar een aardgasvrij switch. Ook wat de beste oplossing zou zijn, via de VvE of individueel?

Omdat ik in een appartementen complex woon zullen er beperkte mogelijkheden zijn ivm (dak)ruimte dus denk ik zonnepanelen en warmtepomp zal gauw niet gaan.

Alvast bedankt! Johnny

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er worden nog genoeg VR ketels verkocht. Tik in op Google en u kunt kiezen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door scontra »

Johnny_76 schreef:
17 feb 2019 14:11
Hallo,

. Ook wat de beste oplossing zou zijn, via de ]VvE[[/color]/size] of individueel?



Alvast bedankt! Johnny


Een dergelijke wijziging moet met het hele appartementencomplex in één keer worden gedaan.
Niet iedere bewoner/eigenaar mag op eigen houtje aan het klungelen gaan.
Breng dit onderwerp in in een vergadering van de VVE en overleg met alle eigenaren hoe het e.e.a. te realiseren is.
De VVE kan dan deskundig advies inwinnen en offertes laten maken.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Waterstof lijkt een beter alternatief dan warmtepompen: https://www.gawalo.nl/energie/artikel/2 ... t-1016923?

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door fred- »

Je kunt dit proberen: zet je thermostaat heel laag zodat je verwarming nooit meer aan gaat.
Koop elektrische kachels en kijk na een jaar wat het kost/bespaart.
Zo zou ik het doen, het is niet definitief dus mocht het duurder zijn kun je kosteloos terug.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door grun »

Een airco kun je ook als verwarming gebruiken, al klinkt dat misschien vreemd.

Ik zou twee split airco's kopen, eentje voor de slaapkamer en de ander voor de woonkamer. Dan heb je in de zomer een heerlijk koel huis en 's winters een prima (hulp)verwarming. Bij temperaturen onder nul heb je dan nog wel een elektrisch kacheltje nodig, want dan loopt het rendement van de airco terug. Maar met de flut winters van tegenwoordig hoef je die niet lang te gebruiken. Lees onderstaand verhaal maar eens.
https://welke-kiezen-kopen.nl/aircondit ... cop-waarde

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door piet987654 »

U zou eens kunnen proberen wat een goede kennis van mij al vele jaren doet in zijn appartement. Hij heeft de isolatielaag die
onder zijn vloerbedekking zit verwijderd. dus de vloerbedekking direct op de opnieuw gevlakte cementen vloer. Het gevolg
hiervan is dat de warmte van de onderburen (warmte stijgt immers omhoog) genoeg is voor een "gratis" vloerverwarming.
Die isolatie hield alleen maar de warmte van zijn onderburen tegen. Alleen bij extreem koud weer hoeft hij maar iets of wat
bij te stoken. Als het zou moeten zou hij elektrisch kunnen bij verwarmen bij extreem koud weer. Maar helaas dan valt het op
als zijn gasverbruik nul is. Nu kookt hij toch nog maar op gas om nog iets of wat gasverbruik te hebben.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou iemand gasverbruik MOETEN hebben?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Is natuurlijk niet verplicht. Wat je niet verbruikt hoef je niet te betalen. Je kunt wel via een vergelijkingssite kijken welke provider de laagste vaste lasten heeft. Ook daar zit veel verschil tussen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat wel handig is, is om te kijken of je je huis nog goed kunt verwarmen als je verwarmingswater niet zo warm is. Dus bijvoorbeeld maximaal 45 graden. Kun je daarmee je huis goed verwarmen, dan kun je in principe zo ongeveer ieder verwarmingssysteem kiezen. Maar als je verwarmingswater op de ketel veel warmer moet staan, bijvoorbeeld 60 graden, dan zal een warmtepomp bijvoorbeeld niet echt handig zijn. Dus mijn advies is eerst kijken hoeveel warmte je nodig hebt.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door joep873 »

piet987654 schreef:
17 feb 2019 18:43
U zou eens kunnen proberen wat een goede kennis van mij al vele jaren doet in zijn appartement. Hij heeft de isolatielaag die
onder zijn vloerbedekking zit verwijderd. dus de vloerbedekking direct op de opnieuw gevlakte cementen vloer. Het gevolg
hiervan is dat de warmte van de onderburen (warmte stijgt immers omhoog) genoeg is voor een "gratis" vloerverwarming.
Die isolatie hield alleen maar de warmte van zijn onderburen tegen. Alleen bij extreem koud weer hoeft hij maar iets of wat
bij te stoken. Als het zou moeten zou hij elektrisch kunnen bij verwarmen bij extreem koud weer.
Lekker asociaal, je buren voor je laten stoken en ook nog eens de geluidsisolatie om zeep helpen.
Kan hij niet de hele dag bij die buren op de bank gaan zitten zodat dat bijstoken ook niet meer nodig is?

Johnny_76
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2015 02:14

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Johnny_76 »

Dank allemaal voor de reacties, het grootste probleem is de VR ketel. Sinds een tijd geleden mogen deze niet meer verkocht worden, service voorraad raakt dan op en op een gegeven moment gaat je ketel kapot zit je in de kou dus een andere VR ketel is in mij ogen geen duurzame optie.

