Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Revoked »

Jullie weten wel dat de "problemen" er zijn door de linkse partijen die zo nodig alle natuur als "Natura2000" gebied moesten aanwijzen. Ook al voldeden ze niet helemaal aan de regels. Maar natuur, dus goed. Nu hebben we deze nonsens. Alleen in Nederland een stikstof probleem, wat denk jezelf?
Nogmaals, onder de Noordpoolkap ligt nog een paar triljard kiloton aan CO² en N². Komt vanzelf vrij, doe je niks tegen.
Veel van dat hoera-geroep van toen, zorgt voor deze domme, administratieve, problemen...

Nijogeth
Berichten: 9962
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er moeten ook niet per se woningen voor starters gebouwd worden. Er moeten woningen voor iedere categorie gebouwd worden, zodat ook mensen kunnen doorstromen. Verder zijn er ook te weinig goedkope koopwoningen, want veel woningen zijn toch vaak al voor 2 of meer personen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

Revoked schreef:
10 mar 2021 12:23
Jullie weten wel dat de "problemen" er zijn door de linkse partijen die zo nodig alle natuur als "Natura2000" gebied moesten aanwijzen. Ook al voldeden ze niet helemaal aan de regels. Maar natuur, dus goed. Nu hebben we deze nonsens. Alleen in Nederland een stikstof probleem, wat denk jezelf?
Nogmaals, onder de Noordpoolkap ligt nog een paar triljard kiloton aan CO² en N². Komt vanzelf vrij, doe je niks tegen.
Veel van dat hoera-geroep van toen, zorgt voor deze domme, administratieve, problemen...
Los van het foutje bij aanmelden van de Natura2000 gebieden, het ministerie dacht een tijdelijke lijst, op tijd, aan te leveren aan de EU, om die later nog aan te passen, maar v1 bleek al permanent te zijn, zijn de stikstofproblemen qua depositie er gewoon. Je ziet verschraling van gronden, biodiversiteit afnemen, en zo verder. Daar veranderd die vrij kansloze administratieve fout, niks aan.

En zelfs pal naast Natura2000 gebieden kan je prima vergunbare activiteiten hebben, je moet alleen niet zoals met dat getorpedeerde PAS vehikel, denken dat je je mag baseren op theoretische toekomstige stikstofcompensatie. Wij hebben als ingenieursbureau afgelopen jaar een paar vergunningen begeleidt, die gewoon zijn goedgekeurd, ook voor de rechter na de onvermijdelijke rechtszaken, omdat daarin het stikstofverhaal wel goed berekend en onderbouwd was, en eea bijvoorbeeld binnen het bouwplan gecompenseerd werd.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
10 mar 2021 12:23
Jullie weten wel dat de "problemen" er zijn door de linkse partijen die zo nodig alle natuur als "Natura2000" gebied moesten aanwijzen.
Jullie weten wel dat de problemen pas ge-explodeerd na invoering van verhuurdersheffing, tijdens de crisis.
Met Rutte als MP zijn de sociale woonsector ,en haar bouwplannen de nek omgedraaid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Jablan »

En bij de sociale huur zit nog het probleem van de EU (lees: lobbyisten van vastgoedfondsen), die 'sociale huur' alleen voor de echt lage inkomens wil toestaan, een nog lagere inkomensgrens dan nu wordt gehanteerd.

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Deze maand zullen overigens veel huurders blij verrast worden als ze van hun wbv een voorstel tot huurverlaging krijgen.

Ben benieuwd hoeveel topics er zullen komen van mensen die net buiten de boot vallen.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat er sinds de jaren '70 niets veranderd is, klopt niet. De Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (ofwel Vinex) dateert van 1991 en die gaf de aanzet tot veel grote uitbreidingsplannen.

Van 1968 tot 1980 bestond het Predikaat Experimentele Woningbouw, waarbij de landelijke overheid een groot aantal experimenten met nieuwe vormen van woningbouw mogelijk maakte. Nu, veertig jaar later, blijken die niet allemaal even succesvol, maar en zijn heel wat projecten die nog steeds zeer gewild zijn. In 2019 verscheen een bijzonder aardig boek met onderzoeksresultaten.

