LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Ch@ntal
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2008 10:27

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Ch@ntal »

Ja ik weet zeker wel wat ik aan het schrijven ben! Ik geef toch ook aan dat de schutting eigenlijk weg zou moeten als er gemetseld moet worden?

Maar als de aannemer niet op hun grond mag komen is het ook niet nodig deze weg te halen, de aannemer kan dan toch niet voegen.

Wij zijn in de veronderstelling dat anders idd. de schutting weg moet zodat de aannemer zijn werk netjes kan doen. Daarna kunnen we de schutting terugplaatsen of een andere oplossing als de buren dat willen, maar zover zijn we helemaal nog niet gekomen. Wij zijn ook bereid de buren evt. financieel tegemoet te komen als ze een andere oplossing wensen.

GOOOZERRR
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:20

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door GOOOZERRR »

ik zie volgend seizoen hoe dit afloopt in de rijdende rechter

Houwi
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mei 2008 19:55

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Houwi »

Je hebt geen vergunning nodig(al kun je het voor de zekerheid even bij bouw en wonen checken).

Als de buren het argument/bezwaar het neemt zonlicht weg, gebruiken. Zal de gemeente vaak niet in dat bezwaar tegemoet komen. Het is een te algemeen iets. Of je moet een flat bouwen in je tuin.
Bestemmingsplan is duidelijk en je kunt vergunningvrij aanbouwen.


Tja en als ik zo lees is de relatie met de buren al niet optimaal. Ze willen ook niet meewerken/praten over een aangepast plan.
Dan gewoon je aabouw realiseren. Voor hetzelfde geldt verhuizen de buren volgend jaar, ondanks je om je buren bv wel afziet van de aanbouw.

Praten is altijd beter, maar als men zich zo opstelt. Dan maar niet in overleg.
Oh en ik weet niet of er in jullie straat al andere buren zijn die een aanbouw gealiseerd hebben? Of zijn jullie de eerste?
In het eerste geval, dat kan de zaak een stuk eenvoudiger maken.

ps:
@Gravedigger :

wel goed lezen he!

Houwi
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mei 2008 19:55

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Houwi »

ps:

uit het burenrecht:

Steigerrecht
Wanneer buren bepaalde werkzaamheden aan hun huis slechts kunnen verrichten door tijdelijk gebruik te maken van uw grond, mag u dat niet weigeren. Wel moeten uw buren dat op een correcte manier aan u melden en eventuele schade die erdoor ontstaat vergoeden. U kunt alleen weigeren of uitstellen als u daarvoor gewichtige redenen heeft.
Andersom geldt dus: als het voor (onderhouds)werkzaamheden nodig is een steiger in de tuin van de buren te plaatsen, mogen ze u dat niet weigeren.

omaatje
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 okt 2006 12:06

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door omaatje »

Ik vind de manier waarop sommige mensen reageren niet kunnen. Het meisje wil toch alleen iets weten. Als je niks zinnigs te melden hebt, reageer dan niet. Daar is niemand bij gebaat en geeft een grimmige sfeer.
Omaatje

Woeno
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 sep 2008 22:42

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Woeno »

Met sommige mensen valt helemaal niet te praten, hoe goed je bedoelingen ook zijn. Daar moet je je niet door laten afschrikken misschien kun je dan een tussenpersoon of een rechtswinkel inschakelen. Waarschijnlijk gaan deze buren uit van een onbekendheid met het burenrecht. Je hebt inderdaad ladderrecht, dat wil zeggen dat je vanaf hun grond onderhoud en dergelijke aan je huis moet kunnen verrichten. Je moet natuurlijk wel zeggen wanneer je dit van plan bent te doen en eventuele schade aan eigendommen van de buren vergoeden en/of laten herstellen. Met rijtjeswoningen zal het in veel gevallen ook niet anders kunnen. Als de buren een verbouwing willen tegenhouden zouden zij tegen de bouwvergunning bezwaar kunnen aantekenen. Maar dat lijkt mij in dit geval zinloos. Misschien is het wel raadzaam een en ander schriftelijk vast te leggen mbt het herstellen van bijv. de schutting in een voor de buren acceptabele staat. En garantie dat beschadigingen aan bijv. de tuin en beplanting zullen worden vergoed.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Big-V »

Snap niet hoe je er bij komt dat je geen vergunning nodig hebt! Je hebt wel degelijk een lichte bouwvergunning nodig!
Dat was ook mijn eerste gedachte..

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Dus de buren zitten al aan 1 kant tegen een uitbouw te kijken.
Dan kan ik het me goed voorstellen dat ze die aan de andere kant niet willen hebben want hun huis wordt veel minder waard!!!! Dat heeft niks met jaloezie te maken, zou jij opgesloten willen zitten met 2 muren naast je in de tuin? ik niet. Er gaat wel degelijk daglicht weg.

Ik zou echt woest zijn als mijn huis minder waard zou worden omdat de buren zich iets in hun hoofdhalen.

