Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
HandigeHarrie
Berichten: 1360
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een neef van mij heeft ook een woning die direct op zand gebouwd is met een betonnen vloer.
Hij heeft deze (10 cm dikke) vloer eruit laten slopen, een heleboel zand afgegraven en een nieuwe betonnen vloer laten storten met vloerverwarming erin.
Als je veel zelf doet dan is dit eventueel een optie. Wel een caravan kopen en daar voorlopig in gaan wonen in de tuin, tenminste als je in de badkamer kan komen tijdens de periode zonder deze vloer en tijdens de droogtijd .....).

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Voor de verbouwingsperiode gaan wij tijdelijk ergens anders wonen. Bouwstof en onze longen ;-)
Lady1234 schreef:
27 mei 2022 20:16
Ruim vijf jaar geleden heb ik mijn chalet laten bouwen en daarin vloerverwarming genomen. Ik had eigenlijk mijn twijfels maar dat kwam voornamelijk door onbekendheid.ik kende lang geleden iemand die dat had en daar kon je in de winter niet met je voeten op de grond zitten van de hitte. Maar ik ben er heel tevreden over. De ruimten worden heel gelijkmatig verwarmd. En geen radiatoren als sta in de weg voor de schuifpuien.
Dit zijn allemaal voordelen van zo'n systeem.

Afgezien van de prijs waren man en zoon not amused over de keuze tussen tegels en pvc bij vloerverwarming, terwijl zij liever parket, houten vloerdelen of tapijt hebben. Ik heb meer moeite met het idee een dure verwarming te hebben, die nauwelijks gebruikt zal worden. Houtkachel voor de winter, airco als bijverwarming voor lente en herfst, airco als verkoeling voor de zomer, het lijkt mij voor onze situatie een prima oplossing.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Langzaam wordt alles concreter. Bij het stroomnet hebben we het volgende probleem te pakken. Alle stroomleidingen zijn van metaal en ik heb geen toegang tot de NEN-1010-norm hierover.

Mag je voor lichtpunten zo'n metalen leiding hergebruiken als je er nieuwe bedrading door trekt of geldt dat nog steeds als een no-go?


Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je, die topics kwamen bij mij niet naar voren uit de zoekopdracht. Ze zijn uit 2005 en 2010, hopelijk niet verouderd. Een helder antwoord is er niet bij.

Wij hebben leidingen met naad, dat zou helemaal niet meer mogen. Voor de lichtpunten in het plafond van de benedenverdieping wil ik er dubbel geïsoleerd draad doorheen trekken, ruim genoeg voor de energiezuinige verlichting van nu, en dat zou nog wel mogen.

Ik vraag het nu hier, want dit is een item, waar we zelf al het antwoord op moeten weten, voordat een installatiebedrijf langskomt. Ik zie anders zo de offerte de hoogte in schieten en daar hebben we geen zin in.
Sleuven in een plafond frezen is niet zo'n ding, maar als het zonder extra breek- en hakwerk kan, dan graag.


Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Daar was ik eigenlijk al geweest en voor een antwoord op een simpele vraag weiger ik 400 euro te betalen. (*) Toch heb je mij verder geholpen, want hier komt de onderliggende EU-richtlijn in beeld en dan kan ik snel schakelen. Onze elektriciën in Kroatië kan dit zo nakijken, want al geeft NEN een Nederlandse draai aan dezelfde richtlijn, in Kroatië is dezelfde richtlijn gewoon omgezet in openbare wetgeving.

(*) NEN1010 of DIN8015, in Nederland en Duitsland wordt er alles aan gedaan om dit soort regelgeving ontoegankelijk te houden. Of dat handig is met een tekort aan vakmensen, met oplopende wachttijden voor particulieren, met snel stijgende prijzen? Mij lijkt het beter om het openbaar te houden, zodat het aantal houtje-touwtje-installaties terugloopt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Erthanax »

De volledige norm is erg uitgebreid en voor leken niet gemakkelijk te doorgronden en te gebruiken. Er zijn ook leerboeken/praktijkboeken over NEN 1010. Of daar een antwoord op deze specifieke vraag staat weet ik niet.
Voor net geen 100 euro bv NEN 1010, uitleg en toepassingen van Cobben en Kluwen (diverse online boekhandels).
Via de bieb in Hengelo is Installatievoorschriften: NEN 1010 van Van Damme te lenen.

