Close-in boiler in badkamerwastafel?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als voorbeeld, niet om reclame te maken. Diverse te vinden op internet.

https://www.amazon.nl/Elektrische-verwa ... 1248&psc=1

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

En wat staat er in de tekst:
3000 W elektrische waterkraan: de kraan bestaat uit een roestvrijstalen buisbehuizing en wateruitlaat die bestand is tegen hoge temperaturen. De waterinlaatmethode van de kraan is de onderste waterinlaat en de interface diameter bedraagt 1/2. Bij de installatie kan de kraan alleen rechtop worden geïnstalleerd en de waterdrukbehoefte bedraagt 0,04 - 0,05 MPa. Doorstroomboiler;
Dus waarom is een elektrische kraan dan voordeliger dan een doorstroomboiler?

Als dan mag kiezen, dan laat ik de originele kraan liever zitten en plaats de doorstromer onder het blad of in het kastje...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk mag u kiezen. Was ook slechts een voorbeeld. Erzijn goedkopere. En geen ruimte kwijt in het kastje.

En niet iedereen heeft een kastje onder de wastafel.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2022 17:10
Natuurlijk mag u kiezen. Was ook slechts een voorbeeld. Erzijn goedkopere. En geen ruimte kwijt in het kastje.

En niet iedereen heeft een kastje onder de wastafel.
Maar wel iedereen heeft een wastafel ( anders hadden we deze discussie niet ) en dus ook een plek waar het kastje onder kan ( het is maar klein ). De elektrische kraan moet immers ook ergens op gemonteerd worden en er moet een stopcontact zijn. Een doorstromer is geen boiler en heeft ook niet dat formaat. De werking is immers hetzelfde als de kraan in het voorbeeld.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prima wat u kiest. Maar voor die doorstromer moet er ook elektriciteit zijn. En de kraan kan in de plaats van de originele kraan.

Het gaat er maar om dat men kan kiezen wat het beste past.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2022 17:55
Prima wat u kiest. Maar voor die doorstromer moet er ook elektriciteit zijn. En de kraan kan in de plaats van de originele kraan.

Het gaat er maar om dat men kan kiezen wat het beste past.
Maar een elektrische kraan is dus net zo goed / voordelig als een doorstroomboiler / doorstromer :wink:

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u vroeg eigenlijk naar de bekende weg. 😁

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door PGros »

Net zo voordelig? Of net zo duur in gebruik?
Gas blijft nog even voordeliger.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De aanschaf.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee ik probeer je je eigen foutieve bewering te laten inzien. Vergeefse moeite, ik weet het.
Lady1234 schreef:
05 okt 2022 13:59
Dan een elektrische kraan, (veel) voordeliger dan een doorstroomboiler of quooker.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prima.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
05 okt 2022 16:25
Doorstroomboiler? Wat is dat?
Wat kost zo'n elektrische kraan dan en wat is die anders dan een doorstromer?
Gegeven de verklaring is 'doorstroomboiler' een onjuiste vertaling.

Een boiler slaat warm water op; een doorstroomverwarmer verwarmt het water alleen als de kraan geopend wordt.

Doorstroomverwarmers zijn er in 2 smaken: op 240 en op 400 volt. Die op 240 kunnen het water verwarmen tot ongeveer 30-35 graden, die op 400 halen 60-65 graden. De exacte temperatuur zal afhangen van het gekozen Wattage, de dikte van de stroomdraad in de muur en de hardheid van het water.
(Quooker = elektrische kraan = doorstroomverwarmer)

Boiler is warmwateropslag, verwarmt ook als er geen vraag is.

Daarmee terug naar de opening:
Drenth47 schreef:
04 okt 2022 14:26
In de keuken heb ik een close-in boiler. Het water in mn badkamer douche en wastafel wordt verwarmd door de gas cv ketel.
Is het zinvol om het water van de wastafel te verwarmen met een close-in boiler?
Je kunt volstaan met een doorstroomverwarmer op 240 volt en een mengkraan. Dat is in aanschaf (aanleg) en verbruik de goedkoopste oplossing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar de belangrijkste vraag, waar in deze discussie weinig aandacht voor is, is hoeveel warm water je bij de wastafel gebruikt. Ik zou daar eerst naar kijken. Zelf gebruik ik zeer zelden de warmwaterkraan van de wastafel. En als ik al warm water bij de wastafel wil, dan is dat vaak nadat ik al gedoucht heb. Op dat moment is er al warm water in de leidingen van de badkamer. En is er dus ook weinig verspilling van water en energie voordat er warm water uit de kraan komt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

snuffel1 schreef:
05 okt 2022 18:36
Als het besparing op gas betreft gaan de kosten voor de baten uit want zo'n close in boiler inclusief aansluiten kost een boel geld die je er qua gasgebruik voor warm water never nooit terug kan verdienen. Het gasverbruik is minimaal een douche van 5 minuten doet 0,2 kuub gas en 30 liter water en dat maakt dat je de wasbak die nog geen inhoud van 5 liter heeft 0,006 kuub gas per minuut doet en zal in de praktijk nog minder zijn. Besparen op energie is een goed idee voor iedereen maar sla er niet in door en ga wel zorgvuldig met energie om.
Wat ik merk als ik veel kleine beetjes warm water uit de kraan haal, dat dan wel steeds de ketel kort aanspringt. Hierdoor verbruik je elke keer gas. Als je elke keer kort de kraan aanzet gebruik je volgens mijn app meer gas dan wanneer je de kraan diezelfde tijd aaneengesloten laat stromen.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Close-in boiler in badkamerwastafel?

Ongelezen bericht door BL2 »

HFMREULING schreef:
05 okt 2022 15:37
Is het dan ook een drogreden, dat tegenwoordig alleen maar om veiligheidsredenen, direct na de ketel een mengventiel zit dat het water afkoelt tot 60 graden en daarna door de afstand tot de verbruiks plaatsen nog verder afkoelt?
Moeders vindt het water voor de afwas daardoor niet warm genoeg en om te douchen wordt het water ook niet warm genoeg meer, en voor het bad vol te laten lopen moet je ook langer wachten!
Geen idee om dat mengventiel te (laten) verwijderen. Dit is echt niet verplicht.

Plaats reactie