Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door Duikbootje »

Ik ben op zoek naar een woning, gezien de punten die ik door de jaren heen heb opgebouwd, heb ik kansen op de woningmarkt in de sociale sector.
De afgelopen jaren heb ik geen geluk gehad met de buren en het geluidsoverlast waardoor het wonen in dat huis vervelend werd, zeer vervelend.
Buren die boven je wonen met kinderen, die een houten vloer erin hebben, en die graag elke dag en tot laat in de avond spelen met deze kinderen.
Dag in dag uit, gebonk van een houten vloer boven je.


De straat waarvan ik dacht dat het rustig was, bleek een doorgaande sluiproute zijn waardoor er relatief veel zwaar verkeer door de straat heen kwam.

Ik kan mij voorstellen dat sommigen denken, wat een gezeik daar er mensen die geen woning hebben.
Maar ik kan je verzekeren dat als je ooit te maken hebt gehad met buren die veel geluid produceren, het een obsessie wordt om te voorkomen dat je ooit opnieuw in eenzelfde situatie beland.

Op zoek naar een woning dus.
Ik heb mij voorgenomen voordat ik op woning reageer het volgende te doen;

A) overdag en vooral in de avond in de betreffende buurt/wijk straat te gaan kijken,
of er overlast is. Hoe de tuinen eruit zien. Staan er winkelkarretjes in de tuin?
B ) is het een drukke straat, staan er jongeren elke avond uitgerekend bij jou voor de deur?

Ik wil graag een hoekwoning om zoveel mogelijk overlast van anderen te vermijden.
Geen mensen boven mij, als ik al in een flat kom dan zou ik alleen de bovenste etage accepteren.

De mensen die ooit overlast hebben ervaren van anderen, of daar nu middenin zitten weten wat ik bedoel als ik zeg “nooit meer zoiets”

Zoveel mogelijk informatie verzamelen om basis daarvan een keuze te maken wel of niet reageren op een woning.

Gezien de woning krapte anno 2021, dat als je een woning accepteert, je ervan uit moet gaan hier jaren te blijven wonen.
Ik ben door omstandigheden plaats gebonden.
Mijn moeder is op leeftijd en ik wil in de buurt daarvan wonen, het is een stad met plusminus 100.000 inwoners.

Heeft iemand tips om te zien wat de omstandigheden in een bepaalde buurt zijn?
Ik weet dat je nooit 100% zekerheid kan hebben.
Maar om een voorbeeld te geven:
Als je er achter komt in je nieuwe woning dat je buren elke avond snoeiharde gangster hiphop draaien, omdat je niet de moeite nam om eens door de straat te fietsen, of naar je eventuele toekomstige buren te kijken.
Dan kun je achteraf jezelf verwijten dat je nalatig bent geweest.

Is een woning met een energie label A, ook beter geïsoleerd tegen geluidsoverlast?
Mijn eerste gedachte is 'ja natuurlijk' .

Hoe doen anderen dat om een beetje in te schatten of je rustig komt te wonen?

En de focus ligt op geluidsoverlast.
Voor zover mogelijk, redelijkerwijs, dit inschatten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Check elke potentiële woonplek op https://www.leefbaarometer.nl/kaart/?#kaart

Klik op het tandwieltje. Vooral "veiligheid" moet in de plus staan voor het opgezochte adres. Buurten die lichtgroen, geel of rood kleuren op de kaart en negatief scoren op veiligheid: doe maar niet.

Maar ook in een hele goede buurt kun je gewoon pech hebben.

En ja, hoekwoning. Heb het ook zo gedaan. Circa 50% minder kans op gelazer.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Stel even dat U een huurwoning gaat vinden met rustige buren. Ook dan bent U nooit zeker dat dit zo gaat blijven.
Mensen willen namelijk wel eens gaan verhuizen, En wie uw nieuwe buren worden weet U pas als ze daar gaan wonen.
Mijn tip: Kijk ook eens naar de leeftijd van de woningen in die buurt en probeer in te schatten wat voor mensen daar
in die buurt wonen, zoals tweeverdieners die zelden thuis zijn, dan wel het een wijk is met een hoge werkeloosheid
onder de bewoners. zoek ook uit of het toevallig geen straat is die gebruikt wordt als route naar een uitgaanscentrum,
en dat U dus om 03.00 uur wakker wordt van de dronken jongeren op straat.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het bouwjaar van de woningen is ook bepalend voor het horen van leefgeluiden. Hoe ouder het huis, moet minder strenge bouwregels er waren omtrent isolatie.
En voordat u gaat reageren kunt u ook altijd willekeurig bij mensen aanbellen in de straat om te informeren hoe het is om daar te wonen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

