LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bamboe dekbed ?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Rethep
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2015 23:14

Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door Rethep »

Hallo, Ik ben van plan om vanwege de (hete) zomer een bamboe dekbed te kopen, dat lekker koel is in de zomer. Mijn 15 jaar oude donzen dekbed is intussen ook wel wat op.
Uiteindelijk zou ik dat bamboe ook in de rest van het jaar willen gebruiken (in de winter wordt het hier minimaal 13 a 14 graden in huis). Eventueel 2 zomer(bamboe)dekbedden op elkaar ? Weet iemand of dat een goed idee is ? Tips welke huidig verkrijgbare ?
Dank!

Rethep
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2015 23:14

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door Rethep »

Zeker, maar dit advies zit er niet bij. Bovendien zijn veel recensies gemanipuleerd

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb een driedelig donsen dekbedset met drukknopen, bestaan de uit verschillende donsgewichten waarmee iedere combinatie mogelijk is. Misschien kunt u eenzelfde systeem met bamboevulling (laten) maken?


langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb ooit eens een bamboekussen gekocht, maar kreeg al snel heimwee naar mijn donskussentje.
Zo gaat het ook met bamboe dekbedden : de een zweert erbij, maar het zou je ook zomaar tegen kunnen vallen. Een bamboe dekbed zal ongetwijfeld koeler zijn dan een wollen deken in een hete zomer,maar dat geeft je nog geen garanties op een goede nachtrust.

Het matras wat ik nu heb is bijvoorbeeld een traagschuim matras, en die zou allerlei voordelen hebben, en goed zijn voor de rug. Hij lag ook heerlijk toen ik erop ging liggen in de showroom, maar nu heb ik achteraf spijt dat ik niet voor een ander matras heb gekozen.

Helaas is er dus geen pasklaar antwoord, want het is allemaal heel persoonlijk wat voor jou het beste is...

stofzuigertje

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele denken dat Bamboe de harde hengels zijn!
Maar een blouse, niet echt voordelig maar zit als echt Linnen.
Ik heb alleen met de stof ervaring en niet met dekbedden en gezien de prijs zou ik een probeer en geld terug garantie willen....
Of zijn er ergens Hotels die het al hebben, want dan is proberen voordeliger dan miskoop en je weet ook gelijk of je zelfde, dunnere of juist dikker wil.

En de Bamboe onderbroeken, ik heb nog voldoende linnen dat langer mee gaat als katoen.
Linnen, oude van vroeger maar niets mis mee, en levensduur aan aanschaf goedkoper dan Echte Zijde.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door newmikey »

Waarom toch dat misplaatste enthousiasme over bamboe ondergoed, bamboe dekbedden etc?

De waarheid over bamboe:
Bijna alle bamboetextiel wordt op de chemische manier gemaakt. Deze methode is dezelfde die wordt gebruikt om viscose van houtsnippers te maken. Er worden sterke chemicaliën gebruikt die schadelijk zijn voor milieu, mens en dier. De sterke cellulose (de bouwstenen van planten en bomen) van bamboe wordt afgebroken met koolstofdisulfide. Het bamboe wordt hiermee helemaal opgelost tot een gelachtige substantie waarna het verdund wordt met natiumhydroxide. De stof die hieruit ontstaat is viscose cellulose. Na het zeven wordt dit gehard met zure oplossingen waarna er garen van kan worden gesponnen. Deze chemische manier van bamboetextiel maken is zeer milieuonvriendelijk en door de oplosmiddelen zijn de originele eigenschappen van het bamboe waarschijnlijk vrijwel helemaal verdwenen. Omdat er met giftige chemicaliën wordt gewerkt, zijn de arbeidsomstandigheden in de fabrieken ook een groot punt van aandacht.