Een installatiebedrijf bellen levert waarschijnlijk ook een antwoord.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Een eerste antwoord is al aangekomen. Bij een keuring gaat 'dezelfde kleur bedrading' boven het soort leiding. Waar je metalen leidingen kunt verwijderen, graag vervangen door oranje pvc-buizen en waar het teveel werk is, graag een dubbele mantel (zoals het snoer van een wasmachine). Maar het belangrijkste is, dat overal het kleurenschema groen/geel (aarde), blauw (neutraal/terugvoer) en dan bruin, grijs of zwart wordt aangehouden. Oftewel: oude draden eruit, nieuwe erin, geen mix, want dan hang je als er een bouwtechnische keuring komt.

Op zich logisch, want vroegâh was het rood-groen-zwart-grijs en je wilt geen groen/geel (aarde) op een groene (fase, staat spanning op) aangesloten zien.


Qua normen: Bibliotheek zou een alternatief zijn. Hengelo verwijst door Deventer. Wellicht online via de Koninklijke Bibliotheek te vinden. Je stelt dat het voor leken lastig toegankelijk is. Dan zeg ik weer: het is regelgeving, het moet toegankelijk zijn. Net zoals alle gewone wetten toegankelijk zijn.


In ons geval: de metalen leidingen in het plafond van de benedenverdieping blijven zitten. Het zijn maar vier lichtpunten. Ze gaan niet meer naar een schakelpunt, maar eindigen hoog in de muur in een kabeldoos / lasdoos / verdeelpunt en vanaf daar wordt alles nieuw. Voor het ontwerp volgen we de Belgische normen, want die zijn duidelijk en makkelijk toepasbaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Twijfel. Kom je op voorpagina van Radar een mooi verhaal tegen, vraag je je af, waar Overleef de energierekening het beste past. Toch hier, want
Infraroodpanelen versus straalkachels is te smal en Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op? gaat over nu de winter doorkomen.

De Radar-versie gaat over verduurzamen op langere termijn, zowel goedkope als dure oplossingen komen langs.

Als kleine waarschuwing een totaal andere YouTube-video in het Engels/Duits. Laura Kampf heeft een huis van 120 jaar oud gekocht en wil het renoveren. Het wordt een totale sanering, omdat de vorige eigenaren het vakwerkhuis hebben geïsoleerd met cement en asbestplaten. Hierdoor kon de houten constructie onvoldoende ventileren en moeten nu alle balken worden vervangen.
Zo kan duurzaam ook heel erg duur worden.


Bij ons geen nieuws. Volgende week met een aannemer praten om zijn offerte te fine-tunen. Foutjes eruit, goede dingen erin en de rest komt in de loop van volgend jaar wel. Ergens rond de zomervakantie :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als in een vakwerkhuis de balken vervangen moeten worden, moet het huis opnieuw opgebouwd worden. Die balken omvatten de stukken muur.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar goed, hier vandaag zonnepanelen geplaatst. Er lagen er al een paar. De jongens hadden mazzel. Het zonnetje scheen.

Zelf van het weekend een infrarood paneel besteld. Kan ik de vloerverwarming op een lagere temperatuur stellen en met “gratis” stroom gericht mijn plekje (bij)verwarmen als dat gewenst is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
19 sep 2022 21:46
Als in een vakwerkhuis de balken vervangen moeten worden, moet het huis opnieuw opgebouwd worden. Die balken omvatten de stukken muur.
Dat gaat ook gebeuren. Ik heb het hier meegenomen als voorbeeld van schade door verkeerd onderhoud of verkeerd advies. Vertaald naar een gemiddeld Nederlands huis: verkeerde isolatie van vloer en/of muren en/of dak.

De online reeks van Radar 'Overleef de energierekening' is zeker de moeite van het kijken waard. Verspreid over de vier delen komen alle soorten oplossingen langs. Klein puntje: het is Lemelerveld en niet Lemerlerveld, waar iemand voor 8500 euro van het gas is af gegaan.