snuffel1 schreef:
06 jun 2021 09:19
U heeft al een behoorlijk eisenpakket samengesteld dus een appartement in een flatgebouw valt direct af want u zult rekening met bewonersgeluiden moeten houden. Een laagbouw woning op een woonerf zou een optie kunnen zijn maar dan kunt u weer overlast van buren die in in hun tuin gaan zitten en vaak hoort daar muziek bij die tot in de late uurtjes door kan gaan. De meest beste optie voor u is een 50+ of bejaarden woning als u daarvoor in aanmerking komt want daar is de kans op overlast het kleinst, hooguit een ambulance in de straat en wat rumoer van kleinkinderen die opa en oma komen bezoeken.
Maar let bij een seniorencomplex op er geen plannen zijn om de eisen te veranderen. Ik ken diverse seniorencomplexen waar nu ook mensen die jonger zijn dan waar het oorspronkelijk voor was gebouwd worden toegelaten omdat er teveel leegstand was. Ouderen hebben tegenwoordig zo veel geld dat ze zich niet meer laten ophokken in een seniorenflat.

sake1987

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door sake1987 »

Leven zonder overlast is een utopie.
Wij hebben een vrijstaande woning 5 dagen in de week rustig, maar in de weekenden op looproute naar centrum, dus 2 dagen de hele nacht schreeuwen en dronken jongeren, maar goed ramen dicht oordoppen in en hondenluik dicht.
Wij hebben maar aan 1 kant buren, maar als het mooi weer is gaan in de buurt de barbecue’s aan en worden de vuurkorven opgestookt en stinkt het in ons huis, dus weer alle ramen dicht.
Tevens loopt er een zeer drukke doorgaande weg langs ons huis.
Toch wonen we er met veel plezier en willen nog lang niet weg.
Nederland is vol, we wonen op elkaar, dus wat overlast zal er altijd zijn.
Het is hoe je ermee omgaat.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sake1987 schreef:
06 jun 2021 09:55

Nederland is vol, we wonen op elkaar, dus wat overlast zal er altijd zijn.
En in landen waar wel veel ruimte is gaan mensen nog altijd dicht bij elkaar wonen. De meeste Zweden wonen in appartementen in de steden (dichter op elkaar dan wij hier) en in Duitsland is het ook heel gebruikelijk om met meerdere huishoudens in kleinschaligere appartementsgebouwen te wonen. Zelfs in de dorpen en kleine steden. Kennelijk houden de meeste mensen er toch van om met mensen om zich heen te wonen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door scontra »

Duikbootje schreef:
06 jun 2021 05:24
Ik ben op zoek naar een woning,

Mijn moeder is op leeftijd en ik wil in de buurt daarvan wonen, het is een stad met plusminus 100.000 inwoners.

Heeft iemand tips om te zien wat de omstandigheden in een bepaalde buurt zijn?



@duikbootje,

U zoekt een (sociale)huurwoning en heeft daar een heel groot wensen pakket bij.
Met een dergelijk wensen pakket blijft, na het afstrepen alleen nog een "hutje op de heide" over, maar dergelijke woningen zijn geen (sociale)huurwoningen.

Als ik het goed begrijp, dan woont u bij uw moeder in huis en ook zij heeft zo haar wensen, waarvan het blijven wonen in of bij de huidige buurt een belangrijke is.
Dit houdt in dat u wel bekend bent met de woonomstandigheden en ook weet welke woningen in die buurt(en) voor u en uw moeder in aanmerking zouden kunnen komen.

:idea: Als u de door uw moeder gewenste buurten voor een woning in aanmerking komt en u heeft de gelegenheid om en rustig over na te denken en de omgeving van de woning te onderzoeken, ga dan op verschillende momenten van de dag, dus ook s avonds en s 'nachts, rondneuzen in de omgeving. Maar hoe u ook zoekt en onderzoekt, de situatie zal altijd anders zijn dan u denkt dat die zal zijn.
Met een beetje mazzel komt het wel goed, maar garantie geven op 'rustig' kunnen wonen is een utopie !