Vervangen naar een andere type ketel betekent dat onder en boven buren dat ook moeten doen omdat de stookgassen afvoerleiding met elkaar is verbonden en het wordt een VvE kwestie, naast de nieuwe type ketel moet de afvoerleiding ook vervangen worden. Wel een alternatief maar ik wil graag verder zoeken of andere mogelijkheden er zijn. Het gaat niet alleen om het verwarmen van het appartement maar ook over warm water en koken

door scontra » 17 feb 2019 14:56
Een dergelijke wijziging moet met het hele appartementencomplex in één keer worden gedaan.
Niet iedere bewoner/eigenaar mag op eigen houtje aan het klungelen gaan.
Breng dit onderwerp in in een vergadering van de VVE en overleg met alle eigenaren hoe het e.e.a. te realiseren is.
De VVE kan dan deskundig advies inwinnen en offertes laten maken.


Dit is interessant, ik heb naar gezocht maar kon niks erover vinden, heb jij misschien een bron die ik kan meenemen? Een switch naar aardgasvrij betreft alleen mij woning voor zover ik me kan bedenken, misschien heb ik iets gemist?


door Cornelis7 » 17 feb 2019 16:09
Waterstof lijkt een beter alternatief dan warmtepompen: https://www.gawalo.nl/energie/artikel/2 ... t-1016923?


Waterstof in mij woning gaat never nooit gebeuren, ook niet in de omgeving als het aan mij ligt. Ik werk met dat gas en weet hoe gevaarlijk het is, de maatregelen dat genomen worden om het veilig te maken wil je niet in een woonomgeving. Zeker niet in een soort proefperiode zoals ik kan lezen in de link dat jij geeft.


door fred- » 17 feb 2019 16:18
Je kunt dit proberen: zet je thermostaat heel laag zodat je verwarming nooit meer aan gaat.
Koop elektrische kachels en kijk na een jaar wat het kost/bespaart.
Zo zou ik het doen, het is niet definitief dus mocht het duurder zijn kun je kosteloos terug.

door grun » 17 feb 2019 16:52
Een airco kun je ook als verwarming gebruiken, al klinkt dat misschien vreemd.

Ik zou twee split airco's kopen, eentje voor de slaapkamer en de ander voor de woonkamer. Dan heb je in de zomer een heerlijk koel huis en 's winters een prima (hulp)verwarming. Bij temperaturen onder nul heb je dan nog wel een elektrisch kacheltje nodig, want dan loopt het rendement van de airco terug. Maar met de flut winters van tegenwoordig hoef je die niet lang te gebruiken. Lees onderstaand verhaal maar eens.
https://welke-kiezen-kopen.nl/aircondit ... cop-waarde


Leuk alternatief maar het gaat ook om warm water en koken

door piet987654 » 17 feb 2019 18:43
U zou eens kunnen proberen wat een goede kennis van mij al vele jaren doet in zijn appartement. Hij heeft de isolatielaag die
onder zijn vloerbedekking zit verwijderd. dus de vloerbedekking direct op de opnieuw gevlakte cementen vloer. Het gevolg
hiervan is dat de warmte van de onderburen (warmte stijgt immers omhoog) genoeg is voor een "gratis" vloerverwarming.
Die isolatie hield alleen maar de warmte van zijn onderburen tegen. Alleen bij extreem koud weer hoeft hij maar iets of wat
bij te stoken. Als het zou moeten zou hij elektrisch kunnen bij verwarmen bij extreem koud weer. Maar helaas dan valt het op
als zijn gasverbruik nul is. Nu kookt hij toch nog maar op gas om nog iets of wat gasverbruik te hebben.


Dit gaat ook nooit gebeuren, naast asociaal het is ook niet duurzaam. Wat als de onderburen ook switchen naar elektrisch verwarmen?


Financieel gezien moeten er ook voordelen zijn of niet vraag ik me af? De waarde van je woning zal stijgen omdat het aardgasvrij is (wat wel ooit moet gebeuren), de energierekening en onderhoudskosten zullen dalen omdat elektriciteit goedkoper is dan gas? Ik weet het niet maar ik weet dit wel zeker, als mij VR ketel kapot gaat (of die van mijn buuren) en het is niet te reden door service dan heb ik wel of zij een groot probleem! :lol:


Groeten, Johnny

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe komt u op het idee dat VR cv ketels niet meer verkocht mogen worden?

Ze zijn bij gerenommeerde bedrijven te koop.

Juist in uw situatie blijft een VR ketel prima geschikt. U kunt u boven en/onder buren niet verplichten mee te werken aan een andere afvoer.

Johnny_76
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2015 02:14

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Johnny_76 »

Hello Lady1234,

dat is een goede vraag, ik ben zo geïnformeerd door de onderhoud monteur en het bedrijf waar de monteur werkt. Een stukje uit de website:

Vr-ketels mogen niet meer worden verkocht;
Vr-ketels mogen sinds 26 september 2015 niet meer gemaakt worden. Wegens milieu-eisen moeten verwarmingssystemen en -producten voldoen aan de ErP-richtlijn 2015. Dit houdt in dat ze voorzien zijn van een energielabel en beantwoorden aan nieuwe Europese eisen op het vlak van energieverbruik. Vr-ketels hebben een energielabel C, waar hr-ketels een energielabel A voeren.


