Capaciteits tarief energie levering

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
13 jul 2021 22:09
De grootste CO2 uitstoten heb ik ook voor je opgezocht:
-consumeren van vegetatie door dieren en micro-organismen: 219 gigaton
- rechtstreeks vrijkomen uit vegetatie (ademhaling): 220 gigaton
- vrijkomen uit de oceaan: 332 gigaton
- verbranding van fossiele brandstoffen en wijziging van gebruik van het land: 29 gigaton

Of zoals Wikipedia het zo mooi uitlegt:
'Koolstofdioxide ontstaat bij diverse natuurlijke processen, onder andere bij savanne- en bosbranden, uitstoot door vulkanen, verteringsprocessen in natte oerwouden en mangroven, en komt vrij via CO2-uitwisseling met de zeeën en oceanen. De eenvoudigste manier om koolstofdioxide te produceren is echter de verbranding van koolstofhoudende stoffen, bijvoorbeeld houtskool en fossiele brandstoffen zoals aardolie en aardgas. Dit proces is voor de mensheid een van de belangrijkste energiebronnen. De menselijke/industriële CO2-uitstoot is volgens de huidige wetenschappelijke inzichten bijna 6% van de totale aardse CO2-uitwisseling.[5] Deze 6 procent moet door het systeem worden opgenomen om de concentratie CO2 constant te houden.'
Je kijkt alleen naar uitstoot van CO2. Terwijl het bij consumeren van vegetatie natuurlijk gaat om CO2 die eerst opgenomen is door de plant. Je dient te kijken naar zowel opname als ook vrijkomen van CO2.
Opname/afgifte van CO2 vormt normaal een een evenwicht situatie, een verstoring aan een kant door extra uitstoot van 6% brengt de balans natuurlijk fors uit evenwicht.

Tevens laat je onbelicht, hoeveel de mens verstoort aan de andere kant van de balans: Door bijvoorbeeld het kappen van regenwouden wordt de capaciteit van de natuur om CO2 op te kunnen slaan beknot.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij laat ik die kant niet onderbelicht, volgens mij zei ik juist dat de enige echte optie is om ervoor te zorgen dat de opname groter is dan de uitstoot. De huidige uitstoot kunnen we zo weinig beperken, omdat we zelf maar een klein deel daarvan uitstoten, de rest komt van de natuur. Dan ga je dus naar de andere medaille kijken en dat is de opname vergroten, dus (simpel gezegd) bomen planten. En ja, dat kunnen wij als mens veel effectiever dan de natuur, kijk naar boomkwekerijen en dergelijke.

Juist bamboe lijkt me vanwege de snelle groei en het feit dat dit overal kan groeien een hele goede optie. En je kunt door deze snelle groei ook gebruik maken van bamboe als materiaal voor bijvoorbeeld meubels, waarna nieuwe planten zich weer kunnen ontwikkelen. Er zijn bamboesoorten die tot een meter per dag kunnen groeien.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
13 jul 2021 23:08
Volgens mij laat ik die kant niet onderbelicht, volgens mij zei ik juist dat de enige echte optie is om ervoor te zorgen dat de opname groter is dan de uitstoot.
Onderbelicht: Alle gigatonnen die je noemt staan maar aan een kant van de balans
Nijogeth schreef:
13 jul 2021 23:08
De huidige uitstoot kunnen we zo weinig beperken, omdat we zelf maar een klein deel daarvan uitstoten, de rest komt van de natuur.
Hoeveel komt nu uit de natuur door de mens?
Als de arme boer in indonesie een stuk bos plat brandt voor verkrijgen van landbouw grond, dan tel ik dat bij door mensheid veroorzaakte uitstoot. Idem dito voor multinationals , die voor palmolie plantages het zelfde grootschaliger doen .
Als de veengrond mee afbrandt, komt in duizenden jaren vastgelegd CO2 vrij.

