Condensvorming in driedubbel glas

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
GE128
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2021 21:45

Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door GE128 »

Beste

Ik heb een vraag over condensvorming in driedubbele glas voor kunststof kozijn.
Wij zijn van plan om nieuwe kunststof kozijnen aan te schaffen. De kozijn leverancier raad echt af van het driedubbele glas vanwege condens vorming. Ik vraag mij af of meeredere mensen hier last van hebben. Qua comfort en isolatie begrijp ik dat driedubbele beter is dan een dubbele HR++ glas.

Graag uw mening hierover.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat je het beste nieuwe korzijnen en ramen bij 1 bedrijf kan bestellen. Dan heb je het minste problemen, en is het duidelijk wie aansprakelijk is. Het allerbeste is als alles in 1 geheel in de fabriek wordt gemaakt. Minste kans op fouten.

Echter ben ik geen expert in dit technische vraag.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U denkt dat men ruiten en kozijnen bij verschillende bedrijven bestelt?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Erthanax »

Condensvorming aan de buitenzijde bedoelt u, naar ik aanneem :wink:. Dat is niet alleen bij tripleglas het geval; ook bij HR++-glas treedt dit op bij lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid. Of tripleglas er meer (of langer) last van heeft, durf ik niet te zeggen.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door 16again »

Aan buitenzijde heb je juist geen condens.
Condens krijg je wanneer warme vochtige lucht, in aanraking komt met een kouder oppervlak.
Dus aan de binnenkant, of erger, tusen de lagen glas. En dat laatste gebeurt als de constructie lek is of waterdamp bevat

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe meer lagen, hoe minder verschil in temperatuur, dus tegen de binnenkant of buitenkant, zal dat niet zo gauw gebeuren. Bij condens tussen de lagen is de afdichting gewoon van heel slechte kwaliteit

daargaanwedan
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 okt 2019 14:27

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door daargaanwedan »

Waarom reactie geven als er geen verstand is van triple glas?

Condens komt aan de buitenzijde voor, is heel normaal.

Triple glas heeft een hoge isolatiewaarde en laat weinig energie door, waardoor er bij een lage buitentemperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid condensvorming kan ontstaan aan de buitenzijde van het raam.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

daargaanwedan schreef:
27 apr 2021 05:44
Waarom reactie geven als er geen verstand is van triple glas?
De vraag stellen is hem beantwoorden.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Lowieze »

daargaanwedan schreef:
27 apr 2021 05:44
Waarom reactie geven als er geen verstand is van triple glas?

Condens komt aan de buitenzijde voor, is heel normaal.

Triple glas heeft een hoge isolatiewaarde en laat weinig energie door, waardoor er bij een lage buitentemperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid condensvorming kan ontstaan aan de buitenzijde van het raam.
TS heeft het toch duidelijk zelf over condensvorming “in” driedubbel glas, dus zo gek zijn de antwoorden niet.

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
26 apr 2021 23:40
Aan buitenzijde heb je juist geen condens.
Condens krijg je wanneer warme vochtige lucht, in aanraking komt met een kouder oppervlak.
Dus aan de binnenkant, of erger, tusen de lagen glas. En dat laatste gebeurt als de constructie lek is of waterdamp bevat
Bij HR++ en driedubbel glas treedt eventuele condensvorming wel degelijk juist aan de buitenkant op. Dat komt omdat het glasoppervlak aan de buitenzijde 's nachts sneller afkoelt dan de lucht in de omgeving. Net zoals op de buitenkant van koude autoruiten condens kan neerslaan, kan dat ook bij goed geïsoleerd glas gebeuren. Sterker nog: de ruiten kunnen zelfs van buiten aanvriezen. Hier hebben mijn Velux dakramen met HR++ glas ook al regelmatig last van.

Bij driedubbel glas zal dit 'probleem' nog groter zijn.

Daarnaast speelt de lokatie van de woning nog een grote rol. Aan de rand van de bebouwde kom of in een klein dorp waar huizen wat verder uit elkaar staan, zal de condensvorming aan de buitenzijde veel sneller en vaker optreden dan bij een huis in de binnenstad. Een bebouwde omgeving houdt namelijk 's nachts warmte vast, en wanneer de lucht minder afkoelt treedt er ook minder condensvorming op.

