Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Radar »

Als starter op de woningmarkt of als zzp'er heb je op dit moment bijna geen kans op een betaalbare koopwoning. Loop jij vast in je zoektocht naar een betaalbare koopwoning? Deel je verhaal!

Je kunt het fragment van de uitzending hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ningmarkt/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En van dik hout zaagt men planken.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door jonis »

Tsja Fons...daarvoor heeft iemand nhg, betaalt daarvoor en risico wordt gewoon door nhg gedragen. Er wordt niet klakkeloos kwijtgescholden, dat gebeurd alleen onder voorwaarden, want men streeft in 1ste instantie naar woningbehoud.
Voor verkoop met restschuld zal men toestemming nodig hebben, anders sowieso geen kwijtschelding restschuld.

Nijogeth
Berichten: 9953
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

theodorus.k schreef:
08 mar 2021 16:35
Ik bijt de spits af, de starter of zzp,er moet gewoon beginnen aan de onderste trede. Hard werken en klimmen op de ladder totdat de bank zegt, jongen je bent binnen. Zo heb ik het ook moeten doen en velen met mij. Als de rente nog eens hoog komt te staan, sla je slag... op dit moment leg je er maar bij neer.

Dus afwachten totdat de prijzen dalen, of wachten totdat je mega inkomen hebt. Of hopen dat er gigantische hoeveelheden nieuwbouw gerealiseerd wordt, waar jij voor in aanmerking komt.

Mijn mening, geen feit.
Op zich heb je makkelijk praten, maar als ik dan naar mijn eigen situatie kijk, dan heb ik puur geluk gehad. Ik heb op mijn 29e een appartement kunnen kopen, waar ik al 7 jaar naar een huurwoning aan het zoeken was.

Dat ik dit appartement heb kunnen kopen had puur te maken met de extreem lage prijzen die bij dit verbouwproject hoorden. Puur gemaakt voor starters en dus lage prijzen.

Ik verdiende op dat moment vrij normaal (dus gemiddeld voor de categorie 25-35, wat rond de 27.500 euro ligt) en had nog ruim 50.000 euro bij moeten kunnen leggen om de goedkoopste appartementen hier in het dorp te kunnen kopen, dat was dus geen optie. Dit was dus een kans die zich zelden voordeed. Ik heb wat gebruik gemaakt van mijn connecties, waardoor ik niet hoefde mee te loten tussen de ruim 350 gegadigden (32 appartementen werden gebouwd).

Maar hoeveel mensen hebben niet die kans, verdienen minder of zelfs meer en krijgen ook de financiering niet rond, omdat de prijzen zo hoog zijn. Zelden wordt meegenomen dat men over het algemeen steeds meer gaat verdienen als men ouder wordt.

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik ben 55, en kom ook geen huis kopen toen ik 20 was.
Niet zeuren, gewoon huren en werken/sparen.

Nijogeth
Berichten: 9953
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Arizonakid schreef:
08 mar 2021 18:06
Niet zeuren, gewoon huren en werken/sparen.
Maar, dat is het mooie. Huren is tegenwoordig ook bijna onmogelijk. En in veel gevallen zijn de maandlasten net zo hoog als bij kopen.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
08 mar 2021 18:08

Maar, dat is het mooie. Huren is tegenwoordig ook bijna onmogelijk. En in veel gevallen zijn de maandlasten net zo hoog als bij kopen.
Ik betaal (omgerekend) tegenwoordig voor een ton hypotheek tot einde hypotheek 10 jaar vast slechts 160, bruto maandlasten en hypotheek wordt volledig afgelost.
Maar ja....men vond dat aflossen aan einde looptijd zo'n slecht plan....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door moederslink »

In het Noorden is nog zat te koop ( én te huur , met huren rond de € 500 ) ook voor nog geen 2 ton.

angel1978
Berichten: 10936
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Noorden, oosten, zuiden en buiten de grote steden in het westen en midden ook nog wel.
Als je wil krijg je echt wel een woning voor een redelijke prijs. Maar dan moet je wel willen ( en daar schort het nog wel eens aan ).

