LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Mike8282
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2021 22:04

Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Mike8282 »

Goedendag,

Mijn buurman heeft helaas 5 dagen voor het aflopen van het bezwaar termijn bezwaar gemaakt op de uitbouw die ik wil gaan maken aan de achterzijde van mijn woning.

Erg jammer helemaal omdat ik alles van te voren heb doorgenomen en alles was helemaal goed.

Het huis van de buurman stond te koop en meneer was bang dat eventuele kopers bezwaar zouden hebben en daarom heeft die zelf alvast bezwaar gemaakt. 1,5 week na zijn bezwaar is het huis verkocht. Ik dacht dit is mooi en mischien kan dan ook het bezwaar weer ingetrokken worden. Helaas hebben de nieuwe kopers ook bezwaar alleen deze kunnen geen bezwaar meer maken bij de gemeente aangezien deze periode al verstreken is.

nu is mijn vraag:

kan mijn huidige buurman zijn bezwaar over geven aan de kopers? Of is dit persoons gebonden en niet adres gebonden? En zo niet, vervalt dan zijn bezwaar bij de overdracht van de woning?

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door witte angora »

Oei. Ik vermoed zo dat de buurman, aangezien hij eerst akkoord was, al in onderhandeling was met 'zijn' kopers op het moment dat hij bezwaar maakte. Hij is in ieder geval binnenkort geen belanghebbende meer, en volgens mij is dat de essentie van het maken van bezwaar. Dat hij kopers iets toezegt (ik maak bezwaar dus dat komt wel goed) waarvan hij het niet waar kan maken is zijn probleem met de kopers. De kopers zouden volgens mij moeten weten wat de plannen zijn en zich er bij neer leggen - of de woning niet kopen.

Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar dit is dus wat bij mij opkomt.

Waarom maken de kopers bezwaar?

Hier wat informatie over de procedure, en redenen om bezwaar aan te tekenen:

https://www.das.nl/wonen/bezwaar-tegen- ... nnen-buren

sake1987

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wederom een vraag voor Vereniging Eigen Huis

www.eigenhuis.nl

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

We hebben het gezien bij "de rijdende rechter". De verhuizende partij had bezwaar tegen een steigertje gemaakt die de buurman boven hun deel van het water had geplaatst. Dit had zij aan de kopers van haar huis verteld. De verkoper heeft het ook afgehandeld terwijl de nieuwe bewoners er al woonde.
Dus als je buurman de nieuwe bewoners blijft steunen moet U het tegen hem opnemen en niet de nieuwe bewoners...
Als de relatie met de oude buurman niet zo lekker liep zal hij tot het gaatje gaan....Succes.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door ateurlings »

U kunt alleen bezwaar maken als u belanghebbende bent. En dat moet binnen het gestelde termijn gebeuren.
Als uw buurman verhuisd is en de overdracht van het huis (bij verkoop) heeft plaatsgevonden is uw voormalige buurman geen belanghebbende meer, dus u zou daarmee bij de vergunningverlener/gemeente kunnen verzoeken het bezwaar van uw voormalige buurman ontvankelijk te laten verklaren.
De kopers/ nieuwe bewoners hadden zelf bezwaar moeten maken. Dit gebeurt namelijk door een rechtspersoon en ik neem aan dat uw oude en nieuwe buren niet gezamenlijk een bedrijf hebben wat het bezwaar heeft gemaakt.
Met andere woorden: bezwaar kan niet worden overgedragen.
Maar blijft wel belangrijk of het huis echt via de notaris is overgedragen want zolang dat niet is, is uw oude buurman belanghebbende.

Uiteindelijk bepaald de gemeente wat ze met het bezwaar op de uitbouw doen. Als deze aan wettelijke regels voldoet zal er weinig tegen in te brengen zijn.

Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

In het bestemmingsplan staat vaak aangegeven tot hoever een woning aan de achterkant mag worden uitgebouwd. Als je die afmetingen niet overschrijdt lijkt mij de kans zeer klein dat het bezwaar gegrond wordt verklaard.

Mike8282
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2021 22:04

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Mike8282 »

Bedankt voor alle reacties. Ben hier erg mee geholpen.

Hierbij wat uitleg over de uitbouw en waarom er bezwaar is gemaakt.

Het gaat hier om een dijk woning. En deze wil ik aan de achterzijde uitbouwen. Alleen omdat we in het dijklichaam gaan bouwen wil de gemeente alles weten wat er gaat gebeuren en waardoor er ook een vergunning aanvraag moest gebeuren.

