Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
MOOR
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2010 11:25

Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door MOOR »

Ik bezit een benedenwoning in Amsterdam, onderdeel van een VVE, met 3 buren boven me. Aan de achterzijde van het pand zijn ter breedte van het pand op iedere verdieping balkons, vanaf waar altijd de schilderwerken gedaan worden door de VVE. Bovenburen hebben gesteld, dat zij persee willen dat onderhoud schilderen achterzijde nu gebeurt vanaf steigers in mijn tuin, want dan hebben ze zelf geen last van werklieden in hun huis en ik heb een maand lang wel alle overlast van werklieden. Plus de privetuin wordt ernstig beschadigd. Zij stellen dat die steigers noodzakelijk zou zijn, wat onzin is. Ik maakte bezwaar. Er kwam geen uitleg (een van de buurmannen is advocaat en de ander rechter). Zij begonnen een rechtszaak tegen mij want beweerden dat die steigers noodzakelijk zouden zijn (hoewel het onzin is). Zij begonnen een rechtszaak, waarvoor inschakeling van een advocaat vereist is. Ik wilde ondertussen huis verkopen en verhuizen, dus heb toegezegd de steigers toe te laten, hopende de rechtszaak en kosten daarvan te voorkomen. Zij zetten desondanks de rechtszaak voort en negeerden mijn e-mails om een rechtszaak te voorkomen. Omdat ik mijn huis wil verkopen, heb ik verstek laten gaan, hoewel ik meen 100% gelijk te hebben die steigers niet te willen.

Nu is er een uitspraak van de rechter van 26 mei 2021, die mij veroordeelt tot proceskosten van euro 1336,01. Ik betaalde dit bedrag prompt op 4 juni 2021 en volgens mijn bank stond het dezelfde dag op de rekening van de VVE. Ik meende dat de zaak daarmee afgelopen zou zijn.

De VVE stuurt nu een deurwaarder achter mij aan, om additionele kosten van een deurwaarder te vorderen, want hij betekende het vonnis aan mij, waar extra kosten bovenop de 1336 voor gerekend werden. De beteking van het vonnis door gerechtsdeurwaarder was gedateerd 4 juni 2021 (minder dan 14 dagen na vonnis). Die deurwaarder stelt bovendien, dat er executoir beslag op mijn woning wordt gelegd. Kortom, als ik die kosten van 281 euro extra niet betaald, dan gaan zij over tot verkoop van mijn woning. Er is daar in de tussentijd echt geen rechtszaak over geweest, er is alleen een vonnis van 26 mei 2021 over die steigers en proceskosten. Die proceskosten voldeed ik binnen 14 dagen.

Het vonnis van 26 mei 2021 gaat als volgt:

"veroordeelt gedaagde in de proceskosten, aan de zijde van de eiseres tot op heden begroot op euro 1336,01. te vermeerderen, met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6119 BW over dit bedrag met ingang van de veertiende dag na betekening van dit vonnis tot de dag van volledige betaling".

"veroordeelt gedaagde in de na dit vonnis ontstane kosten, begroot op 163 euro aan salaris advocaat, te vermeerderen, onder de voorwaarde dat gedaagde niet binnen 14 dagen na aanschrijven van het vonnis heeft voldaan en er vervolgens betekening van de uitspraak heeft plaatsgevonden, met een bedrag van neuro 85 aan salaris advbocaat en de explootkosten van betekening van de uitspraak, en te vermeerderen met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6119 BW over de nakosten met ingang van de veertiende dag na de betekening van dit vonnis tot de dag van de volledige betaling."

Ik betaalde het bedrag van 1336,01 op 4 juni 2021. Hiermee meen ik dat betekening van het vonnis door een gerechtsdeurwaarder van de VVE genegeerd kan worden (de extra kosten van 281 daarvan). De termijn van 14 dagen was immers nog niet verstreken.

De deurwaarder zegt nu beslag te leggen op mijn woning executoir, om die laatste 281,- euro te winnen. Nogal bedreigend en buitenproportioneel. Zelf heb ik geen post ontvangen van enige rechtszaak na het eerste vonnis van 26 mei... Dus dit kan helemaal niet. Echter, ik weet dat de buren ook soms mijn post (wat ik in de bus krijg) beinvloeden (serieus, ik mis post). Dus als er een executoire rechtszaak gaat zijn, dan zijn deze mensen erg genoeg, om ervoor te zorgen dat ik geen post erover krijg en dus verstek laat gaan. Dat risisco loop ik nu.

Ik meen wederom volledig in mijn recht te staan. Hoe kan ik zeker zijn dat ze geen beslag op de woning leggen en deze NB zelfs gaan verkopen? Ik wil de woning zelf verkopen en verhuizen. Waar kan ik opzoeken of er een poging wordt gedaan executoir beslag te leggen op mijn woning? Als ik er post over zou krijgen, kunnen buren deze post uit brievenbus vissen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

De VvE mag het vonnis laten betekenen, ook als dat binnen de 14 dagen ligt. De kosten daarvan zijn voor jouw rekening. Ook de 163 euro "salaris advocaat" zijn voor jouw rekening. Alleen die 85 euro mag pas in rekening gebracht worden als je een brief hebt gehad na het vonnis, waarin je 14 dagen de tijd hebt gehad, en het vonnis is betekend.