Je benoemt dieren die vegetatie eten, en CO2 uitstoten: De intensieve veehouderij verzorgt 25% van onze CO2 uitstoot, reken je dat tot natuurlijke uitstoot?
Nijogeth schreef:
13 jul 2021 23:08
Juist bamboe lijkt me vanwege de snelle groei en het feit dat dit overal kan groeien een hele goede optie. En je kunt door deze snelle groei ook gebruik maken van bamboe als materiaal voor bijvoorbeeld meubels, waarna nieuwe planten zich weer kunnen ontwikkelen. Er zijn bamboesoorten die tot een meter per dag kunnen groeien.
Is het niet efficienter eerst te stoppen met in de fik steken van wat er al is?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Justmeagain »

HFMREULING schreef:
12 jul 2021 23:07
. Deze verhoging is 800 a 900 Euro per jaar! reken uit wat dit per maand is.
Dat zal dan zo'n 75 euro per maand zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Justmeagain schreef:
14 jul 2021 00:03
HFMREULING schreef:
12 jul 2021 23:07
. Deze verhoging is 800 a 900 Euro per jaar! reken uit wat dit per maand is.
Dat zal dan zo'n 75 euro per maand zijn.
Scherp... of niet? Het kan namelijk veel nauwkeuriger :lol:
NeoDutchio schreef:
13 jul 2021 07:57
HFMREULING schreef:
12 jul 2021 23:07
Deze verhoging is 800 a 900 Euro per jaar! reken uit wat dit per maand is.
800/12=€66,67
900/12=€75,00.
Dus een verhoging van €66,67 tot €75,00 per maand.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
13 jul 2021 23:35
Is het niet efficienter eerst te stoppen met in de fik steken van wat er al is?
Dat sowieso. Maar ja, we kunnen hier in dit land en werelddeel wel maatregelen nemen die de opname dusdanig verhogen dat we al die praktijken in landen ver weg gewoon teniet doen. En als we daar dan enigszins tactisch bij nadenken dan verminderen we ook op onze uitstoot. Maar focussen op het verminderen van de uitstoot is gewoon nutteloos zolang die lager ligt dan de benodigde vermindering. En daarbij is uitstoot verminderen vele malen duurder dan opname verhogen. Dit is dus gewoon een verdienmodel geworden en dus zal men nooit meer de andere kant op kijken.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
14 jul 2021 15:23
16again schreef:
13 jul 2021 23:35
Is het niet efficienter eerst te stoppen met in de fik steken van wat er al is?
Dit is dus gewoon een verdienmodel geworden en dus zal men nooit meer de andere kant op kijken.
Hier een mooie uitleg van het verdienmodel:
https://www.youtube.com/watch?v=c-v0w-NGVZc

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb er zelf minder moeite mee dat iets in de fik wordt gestoken dat in een paar jaar gemaakt is, dan iets wat er duizenden jaren over gedaan heeft in gevormd te worden, zoals aardgas of kolen.

(Overigens is deze discussie volledig off topic.)

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door de auditu »