Volgens is het tijd dat de landelijke overheid volkshuisvesting weer als haar taak ziet en opnieuw de regie neemt.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door jonis »

sjohie schreef:
10 mar 2021 11:39
Thatch22 schreef:
10 mar 2021 11:33
Dus sinds de jaren ,70 is er totaal niets veranderd. Dus spare, sparen, sparen en dan kan je een huis kopen.
Wel wát, vooral rondom wat er in het tussenliggende deel misging met al die onbegrijpelijke (woeker)hypotheekvormen enzo..
Het grote probleem was dat iemand "woekerpolis" begon te roepen en de rest liep klakkeloos mee......anno 2021....kun je toch echt niet aankomen met: " beleggen levert niets op" .
Het dieptepunt kredietcrisis was het hoogtepunt woekerpolis.....destijds las ik dat ik beter kon banksparen of aflossen en polis wegdoen.
Destijds leverde beleggen "niets" op, tegenwoordig zie ik gewoon langjarige dik dubbelcijferige rendementen staan.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, achteraf is het gemakkelijk te voorspellen wat toen de toekomst was.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door jonis »

Erthanax schreef:
10 mar 2021 18:26
Ja, achteraf is het gemakkelijk te voorspellen wat toen de toekomst was.

Dat was idd niet zo heel erg moeilijk met indexen op destijds historische dieptepunten....het zwaartepunt van mijn inleg in polis lag van 2009 t/m 2013....zo lastig was het langetermijn beleggen echt dus niet.
Mijn keuze om extra in te leggen in die jaren heeft er ook voor gezorgd dat ik laatste15 jaar lang op een minimuminlegpremie kan zitten.
Alle beleggingen zijn pre corona ook al verzilverd/veiliggesteld naar sparen.
Dus 20 jaar terug halfvrijstaand huis gekocht, eindkapitaal wordt gewoon behaald en met een huidige nettorentelast van 2 cijfers voor de komma, premie woekerpolis 2 cijfers voor de komma.....en de rest van het land die de woekerpolis aan de kant heeft gegooid....ik lig zowat in een deuk van het lachen van mijn maandlast voor de laatste 10 jaren.
Objectieve media zouden zich toch eens achter de oren moeten krabben over wat er destijds gebeurd is....

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door 16again »

Net even uitzending teruggekeken, waar de verkiezingsprogrammas worden doorgelicht op "oplossingen" voor de starters.
Zoals renteloze lening, start-premie of wat dan ook. Electoraal misschien nuttig, maar hiermee komt geen enkel extra huis beschikbaar op de markt en worden alleen de prijzen verder opgedreven.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
10 mar 2021 19:48
Net even uitzending teruggekeken, waar de verkiezingsprogrammas worden doorgelicht op "oplossingen" voor de starters.
Zoals renteloze lening, start-premie of wat dan ook. Electoraal misschien nuttig, maar hiermee komt geen enkel extra huis beschikbaar op de markt en worden alleen de prijzen verder opgedreven.
Ik zou zeggen kijk eens naar het verleden: meer dan een tijdelijke dip in de prijs gaat er niet komen. Volgend jaar is "alles" weer net iets duurder.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

De titel klopt en daar is niets raars aan. Vraag en aanbod hebben het huidige prijsniveau veroorzaakt en als de bank je het geld niet wil lenen moet je eerst sparen. Het recht op een koophuis bestaat niet, heeft ook nooit bestaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

jonis schreef:
10 mar 2021 18:19
sjohie schreef:
10 mar 2021 11:39
Thatch22 schreef:
10 mar 2021 11:33
Dus sinds de jaren ,70 is er totaal niets veranderd. Dus spare, sparen, sparen en dan kan je een huis kopen.
Wel wát, vooral rondom wat er in het tussenliggende deel misging met al die onbegrijpelijke (woeker)hypotheekvormen enzo..
Het grote probleem was dat iemand "woekerpolis" begon te roepen en de rest liep klakkeloos mee......anno 2021....kun je toch echt niet aankomen met: " beleggen levert niets op" .
Het dieptepunt kredietcrisis was het hoogtepunt woekerpolis.....destijds las ik dat ik beter kon banksparen of aflossen en polis wegdoen.
Destijds leverde beleggen "niets" op, tegenwoordig zie ik gewoon langjarige dik dubbelcijferige rendementen staan.
Er waren een aantal bonafide woekerpolissen, en een zeer gebrekkige informatievoorziening rondom zo ongeveer alle hypotheken. Mer daarbovenop een systeem van adviseurs wat bol stond van nog meer omfloerste vergoedingen, en dus perverse prikkels. Ik had een "echte", een van de polissen die in het eerste toen nog korte lijstje van de AFM stond, en dat was inderdaad een beleggingsvariant. Dát was ook niet het probleem, want dat is duidelijk bij afsluiten, bij mij ook. Wat bij de mijne oa niet goed was, was het feit dat op pagina 43 pas stond dat alle rendementen bruto waren, en dat ik er per jaar 2% kosten over moest betalen. Dit is ook nooit medegedeeld door de tussenpersoon. Daarmee werd het door mij gekozen gemiddelde risicoprofiel, met een rekenrendement van ~4%, feitelijk dat van het conservatieve profiel wat een rekenrendement kende van ~2%, en zou ik never nooit niet uit zijn gekomen met die hypotheek na 30 jaar. Klanten van die hypotheek met het conservatieve profiel, hielden de meeste jaren niks over. Ik had door een paar slechte crisisjaren, dat ik niet alleen geld verlóór. maar die zeker niet marktconforme 2% portefeuillekosten, ook nog kwijt raakte uit mijn "potje". Gelukkig was het geen enorm hoge hypotheek, en kon ik zelfs in de crisis mijn appartementje nog leuk verkopen, en sprong ik er met wat compensatie dankzij een goede en op tijd gestuurde stuitingsbrief, afdoende uit financieel.