Mijn buurman heeft een raam aan de zijkant van zijn woning. Het raam zit nu op 1 meter vanuit de erfgrens, woningen zijn erg oud en dit is helaas al verjaard.
Door dit raam kijk je rechtstreeks mijn tuin in. Niet erg prettig maar dit wist ik al bij de aankoop.
En ik had toch al plannen om te gaan uitbouwen.

Voordat we begonnen zijn met het officiële tekenwerk en documenten zijn gaan inleveren bij de gemeente heb ik eerst alles overlegd met beide buren. Dit was allemaal geen probleem en ze vonden het ook niet erg als er een muur voor het raam langs kwam. De muur komt trouwens wel op 2,45cm uit het raam.
Ik erg blij en gestart met de procedure. De gemeente gaf al na 4 weken akkoord op de plannen. Alleen wou ik voor de zekerheid nog de 8 weken bezwaartjjd afwachten voordat we zouden starten met de bouw.

Na 7 weken kwam er bezwaar op de uitbouw omdat mijn buurman geen vrij uitzicht meer zou hebben en dat het zonlicht zou verminderen.
Dit was totaal onverwachts en al helemaal omdat zijn woning al verkocht was onder voorbehoud.

Ik dacht alles goed te hebben gedaan van te voren. Maar helaas gebeurt dit toch. Ik hoop dat het bezwaar afgewezen word als het huis officieel verkocht is. Helemaal omdat de gemeente hier nu 8 weken voor uittrekt en dit ook nog eventueel kan verlengen met 6 weken.

Grt, Mike

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zonlicht zou nog wel een dingetje kunnen zijn. Maar recht op een vrij uitzicht op jouw tuin? Ik weet nog zo net niet of dat enige kans maakt in het bezwaar. Het feit dat hij het raam niet weg hoeft te halen (verjaard) maakt nog niet dat jij niet mag voorkomen dat je inkijk hebt. Al zou je er een schutting van 2 meter hoog zetten, dat mag gewoon, en dan heeft hij toch ook geen vrij uitzicht meer?

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Cro »

Als ik eerlijk ben zou ik er ook niet vrolijk van worden als een buurman een muur neer zou zetten 2.5 cm van mijn raam af. Dus ja, die klacht snap ik wel, zeker als het de lichtinval in zijn algemeenheid zal belemmeren.

Verder vraag ik me af of dit wetsartikel je niet parten kan gaan spelen, https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-bo ... kel50/lid4

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die 2,5 cm zal wel een abuis zijn.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het raam zit op 1 m vanaf de erfgrens, dus de afstand tot de beoogde muur moet dan wel 2,45 m zijn. De c zit vlak boven de spatiebalk en een tikfoutje is zo gemaakt.

Het is vervelend, zo'n bezwaar op het laatste moment, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het gegrond wordt verklaard.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door witte angora »

Cro schreef:
08 jan 2021 23:53
Verder vraag ik me af of dit wetsartikel je niet parten kan gaan spelen, https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-bo ... kel50/lid4
Dit wetsartikel is in dit geval niet van toepassing. Er mag niet binnen 2 meter vanaf het raam gebouwd worden, maar de muur komt er 2.45m vanaf te staan. Dus dat is ok. Het argument van vrij uitzicht zal dus niet gegrond worden verklaard. Blijft over het zonlicht, maar op basis van dit artikel lijkt het me dat ook dit niet zo'n probleem zal gaan vormen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door moederslink »

Mike8282 schreef:
08 jan 2021 22:50
(...) Dit was allemaal geen probleem en ze vonden het ook niet erg als er een muur voor het raam langs kwam. De muur komt trouwens wel op 2,45cm uit het raam.
(...)
Na 7 weken kwam er bezwaar op de uitbouw omdat mijn buurman geen vrij uitzicht meer zou hebben en dat het zonlicht zou verminderen.
Een muur op nog geen 2,5 cm van buurmans zijraam :o Klopt dit wel?
Is dit niet 2.5 meter?
Maar dan nóg: daar zou ik dan ook niet blij mee zijn . Uitzicht en zonlicht weg , dus bezwaar hiertegen maken vind ik niet zo gek .
Kan de uitbouw niet anders uitgevoerd worden , zodat jullie beiden er evenveel plezier/ baat bij hebben?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