HFMREULING schreef:
12 jul 2021 23:07
Nu we door van het gas afgaan en de stimulering van het electrisch rijden genoodzaakt zijn om in plaats van 3X25Amp hoofdzekeringen te nemen en naar 3x35Amp te gaan, is het tarief verschil van deze capaciteits klasse wel erg overdreven. De voedingskabel hoef n.l. niet verzwaard te worden alleen de zekeringen. Ik denk dat dit in de toekomst de minimum norm gaat worden, dat men nodig heeft op het moment dat er geen zon is. Deze verhoging is 800 a 900 Euro per jaar! reken uit wat dit per maand is.
Uit eigen ervaring kan ik u geruststellen wat betreft het verzwaren van de aansluiting. Ik heb 17 jaar geleden de elektrische installatie zelf aangelegd in onze woning. Ik heb toen meteen rekening gehouden met een evenwichtige verdeling over de drie fases. Inmiddels zijn we al ruim twee jaren van het gas af. Het is nog niet voorgekomen dat er een hoofdzekering is gesprongen door overbelasting. Voor de volledigheid moet ik er wel bij vermelden dat we gebruik maken van een "wasmachine-drogerschakelaar".
Kortom er is nog geen noodzaak de aansluitwaarde te laten verzwaren.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat mij een hele erg groot nadeel lijkt is dat er met een gasloos huis verplicht een boiler moet worden gebruikt voor
warm water in de douche in de badkamer. Een normale CV ketel kan naar eigen keuze op "normaal" staan, dus werkt
als een boiler en houdt een hoeveelheid water warm totdat het nodig is. Maar er is ook een eigen keuze voor een "ECO"
stand. hierbij werkt de ketel als een soort geiser, die ook alleen verwarmd als er warm water nodig is. Bij mij staat mijn
ketel vanaf het begin op "ECO" Hetgeen enorm veel energie bespaart. Vraag me daarom ook al of het mogelijk is om
met die 3 maal 25 Amp ook een elektrische doorstroomverwarmer is te gebruiken als een soort van elektrische geiser.
Of verbruiken die zoveel energie dat alles moet worden uitgeschakeld als er iemand gaat douchen?
Of is er bij een gasloos huis nog een andere manier om warm water te verkrijgen zonder dat er een energie slurpende
boiler gebruikt moet worden.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door de auditu »

Ons huis wordt verwarmd en voorzien van sanitair warm water door middel van een warmtepomp.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Jablan »

peter17111962 schreef:
18 jul 2021 18:36
Vraag me daarom ook al of het mogelijk is om
met die 3 maal 25 Amp ook een elektrische doorstroomverwarmer is te gebruiken als een soort van elektrische geiser.
Of verbruiken die zoveel energie dat alles moet worden uitgeschakeld als er iemand gaat douchen?
Ik ben daar vorig jaar ingedoken. Stand was toen: enkele doorstroomverwarmer op 240 volt is goed voor de keuken, maar voor de douche heb je er twee in serie geschakeld nodig voor een goede warme douche met een redelijke straal water. Een enkele zou kunnen, maar vraagt 400 volt.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door de auditu »

16again schreef:
13 jul 2021 17:27
de auditu schreef:
13 jul 2021 16:37
Ik ben het eens met uw zienswijze betreffende klimaatverandering.
Belangrijker of de echte deskundigen het ermee eens zijn. Niet dus.
er zijn ook "echte deskundigen" die het er wel mee eens zijn.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

peter17111962 schreef:
18 jul 2021 18:36
Wat mij een hele erg groot nadeel lijkt is dat er met een gasloos huis verplicht een boiler moet worden gebruikt voor
warm water in de douche in de badkamer.
Het klopt inderdaad dat een cv-ketel in staat is om met voldoende capaciteit water op te warmen wanneer er een warme kraan open gaat en dat een warmtepomp die capaciteit niet heeft.

De oplossing van een boiler is in de meeste woningen geen echt probleem. Er zijn warmtepompen waarvan het binnen-deel standaard al voorzien is van een boiler. Dit apparaat heeft dan de afmetingen van een doorsnee koel/vriescombi. Veel woningen hebben wel een plekje in de berging, bijkeuken, op zolder oid waar men zo'n apparaat kwijt kan.
Zelf hebben wij gekozen voor een binnen-deel en een losse boiler. De boiler staat bij ons in de trapkast. Omdat het een losse boiler is, is het geheel niet zo hoog en is hij een aardig eind onder de trap worden weggeschoven in het 'lagere' deel van de trapkast. Het hoogste gedeelte (voorste 90c) is hierdoor nog prima als bergruimte te gebruiken. Een boiler gekoppeld aan een warmtepomp slurpt niet meer energie dan een cv-ketel met de warmwater functie in eco-modus. De boiler heeft wel wat warmteverlies, maar de warmte is eerst heel efficient aangemaakt.

