Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
E.K.

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door E.K. » 28 apr 2020 19:17

3 Jaar geleden en al de 63 jaar daarvoor had ik nog geen last van laagfrequent tonen.
Maar het schijnt dat veel mensen in Nederland (en over de hele wereld) steeds meer last krijgen van Lf- geluid. Zie de site van ‘de Stichting Laagfrequent geluid’.
Een normaal horende hoort een brom zonder verdere klachten. Maar de Lfg gehinderde krijgt dan o.a. hoofdpijn, misselijkheid, diarree, concentratieklachten, trillingen in het lichaam, slaapklachten, last van depressie en nog veel meer te zien op de site.
Vorig jaar januari heb ik ook meegedaan aan onderzoek via de Rijksuniversiteit in Groningen naar de problemen die dit geeft. Verhuizen voor het geluid , niet meer kunnen werken, etc..
Het heeft geen nut om te gaan luisteren bij de buren als je zelf geen last hebt van laagfrequent geluid, omdat jij niet hoort wat hij/zij hoort.
Bij mij is in de tuin, huiskamer, slaapkamer, keuken gemeten en is op alle plekken een Lf-geluid gemeten boven norm. Binnenshuis komt het Lf-geluid nog harder door dan buitenshuis omdat het huis als klankkast fungeert.
De pomp moest vervangen worden. Dat heeft goed geholpen.

Aph73

Ongelezen bericht door Aph73 » 31 mei 2020 08:29

Gelijkaardig probleem hier...
Natuurlijk iedereen veel meer buiten geweest in deze periode (anders idd iedereen naar het werk, meer verkeer...)scheelt wel wat...
Pomp geïsoleerd, met risico dat ze niet meer werkt, maar die bromtoon blijft

Wij zijn op zoek naar een stillere pomp maar nog niet echt iets gevonden. Alle adviezen welkom.

jan.lucas

Ongelezen bericht door jan.lucas » 17 jun 2020 00:31

Interessante discussie, ik zal onze ervaring ook even delen. Wij hebben ook last van een zwembadpomp, en wel van eentje 5 (!!!) huizen verder. We zijn erg lang op zoek geweest naar de bron, maar uiteindelijk gevonden. Zo ver weg hadden we niet verwacht!
Bij ons in de tuin klinkt hij harder dan wanneer je er 2 meter vanaf staat. Laagfrequent geluid is een vreemd iets... Het geluid is zo hard, alsof je naast een auto met een draaiende motor zit. Echt geen ongegronde klacht dus, zeker niet aangezien het een zwaar irritante bromtoon is die bijna de hele dag non-stop door gaat. Als er bezoek komt horen ze het ook meteen.
Meerdere mensen in de buurt hebben er overigens last van en wisten ook niet waar het vandaan kwam.
De eigenaar is er gelukkig zelf van geschrokken dat hij zo'n herrie maakt, pomp staat nu uit alleen af en toe aan om het water te reinigen. Hij is nog aan het zoeken naar een oplossing (er is pas een week voorbij), we zijn benieuwd ;-) Hij wil er gelukkig wat aan doen!
Onvoorstelbaar dat dat geluid zo ver kan dragen (ca. 80 meter) en dan zo hard klinkt!

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 17 jun 2020 12:01

Al eens aan een vijverpomp gedacht , kan droog en nat opgesteld worden , Maken geen herrie.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 17 jun 2020 12:32

Wat je hoort is de resonantie. Vaak simpel op te lossen door de ruimte rondom de oorzaak te breken. Het kan zo simpel zijn als de pomp op een rubberen voet zetten, 2 schotten met demping er naast etc.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 17 jun 2020 12:47

Bij de rijdende rechter zijn ook geregeld gevallen uitgezonden van mensen die "bromtonen" horen, die niet door de buren werden veroorzaakt maar door de rijksweg op 300 meter afstand. En bromtonen die slechts één persoon hoorde zij ook te vinden.

Plaats reactie