Bij ons zal het meer zijn, maar we zijn ook iets meer van plan. :)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Update. De eerste ronde rolt nu uit.

Stroom in huis bij de tijd brengen blijkt gewoon noodzakelijk. Bij het verwijderen van het oude spul kwam van alles tevoorschijn. Gesmolten mantels, draadbreuk, 6 of 7 draden in een 5/8" of 16 mm buis geperst, stalen buizen met naad, stalen lasdozen, korrelige plastic leidingen, oude en nieuwe bedrading achter elkaar gezet of zelfs door elkaar heen.

Mooiste moment was de ontdekking, dat het asbest onder de dakpannen gewoon kan blijven liggen. Lang gepuzzeld hoe we zonnepanelen daarop kunnen krijgen vanwege de doorvoer door het dak, terwijl de oplossing totaal simpel is en zo voor de hand ligt, dat je er overheen kijkt. *lach*
CV-ketel gaat eruit als er zonnepanelen komen en laat die CV-ketel nu al een afvoer door de asbestplaten hebben ...
Wel willen we een sterkte-berekening laten uitvoeren of het dak het extra gewicht nog kan dragen. We houden al rekening met het vervangen van de gewone dakpannen door kunststof exemplaren, puur om gewicht te besparen en daarmee de constructie minder te belasten.

*

Vloerverwarming is in de mode. Een paar honderd meter verderop wilden de bewoners dat. Net als bij ons is hun huis direct op zand gebouwd, maar volgens het installatiebedrijf kon er prima vloerwarming in de dekvloer. De frees ging erin en vervolgens door de vloer heen, het zand in. Waarop het bedrijf vertrok en nog niet opnieuw is gezien.
Voor de bewoners hopen we, dat de schade nog te overzien is.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
15 mei 2023 23:17
Stroom in huis bij de tijd brengen blijkt gewoon noodzakelijk. Bij het verwijderen van het oude spul kwam van alles tevoorschijn. Gesmolten mantels, draadbreuk, 6 of 7 draden in een 5/8" of 16 mm buis geperst, stalen buizen met naad, stalen lasdozen, korrelige plastic leidingen, oude en nieuwe bedrading achter elkaar gezet of zelfs door elkaar heen.
Phoe dan heb je mazzel dat je huis niet gewoon afgefikt is!

Mooi project wel dit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
16 mei 2023 08:30
Phoe dan heb je mazzel dat je huis niet gewoon afgefikt is!
Eerder vorige bewoners, denken we. Ik heb jaren terug al een aanpassing gedaan in de groepen om overbelasting te voorkomen. Veel groter is het effect van digitalisering. Veel apparaten zijn echt zuiniger in het gebruik geworden.
Moneyman schreef:
16 mei 2023 08:30
Mooi project wel dit.
Als alles klaar is ...
Nu is het nog de bekende bouwchaos. :mrgreen:

We blijken nog subsidie voor het een of ander te krijgen ook. :idea:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Check. Wat wilden we en wat wordt het?

1 Warm water via doorloopverwarmers.
Wel in de badkamer (door een foutje van de installateur zijn er nu 2 groepen beschikbaar). In de keuken is een 10 liter boiler voordeliger in het gebruik dan de combinatie vaatwasser en kokend water kraan.

2 Verwarming blijft iets met radiatoren of convectorkachels, naast de houtkachel.
Het wordt een hele mix. Naast de houtkachel verwarming op stroom: airco/inverter, infrarood, convector. Radiatoren zijn er bijna helemaal uit, de laatste verdwijnt als er zonnepanelen komen.

3 Gevels willen we min of meer in de oorspronkelijke staat terugbrengen
Voorzijde gelukt, achterzijde alleen op de verdieping. Beneden blijft ongewijzigd, totdat we beter weten wat nu het beste past. Beneden hout, boven kunststof, omdat we daar nu eenmaal niet goed bij kunnen om te verven. Momenteel (2023) zijn houten kozijnen voordeliger in aanschaf en onderhoud dan kunststof, dat is een direct gevolg van de gestegen productiekosten voor kunststof.