moederslink schreef:
09 jan 2021 10:55
Mike8282 schreef:
08 jan 2021 22:50
(...) Dit was allemaal geen probleem en ze vonden het ook niet erg als er een muur voor het raam langs kwam. De muur komt trouwens wel op 2,45cm uit het raam.
(...)
Na 7 weken kwam er bezwaar op de uitbouw omdat mijn buurman geen vrij uitzicht meer zou hebben en dat het zonlicht zou verminderen.
Een muur op nog geen 2,5 cm van buurmans zijraam :o Klopt dit wel?
Is dit niet 2.5 meter?
Maar dan nóg: daar zou ik dan ook niet blij mee zijn . Uitzicht en zonlicht weg , dus bezwaar hiertegen maken vind ik niet zo gek .
Kan de uitbouw niet anders uitgevoerd worden , zodat jullie beiden er evenveel plezier/ baat bij hebben?
Waarom zou TS dat moeten doen? TS heeft vooraf overleg gehad met de buren en die waren akkoord. Daarop heeft TS de bouwvergunning aangevraagd. De buren hebben hun inspraak dus al gehad. Dat de buren nu niet meer achter de plannen staan heeft te maken met het feit dat de buurman de woning verkocht heeft. Mogelijk zijn de potentiële kopers achter de plannen gekomen en proberen ze via de buurman de verbouwing tegen te gaan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door kokka »

het bezwaar is ingediend door een op, dat moment, belanghebbende en zal dan waarschijnlijk ook gewoon als zodanig worden behandeld. Het is gewoon even afwachten tot het bezwaar door de gemeente wordt beoordeeld en tot er dan dus een bouwvergunning wordt afgegeven.

Mike8282
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2021 22:04

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Mike8282 »

Het is inderdaad 2,45Meter.
Het was voor mij in het begin ook even spannend omdat ik het wel kon begrijpen dat ze het vervelend zouden vinden als er een muur langs kwam. Alleen dit was allemaal geen probleem zolang ik er maar geen raam in ging maken.

We wachten de gemeente even rustig af. We hebben zelf eerst nog een Skype gesprek met de gemeente om ons verhaal te doen.

Ruud hoog
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2021 23:02

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Ruud hoog »

Er staat een periode voor om bezwaar te maken en als dat binnen deze periode gebeurd Word deze behandeld het maakt niet uit of dit na een dag of na 6 weken gebeurt. Als de kopers niet op de hoogte waren van deze plannen lijkt het me niet gek dat ze daar niet blij mee zijn, maar er zijn ook voor dit soort dingen gewoon regels, een raam zit er om licht binnen te laten en als dit te veel belemmerd word door obstakels van de buren kan dit problemen opleveren, het is zelfs zo dat als blijkt na de al reeds geplaatste aanbouw er te weinig licht door het raam binnenvalt er hiertegen als nog bezwaar kan worden gemaakt. Een muur op 2.5 van een raam gaat zorgen voor veel licht en zicht afname, als de buren dat geen probleem vinden, wat ik me overigens niet kan voorstellen mag er gebouwd worden, maar in dit geval ben ik bang dat het wel is een moeilijk verhaal kan worden, een bezwaar komt overigens niet te vervallen als de buren geen eigenaar meer zijn, het is immers ingediend op het moment dat ze dat nog wel waren en word daarom tot het einde van de procedure met hun afgehandeld.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, men zal ook niet zomaar recht in de tuin van de buurman mogen kijken en buurman heeft bijvoorbeeld ook het recht een schutting op de erfgrens neer te zetten. Dan valt dat licht ook weg.

Ed buurman
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2021 17:55

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Ed buurman »

Er is nog enige nuance op bovenstaand bericht.

Vantevoren is er geen overleg geweest over een uitbouw. Van de oude bewoner kwam er ruim nadat de vergunning verstrekt was een bericht dat er plannen waren. De nieuwe buurman kwam ons informeren en kennis maken (terwijl de vergunning al verstrekt was en de bezwaartermijn al ingegaan was) waarop er aangegeven is dat het huis te koop stond en er, gezien wij toch gaan verhuizen, voor ons geen probleem is, maar dat we dit wel met de kopers moesten overleggen. Nadat wij dit overlegd hadden was er inderdaad bezwaar en hebben dit dan ook direct ingediend. Het bezwaar is niet alleen tegen het uitzicht en het zonlicht dat wegvalt, maar ook tegen het heien, dat schade aan de muur kan veroorzaken.
De uitbouw komt 1 meter uit de erfgrens.

Mike8282
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2021 22:04

Re: Bezwaar tegen uitbouw, maar buren gaan verhuizen

Ongelezen bericht door Mike8282 »

3 september bij je geweest, 28 september is alles ingediend.

Verder is dat niet heel relevant denk ik. Mijn vraag op het forum was hoe het zit met een bezwaar van iemand die gaat verhuizen.

Dit is niet persoons gebonden aangezien dit schriftelijk is overgenomen.
Het is niet anders maar wij komen er hier wel over uit met de nieuwe buren.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Laatst gewijzigd door Mike8282 op 13 feb 2021 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten