LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door witje75 »

We hebben een lekkage op een hellend dak gehad. Hierbij is het onderdak (soort spaanplaat) op 3 m² vies nat geworden.
Nu wil ik dus dat stuk onderdak verwijderen en vervangen door dampdoorlatende folie.
Als ik op internet kijk wat de beste manier is, dan is dat de pannen weghalen, en de panlatten weghalen, folie erop en de panlatten en pannen er weer op. Wat ik me dan afvraag: Waarom zo? Zo zijn de panlatten dus niet beschermd.
Kost me veel meer werk om ze eraf te halen, en daarna kunnen ze nog steeds nat worden.
Is het ook mogelijk om de folie op de panlatten te leggen, en dan de pannen erop?

Zo niet, dan zal ik de folie van binnenuit ertegenaan zetten. Maar dan zijn zowel de panlatten als de houten balken niet beschermd.
Het gaat dus niet om het hele dak, maar om een stukje waar dus lekkage zat.
Daarna komt de glaswol, de dampdichte folie en de gipsplaat er weer op.
Graag hoor ik jullie klusadvies.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u op de panlatten de folie doet, dat rotten de panlatten snel weg. Een dak bestaat uit verschillende lagen. Zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van het dak zit een damp open folie. Dampdicht gebruik je enkel bij een plat dak om te voorkomen dat er vocht onder de dichte dakbedekking komt. Het vocht van in het huis gaat op die manier door het dak heen. Dus eerst vanuit de zolder in de isolatie en later vanuit de isolatie onder de pannen.
Onder de pannen komt wind wat er voor zorgt voor ventilatie. Als u folie op de panlatten gaat leggen zorgt u ervoor dat er geen ventilatie meer bij de panlatten kan komen en zullen deze aangetast worden door het vocht dat van binnen naar buiten gaan.

Als u een stuk onderdak wilt vervangen moet u dus een nieuw stuk gaan terug plaatsen. En ja, dat wil dus zeggen dat de panlatten op die plek weg moeten. Maar als het dak enkel nat geworden is kunt u ook wachten tot de zomer en goed laten drogen.
Zo lang de pannen op de juiste plek liggen zou er geen vocht onder kunnen komen. Gebeurt dit wel, dan zou of de constructie aangepast moeten worden, of, als het door opstuwing van wind gebeurd, gezorgd moeten worden dat er een kering komt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Als je dak verder niet lekt, dan zitten de panlatten onder de pannen en worden ze niet nat, maar ademen mee met de buitenlucht (hout!).
Doe je de folie over de panlatten, heb je kans op schimmelvorming, bovendien liggen de pannen dan minder stabiel op de latten en moet je ze met schroeven vastzetten.

Het beste kun je de spaanplaten ook vervangen. Ladder, steiger, dak openmaken, slechte stukken eruit, dan weer terug opbouwen met van binnen naar buiten: draagbalken - spaanplaat of vergelijkbaar - folie - daklatten verticaal en horizontaal - dakpannen.

Andere optie, als je toch bezig bent: warm dak constructie met bovenop het spaanplaat eerst isolatielaag, dan dakleer of folie, daarop de daklatten en tenslotten weer de pannen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
24 mar 2020 21:23
...dan dakleer of folie,...
Dat dakleer kunt u het beste weg laten. Zodra je je dak luchtdicht gaat inpakken krijg je vochtproblemen in huis. Op een hellend dak moet altijd een damp open folie gebruiken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je voor de verbetering ;-)

En nu zie ik zelf, dat ik het warm dak ook heb omgedraaid. Eerst de folie, daarbovenop de isolatie en dan naar keuze extra laag folie of direct de panlatten erop schroeven.

(ben toch niet zo helder als ik dacht, sorry)

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door witje75 »

Jablan schreef:
24 mar 2020 21:23
Als je dak verder niet lekt, dan zitten de panlatten onder de pannen en worden ze niet nat, maar ademen mee met de buitenlucht (hout!).
Doe je de folie over de panlatten, heb je kans op schimmelvorming, bovendien liggen de pannen dan minder stabiel op de latten en moet je ze met schroeven vastzetten.

Het beste kun je de spaanplaten ook vervangen. Ladder, steiger, dak openmaken, slechte stukken eruit, dan weer terug opbouwen met van binnen naar buiten: draagbalken - spaanplaat of vergelijkbaar - folie - daklatten verticaal en horizontaal - dakpannen.

Andere optie, als je toch bezig bent: warm dak constructie met bovenop het spaanplaat eerst isolatielaag, dan dakleer of folie, daarop de daklatten en tenslotten weer de pannen.
Als ik dampdoorlatende folie over de panlatten hebt, is er toch juist geen kans op schimmel? Het vocht kan weg, maar de regen er niet in. Ik heb de indruk dat de dakpannen nu 45 jaar oud minder dicht zijn, dus daardoor meer vocht doorlaten.

Warm dak constructie klinkt leuk, maar ik heb een rijtjeswoning. En daarbij wil ik maar een stuk van het dak vernieuwen, dus lijkt me een warm dak constuctie niet kunnen, omdat het dak dan ineens hoger wordt dat de rest, of dan bij de buren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door Jablan »

NeoDutchio heeft het ook goed uitgelegd waarom je geen folie boven, maar juist onder de panlatten moet hebben. Ventilatie.

2020-45=1975 => Betonnen dakpannen?

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door witje75 »

Jablan schreef:
24 mar 2020 22:09
NeoDutchio heeft het ook goed uitgelegd waarom je geen folie boven, maar juist onder de panlatten moet hebben. Ventilatie.

2020-45=1975 => Betonnen dakpannen?
Ja, betonnen dakpannen. Dus dakpannen en panlatten eraf voor de folie erop kan. Of moet er nog meer af?
Ik had gelezen dat je een onderdak kon maken door folie of platen. Aangezien de platen op die plek het water niet voldoende tegen konden houden, leek mij de veiligste keus om te kiezen voor folie in plaats van de platen.

Op laten drogen heeft geen zin. De platen zijn vies, beschimmeld en stinken doordat de glaswol erachter ook nat is geworden. Daarbij kan spaanplaat slecht tegen vocht, dus lijkt me minder geschikt dan folie als onderdak.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witje75 schreef:
24 mar 2020 21:58
Als ik dampdoorlatende folie over de panlatten hebt, is er toch juist geen kans op schimmel? Het vocht kan weg, maar de regen er niet in.
Zoals genoemd komt er vocht uit uw huis door het dak naar buiten. Als ik de panlatten onder een doek legt komt daar wel het vocht bij vanuit huis, maar geen ventilatie.
witje75 schreef:
24 mar 2020 21:58
Ik heb de indruk dat de dakpannen nu 45 jaar oud minder dicht zijn, dus daardoor meer vocht doorlaten.
Dan is het eigenlijk dus ook belangrijk om te pannen te vervangen. De schade weghalen is leuk, maar als de oorzaak blijft schiet het niet op.

U kunt een nieuw stuk hout in de oude zetten, of een damp open folie plaatsen. Niet voor consumenten bedoeld, maar hier een folder met een plaatje hoe het aan de buitenkant uit ziet: https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... Dakdekkers
Aan de binnenkant komt dan isolatie, damp open folie en afwerken (gezien vanaf het dak naar binnen toe)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De eerste generatie beton pannen kan na vele jaren poreus geworden zijn en liggen ze nog goed aansluitende?

Het spaanplaat droogde wel weer maar hoe zijn de pannen?
Zweten die door of afgebrokkelde, ik heb met 38 jaren oude breuk gehad, maar door de Pur platen eronder geen lekkage....

Een foto van de pannen en de natte of vochtige plek, ik denk zelf aan scheve dakpan en die recht leggen en controleren lijkt me een beter begin dan grote klus nu.
Daarom niet nu proberen oplossen maar eerst de oorzaak van lek vinden, dan pas verder gaan!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: dakfolie tussen de panlatten en dakpannen bevestigen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ook waar en bij de vervanging van de dakpannen nog een tip: als het dak op het noorden ligt, ga voor verglaasde, keramische pannen. Ligt het dak op het zuiden, volstaan de gewone keramische dakpannen.

Gesloten