Buren en verkoop woning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door criticus2 »

lijkt een nogal slepende zaak. Ik weet niet wat er aan eerdere schriftelijke correspondentie precies is maar is er meer dan nu op advies Moneyman gedaan wordt is wellicht een uiterste betaaltermijn of termijn eea geregeld te hebben een idee , dan kan je daarna wellicht beslag laten leggen ? wordt het pand in ieder geval lastiger verkoopbaar mee. want hij moet vrij van beslag opleveren aan een nieuwe eigenaar.

het is helaas wel zo dat je om je recht te krijgen vaak wel eerst eigen kosten moet gaan maken....welke (wellicht deels) terugvorderbaar zijn, maar neem eea ook goed op in aanschrijvingen eigenaar en makelaar dat die kosten erbij gaan komen

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
05 jan 2022 12:29
lijkt een nogal slepende zaak. Ik weet niet wat er aan eerdere schriftelijke correspondentie precies is maar is er meer dan nu op advies Moneyman gedaan wordt is wellicht een uiterste betaaltermijn of termijn eea geregeld te hebben een idee....
TS geeft aan het eerdere advies om de eigenaar aansprakelijk te stellen te hebben opgevolgd. Dat betekent dat een volgende stap het starten van een rechtszaak is.
criticus2 schreef:
05 jan 2022 12:29
.... dan kan je daarna wellicht beslag laten leggen ? wordt het pand in ieder geval lastiger verkoopbaar mee. want hij moet vrij van beslag opleveren aan een nieuwe eigenaar.
Beslag leggen is een prima pressiemiddel, maar kan niet zomaar. Daarvoor is een vonnis of een verlof van de voorzieningenrechter nodig. Oftewel: als TS verdere stappen wil zetten, moet ze hoe dan ook naar de rechter.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lizette60 schreef:
04 jan 2022 17:00
Mocht tegen die tijd de huidige eigenaar geen eigenaar meer zijn, tja, wat dan.

Liz
Indien ik met mijn auto tegen jouw auto aan rij en mijn auto snel verkoop, blijf ik gewoon verantwoordelijk voor de schade.
Al wordt het wel lastig omdat na de verkoop met 3 partijen te maken hebt.


Ik weet niet hoeveel bewijs er is, maar misschien moet je een rechtzaak starten. Al zal de rechtzaak niet plaats vinden voordat de huis verkocht is (vermoedelijk).

Geen idee wat www.juridischloket.nl jou adviseert, maar misschien verstandig om een advocaat te zoeken?

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Dat wat het JL heeft geadviseerd hebben we gedaan. Het aangetekend schrijven ligt momenteel op het postkantoor om opgehaald te worden (kon niet bezorgd worden dus). Morgen komt een GDW een PV van constatering opmaken. Dan kunnen we dit stuk samen met de nog niet ontvangen brief ook naar de verkopend makelaar sturen. Met dat PV hebben we denk ik wel voldoende "bewijs" van de schade. Een schadebedrag is zeer moeilijk in te schatten. Ik vraag me wel af of er nadat we dit gedaan hebben nog een spoedeisend belang is gezien de snelle verkoop.
Liz

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lizette60 schreef:
06 jan 2022 10:51
Ik vraag me wel af of er nadat we dit gedaan hebben nog een spoedeisend belang is gezien de snelle verkoop.
Juist wel.

je kunt nu conservatoir beslag laten leggen op het huis en daardoor de overdracht blokkeren. Een perfect drukmiddel (en het huis is een mooi verhaalsobject). In de praktijk zie je vaak dat er dan een oplossing komt (bijvoorbeeld een bankgarantie voor de schade), met benoeming van onafhankelijke deskundigen).

Als je wacht, is straks het huis verkocht (en is er op het volgende huis van de oude buren wellicht geen overwaarde).

Ik zou toch met een advocaat overleggen. Tenzij je het de kosten niet waard vind, natuurlijk, maar die afweging kan je alleen zelf maken. Ik heb geen idee over welke schade (in euro's) we praten.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Moneyman schreef:
06 jan 2022 11:10
Lizette60 schreef:
06 jan 2022 10:51
Ik vraag me wel af of er nadat we dit gedaan hebben nog een spoedeisend belang is gezien de snelle verkoop.
Juist wel.

je kunt nu conservatoir beslag laten leggen op het huis en daardoor de overdracht blokkeren. Een perfect drukmiddel (en het huis is een mooi verhaalsobject). In de praktijk zie je vaak dat er dan een oplossing komt (bijvoorbeeld een bankgarantie voor de schade), met benoeming van onafhankelijke deskundigen).

Als je wacht, is straks het huis verkocht (en is er op het volgende huis van de oude buren wellicht geen overwaarde).

Ik zou toch met een advocaat overleggen. Tenzij je het de kosten niet waard vind, natuurlijk, maar die afweging kan je alleen zelf maken. Ik heb geen idee over welke schade (in euro's) we praten.
Goed advies van U, bedankt. Ik heb inmiddels een advocaat om advies gevraagd (en de kosten), ik wacht op antwoord. De schade, dat is een heel ander verhaal. In deze tijd van zoals ik het maar noem "gekte in de bouwwereld" zijn er nog maar weinig betrouwbare bedrijven (of aannemers) te vinden welke bereid zijn om een kosten/schade schatting op te geven. Daarom is het voor mij/ons beter indien de veroorzaker dit voor ons zal oplossen/herstellen/in orde te maken.
Liz

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lizette60 schreef:
06 jan 2022 12:21
De schade, dat is een heel ander verhaal. In deze tijd van zoals ik het maar noem "gekte in de bouwwereld" zijn er nog maar weinig betrouwbare bedrijven (of aannemers) te vinden welke bereid zijn om een kosten/schade schatting op te geven. Daarom is het voor mij/ons beter indien de veroorzaker dit voor ons zal oplossen/herstellen/in orde te maken.
Liz
Snap ik. En ook daarvoor helpt het om een pressiemiddel te hebben. Als dat beslag ligt (en de woning dus niet overgedragen kan worden), moet de buurman iets gaan doen. Dat kan enerzijds het zeker stellen van een financiële oplossing zijn, maar anderzijds natuurlijk ook het oplossen van het probleem (en dat wil je waarschijnlijk het liefst). Uiteraard kan een combinatie van beiden ook.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Buren en verkoop woning

Ongelezen bericht door Jablan »

Even praktische tip: verstuurde aangetekende brief nog een keer als brievenbuspakje. Dan heb je bewijs van aflevering en is het voor de ontvangende partij direct veel moeilijker om te zeggen 'nooit gezien'.

Met aangetekende post krijgt de ontvanger namelijk lang niet altijd bericht, dat er iets opgehaald moet worden. PostNL heeft hier de procedure niet goed voor elkaar.

Gesloten