4 Dak: op de ene helft zonnepanelen (zuidzuidwest), op de andere helft nieuwe dakpannen.
In de wacht gezet. Waarschijnlijk worden het kunstof-imitatie-dakpannen, om gewicht te besparen. Dit huis is uit de jaren 1954-1957 (ontwerp-oplevering) en in die jaren was er een tekort aan cement, beton, bakstenen. Er is raapspecie gebruikt, ook bekend als kalkmortel. Dat is van mindere kwaliteit dan cement, daarom moeten we goed op alle dragende delen letten.

5 Stroomnet nieuw.
Gelukt met vrijwel alles inbouw, twee leidingstraten door het huis (beneden in de vloer, boven in de plafonds van de verdieping / zoldervloer). Dit deel is alleen meer doe-het-zelf geworden dan gedacht. Alleen voor de nieuwe groepenkast is een elektriciën langsgekomen en voor het uitfrezen van de leidingen zijn twee boorbedrijven ingeschakeld. Dat is zonder meer aan te raden, want voor het uitfrezen heb je ervaring, kracht en vaste handen nodig.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
25 mei 2023 22:17

2 Verwarming blijft iets met radiatoren of convectorkachels, naast de houtkachel.
Het wordt een hele mix. Naast de houtkachel verwarming op stroom: airco/inverter, infrarood, convector.
Onze Duitse kennis waren vorig jaar zoooo blij dat ze eindelijk overal van af waren, kolen, hout, bruinkool en elektrische bijverwarming.
Ze waren na jaren wachten eindelijk aangesloten aan het gasnet, net als de rest van de wijk.
Ze waren er echt trots op, en spraken van een ongekende ontwikkeling in hun woongenot.........

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Terecht. Nu is het voordeel van Duitsland, dat de regering daar iets minder snel aan de prijsknoppen draait dan in Nederland. Wij vinden het iets belangrijker om zo onafhankelijk mogelijk te zijn voor de energie, juist omdat de belastingen op energie zo onvoorspelbaar zijn. De eerste stap is nu gezet, nog even doorsparen voor het vervolg.

Met de afgelopen maanden in het achterhoofd nog wat opmerkingen voor wie de stroom in huis moet / wil vernieuwen:

- Er is een heerlijk tekort aan elektriciëns. Hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper het wordt.

- Maak een plan en bezuinig niet op het aantal groepen, stopcontacten (wandcontactdozen), lichtpunten, schakelaars. Liever direct iets meer dan later overal in huis verlengsnoeren nodig hebben. Of ontdekken, dat de lampen toch op de verkeerde plek hangen.

- Wees niet te zuinig met de lengtes. Als twee stopcontacten langs de muur drie meter van elkaar zitten, reken in het stroomplan met drieënhalve meter. Dubbele stopcontacten vragen minstens 25 cm extra draad om ze netjes, zonder kans op vonken, aan te sluiten.

- Voor de leidingen kun je kiezen uit voorbedraad of lege leidingen en zelf de draden er in trekken. Als je kiest voor voorbedraad, heb je extra leidingen nodig voor alle lichtpunten vanwege de schakeldraden.
Wij hebben zelf de draden in de leidingen gedaan en dat was werkelijk het meest eenvoudige om te doen. Het was alleen iedere keer nakijken welke kleuren erin moesten, maar daarvoor is een stroomplan handig.

- Momenteel geldt in Nederland een maximum van 5 draden in een leiding. Dat betekent bij hotelschakelingen al snel een extra leiding tussen de schakelaars, omdat je anders te veel draden in dezelfde leiding krijgt.

- Kies bij het schakelmateriaal niet voor het goedkoopste, maar voor een basisserie met verschillende uitvoeringen. Zo kun je later makkelijk overstappen van zwart / beige / bruin / wit naar een andere kleur.

- Wees niet verbaasd als je voor een eensgezinswoning rond een kilometer draad nodig hebt. Bij ons zijn er 11 rollen van 100 meter doorgegaan en het is geen groot huis. Wel bij de tijd nu. :D

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
12 jul 2023 22:15
- Momenteel geldt in Nederland een maximum van 5 draden in een leiding. Dat betekent bij hotelschakelingen al snel een extra leiding tussen de schakelaars, omdat je anders te veel draden in dezelfde leiding krijgt.
Is dat niet te omzeilen met smart verlichting ?

Plaats reactie