Misleidende naamgeving bamboe
Bijna alle bamboetextiel wordt gemaakt met bovenstaande chemische viscose/rayon methode en is dan dus eigenlijk bamboerayon of bamboeviscose. Rayon is textiel gemaakt van cellulosevezels, een kunstvezel met in dit geval bamboe als natuurlijke grondstof. Je kunt je afvragen of deze stoffen dan wel bamboe genoemd morgen worden. Je jurkje, babypakje, handdoek of dekbedovertrek lijkt met de naam bamboe milieuvriendelijk en natuurlijk maar is eigenlijk gemaakt met een milieuonvriendelijke methode en het eindproduct is kunstmatig. De originele bamboevezels, en daarmee waarschijnlijk ook de eigenschappen, zijn niet meer terug te vinden in de stof. Instanties, zoals de US Federal Trade Commission, vinden dat producten van bamboerayon in de winkels eigenlijk geen bamboe genoemd mogen worden en dat dit misleidend is. Een aantal Amerikaanse bedrijven heeft dan ook een boete moeten betalen voor de overtredingen. Verkopers van bamboekleding zouden de producten die gemaakt zijn van bamboerayon anders moeten labelen. Viscose van bamboe, rayon van bamboe, bamboeviscose of bamboerayon is precies wat de stof is en zo zou het ook genoemd moeten worden zodat consumenten weten wat ze kopen.

Conclusie
Bamboe stoffen zijn populair door de eigenschappen en het groene imago. De meeste producten van bamboestof zijn helaas niet zo groen als ze doen voorkomen omdat de meest gebruikte methode voor het maken van de stof uit de bamboestengels een milieuonvriendelijke methode is. Als je zeker wilt weten of de veilige, mechanische methode is gebruikt zal je dit in de meeste gevallen moeten uitzoeken. Enig houvast heb je wel, als bamboe echt super zacht aanvoelt is dit waarschijnlijk het chemisch geproduceerde rayon/viscose van bamboe want mechanisch geproduceerd bamboetextiel is wat minder zacht. Een ander punt is de naamgeving, het is de vraag of deze chemisch verkregen bamboestoffen wel het label “bamboe” mogen dragen, eigenlijk is dit kunstmatig bamboe-rayon/viscose. Iets om in je achterhoofd te houden als je toch graag kleding of andere producten van bamboetextiel wilt kopen.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

newmikey schreef: Conclusie
Bamboe stoffen zijn populair door de eigenschappen en het groene imago. De meeste producten van bamboestof zijn helaas niet zo groen als ze doen voorkomen omdat de meest gebruikte methode voor het maken van de stof uit de bamboestengels een milieuonvriendelijke methode is. Als je zeker wilt weten of de veilige, mechanische methode is gebruikt zal je dit in de meeste gevallen moeten uitzoeken. Enig houvast heb je wel, als bamboe echt super zacht aanvoelt is dit waarschijnlijk het chemisch geproduceerde rayon/viscose van bamboe want mechanisch geproduceerd bamboetextiel is wat minder zacht. Een ander punt is de naamgeving, het is de vraag of deze chemisch verkregen bamboestoffen wel het label “bamboe” mogen dragen, eigenlijk is dit kunstmatig bamboe-rayon/viscose. Iets om in je achterhoofd te houden als je toch graag kleding of andere producten van bamboetextiel wilt kopen.
Of, ze zijn populair door de eigenschappen en niemand geeft er iets om hoe ze gemaakt worden.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door Regggy »

Rethep schreef:Hallo, Ik ben van plan om vanwege de (hete) zomer een bamboe dekbed te kopen, dat lekker koel is in de zomer. Mijn 15 jaar oude donzen dekbed is intussen ook wel wat op.
Uiteindelijk zou ik dat bamboe ook in de rest van het jaar willen gebruiken (in de winter wordt het hier minimaal 13 a 14 graden in huis). Eventueel 2 zomer(bamboe)dekbedden op elkaar ? Weet iemand of dat een goed idee is ? Tips welke huidig verkrijgbare ?
Dank!
Ik ben fan van Bamboe. Ik zweet erg snel en zeker in de zomer zijn dekbedden eigenlijk geen optie. Bamboe is echter een uitstekend alternatief wat als dekbed wél werkt. Ik zweet nagenoeg niet meer en heb het toch warm genoeg, niets meer aan doen.