Mijn slogan : "Beter een verre buur dan een nabije vriend".

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Tip: neem in ieder geval niet weer een jaren-50 appartement. Die zijn allemaal zo gehorig. Vanaf ca 1995 zit je een stuk beter, hoewel het nog niet zaligmakend is. In mijn appartement hoor je niks, maar ik weet van benedenburen die een gezin boven zich hebben wonen dat het af en toe bal is. Moet ik er wel bij zeggen dat een van de twee jongens letterlijk niet goed bij zijn hoofd is, dat kan een rolletje spelen.

En, wat hierboven al gezegd is, hou er rekening mee dat ook de beste buren op een dag gaan verhuizen. Je weet niet wat je dan terug krijgt.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door rvjapio »

https://www.waarstaatjegemeente.nl en klik op overlast of wat u nog meer wilt weten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
06 jun 2021 10:35


En, wat hierboven al gezegd is, hou er rekening mee dat ook de beste buren op een dag gaan verhuizen. Je weet niet wat je dan terug krijgt.
Inderdaad, er hoeft maar één rotte appel in een huizenblok te wonen en de wel sociale bewoners zullen zich al gaan oriënteren of verhuizen een optie kan zijn om van de ellende af te komen.
Maar mensen die alleen voor zichzelf leven en lak hebben aan de buren kan je overal tegenkomen, ook in de dure en hele dure sectoren huur en koop.
Hoe het ook zij, het blijft altijd een kwestie van geluk hebben als je rustig en vredig mag wonen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Duikbootje schreef:
06 jun 2021 05:24









Is een woning met een energie label A, ook beter geïsoleerd tegen geluidsoverlast?
Mijn eerste gedachte is 'ja natuurlijk' .

Hoe doen anderen dat om een beetje in te schatten of je rustig komt te wonen?

En de focus ligt op geluidsoverlast.
Voor zover mogelijk, redelijkerwijs, dit inschatten.
Die zijn inderdaad beter geisoleerd, maar als iemand de bassen aan heeft staan, dreunt het ook door. Kennissen van ons hebben energie label A , en die hebben daar last van.

Ik denk niet dat je wijzer wordt van een "net tuintje" er zijn mensen die hebben het buiten netjes, maar kunnen de grootste "etters" zijn.

Het is geven en nemen en juist het feit dat je al overlast hebt gehad , maakt je gevoeliger voor geluiden. Daar zal je mee om moeten leren gaan bij een nieuw huis, want je hoort altijd wat.

Succes.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Staan er relatief nieuwe auto’s in de straat?
Hangen er veel satellietschotels?
Afvalbakken altijd voor de deur?

Loop inderdaad eens een rondje, kijk overdag en in de avond, en besef vooral dat sociale huur ook betekent dat er alleen mensen met een wat lager inkomen wonen. Niet gezegd dat dat altijd een bende is, maar het helpt zeker niet.


–– Noot van de moderatie: De vooroordelende toon van dit bericht ondersteunen we niet.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een “bejaardenwoning” is ook niet alles. Sommige bewoners zijn aardig doof en hebben de tv keihard aanstaan.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door D34M0N »

Duikbootje schreef:
06 jun 2021 05:24
Is een woning met een energie label A, ook beter geïsoleerd tegen geluidsoverlast?
Mijn eerste gedachte is 'ja natuurlijk'.
Mijn ervaring is dat die gedachte correct is. Ik woon in een appartement langs een drukke doorgaande weg, maar als de ramen en deuren dicht zijn hoor ik bijna niets. Ook mijn buren hoor ik vrijwel nooit, alleen klusgeluiden zijn goed hoorbaar.