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Revoked »

Nou, wij kochten deze plaggenhut in '92. Beiden rond de 20. Iedereen verklaarde ons voor gek, maar toch deden we het. We kochten eigenlijk alleen de grond, het woonhuis was vervallen, een schuur was nog waterdicht , de stallen niet. Kosten voor de koop: fl 50.000,-. WOZ is nu wel "iets" hoger.... Ik weet ook wel dat het een buitenkans was, maar dat het zo dramatisch is tegenwoordig, wist ik niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
08 mar 2021 18:08
Maar, dat is het mooie. Huren is tegenwoordig ook bijna onmogelijk. En in veel gevallen zijn de maandlasten net zo hoog als bij kopen.
Zelfs lager. We zitten in een voormalige huurwoning. Nieuwe huurders betalen de maximale huur (710+), wij nog geen 500 (annuïteitenhypotheek) en onze buren hebben een andere constructie, waardoor ze maar 250 per maand betalen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kopers hebben nog wel wat andere kosten die huurders niet hebben. Dus men kan niet zomaar naar het maandbedrag kijken.

Maar ik weet niet anders dan dat het moeilijk is om aan een huis te kopen voor een redelijke prijs en dan bedoel ik in het westen en in de stad.

Toen wij ons huis kochten, in 1974, moest je 20 procent eigen geld hebben, plus ca. 10 procent voor de kosten. En dat bij een rente van 11 procent. Dus dat was eerst hard werken en sparen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Jablan »

Klopt. Het onderhoud doen we uit lopend budget.

Tsjakka
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2021 20:53

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Tsjakka »

Ik vind het erg jammer dat de olifant in de kamer wederom onbesproken blijft in het item. Ongeveer de helft van de jaarlijkse woningproductie wordt ingenomen door immigranten. Partijen die de immigratie willen beperken worden niet genoemd in het item, terwijl dit de snelste manier is om de druk op de huizenmarkt te verlichten.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Opstalverzekering, aanslag woz, eigenarendeel waterschapslasten, onderhoud cv, en dan vergeet ik vast nog wel wat.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hallo Radar.
Hierop wil ik toch ook reageren. Ik heb huur een sociale huurwoning, waar ik erg blij mee ben. Ik ben vroeger
best lang bij mijn ouders blijven wonen. Goed betaalde baan gezien mijn levens stijl, maar had en heb wel
een salaris wat hoort bij een sociale huurwoning. Kopen wilde ik nooit. Die onzekerheid van geld apart houden
voor het geval er mogelijk iets gerepareerd moet worden aan het huis is helemaal niks voor mij. Meer huizen
bouwen voor starters???? Op zich een goed idee, maar als het de bedoeling is dat een starter na een x aantal
jaren verplicht moet gaan verhuizen dan zeg ik nee tegen dit idee. Ik geef vaak mensen de tip, dat als iemand
te veel gaat verdienen en daardoor een scheefhuurder dreigt te worden om parttime te gaan werken. of om die
laatste salaris verhoging te weigeren. Als het jaarinkomen onder de scheefwonersgrens blijf, levert dit per saldo
vaak het meeste geld op. Er wordt immers nooit gevraagd in hoeveel uur per week dat salaris is verdiend.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

theodorus.k schreef:
08 mar 2021 20:08
Maar is in het Noorden dan veel werk? Als in de Randstad alles al omver valt, dan daar toch zeker helemaal. Kan wel iets creatiefs verzinnen , maar is zeker geen lange termijn oplossing.
Op de plekken waar wel werk is, dus de (middel)grote steden, is de woningnood ook hoog, en de prijzen voor koopwoningen ook. De plekken waar je voor 2 ton nog iets vrijstaands kan kopen, zijn slecht voorzien van OV verbindingen, zorg, en middenstand.