Een 'ouderwetse' elektrische boiler is wel een energie slurper. Een boiler die is gekoppeld aan een warmtepomp gebruikt 50-60% minder energie dan een 'ouderwetse' elektrische boiler.

Maar een doorstroom verwarmer kan ook. Net als de cv-ketel, maakt een doorstroomapparaat het water pas warm op het moment dat er een warmwaterkraan open gedraaid wordt.
Aangesloten op 3-fasen kom je dan voor een goede douche uit op een doorstroomapparaat van 11kW. Dit is 3*16 Ampère. Dit is voldoende. Wanneer je in de afvoer van de douche zorgt voor warmte-terugwinning is het zelfs ruim voldoende en kun je het af met een doorstroomapparaat van een maatje kleiner. Wat ik zo lees bespaar je met een douche-WTW zo'n 40-50% op de benodigde energie voor warm water. Dus dan zou een 6kW (3*9 Ampère) doorstroomapparaat al voldoende kunnen zijn voor een comfortabele douche.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als nou eerst eens wordt begonnen om alle sociale huurwoningen in Nederland te verduurzamen.

Dubbel glas, spouwmuurisolatie, kruipruimte-isolatie, dakisolatie. Etcetera.

De terugverdientijd van deze investeringen is vele malen beter dan al die hokus-pokus met warmtepompen en vloerverwarming.

Je wil niet weten hoeveel woningen met energieklasse F er nog zijn.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om over de schimmel van al die isolatie maar niet te spreken. En de super slechte lucht binnenshuis.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
19 jul 2021 22:59
Als nou eerst eens wordt begonnen om alle sociale huurwoningen in Nederland te verduurzamen.

Dubbel glas, spouwmuurisolatie, kruipruimte-isolatie, dakisolatie. Etcetera.

De terugverdientijd van deze investeringen is vele malen beter dan al die hokus-pokus met warmtepompen en vloerverwarming.

Je wil niet weten hoeveel woningen met energieklasse F er nog zijn.
Er is al lang "begonnen:"
https://www.aedes.nl/artikelen/bedrijfs ... eterd.html
Gemiddeld zijn de sociale huurwoningen energielabel B. Althans, in de loop van dit jaar.

Wellicht staan de energieklasse F woningen die je noemt toch al op de nominatie om binnenkort gesloopt te worden. Weinig zinvol om daar in te investeren.

De "hokus-pokus" met warmtepompen en vloerverwarming is juist bedoeld voor nieuwbouw.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Capaciteits tarief energie levering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bob Schurkjens schreef:
19 jul 2021 22:59
Als nou eerst eens wordt begonnen om alle sociale huurwoningen in Nederland te verduurzamen.

Dubbel glas, spouwmuurisolatie, kruipruimte-isolatie, dakisolatie. Etcetera.

De terugverdientijd van deze investeringen is vele malen beter dan al die hokus-pokus met warmtepompen en vloerverwarming.

Je wil niet weten hoeveel woningen met energieklasse F er nog zijn.
Woningcorporaties zijn al een paar jaar bezig met hun woningvoorraad te verduurzamen.
Er zijn al hele wijken voorzien van nieuwe geïsoleerde daken, nieuwe kozijnen met isolatieglas en 6 tot 9 zonnepanelen per woning. En waarschijnlijk zijn die woningen ook nog van spouw- en vloerisolatie voorzien, maar daar heb ik geen zicht op als ik toevallig in zo'n wijk kom. Ik heb tenslotte geen röntgen ogen.

En op papier heeft mijn woning nog energielabel G. Het label op papier zegt niets over de werkelijkheid van wat er na het vaststellen van het label aan de woning is gedaan. In praktijk zit mijn woning inmiddels met gemak op label A.

Gesloten