LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jos&gitty
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2020 10:11

Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door jos&gitty »

Wij zijn op dit moment bezig om ons huis (het dak) te isoleren en nu kunnen we in aanmerking komen voor subsidie door de overheid.
Helaas moeten we dan voldoen aan de voorwaarde dat we minimaal 2 energiebesparende maatregelen laten uitvoeren
Maar we hebben in het verleden al in gedeeltes grotendeels ons huis laten isoleren.
Nu is het dus zo dat je geen subsidie krijgt mits je 2 maatregelen laat uitvoeren. (Helaas kunnen we financieel niet alles tegelijk doen )
Is er misschien een andere oplossing zodat we toch subsidie krijgen ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door berndv »

Als u de facturen nog heeft van de uitvoering van de isolatie die u heeft laten plaatsen, kunt u die, samen met de factuur van het bedrijf dat nu de dakisolatie aanbrengt indienen voor de aanvraag van de subsidie. Daarnaast zult u het bouwbedrijf dat de eerdere isolatie heeft aangebracht ook moeten vragen om het uitvoerdersformulier in te vullen. Daarnaast zal het bouwbedrijf dat uw huidige isolatie aanbrengt ook een zelfde formulier moeten invullen.

Het gaat er voor de subsidie om dat er 2 besparende maatregelen zijn uitgevoerd, niet dat u ze gelijktijdig laat uitvoeren.

edit: ik lees net dat de maatregelen uitgevoerd moeten worden tussen 15 augustus 2019 en 31 december 2020

Overigens staat het antwoord op uw vraag ook eigenlijk al wel bij de veelgestelde vragen:
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financie ... lde-vragen
Kan ik subsidie krijgen voor het uitvoeren van 1 maatregel?
Nee, u kunt subsidie krijgen voor het nemen van minimaal 2 energiebesparende maatregelen. De subsidieregeling is stimulerend bedoeld en vraagt dat u aan uw woning iets extra's doet om energie te besparen.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Gevalletje pech (hier hebben we hetzelfde). Eerder al het dak laten doen (isoleren en zonnepanelen). Nu wilden we het glas en de spouwmuren doen, maar helaas zijn onze spouwmuren niet geschikt voor isolatie. Toch maar wel het glas gedaan...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De spouw isolatie en het WC raam van dubbel glas laten voorzien, helpt nauwelijks, hoge kosten
maar als subsidie hoger is dan WC raampje.... vele bedrijven zijn zo creatief.

Of je nu 1 of alle ramen doet, het zijn 2 maatregelen.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kromkommer heeft blijkbaar nog nooit van minimale eisen gehoord.,. :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Minimale eisen?

België heeft minimale regels.
Ik lees 2 verschillende maatregelen...

Als er nog 1 dure over zou ik niets meer doen en op de volgende met andere voorwaarden wachten.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Twee verschillende maatregelen is één van de hoofd eisen. Aan die maatregelen zitten dan ook weer de nodige eisen, zoals de isolatiewaarde en het minimale oppervlak. Met alleen een WC raampje vervangen kom je nooit aan de minimaal vereiste oppervlakte voor subsidie op het aanbrengen van isolatieglas.

De enige uitzondering voor de oppervlakte eis, is wanneer je de hele woning tot het vereiste isolatieniveau brengt die geldt voor de betreffende maatregel. Dit is om te voorkomen dat mensen met een klein huisje toch aanspraak kunnen maken op de subsidie wanneer ze twee maatregelen laten uitvoeren, ondanks dat ze niet aan de oppervlakte eis voldoen vanwege het kleine huisje.

Zo zou ik om in aanmerking te komen voor subsidie op glas minimaal 12m2 glas moeten vervangen, terwijl het huis maar ca 8m2 glas in verticale ruiten heeft en ca 2m2 glas verdeeld over drie Velux dakramen (nieuw, dus die zijn al HR++.

Helaas valt mijn subsidie aanvraag af vanwege een andere eis: de isolatie moet aangebracht worden door een bedrijf. Echter doe ik de meeste klussen zelf waardoor ik niet aanmerking kom. Ondanks dat de kozijnen wel door een bedrijf vervangen gaan worden.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Heb er ook naar gekeken! We hebben nu een plat dak. Slecht geïsoleerd.
We gaan een dakopbouw erop plaatsen dus ik hoopte dat mijn nieuwe geïsoleerde dak ook in aanmerking zou komen. Maar helaas nieuwe bouwwerken als een dakopbouw zijn uitgesloten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Melviinbl schreef:
08 mei 2020 00:01
Maar helaas nieuwe bouwwerken als een dakopbouw zijn uitgesloten.
Klinkt best logisch. Per saldo zal er meer energie verbruikt gaan worden en dus ook meer energie verloren gaan.
jos&gitty schreef:
07 mei 2020 10:27
Nu is het dus zo dat je geen subsidie krijgt mits je 2 maatregelen laat uitvoeren.
Er is dus eigenlijk geen probleem.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wat nog wel kan is 1 ZP erbij nemen, dat is dan de 2de maatregel, deze kunt u dan later, als u weer centjes heeft uitbreiden....

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Mijn advies is, wees creatief. Zoals ook eerder al aangegeven. Splits een klus op. In delen. B.v. besteed het vieze werk uit. Laat een ander bedrijf het ruige werk doen. Doe de afbouw zelf. 2 bonnetjes en goedkoper uitgevoerd. Maar je moet het wel kunnen en willen.
De regeltjes van de overheid zijn al decennia variabel. Netjes gezegd.
Mijn nieuwbouw 1997 woning vorig jaar laten taxeren. Isolatie waarde B. Als de CV ketel van 1998 was geweest, was het waarde A. De overheid stelt vast, dat er voor 1998 geen HR. ketels waren. Maar hij zit wel in mijn huis.
Nu wil het geval, dat ik in mijn vorige woning in 1994 na 18 jaar zelf een HR. ketel heb geplaatst. Met subsidie uiteraard. Moest een erkende installateur opgeven. Heb dus mijn eigen naam en adres opgegeven. Ben geen installateur, maar heb wel een blauwe maandag scholing gegeven aan de beroeps groep. Mezelf gepardonneerd zoals dat met een mooi woord heet. Mijn subsidie was binnen. Succes, Henk.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Met een klus opsplitsen kom je er echt niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees; 2 soorten isolatie maatregelen.

Dus glas + muur, maar of Vloer + dak vol schuimen nu 1 of 2 klussen zijn?
Ook zonnepanelen, maar ik lees, vakman moet het doen, en dat koste al snel meer dan €50,- per uur,

Liever zonder subsidie en daarom denkt de overheid aan vele zonder isolatie... terwijl het er vaak wel zit.

Ricoman
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2020 12:40

Re: Bezig met huisisolatie, maar geen recht op subsidie?

Ongelezen bericht door Ricoman »

Een zonnepaneel is volgens mij geen isolatie maatregel.

Gesloten