Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Y.A.P.1961
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2022 14:10

Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Y.A.P.1961 »

Ik heb een conflict met de woningbouwvereniging over de reparatie van de zonnepanelen. De woningbouwvereniging heeft bijna 20 jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen, waar we dus een huurverhoging door kregen. Daar zijn vanaf het begin problemen mee geweest. Ze zijn 3 jaar lang afgesloten geweest in verband met brandgevaar. Na die 3 jaar zijn ze weer geactiveerd.

Wij hebben ongeveer 8 jaar geleden een terrasoverkapping laten plaatsen aan dezelfde kant van het huis als de zonnepanelen. Er zijn in de loop van de jaren enkele zonnepanelen kapotgegaan. Daar heeft de woningbouwvereniging een kraan voor laten komen, die over het huis heen ging. De panelen zijn toen gerepareerd. Nu zijn er sinds juni 2021 weer panelen kapot. Ze zijn nu dus uitgeschakeld.

De woningbouwvereniging wil ze nu alleen laten repareren als wij de overkapping een stuk afbreken, zodat er een steiger geplaatst kan worden. Degene die de overkapping heeft geplaatst adviseert om dat niet te doen, i.v.m. lekkage na die tijd. En er hangt ook een prijskaart aan die wij niet kunnen betalen. Ik heb gevraagd of ze dan nieuwe panelen leggen, omdat ze praktisch afgeschreven zijn, en omdat we anders misschien over 3 maanden weer hetzelfde probleem hebben. (Sommige buren hebben nieuwe panelen gekregen, waaronder iemand die voor deze woningbouwvereniging werkt!) Dat gaan ze dus niet doen, in 2024 gaan ze bij alle woningen de panelen vervangen. Ik heb panelen gezien, bij buren, die helemaal zwart geblakerd zijn aan de achterkant. Ik vind dus dat de woningbouwvereniging met levens speelt. En dat ze heel star zijn in hun standpunt. Wij moeten ons in alle bochten wringen om ze te laten repareren en zij doen niets om ons te helpen. De rechtsbijstandverzekering ziet er geen heil in. Wat kan ik nog doen? Wie heeft een goed advies?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met www.juridischloket.nl voor advies.

De woningbouw bepaalde zelf of de zonnepanelen gerepareerd of vervangen worden.

Om je vraag te kunnen beantwoorden over de overkapping is het belangrijk om te weten door wie de overkapping is geplaatst en hoe dit proces precies is gegaan.
Als deze door jullie illegaal is geplaatst dan is de kans groot dat je moet verwijderen.
Als de overkapping door de woningbouw is geplaatst dan zijn hun er verantwoordelijk voor.


Ik ben benieuwd waarom je rechtsbijstandverzekering de zaak niet wil behalen. Op www.consumentenbond.nl/rechtsbijstandve ... erzekeraar staat wat je kunt doen als je niet eens bent met hun beslissing.

Eventueel kan je naar www.huurcommissie.nl voor een bindend uitspraak. Doe dit als laatste redmiddel.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door PGros »

Waarom willen ze een steiger plaatsen? Normaal gaan ze even met een ladder omhoog het dak op voor zonnepanelen. En de ladder kan eventueel ook bij de buren staan om op het dak te komen.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Omdat daar simpelweg regels voor zijn en afhankelijk van de situatie ter plaatse een ladder (voor een professionele gebruiker helaas helemaal geen optie meer is)

Een ladder is dus niet bedoeld als werkplek. Kan het echt niet anders, bijvoorbeeld door ruimtegebrek, dan is werken op een ladder toegestaan wanneer:

de stahoogte minder is dan 5 meter hoog;
de totale statijd per project minder is dan 2 uur;
de individuele statijd per dag minder is dan 1 uur;
de krachtsuitoefening (duwen of trekken, bv bij boren) minder is dan 50N;
of de reikwijdte kleiner is dan 1 meter.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik neem aan dat je de extra huur niet meer hoeft te betalen als je het laat afsluiten. Gewoon dan wachten tot 2024 om de nieuwe panelen te laten plaatsen. Waarschijnlijk wordt dat wel weer met een verreiker gewerkt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe wordt de huur betaald voor de panelen? Zit deze in de kale huur of in de servicekosten?

Waarom ziet u vervanging van de panelen als oplossing? Het is veel logischer om korting op de huur van de panelen te bedingen.

Leg het voor aan de huurcommissie. Op blz 24 vindt u de beleidsregels omtrent zonnepanelen:

https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... i_2021.pdf

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... rzieningen

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

xflorisx schreef:
19 jan 2022 11:57
Ik neem aan dat je de extra huur niet meer hoeft te betalen als je het laat afsluiten.
Dat lijkt me geen optie. Je moet de huisbaas in gelegenheid stellen eea te repareren, dat doet ts NIET

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jan 2022 19:36
xflorisx schreef:
19 jan 2022 11:57
Ik neem aan dat je de extra huur niet meer hoeft te betalen als je het laat afsluiten.
Dat lijkt me geen optie. Je moet de huisbaas in gelegenheid stellen eea te repareren, dat doet ts NIET
Echt wel. TS breekt alleen z’n uitbouw niet af.

Sportyjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2018 09:26

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Sportyjo »

Het verwijderen van de aanbouw zorgt ervoor dat er een steiger geplaatst kan worden van waaraf gewerkt kan worden. Dit is over het algemeen goedkoper, makkelijker en veiliger dan met een kraan.
Tevens voorkomt dit eventuele schade, welke kan ontstaan aan de overkapping, tijdens het plaatsen of repareren van de panelen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Y.A.P.1961 schreef:
18 jan 2022 14:53
De woningbouwvereniging heeft bijna 20 jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen, waar we dus een huurverhoging door kregen. Daar zijn vanaf het begin problemen mee geweest. Ze zijn 3 jaar lang afgesloten geweest in verband met brandgevaar. Na die 3 jaar zijn ze weer geactiveerd.

Er zijn in de loop van de jaren enkele zonnepanelen kapotgegaan. Daar heeft de woningbouwvereniging een kraan voor laten komen, die over het huis heen ging. De panelen zijn toen gerepareerd. Nu zijn er sinds juni 2021 weer panelen kapot. Ze zijn nu dus uitgeschakeld.

De woningbouwvereniging wil ze nu alleen laten repareren als wij de overkapping een stuk afbreken, zodat er een steiger geplaatst kan worden. Degene die de overkapping heeft geplaatst adviseert om dat niet te doen, i.v.m. lekkage na die tijd. En er hangt ook een prijskaart aan die wij niet kunnen betalen. Ik heb gevraagd of ze dan nieuwe panelen leggen, omdat ze praktisch afgeschreven zijn, en omdat we anders misschien over 3 maanden weer hetzelfde probleem hebben. (Sommige buren hebben nieuwe panelen gekregen, waaronder iemand die voor deze woningbouwvereniging werkt!) Dat gaan ze dus niet doen, in 2024 gaan ze bij alle woningen de panelen vervangen. Ik heb panelen gezien, bij buren, die helemaal zwart geblakerd zijn aan de achterkant.
Ik heb geen oplossing voor je, wel een conclusie dat bij de aanschaf van zonnepanelen geen rekening wordt gehouden met kosten voor onderhoud, toekomstige sloop-, opruim- en (dak-)herstelkosten. Plus aanpalende reparaties aan de omgeving. De klusser die je tzt moet vinden voor de calamiteit die ooit komt wordt duurder dan de hele installatie. Voor mij reden om liever geen zonnepanelen te plaatsen.

Leva66
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 15:11

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Leva66 »

De zonnepanelen zijn eigendom van de woningcorporatie, u heeft ze destijds niet gekocht? Betaalt u daarvoor iets extra’s in de huur? Weet u nog wat afgesproken is over verwijdering en reparaties/onderhoud? Als de woningcorporatie verantwoordelijk is voor al deze zaken is ze ook verantwoordelijk voor schade aan uw eigendom, hier dus de overkapping. Bij renovaties is dat een gebruikelijke regel. De wc is bv verantwoordelijk voor afhalen en terugplaatsen van rolluiken als ze nieuwe ramen wil plaatsen. U kunt ook terecht buj uw klachtencommissie en vraag advies bij uw huurdersvereniging of anders de Woonbond. Zijn er buren met hetzelfde probleem (zonnepanelen aan vervanging/reparatie toe) nog beter. Samen staat u sterker.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Geip Suusje “Ik heb geen oplossing voor je, wel een conclusie dat bij de aanschaf van zonnepanelen geen rekening wordt gehouden met kosten voor onderhoud, toekomstige sloop-, opruim- en (dak-)herstelkosten. “

Het gaat hier om een huurwoning van een Woningbouwvereniging. Zij zorgen voor onderhoud, eventuele vervanging en dakherstelkosten. Zij zijn namelijk de eigenaar van deze woning.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
21 jan 2022 13:19
Ik heb geen oplossing voor je, wel een conclusie dat bij de aanschaf van zonnepanelen geen rekening wordt gehouden met kosten voor onderhoud, toekomstige sloop-, opruim- en (dak-)herstelkosten. Plus aanpalende reparaties aan de omgeving. De klusser die je tzt moet vinden voor de calamiteit die ooit komt wordt duurder dan de hele installatie. Voor mij reden om liever geen zonnepanelen te plaatsen.
Da's wel héél generiek gesproken :D

Ik heb zelf bij de plaatsing van mijn zonnepanelen heel bewust gekozen voor een plaatsing waarbij ik mijn handen vrij heb om schoonmaak- en reparatiewerkzaamheden aan zowel de panelen zelf als het dak/ de dakkapel te doen.

