CV ketel vullen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Cas_sie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:37

CV ketel vullen

Ongelezen bericht door Cas_sie »

Hoi mijn CV ketel geeft een storing aan, en volgens mij moet die bijgevuld worden. Er zijn genoeg youtube filmpjes dat laat zien hoe dat moet, dus dat is geen probleem.

Het probleem is echter: Er is geen kraan in de buurt van de CV ketel die op de zolder staat.

Er is wel een vulkraan op een waterleiding in de buurt van een aftapkraan voor mijn wasmachine die op de eerste verdieping staat. En daar zit ook een meter op. Deze heb ik gevuld tot 1.8 bar.

Maar als ik kijk op de meter van de CV ketel zelf, is die maar opgelopen tot 0.8 bar, en de storing geeft die nog steeds aan.

Mijn vraag is dus: Kan ik de meter op de eerste verdieping negeren en vullen totdat de meter op de CV ketel tussen 1.5 en 2 bar is?

En ja, resetten, ontluchten etc heb ik al gedaan.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: CV ketel vullen

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat bijvullen lijkt me prima gegaan. Ik doe dat een verdieping lager op de badkamer. Maar het lijkt me handig als u eerst de storingscode ontcijfert door op internet de gebruiksaanwijzing te vinden van uw ketel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: CV ketel vullen

Ongelezen bericht door scontra »

Controleer eens het expansievat, deze is verdeeld in twee delen, het onderste deel moet hol klinken als u er met iets van metaal tegen aantikt en het bovenste deel klinkt dan dof.
Als het onderste deel niet hol klinkt is het expansievat kapot en moet vervangen worden.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: CV ketel vullen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Zou bij genoemde klachten inderdaad het expansievat even testen (vervangen daarvan stelt ook relatief weinig voor).
Vrijwel elke ketel geeft bij een storing ook een storingscode op het display weer (grote kans dat deze code drukgerelateerd isn want de gemiddelde ketel functioneert enkel optimaal als deze zich binnen de door de producent voorgeschreven range bevindt (doorgaans tussen de 1 en 2 bar )

Plaats reactie