En nee, deze vorm van condensvorming kan geen kwaad. Het kan alleen wel als hinderlijk ervaren worden, omdat het het zicht naar buiten belemmert. Het is daarom goed dat de verkoper hier op wijst, maar absurd om het driedubbele glas om deze reden dan 'absoluut af te raden'. De condensvorming zal vooral optreden tijdens koude nachten en ochtenden. Niet iedereen zit er dan op te wachten om de hele tijd naar buiten te kijken.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
27 apr 2021 09:48
Bij HR++ en driedubbel glas treedt eventuele condensvorming wel degelijk juist aan de buitenkant op. Dat komt omdat het glasoppervlak aan de buitenzijde 's nachts sneller afkoelt dan de lucht in de omgeving. Net zoals op de buitenkant van koude autoruiten condens kan neerslaan, kan dat ook bij goed geïsoleerd glas gebeuren.
Alleen maar een teken dat isolatie goed is.
Ivo.w schreef:
27 apr 2021 09:48
Sterker nog: de ruiten kunnen zelfs van buiten aanvriezen. Hier hebben mijn Velux dakramen met HR++ glas ook al regelmatig last van.
De dakramen zijn meer naar de hemel gericht, en verliezen daardoor meer warmte. Zo bevriest mijn auto voorruit altijd eerder dan de zijruiten

Condens/ijs aan buitenkant lijkt me overigens geen probleem: Met enkel glas vroeger stonden de ijsbloemen, en het condens, aan de binnenkant.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door scontra »

GE128 schreef:
25 apr 2021 22:16
Beste

Ik heb een vraag over condensvorming in driedubbele glas voor kunststof kozijn.
De kozijn leverancier raad echt af van het driedubbele glas vanwege condens vorming.

Graag uw mening hierover.
Als er in twee of driedubbelglas condens optreed, dan is de ruit lek en moet vervangen worden.

Waar de leverancier op doelt is condens welke aan de buitenzijde van de beglazing kan optreden, waardoor het zicht tijdelijk iets minder zal/kan zijn.
Dat effect doet zich, s'morgens vroeg, maar heel beperkt voor en alleen onder bepaalde atmosferische omstandigheden.
Heb driedubbelglas in grote ramen (van vloer tot plafond) in de woonkamer en het condens effect treed slechts heel sporadisch op en is in de kortste keren weer verdwenen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Seinhuis schreef:
26 apr 2021 22:15
Ik denk dat je het beste nieuwe korzijnen en ramen bij 1 bedrijf kan bestellen. Dan heb je het minste problemen, en is het duidelijk wie aansprakelijk is. Het allerbeste is als alles in 1 geheel in de fabriek wordt gemaakt. Minste kans op fouten.

Echter ben ik geen expert in dit technische vraag.
Dat is geen antwoord op de vraag.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Condensvorming TUSSEN de glaslagen ? ONMOGELIJK, er wordt een inert gas gebruikt, waar alle water(damp) uit weggehaald is, er valt dus niets te condenseren, tenzij er een lek in zit.
Condens op de BUITENkant: heb ik al vanaf het begin... De vochtige buitenlucht condenseert op de koude - immers zeer goed geïsoleerde - ruit. Bij de randen van de ruit minder tot geen condens, want daar zorgt de slechtere kozijn-isolatie voor het verdampen van die condens.
Condens op de BINNENkant van de ruit: enkel mogelijk bij hoge binnen-vochtigheid ( denk aan schimmelvorming) en een zeer slechte isolatie van de ruit ( vroeger bij enkelvoudige ruiten kreeg je aan de binnenkant "ijsbloemen") .

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zou het zo kunnen zijn dat dit soort kunststof kozijnen de zwaardere ramen niet of moeilijk kan dragen en dat de aannemer dit daarom afraad?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:
29 apr 2021 09:05
zou het zo kunnen zijn dat dit soort kunststof kozijnen de zwaardere ramen niet of moeilijk kan dragen en dat de aannemer dit daarom afraad?
Dat zou dan een aannemer zijn die zijn vak niet verstaat.
Het ging hier trouwens om een kozijnleverancier die deze combinatie afraadde.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
29 apr 2021 09:08
Het ging hier trouwens om een kozijnleverancier die deze combinatie afraadde.
Waarbij ik me altijd afvraag: Is dit werkelijk goed advies, of gebaseerd op marges op producten.

eierdop
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2017 14:54

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door eierdop »

Mag ik er even op wijzen dat driedubbel glas nog niet bestaat. Dat zouden 6 glasplaten moeten zijn. Wel drievoudig!

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door 16again »

driedubbel != drie keer dubbel
https://nl.wiktionary.org/wiki/driedubbel

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Condensvorming in driedubbel glas

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
29 apr 2021 09:22
Lowieze schreef:
29 apr 2021 09:08
Het ging hier trouwens om een kozijnleverancier die deze combinatie afraadde.
Waarbij ik me altijd afvraag: Is dit werkelijk goed advies, of gebaseerd op marges op producten.
Je bedoelt, oprecht advies bestaat niet ?

Gesloten