Als dit niet zo blijk te zijn dan zal ik uiteraard een VR ketel blijven gebruiken omdat we een gezamenlijke afvoerleiding hebben en, precies wat U zegt, buuren kunnen niet verplicht worden om mee te doen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door sjohie »

Johnny_76 schreef:
20 feb 2019 12:00
Hello Lady1234,

dat is een goede vraag, ik ben zo geïnformeerd door de onderhoud monteur en het bedrijf waar de monteur werkt. Een stukje uit de website:

Vr-ketels mogen niet meer worden verkocht;
Vr-ketels mogen sinds 26 september 2015 niet meer gemaakt worden. Wegens milieu-eisen moeten verwarmingssystemen en -producten voldoen aan de ErP-richtlijn 2015. Dit houdt in dat ze voorzien zijn van een energielabel en beantwoorden aan nieuwe Europese eisen op het vlak van energieverbruik. Vr-ketels hebben een energielabel C, waar hr-ketels een energielabel A voeren.


Als dit niet zo blijk te zijn dan zal ik uiteraard een VR ketel blijven gebruiken omdat we een gezamenlijke afvoerleiding hebben en, precies wat U zegt, buuren kunnen niet verplicht worden om mee te doen
Euuh ja, dat kan dus wel door de VvE. Al was het maar via een omweg, dus dat de leden na stemming in een VvE vergadering bepalen dat de rookgasafvoer aangepast gaat worden voor HR ketels. Dan is de afgeleide consequentie dat er geen VR ketels meer op aangesloten kunnen worden, en dus de weigeraars via die route alsnog een HR ketel worden opgedrongen.

Maar goed, als VvE kan je wel de complete vervanging van de ketels + rookgasafvoer als 1 grote opdracht uitzetten, en leuke schaalvoordelen scoren tov individueel vervangen. En in het kader van de (brand)veiligheid borg je zo ook dat het door een erkend installateur gebeurd, en dat niet elk lid afzonderlijk iets gaat zitten regelen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie bijvoorbeeld op Google een Vr ketel van Vaillant, lijkt me toch niet dat die zo openlijk een wet overtreden.

Ik lees dat ze ter vervanging, zoals in uw situatie, wel verkocht mogen worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door scontra »

Johnny_76 schreef:
18 feb 2019 18:59


door scontra » 17 feb 2019 14:56
Een dergelijke wijziging moet met het hele appartementencomplex in één keer worden gedaan.
Niet iedere bewoner/eigenaar mag op eigen houtje aan het klungelen gaan.
Breng dit onderwerp in in een vergadering van de VVE en overleg met alle eigenaren hoe het e.e.a. te realiseren is.
De VVE kan dan deskundig advies inwinnen en offertes laten maken.


Dit is interessant, ik heb naar gezocht maar kon niks erover vinden, heb jij misschien een bron die ik kan meenemen? Een switch naar aardgasvrij betreft alleen mij woning voor zover ik me kan bedenken, misschien heb ik iets gemist?




Alles aan de "buitenzijde" van het appartementencomplex is eigendom van de gezamenlijke eigenaren en daar kan/mag één van de eigenaren niet zomaar veranderingen in- op- of aanbrengen.
Er zal altijd overleg met de vertegenwoordiging van alle eigenaren (de VVE) moeten worden gepleegd.
Lees er eens de statuten van de/uw VVE er op na.
Een oude wijsheid luidt niet voor niets "Vooraf overleg, voorkomt een hele hoop gedoe achteraf".

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u uw VR ketel (laat) vervangen door een andere VR ketel hoeft u niet aan de buitenzijde van het complex te klungelen en hebt u uiteraard ook geen toestemming nidig van de VvE.

Zouden heel veel leden de cv ketel willen vervangen, dan zou u verder kunnen kijken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
20 feb 2019 13:28
Als u uw VR ketel (laat) vervangen door een andere VR ketel hoeft u niet aan de buitenzijde van het complex te klungelen en hebt u uiteraard ook geen toestemming nidig van de VvE.

Zouden heel veel leden de cv ketel willen vervangen, dan zou u verder kunnen kijken.
Dit, niet wetende welke plannen de Gemeente heeft met de energietransitie** en kan een nieuwe CV-ketel wel eens een (op termijn) onrendabele investering blijken te zijn.
**aansluiting op een warmtenet zou tot de mogelijkheid kunnen behoren, al is dat mede afhankelijk van de ligging van het appartementencomplex en de doelen die de Gemeente zich heeft gesteld of nog gaat stellen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Appartement van het gas af? Iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht, maar ik informeerde de Ts slechts over zijn onjuiste veronderstelling dat er geen VR ketels meer te koop zouden zijn, cq verkocht zouden mogen worden.

Gesloten