Als ik kijk naar onze situatie, dan zou ons huis in de koekstad, in mijn geboortestad Ljouwert ~20% goedkoper zijn, en in Haarlem 2x zo duur. Dat laatste hebben we gecheckt toen we er pré corona op citytripje waren bij een makelaar in de etalage, we voelden ons even heul rijk.. :-)

Maar goed, dit is een groot ruimtelijke ordeningsprobleem, waar de landelijke overheid door decentralisatie, niet aan meehelpt. Woningbeleid verschilt per gemeente, en daar zijn er ~360 van in Nederland. Nu zie je in het noorden gemeenten elkaar beconcurreren met woningbouwplannen, om maar aangesloten te mogen worden op een mogelijke nieuwe spoorverbinding naar het noorden. De provincies schutteren er wat omheen, grondspeculanten draaien overuren, en de overheid heeft bij de A15 een juridische stikstoftik op de vingers gekregen, want ze hebben wederom wat opportuun zitten rekenen met stikstof, waardoor nog een paar honderd net vlot getrokken projecten, vml binnen afzienbare tijd, weer stilgelegd moeten worden.

Ik vind dat de overheid op RO gebied een stuk regie moet terugpakken, en een paar groeiregio's moet definiëren. Die vervolgens goed met het OV ontsluiten, en en dmv vergunningen etc, werkgevers ook een schop die kant op geven. Dan is er een totaal pakket voor mensen om voor te kiezen.

Nu zien we hier in het ooosten dat veel westerlingen langs de as van de A1 gaan shoppen voor betaalbaarder vastgoed, met als gevolg nog meer verkeersbewegingen, nog langer wordende files, en zo verder. Dat mist wederom elke vorm van regie.

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Dus sinds de jaren ,70 is er totaal niets veranderd. Dus spare, sparen, sparen en dan kan je een huis kopen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

Thatch22 schreef:
10 mar 2021 11:33
Dus sinds de jaren ,70 is er totaal niets veranderd. Dus spare, sparen, sparen en dan kan je een huis kopen.
Wel wát, vooral rondom wat er in het tussenliggende deel misging met al die onbegrijpelijke (woeker)hypotheekvormen enzo.. Maar grote achterliggende ruimtelijke ordening probleem was, en is er nog steeds, nl dat we een klein stukje van de wereld beslaan als land, en we dus fundamentele keuzes over ruimtegebruik maar voor ons uit blijven duwen.

We zijn met ~25% van het oppervlak van de staat Florida, na de VS de grootste landbouw exporteur ter wereld. Een prestatie van formaat, maar dat kunnen we, weten we nu, niet los zien van de milieu- en leefomgevingsproblemen die er mee gepaard gaan.

Scherpe Bijl
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2021 11:47

Re: Bijna onmogelijk om als starter of zzp'er een huis te kopen

Ongelezen bericht door Scherpe Bijl »

Allerlei regels betreft (her)verdeling van woningen lossen het woningtekort niet op. En extra belasten van 2e, 3e en 4e huizen zal het woningtekort niet oplossen zolang deze huizen niet leeg staan. Het leidt alleen tot verschuiven van geld en hooguit zullen de huizen iets minder duur worden. Als je de woningprijs kunstmatig drukt, zal de vraag nog iets toenemen, aanbod blijft gelijk, woningtekort neemt niet af.
Om het woningtekort op te lossen is maar 1 oplossing, bouwen en of kantoren/winkels ombouwen. Liefst milieuvriendelijk en niet heel ver verwijderd van waar mensen willen wonen en werken.
Iedere politieke partij die suggereert dat je woningtekort vooral oplost door Prins Bernardbelasting e.d. in te voeren, steunt de beleggers en speculanten door de fysieke krapte op de markt in stand te houden. Beleggers zijn rijk geworden door het woningtekort, met dank aan alle (politieke) partijen die bouwen van huizen niet hebben bevorderd.

Gesloten