Die betekeningskosten en het salaris advocaat zijn dus vast, alleen het zogenaamde nasalaris van 85 euro is aan voorwaarden gebonden.

Aan de hoogte van de kosten te zien is er nog geen beslag gelegd op je woning, anders was je al weer zo'n 500 euro verder geweest. Snel bellen en betalen, dus, dan ben je ervan af.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Ja eigenlijk heb je dit zelf op je afgeroepen om niet op te dagen. Naar mijn weten heb je geen advocaat nodig bij jouw zaak. Je had simpel je mails kunnen overleggen en aangeven dat je al akkoord had gegeven. En dat je verzoekt om alle kosten en jouw onkosten aan de wederpartij toe te wijzen. Dat was volgens mij alles wat je had hoeven doen. Nu heb je 4 weken tijd om verzet aan te tekenen vanaf moment dat de vonnis bij u betekend is. Je kunt nu eventueel ook de deurwaarder bellen en alles opvragen en kopie bewijs overdragen dat i tijdig had betaald. Kijken wat ze daarop zeggen. Liefst per mail want zo heeft u bewijs. Dit is mijn mening

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
18 jun 2021 14:22
De VvE mag het vonnis laten betekenen, ook als dat binnen de 14 dagen ligt. De kosten daarvan zijn voor jouw rekening. Ook de 163 euro "salaris advocaat" zijn voor jouw rekening. Alleen die 85 euro mag pas in rekening gebracht worden als je een brief hebt gehad na het vonnis, waarin je 14 dagen de tijd hebt gehad, en het vonnis is betekend.

Die betekeningskosten en het salaris advocaat zijn dus vast, alleen het zogenaamde nasalaris van 85 euro is aan voorwaarden gebonden.

Aan de hoogte van de kosten te zien is er nog geen beslag gelegd op je woning, anders was je al weer zo'n 500 euro verder geweest. Snel bellen en betalen, dus, dan ben je ervan af.
Moneyman er staat
begroot op 163 euro aan salaris advocaat, te vermeerderen, onder de voorwaarde dat gedaagde niet binnen 14 dagen na aanschrijven van het vonnis heeft voldaan
dus die 163 is pas als hij niet binnen 14dagen betaalde toch?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door sjohie »

Klinkt als gezellige VvE, wow.......

MOOR
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2010 11:25

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door MOOR »

U begrijpt dat ik wil verhuizen, ze hebben al zoveel belachelijke dingen gedaan. en ik iedere maand maar weer 200,- overmaken.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zonder op de inhoud zaak wil im u erop wijzen dat u bij verkoop recht heeft op de waarde van het appartement plus uw aandeel van het VvE saldo. Houdt daar rekening mee als je afspraken maakt over de verkoop.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
18 jun 2021 14:32
Moneyman schreef:
18 jun 2021 14:22
De VvE mag het vonnis laten betekenen, ook als dat binnen de 14 dagen ligt. De kosten daarvan zijn voor jouw rekening. Ook de 163 euro "salaris advocaat" zijn voor jouw rekening. Alleen die 85 euro mag pas in rekening gebracht worden als je een brief hebt gehad na het vonnis, waarin je 14 dagen de tijd hebt gehad, en het vonnis is betekend.

Die betekeningskosten en het salaris advocaat zijn dus vast, alleen het zogenaamde nasalaris van 85 euro is aan voorwaarden gebonden.

Aan de hoogte van de kosten te zien is er nog geen beslag gelegd op je woning, anders was je al weer zo'n 500 euro verder geweest. Snel bellen en betalen, dus, dan ben je ervan af.
Moneyman er staat
begroot op 163 euro aan salaris advocaat, te vermeerderen, onder de voorwaarde dat gedaagde niet binnen 14 dagen na aanschrijven van het vonnis heeft voldaan
dus die 163 is pas als hij niet binnen 14dagen betaalde toch?
Nee. Je leest verkeerd en quote selectief. Je moet de zin in z’n totaliteit lezen. Alleen de 85 euro is voorwaardelijk.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
18 jun 2021 14:25
Je kunt nu eventueel ook de deurwaarder bellen en alles opvragen en kopie bewijs overdragen dat i tijdig had betaald.
Probleem is alleen dat er niet tijdig en volledig is betaald.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
18 jun 2021 19:38
john18 schreef:
18 jun 2021 14:25
Je kunt nu eventueel ook de deurwaarder bellen en alles opvragen en kopie bewijs overdragen dat i tijdig had betaald.
Probleem is alleen dat er niet tijdig en volledig is betaald.
Hij meldt
De termijn van 14 dagen was immers nog niet verstreken.
veroordeelt gedaagde in de na dit vonnis ontstane kosten, begroot op 163 euro aan salaris advocaat, te vermeerderen, onder de voorwaarde dat gedaagde niet binnen 14 dagen na aanschrijven van het vonnis heeft voldaan en er vervolgens betekening van de uitspraak heeft plaatsgevonden, met een bedrag van neuro 85 aan salaris advbocaat en de explootkosten van betekening van de uitspraak, en te vermeerderen met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6119 BW over de nakosten met ingang van de veertiende dag na de betekening van dit vonnis tot de dag van de volledige betaling.
hieruit maak ik op dat er pas extra kosten komen nadat de 14 dagen zijn verstreken. Al heeft hij 1 minuut voor de deadline betaald is het nog binnen 14 dagen nadat het vonnis is betekend bij hem. Toch?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Hij was immers in verstek veroordeeld. En niet aanwezig bij vonnis en dus is de allemaal mee gerekend in de veroordeling. Of zit ik ernaast?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
18 jun 2021 20:05
hieruit maak ik op dat er pas extra kosten komen nadat de 14 dagen zijn verstreken. Al heeft hij 1 minuut voor de deadline betaald is het nog binnen 14 dagen nadat het vonnis is betekend bij hem. Toch?
Nee dus :wink: het is een lange zin, die moeilijk leest, maar het is puur die 85 euro die voorwaardelijk is. De andere kosten zijn alleen niet verschuldigd als TS álles vóór de betekening zou hebben betaald, en dat is niet het geval.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
18 jun 2021 20:07
Hij was immers in verstek veroordeeld. En niet aanwezig bij vonnis en dus is de allemaal mee gerekend in de veroordeling. Of zit ik ernaast?
Ja, je zit ernaast. Dit soort veroordelingen is standaard bij zowel verstek- als verweerzaken.

