Blaffende honden van de buren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Wilfried78
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2023 15:14

Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Wilfried78 »

Heb ik weer. Wij wonen al 17 jaar naar volle tevredenheid in onze straat. Helaas is daar sinds kort verandering in gekomen...

De afgelopen jaren zijn in korte tijd helaas veel fijn buren verhuisd. En daar zijn weer andere buren, allemaal met honden voor teruggekomen. Links van ons, rechts van ons en direct achter ons. En we worden knettergek van het geblaf. Ze slaan voor het minste of geringste aan. En als er eentje in de buurt begint dan volgt een kakofonie van alle andere honden die dan vrolijk mee gaan doen. Buiten horen we het constant, maar binnen eigenlijk ook. Het klinkt helaas goed door. Het geluid van die beesten haalt ondertussen het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik werk sinds covid bijna 100% thuis. En ik schaam me als ik thuis vergaderingen heb via Teams. Collega's horen dan het constante geblaf en maken dan opmerkingen over in wat voor een buurt ik wel niet woon. Langzaam maar zeker krijg ik op deze manier wel echt een hekel aan honden en hun bezitters. En dat is zonde, want dat was nooit het geval. Onze vorige buren hadden ook een hond, en dat beest hoorden we nagenoeg nooit. Die hadden ze keurig netjes opgevoed. Ja, iedere hond blaft, dus ook die van onze vorige buren, maar dat was zeker niet storend.

Als ik google naar wat ik hieraan zou kunnen doen dan is stap één altijd "in gesprek gaan met de buren". Dat heb ik al gedaan. Links beweren ze keihard dat hun honden niet blaffen. Dit zeggen ze zelfs TERWIJL die beesten van hun in de achtergrond helemaal schuimbekkend losgaan. Dus ik denk niet dat ik daar ver zal komen. En rechts krijgen we een verhaal over een plantenspuit dat ze hun hond daarmee gaan trainen. Nou, dat werkt kennelijk niet zo best.

Wat kunnen we nu nog doen? Verhuizen is eigenlijk geen optie voor ons. En eigenlijk zou dat ook te belachelijk zijn natuurlijk. Dat is vluchten, maar in een nieuwe buurt hoeft het dan niet beter te zijn. Het betreffen allemaal koophuizen, dus we kunnen ook niet naar een huurvereniging stappen.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door juliomariner »

U hoeft echt niet het hele verhaal te quoten, iedereen snapt wel dat u op TS reageerd. Zeker omdat u de eerste bent die reageerd.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit is heel lastig kwestie.

Normale leefgeluiden moet u accepteren. Maar wat zijn normale leefgeluiden?

Bespreek dit probleem eerst met uw buren. Hou rekening mee dat een goeie buur belangrijk is.
Nodig uw buren uit voor koffie/thee en laat hun ervaren wat u hoort.

U kunt ook contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat indien u met het civiele recht wilt procederen.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door riddert »

U schrijft dat u sinds covid bijna volledig thuis werkt. De kortste klap is om naar de firma te gaan om uw taken te doen. Daarnaast zou u isolatie maatregelen kunnen nemen, het gaat om een koopwoning las ik.

En anders een van bovenstaande of volgende tips. Succes.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door rwolters »

https://youtu.be/UhQYmcCI4MM/


Doet me hier aan denken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Alles valt of staat met simpel fatsoen :
krijsende gillende kinderen, continue blaffende honden , auto.s een uur stationair laten draaien, keiharde muziek draaien, elkaar de tent uitschelden , rookwolken, lallende buren aan de BBQ op zomeravonden , stinkend vuil achter op de plaats etc etc .....allemaal nergens voor nodig.
Zo jammer, maar kennelijk slecht uit te roeien bij sommigen.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door juliomariner »