Woeno
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 sep 2008 22:42

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Woeno »

Het enige dat je kunt doen is protesteren tegen het verlenen van een bouwvergunning. De mate waarin (zon)licht wordt weggenomen zal misschien gewicht in de schaal leggen maar voor zo'n uitbouwtje is dat niet te verwachten. Je kan achter in de tuin gaan zitten bijv. Of ook uitbouwen als je niet tussen twee uitbouwen wil zitten. Misschien zit je ook juist wel lekker uit wind zo in het voorjaarszonnetje. Tegenhouden lijkt mij geen haalbare kaart. Vooral ook niet als dergelijke uitbouwsels al bij andere huizen in de straat zijn toegestaan. Je hebt volgens mij wel een bouwvergunning nodig, ik zou dit gewoon bij de gemeente navragen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door eeliane »

Je moet m gewoon op je eigen grond zetten waardoor je binnen dus een knik in de muur krijgt van ongeveer de muur breedte is 18 cm bij ons, heb geen getekende toestemming van de buren hoeven krijgen,ze waren er niet zo blij mee maar dat was dan jammer, je mag volgens miij aanbouwen zonder hun toestemming, wel lastig met voegen maar dat is dan hun probleem. muur bouwen kan op jou grond, wel lastig dat je dan misschien ruzie krijgt dus overleg toch aan te raden wel met de goede informatie en die haal je bij de gemeente.

Woeno
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 sep 2008 22:42

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Woeno »

Als je een rijtjeshuis bewoont. Loopt de erfafscheiding meestal op het hart (midden) van de tussenmuur. Vanaf daar mag je bouwen. Wel dient dit natuurlijk zodanig (bouwtechnisch) te gebeuren dat de achtergevel van de buren niet instort of beschadigd. Ook heb je als buren het zgn. ladderrecht om vanaf het erf van je buren onderhoud e.d. aan je huis te plegen. Google maar eens op burenrecht.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door eeliane »

Wij heben ook gewoon aangebouwd en ook onze buurman kon er niets tegen doen, hij vond t niet echt leuk maar wist dat zolang we op ons grondgebied bleven hij niets er tegen kon doen, je moet wel opletten dat de hele constructie wel goedgekeurd wordt, dus duidelijke tekeningen en plannen bij de gemeente inleveren, zodat je naderhand geen fouten kunnen worden verweten waardoor je de tent weer moet afbreken.

mazzeltov2001
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2008 11:28

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door mazzeltov2001 »

Wij lopen nu tegen hetzelfde "probleem" aan als Chantal. Wij moeten de buren overtuigen van het feit dat bouwen over de erfgrens ook voor hun voordelen opleverd zoals een fundering die door ons is gelegd en dat zij, mochten ze willen uitbouwen, dan ook geen inspring hebben.
Bovendien mogen ze "onze" muur dan ook gebruiken voor het ophangen van dingen of er een plant tegen aan laten groeien.

Mogen wij niet op hun grond bouwen dan zou ik er altijd voor kiezen om tegen de erfgrens te bouwen. Dan maar een gotere inspring maar dan kunnen de buren niets inbrengen en ook niet met die muur doen. Het zou echt dom van ze zijn de metselaars te weigeren op hun grond. Dit is bovendien helemaal niet mogelijk (burenrecht). We zorgen er wel voor dat alle papier op orde zijn.

Je hebt overigens in het geval van Chantal waarschijnlijk geen bouwvergunning nodig (ze geeft te beperkte gegevens om dit goed te kunnen beoordelen).

flassan
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:22

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door flassan »

kan de discussie niet wat vriendelijker? Chantal houdt zich gewoon aan de regels. En waarom dan zoveel verdachtmakingen?

Harrie Zout
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2008 18:52

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door Harrie Zout »

iEDEREEN DIE EEN LAAGBOUW WONING HEEFT EN WIL UITBOUWEN MAG DAT ZONDER VERGUNNING DOEN MAAR ER ZIJN WEL SPELREGELS.
De uitbouw mag niet meer bedragen dan 2,50 meter. In de breedte mag helemaal mits je wel op eigen grond blijft en de hoogte is ook aan regels gebonden.Het is altijd heel prettig als het in goed overleg gaat met beide buren. Als dit niet het geval is mag je toch bouwen als je de geldende regels maar na leeft en is het gewoon jammer maar helaas voor de buren. Met vriendelijk groet,Harrie

loesie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2008 21:19

Re: Buren zijn boos vanwege plannen aanbouw

Ongelezen bericht door loesie »

Een tip voor Chantal en iedereen die gereageerd heeft:

Bel gewoon even met de Gemeente. Zij zijn ervaren, maken dit dagelijks mee en zijn gewoon 'toegankelijk' en telefonisch bereikbaar.

Dit scheelt een hoop verwarring en eventuele vervelende reacties.

Succes!

Gesloten