Het enige verschil tussen die situaties is dat het bij verweerzaken gebruikelijk (maar niet verplicht) is om eerst de schuldenaar aan te schrijven voordat het vonnis wordt betekend. Bij verstek wordt standaard direct het vonnis betekend.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
18 jun 2021 20:14
john18 schreef:
18 jun 2021 20:07
Hij was immers in verstek veroordeeld. En niet aanwezig bij vonnis en dus is de allemaal mee gerekend in de veroordeling. Of zit ik ernaast?
Ja, je zit ernaast. Dit soort veroordelingen is standaard bij zowel verstek- als verweerzaken.

Het enige verschil tussen die situaties is dat het bij verweerzaken gebruikelijk (maar niet verplicht) is om eerst de schuldenaar aan te schrijven voordat het vonnis wordt betekend. Bij verstek wordt standaard direct het vonnis betekend.
Maar als de vonnis datum (rechtszaak) 26mei is dan is 4 juni ruim voor de 14 dagen toch? Dan is de extra kosten toch onzin. Dan hoef je toch niks te betekenen of dergelijke. Dat ze dat wel doen mis dan toch voor eigen rekening. Want jij meld
Probleem is alleen dat er niet tijdig en volledig is betaald.
T’s meld
De beteking van het vonnis door gerechtsdeurwaarder was gedateerd 4 juni 2021 (minder dan 14 dagen na vonnis).
zelfde dag. Dan lijkt mij dat ze zelf te vroeg hebben laten betekenen. Want t’s heeft betaald voor 14dagen en de rechter zich expliciet in de zelfde zin dus alles in de zin heeft betrekking erop
dit bedrag met ingang van de veertiende dag na betekening van dit vonnis tot de dag van volledige betaling".
Dus pas na de betekening niet op of dergelijk of voor! Pas na. Aangezien t’s op dezelfde dag heeft betaalt hij hij in mijn inziens voldaan aan de rechtelijke vonnis. Maar ja interpretatie staat wederop blijkbaar volledig open. En rechter zegt expliciet na betekening dus de kosten lijkt mij dus inclusief te zijn. En moet de vwe opdraaien voor die kosten.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Want ze hebben er immers als vergoeding van de rechter gekregen lijkt mij.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ga mezelf herhalen, maar er is geen termijn van 14 dagen waarbinnen zonder kosten betaald kan worden. Enkel en alleen voor de extra 85 euro geldt die voorwaardelijkheid. Dit is overigens de standaard praktijk, niets bijzonders.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
18 jun 2021 22:49
Ik ga mezelf herhalen, maar er is geen termijn van 14 dagen waarbinnen zonder kosten betaald kan worden. Enkel en alleen voor de extra 85 euro geldt die voorwaardelijkheid. Dit is overigens de standaard praktijk, niets bijzonders.
Wacht stom ik denk dat ik het zie.

Dus jij zegt alleen advocaat kosten en betekening kosten voor een totaal van 163 euro. En dan nog de wettelijke rente van die dagen. En rest pas na 14 dagen ná betekening. Zo zie ik het na u probeerd ( eroverheen gelezen😡) uit te leggen. Of zie ik het nog fout?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je komt in de buurt, maar bent er nog niet. Ook de betekeningskosten zijn verschuldigd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
18 jun 2021 23:24
Je komt in de buurt, maar bent er nog niet. Ook de betekeningskosten zijn verschuldigd.
Dus u zegt dat er nog ongeveer 108 euro erbovenop komt?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betaling gedaan toch executoir beslag VVE woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, zoals ook uit de OP blijkt.

Gesloten