U kunt wel heell verontwaardigd doen maar volgens mij quote u regelmatig op deze manier. Het topic laat zich dan bijna niet meer lezen.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
24 apr 2023 20:23
Alles valt of staat met simpel fatsoen :
krijsende gillende kinderen, continue blaffende honden , auto.s een uur stationair laten draaien, keiharde muziek draaien, elkaar de tent uitschelden , rookwolken, lallende buren aan de BBQ op zomeravonden , stinkend vuil achter op de plaats etc etc .....allemaal nergens voor nodig.
Zo jammer, maar kennelijk slecht uit te roeien bij sommigen.
Mogen we nog wel leven? Een bbq met vrienden moet toch af en toe wel kunnen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
24 apr 2023 21:33
Mogen we nog wel leven? Een bbq met vrienden moet toch af en toe wel kunnen?
🤣 Zekers! Maar tot 4 uur in de nacht luid lallen en brallen en dat ieder weekend en 2 nachten achter elkaar in de zomer?

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
24 apr 2023 22:26
Nijogeth schreef:
24 apr 2023 21:33
Mogen we nog wel leven? Een bbq met vrienden moet toch af en toe wel kunnen?
🤣 Zekers! Maar tot 4 uur in de nacht luid lallen en brallen en dat ieder weekend en 2 nachten achter elkaar in de zomer?
Ja, maar zo kan je alles tot in het extreme trekken.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Nijogeth : helaas is er soms sprake van zulke extremen.

Ik ben hondenliefhebber en wij hebben zelf ook een hond. Maar ik zou mij kapot schamen als de hond de hele dag door om van alles en nogwat zou gaan blaffen.

Ja, als er iemand aanbelt kan hij even aanslaan. En tijdens enthousiast spelen laat hij ook af en toe zijn stem goed horen. Dat is normaal gedrag. Maar de meeste uren van de dag horen wij onze hond niet. En ja, dit hebben we ook meermaals bij onze buren nagevraagd, want je weet tenslotte niet wat zo'n beestje doet als er even niemand thuis is.
Alles wat op straat voorbij komt, wordt door de hond wel goed in de gaten gehouden, maar is voor onze hond geen reden om te blaffen.

Helaas werkt dat niet bij iedereen/alle honden zo. Tijdens onze uitlaat-ronde komen wij regelmatig langs een huis waar echt iedere keer de twee honden luid blaffen als je voorbij komt. En of de bewoners nu thuis zijn of niet maakt daarbij niet uit. Het betreft een tussenwoning en ja, óók als hondenliefhebber zou ik er helemaal gek van worden als er een gezin met zulke hondjes naast ons zou wonen.
Net zoals ik het helemaal niet erg vind dat de buren één of twee keer per jaar een tuinfeestje zouden geven tot in de kleine uurtjes. Maar wel als dat wekelijks gebeurt.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als ik een feestje had waarvan ik wist dat het later werd, vermelde ik dat altijd in de directe omgeving. Dan vroeg ik of ze er geen probleem mee hadden. En dan wisten ze er ook gelijk van.
Maar onnodig blaffende honden, die al afgaan op het trippelen van een muis of echt overal op reageren, vind ik ook niet normaal.

Wilfried78
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2023 15:14

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Wilfried78 »

Raadsel68 schreef:
24 apr 2023 18:17
Vervelend maar ook kleine kinderen kunnen schreeuwen of gillen. De buren kunnen dan onmogelijk hun kinderen verbieden te spelen of plezier te hebben op momenten dat u online vergadert.

Wij hebben ooit buren gehad met eenzelfde discussie. De een klaagde continue over de ander zijn hond maar vergat dat zijn eigen kindertjes ook de hele dag kabaal maakten.