Maar inderdaad, er waren ook collega's met een (niet woeker) beleggingshypotheek, die meenden uit die woekerpolisaffaire een verlaat de gevangenis zonder betalen kaart te kunnen destilleren, om zo hun koersverliezen te compenseren, maar die kwamen niet zo ver.

Nederlanders zijn veel niét, maar eigenlijk altijd opportuun, :wink:

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsjakka schreef:
08 mar 2021 20:57
.....Ongeveer de helft van de jaarlijkse woningproductie wordt ingenomen door immigranten. Partijen die de immigratie willen beperken worden niet genoemd in het item, terwijl dit de snelste manier is om de druk op de huizenmarkt te verlichten.....
Dat ons grondgebiedje veel te vol is, is al langer bekend. Het blijven binnenhalen van in verhouding tot het aanbod woningen grote groepen van elders zorgt voor de enorme druk op de woningmarkt, waarbij juist deze groepen door allerlei regelingen voor gaan op de brave NL burger welke al jaren op een woning wacht.
Anderzijds zorgt de immigratie ook voor hogere prijzen, weer gunstig voor de huizenbezitter, maar of deze er ook echt iets aan heeft.....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

BL2 schreef:
11 mar 2021 09:16
Tsjakka schreef:
08 mar 2021 20:57
.....Ongeveer de helft van de jaarlijkse woningproductie wordt ingenomen door immigranten. Partijen die de immigratie willen beperken worden niet genoemd in het item, terwijl dit de snelste manier is om de druk op de huizenmarkt te verlichten.....
Dat ons grondgebiedje veel te vol is, is al langer bekend. Het blijven binnenhalen van in verhouding tot het aanbod woningen grote groepen van elders zorgt voor de enorme druk op de woningmarkt, waarbij juist deze groepen door allerlei regelingen voor gaan op de brave NL burger welke al jaren op een woning wacht.
Anderzijds zorgt de immigratie ook voor hogere prijzen, weer gunstig voor de huizenbezitter, maar of deze er ook echt iets aan heeft.....
Die handen hebben we ook nodig om de vergrijzing op te vangen, dus dat is ook weer niet zo simpel als jij stelt. Waar we steeds (politiek) voor weglopen, maar toch onvermijdelijk ooit zullen móeten, is een paar fundamentele keuzes maken over ons ruimtegebruik, en de inrichting er van.

Het Adviescollege Stikstofproblematiek onder leiding van Remkes, noemde hun eerste rapport niet voor niks, "Niet alles kan". :wink:

kees435342523453245
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2021 16:02

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door kees435342523453245 »

ik heb vast contract en woon in me auto, is overal zo denk ik.
nog even ik ga een huis in het bos bouwen.
ze hebben er gewoon schijt aan joh.,

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat laatste zou ik niet in die auto doen.. :lol:

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

De eisen een beetje bijstellen kan ook geen kwaad. Als ik bij ons in de regio kijk staan de goedkoopste huizen vaak het langst te koop. Dit zijn meestal flatjes van 150...170.000 euro. Dit kan je als starter best wel financieren. Met een modaal inkomen kan je dit kopen. Vroeger was het ook niet gebruikelijk dat je een minder dan modaal salaris iets kon kopen, dus zo gek is dit niet. En als ik dan zie waar mijn ouders zijn begonnen. Een flatje van 53m2 met 2 kinderen. En dan hebben we het over ca. 1970. Maar door zo te starten hebben ze later wel mooie stappen kunnen maken.

En qua investering zijn die goedkoopste woningen meestal heel slim is. Heel veel buurten waar mensen eerst niet wilde wonen (dus lage prijzen) zijn gegentrificeerd met als gevolg lekker cashen als je verder wilt. In die buurten neemt de waarde van huizen sneller toe dan elders dus is het een mooie opstap naar wat beters.

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kees435342523453245 schreef:
23 apr 2021 16:44
ik heb vast contract en woon in me auto, is overal zo denk ik.
nog even ik ga een huis in het bos bouwen.
ze hebben er gewoon schijt aan joh.,
Maar u zult toch ergens, illegaal, ingeschreven staan. Anders zou u de grootste problemen hebben.

Gesloten