Ik weet niet of het een slim idee is om met meerdere bamboedekbekken te gaan werken in de winter, denk dat dit een beetje zijn doel voorbij gaat, maar voor de zomer vind ik het in ieder geval een uitstekende uitvinding.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, laatst een paar bamboesokken bij de Zeeman gekocht, vond ze al niet lekker zitten (zweterig) maar ze waren ook rap versleten vergeleken met katoenen sokken. Sja, en als ik dan het verhaal van newmickey lees, dan klopt dat dus wel. Dus dat komt er bij mij niet meer in (wat ik sowieso al besloten had).

stofzuigertje

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is er al een branche vereniging?

Ik lees diverse tegenstrijdige info waarvan er dus 1 van beide fout moet zijn.
Een keurmerk en onafhankelijke info zou wel handig zijn.

Alleen de hengels zijn bekend, rest is vaag en vaak dubieuze claims.
Zo gaan mijn katoenen sokken ook langer mee als het geen 100% is maar niet zoveel dat ze zweterig worden.

Alleen bamboe parket valt soms onder normale parket voorwaarden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door newmikey »

Nijogeth schreef:Of, ze zijn populair door de eigenschappen en niemand geeft er iets om hoe ze gemaakt worden.
Beter lezen:

"door de oplosmiddelen zijn de originele eigenschappen van het bamboe waarschijnlijk vrijwel helemaal verdwenen. "

en

"De originele bamboevezels, en daarmee waarschijnlijk ook de eigenschappen, zijn niet meer terug te vinden in de stof. Instanties, zoals de US Federal Trade Commission, vinden dat producten van bamboerayon in de winkels eigenlijk geen bamboe genoemd mogen worden en dat dit misleidend is."

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

newmikey schreef:
Nijogeth schreef:Of, ze zijn populair door de eigenschappen en niemand geeft er iets om hoe ze gemaakt worden.
Beter lezen:

"door de oplosmiddelen zijn de originele eigenschappen van het bamboe waarschijnlijk vrijwel helemaal verdwenen. "

en

"De originele bamboevezels, en daarmee waarschijnlijk ook de eigenschappen, zijn niet meer terug te vinden in de stof. Instanties, zoals de US Federal Trade Commission, vinden dat producten van bamboerayon in de winkels eigenlijk geen bamboe genoemd mogen worden en dat dit misleidend is."
Dat heeft toch niks met de eigenschappen van het eindproduct te maken, die jij zelf aan haalt in je conclusie.

Dus met andere woorden. Mensen vinden het eindproduct fijn en geven er niet om hoe het gemaakt wordt. Nu wel duidelijk?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door newmikey »

Nijogeth schreef:Mensen vinden het eindproduct fijn en geven er niet om hoe het gemaakt wordt. Nu wel duidelijk?
Mensen denken en geloven dat er bijzondere eigenschappen aan het eindprodukt zitten en zijn ook op die manier door de marketing beinvloed. Het eindprodukt is echter niet te onderscheiden van gewoon rayon en/of viscose wat vele malen goedkoper is. De marketing is dus misleidend. Nu wel duidelijk?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door witte angora »

newmikey schreef:
Nijogeth schreef:Mensen vinden het eindproduct fijn en geven er niet om hoe het gemaakt wordt. Nu wel duidelijk?
Mensen denken en geloven dat er bijzondere eigenschappen aan het eindprodukt zitten en zijn ook op die manier door de marketing beinvloed. Het eindprodukt is echter niet te onderscheiden van gewoon rayon en/of viscose wat vele malen goedkoper is. De marketing is dus misleidend. Nu wel duidelijk?
Mensen denken en geloven dat omdat het zo gepresenteerd wordt. Althans, zo werd het bij mij gepresenteerd. Maar echt, na twee minuten had ik al iets van: 'het voelt wel erg vreemd aan voor een natuurproduct, te 'plasticachtig' zeg maar'. Dat blijkt dus ook wel te kloppen.

stofzuigertje

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien de prijzen na het kijken van TV reclame.... dan kan ik voortaan wel een taxi bestellen om mijn Action onderbroeken te kopen en ben ik nog steeds voordeliger uit!

Mucha

Re: Bamboe dekbed ?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten