Condensvorming in driedubbel glas

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
29 apr 2021 22:48
Je bedoelt, oprecht advies bestaat niet ?
Natuurlijk bestaat oprecht advies. Maar dat maakt niet elk advies oprecht.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Harry Breda schreef:
28 apr 2021 15:03
Condensvorming TUSSEN de glaslagen ? ONMOGELIJK, er wordt een inert gas gebruikt, waar alle water(damp) uit weggehaald is, er valt dus niets te condenseren, tenzij er een lek in zit.
Daar ben ik nog niet zo zeker van!
Ik zie hier een plaatje waarin staat dat er droogmiddel in zit. (Kan ik helaas niet linken)
Maar https://www.hansjoling.nl/bedrijf/dubbe ... hoe-en-wat zegt:
"Isolerend dubbelglas bestaat uit twee ruiten welke met elkaar zijn verbonden door middel van afstandprofielen. Deze afstandprofielen zijn voorzien van een droogmiddel. Via kleine gaatjes in het kokerprofiel wordt de aanwezige waterdamp in de spouw door het droogmiddel opgenomen"

Verder kan ik vermelden dat ik zelf vorig jaar dubbel glas heb vernieuwd en daar zat toen voor korte tijd ook wat condens in. Ik balen...
Maar die condens was na een poosje verdwenen en heb ik niet meer terug gezien. Ik houd het er op dat de plaatsing voor het glas in een andere positie een 'traumatische ervaring' was waarvoor hij even tijd nodig had om het droogmiddel zijn werk te laten doen.

Ik herinner me dat (vroeger) er vaak een zakje silica-gel (volgens mij zijn het witte korrels) als droogmiddel zat bij electronica. http://www.absorbwell.nl/news/how-does- ... 35783.html
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 30 apr 2021 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door sjohie »

Hawk-Eye schreef:
29 apr 2021 09:05
zou het zo kunnen zijn dat dit soort kunststof kozijnen de zwaardere ramen niet of moeilijk kan dragen en dat de aannemer dit daarom afraad?
Het kan ook voor koude-bruggen zorgen op plekken waar de kozijnfabrikant geen rekening mee heeft gehouden, met alle gevolgen van dien. Ik weet van een verduurzamende collega dat bepaalde kozijnen niet konden icm driedubbel glas, en dat hun huidige keuze, door de aannemer dieper in de muren gemetseld/gemonteerd moest worden dan normaal.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
30 apr 2021 13:26
Harry Breda schreef:
28 apr 2021 15:03
Condensvorming TUSSEN de glaslagen ? ONMOGELIJK, er wordt een inert gas gebruikt, waar alle water(damp) uit weggehaald is, er valt dus niets te condenseren, tenzij er een lek in zit.
Daar ben ik nog niet zo zeker van!
[...]
Op diezelfde site lees ik ook:
Voor een nog betere isolatie is het mogelijk, de droge lucht in de spouw te vervangen door een edelgas waardoor een hoger isolerend vermogen ontstaat.
Dat zou betekenen dat er niet altijd edelgassen worden gebruikt.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik dacht dat er bij HR++ en tripelglas altijd edelgas (krypton of argon) gebruikt wordt, omdat anders de noodzakelijke isolatiewaarde niet gehaald wordt. (Ik kan me vergissen, want ik heb het niet tot op de bodem uirgezocht.)

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

sjohie schreef:
30 apr 2021 13:34
Hawk-Eye schreef:
29 apr 2021 09:05
zou het zo kunnen zijn dat dit soort kunststof kozijnen de zwaardere ramen niet of moeilijk kan dragen en dat de aannemer dit daarom afraad?
Het kan ook voor koude-bruggen zorgen op plekken waar de kozijnfabrikant geen rekening mee heeft gehouden, met alle gevolgen van dien. Ik weet van een verduurzamende collega dat bepaalde kozijnen niet konden icm driedubbel glas, en dat hun huidige keuze, door de aannemer dieper in de muren gemetseld/gemonteerd moest worden dan normaal.
is voor TS raadzaam om nog eens een paar offerte's uit te vragen en dan zichzelf heel goed te laten informeren....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
30 apr 2021 14:15
Ik dacht dat er bij HR++ en tripelglas altijd edelgas (krypton of argon) gebruikt wordt, omdat anders de noodzakelijke isolatiewaarde niet gehaald wordt. (Ik kan me vergissen, want ik heb het niet tot op de bodem uirgezocht.)
Her hóeft niet, maar helpt wel om de isolerende waarde bij een bepaalde dikte te verhogen. Dit soort gassen kunnen volgens mij ook andersom gebruikt worden, dus bij een bepaalde isolatiewaarde om het complete raam wat dunner/lichter te maken, maar in veel gevallen zit het volgens mij inderdaad in HR++ glas.

Gesloten