Geen enkele reden om helemaal géén panelen te plaatsen - je moet er gewoon even over nadenken.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Moneyman

Je hebt die zonnepanelen nog niet zo lang, toch? Als je uit gaat van 20 jaar 'levensduur' kan je nog heel wat problemen verwachten.
Vooral als je je eigen levensduur in aanmerking neemt: dan moet je "tzt een klusser vinden vinden voor de calamiteit die ooit komt."
Als je het moet laten doen zal het een dure grap worden. Die klusser mag dan niet meer even een laddertje op, maar moet een veilige stelling opbouwen (ARBO!), en ze moeten met z'n tweeën komen, declareren voorrijkosten en je kan ze niet zwart betalen. Op de stort moet je betalen voor gevaarlijk afval. Je moet offerte laten maken, want het is iets wat niet regelmatig voorkomt, en jouw oorspronkelijke leverancier is al lang verdwenen.
Als ik jou was zou ik er toch maar eens wat geld voor opzij zetten.

En hou ook rekening met de schilder of de loodgieter die bij/op je dak moet en geen verstand van zonnepanelen heeft. Krijg je elke 5 jaar wel mee te maken.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Iedere 5 jaar schilder of loodgieter op het dak? Ik heb mijn panelen nu bijna 9 jaar, en de schilder komt daar nooit (op het dak zit geen hout dat geschilderd moet worden), en loodgieter al die jaren niet nodig gehad...

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Volgens mij is de oplossing om een stellage aan de voorkant van het huis te maken en zo, via het dak, naar de achterkant te gaan.
Wij hebben voor en achter zonnepanelen. Aan de voorkant stellage en over het dak naar de achterkant.

De zonnepanelen zijn dus vd woningbouw waarvoor destijds de huur is verhoogd. Werken de panelen niet meer dan is die verhoging dus ook niet meer correct totdat er nieuwe zonnepanelen geplaatst worden.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

PGros schreef:
19 jan 2022 11:01
Waarom willen ze een steiger plaatsen? Normaal gaan ze even met een ladder omhoog het dak op voor zonnepanelen. En de ladder kan eventueel ook bij de buren staan om op het dak te komen.
Vanaf een ladder mag je geen werkzaamheden verrichten. Een ladder is alleen een middel om te klimmen.
En ook eenmaal op het schuine dak aangekomen moet er veilig gewerkt kunnen worden. Valbeveiliging moet worden aangebracht. En dat mag niet vanaf een ladder, want ook het aanbrengen van valbeveiliging is 'werken'.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict woningbouwvereniging over reparatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
21 jan 2022 16:46
@Moneyman

Je hebt die zonnepanelen nog niet zo lang, toch? Als je uit gaat van 20 jaar 'levensduur' kan je nog heel wat problemen verwachten.
Ik zou bijna denken dat je recent een cursus zwartkijken hebt gevolgd… wat een drama weet je in je voorspellingen te stoppen. Gelukkig valt de werkelijkheid enorm mee.
Geip Suusje schreef:
21 jan 2022 16:46
Vooral als je je eigen levensduur in aanmerking neemt: dan moet je "tzt een klusser vinden vinden voor de calamiteit die ooit komt."
Mijn eigen levensduur? Ik heb geen idee hoe oud ik wordt… Mocht je doelen op de levensduur van mijn zonnepanelen: die kunnen de komende tientallen jaren nog mee. En de komende tien jaar heb ik nog garantie ook. Welke calamiteit ik zou moeten voorzien, is me overigens een raadsel, want heel concreet ben je niet.
Geip Suusje schreef:
21 jan 2022 16:46
Als je het moet laten doen zal het een dure grap worden. Die klusser mag dan niet meer even een laddertje op, maar moet een veilige stelling opbouwen (ARBO!), en ze moeten met z'n tweeën komen, declareren voorrijkosten en je kan ze niet zwart betalen.
Aannames, aannames. Je kent mijn situatie niet eens. Hoe er gewerkt moet worden, en met hoeveel man dat is, hangt nogal af van wat dat “ het” dan is - en dat maak je wederom niet concreet.
Geip Suusje schreef:
21 jan 2022 16:46
Op de stort moet je betalen voor gevaarlijk afval. Je moet offerte laten maken, want het is iets wat niet regelmatig voorkomt, en jouw oorspronkelijke leverancier is al lang verdwenen. Als ik jou was zou ik er toch maar eens wat geld voor opzij zetten.
Wederom een grote bak aannames. Gevaarlijk afval? Onzin: ze mogen gewoon in de milieustraat ingeleverd worden. Maar dat duurt nog heeeeeeel erg lang… Waarom ik offertes zou moeten laten maken, en waarom mijn leverancier verdwenen zou zijn, is me een raadsel - en wordt door jou niet concreet gemaakt.
Geip Suusje schreef:
21 jan 2022 16:46
En hou ook rekening met de schilder of de loodgieter die bij/op je dak moet en geen verstand van zonnepanelen heeft. Krijg je elke 5 jaar wel mee te maken.
Wederom onzin. De tijd dat ik schilders nodig had ligt al lang achter me. En loodgieters heb ik nog nooit nodig gehad, laat staat iedere 5 jaar. En waarom zou die beste man, als ik hem al nodig had, verstand van zonnepanelen moeten hebben?

Kortom: je preekt paniek, maar het is totaal niet onderbouwd en qua argumentatie onzinnig. Ik heb nog steeds geen enkele reden gehoord waarom je geen zonnepanelen zou moeten nemen.

Gesloten