Verder zou ik aanraden om buiten de stad te gaan wonen. In een omliggend dorp kun je nog steeds relatief dichtbij jouw moeder wonen.

sake1987

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als ik zo op hart van Nederland kijk, kunnen die volksbuurten heel gezellig zijn, allemaal de huizen oranje, veel vlaggetjes, caravan midden in de straat en het bankstel in de voortuin. Allemaal gebroederlijk gezusterlijk bij elkaar.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wel heel veel eisen voor een sociale huurwoning.
Zelf woon ik niet in een sociale huurwoning maar in een koopwoning.
Een hoekhuis dus slechts aan 1 kant buren. Die spelen soms harde muziek maar de woningen zijn goed geïsoleerd dus geen last ervan.
Ik woon tegenover een hele grote basis school waar kinderen vaak buiten spelen. En dat doen ze niet zachtjes. Gelukkig maar anders zou het een dooie boel zijn in de straat omdat het geen doorgaande straat is.
En er staan ondergrondse huisvuil containers (4 stuks) vlak bij mijn voordeur. Vreemd genoeg ook geen overlast van maar wel makkelijk als ik mijn vuil kwijt moet.
En de kat van de buren komt ook regelmatig bij ons langs (wij hebben trouwens ook een kat). Gezellig.
En er staan inderdaad regelmatig jongeren bij mij voor de deur. Soms zitten ze ook in mijn tuin. Dat zijn namelijk de vrienden en vriendinnen van mijn dochter.
Ik mis alleen de winkelwagens in de straat maar dat komt omdat het winkelcentrum net te ver weg is.
En ja ook ik werk sinds maart vorig jaar ook thuis en heb ik theorie dus zat tijd om me overal aan te ergeren.

Wat ik bedoel is dat je je overal aan kunt ergeren als je dat wil. Maar nodig is dat niet. Ik zou echt niet willen verhuizen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dirkie schreef:
07 jun 2021 14:51



Wat ik bedoel is dat je je overal aan kunt ergeren als je dat wil. Maar nodig is dat niet. Ik zou echt niet willen verhuizen.

Echte burenoverlast is niet "ergens overal aan ergeren". Dat kan heel heftig je leven gaan beheersen. Dus dat iemand daarvoor wil verhuizen kan ik goed begrijpen.

Hermandevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2015 10:00

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door Hermandevries »

Burenoverlast hoeft niet per definitie aan te buren te liggen. In 2016 kochten mijn vrouw en ik een huis die we in 2017 alweer verkochten. Als het aan mij lag was dat nog eerder geweest. Het huis was van begin '60 en zo verschrikkelijk gehorig dat je werkelijk alles kon horen. Wij konden in ons eigen huis niet tot rust komen doordat je de hele tijd zat te wachten op de volgende dreun of knal. Uiteindelijk heb ik de buurman uitgenodigd om eens te komen luisteren als een ander bij hem thuis de deur dicht deed, en hij schrok toch wel behoorlijk. Enorm stressvolle periode gehad. Dat is zoals reggie2 schrijft wat anders dan 'ergeren'.
Nu hebben we een woning uit begin '80 met aan weerszijden kleine kinderen en we horen helemaal niets.

Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

Re: Beperken geluidsoverlast bij keuze nieuwe woning

Ongelezen bericht door Maria05 »

Ik heb 2 jaar geleefd met non-stop geluidsoverlast, en heb nu een koopwoning in een buurt van 90% sociale huurwoningen waar ik met veel plezier woon.

Mijn tips:

-Als je naar een woning kijkt waar jij niet de tuin zou bezitten, kijk dan even wat zich pal onder jouw raam bevindt. Als daar een trampoline staat: hard wegrennen!
-Als jij of je moeder snel last hebt van de luchtwegen, controleer dan of er A. Geen bbq vlakbij je raam staat, en B. Of niet de halve buurt houtkachels heeft.
-Indien mogelijk, ga vooral op een mooie warme zomeravond langs om te luisteren of je geen overlast hebt van het café aan de overkant.
-Vraag aan buurtbewoners wat zij van de buurt vinden. Je hebt het meeste aan 50+ers in het weekend, die zijn vaak het spraakzaamst. Blijf vriendelijk; ga niet gelijk de hele buurt afkraken, anders krijg je de reputatie van "die lastige man/vrouw" voor je er uberhaupt woont.
-Let ook op klussende buren. Ik ken er een paar die élk weekend, zonder uitzondering, heel het weekend bezig zijn met schuren/zagen/weetikveelwat. Daar wordt je ook niet blij van. Deze herken je meestal aan: zelfgemaakte schuur, losse stukken hout in de tuin, aanhangwagen/bestelbusje voor de deur, aanbouw/uitbouw die half af is.

En 1 laatste tip: check het bestemmingsplan. Misschien vind je een huis met mooi grasveld erachter.... En dan blijkt dat er 1 jaar later flats worden gebouwt.

Gesloten