Als het overdags is en niet onredelijk veel overlast dan denk ik dat u weinig kan doen.

https://www.das.nl/magazine/wonen/buren ... e-dan-doen
Waarom haalt u er kleine kinderen bij? Beetje wattaboutisme. Van kinderen heb ik geen last. Als ik kinderen uit de buurt al hoor, dan is dat geluid 100x draaglijker. Mijn vraag ging over wat ik kan doen aan honden van de buren die de gehele dag blaffen.
Laatst gewijzigd door Wilfried78 op 25 apr 2023 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Wilfried78
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2023 15:14

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Wilfried78 »

riddert schreef:
24 apr 2023 19:48
U schrijft dat u sinds covid bijna volledig thuis werkt. De kortste klap is om naar de firma te gaan om uw taken te doen. Daarnaast zou u isolatie maatregelen kunnen nemen, het gaat om een koopwoning las ik.

En anders een van bovenstaande of volgende tips. Succes.
Mijn werkgever ondervindt zoveel voordelen van het thuiswerkende personeel dat we slechts 1 dag in de week naar kantoor mogen. Ik zou om een uitzondering kunnen vragen, maar het heeft niet mijn voorkeur. Daarbij ben ik in de weekenden dan alsnog thuis en dan wil ik van mijn woonomgeving kunnen genieten.

Die geluidsisolatie vind ik eigenlijk echt wel een top-idee! Naast de geluidsisolatie heeft dat ook nog extra voordelen.

Hertze
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2014 13:14

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Hertze »

Vreselijk, ik ken het van mijn vorige buren. Die hadden ook vaak veel lawaai tot diep in de nacht, wiet lucht, schreeuwende kinderen en een kat die in mijn tuin poept. Toen ze mijn commandeerden dat ik de hondenpoep op moest ruimen moest ik van verbazing lachen. Wie denk je dat je bent. Je kunt natuurlijk ook een hond nemen die weinig blaft. Dan ben je van al het toekomstige gezeur af!

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door BL2 »

Hertze schreef:
09 jun 2023 10:43
....Toen ze mijn commandeerden dat ik de hondenpoep op moest ruimen moest ik van verbazing lachen. Wie denk je dat je bent......
Mooi voorbeeld, eigenlijk was je in reactie en in doen en laten net zo erg als je vm buren.....

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

U kunt bij een rechtswinkel advies vragen. Hondengeblaf hoeft niet altijd hinder te zijn, dat is pas als het overmatig is, maar wanneer is het overmatig?
Het advies “met de buren praten” is al gegeven maar dit helpt blijkbaar niet.
U kunt bij andere (hondloze) buren vragen of ze er ook hinder van ondervinden. Eventueel kunt u bij de politie een klacht neerleggen voor overlast. Zij kunnen eventueel een agent sturen om de situatie te bekijken en/of te bemiddelen. Weet wel dat het eventueel de goede relatie kan aantasten.

Vader Jacob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

De wijkagent misschien?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Vader Jacob schreef:
11 jun 2023 09:02
De wijkagent misschien?
Bestaan die nog?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Blaffende honden van de buren

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kijk de aflevering van Mr. Frank Visser doet uitspraak, uitgezonden afgelopen week door SBS6, een herhaling van een eerdere aflevering uit Klazienaveen, terug. In die uitzending krijgt u een aantal aanwijzingen over hondengeblaf, hondengedrag, max. toegestaan aantal decibel, duur en hoeveelheid geblaf etcetera en of dat een onaanvaardbare situatie oplevert.

Voor u een officiële geluidsmeter inschakelt, tot het indienen van wettig en overtuigend bewijs, kunt u op uw smartphone of tablet een gratis app 'decibelmeter' installeren en daarmee een groot aantal metingen doen. Deze metingen gedurende een wat langere tijd vastleggen in bijvoorbeeld een Excel bestand. Vermeld daarbij de data, tijden, eventuele omstandigheden en/of aanvullende opmerkingen.

Levert dat voorlopig bewijs op van een onaanvaardbare situatie, dan kunt u met redelijke kans op succes verdere stappen ondernemen, al dan niet met inschakeling van uw eventuele rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket in uw woonplaats.

Plaats reactie