LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
11 sep 2018 11:02
Het voordeel is juist een “hoge rente” en de aflossing moet net als bij een bank, voldoen aan de fiscale eisen. En de twee andere “nadelen” die u noemt, zijn ook niet aanwezig. Vervelend voor oom als hij in een instelling verdwijnt, maar dat heeft geen invloed op die lening, noch zijn overlijden, want dan gaat de lening gewoon over op zijn erven, als daar in het contract geen andere voorwaarden voor gesteld zijn.
En dan begint de ellende. Want de erven of de curator eisen het geld of het huis op. Al te vaak eindigen dit soort dingen bij een rechter. Vergeet niet dat verblijf in een inrichting tegenwoordig ook flink interen op het eigen vermogen betekent.

@Hänschen Klein: Nico Dekker is erg duur. Het kan echt veel goedkoper, maar dan moet je dit soort overprijsde ontwerpers er direct uitgooien.
blont007 schreef:
11 sep 2018 11:52
Bouwen met hout is al onder de loep genomen, hout is erg duur!
Niet per se. Hout kan duur zijn wanneer de transportkosten flink oplopen, andersom gaat hout wel veel langer mee dan alle kunststoffen op deze wereld en vraagt ook minder onderhoud.

Oh, een staanplaats op een camping kan heel goed. Of een tijd op een recreatiepark wonen. Waarom niet? Als je een eigen dak boven je hoofd wilt, de wachtlijst voor een huurwoning minstens 10 jaar is, een hypotheek nog ver weg bij gebrek aan partner/familie, dan is een recreatiepark met vakantiehuisjes of stacaravans een perfect alternatief. Randvoorwaarde: geen uitkering willen en een postadres regelen.

Wanneer ik alle losse onderdelen bij elkaar raap, dan stelt Hänschen Klein zich eigenlijk een bouwkavel voor, waar je begint met een kleine bungalow en die later keer op keer uitbouwt.
Idee is goed, maar past beter in Vlaanderen of Duitsland dan in Nederland, waar zo'n aanpak om de zoveel tijd een nieuwe omgevings-/bouwvergunning betekent.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

kweenie schreef:
11 sep 2018 12:33
Wanneer opa merkt, dat zijn spaarcenten worden opgevreten door inflatie, de lage rente en de inhalige fiscus, koopt hij voor zich en zijn kinderen (om het eenvoudig te houden) twee woningen onder één kap en verhuurd de helft aan zijn kinderen.
Waarom zou opa die woning per se naast zijn eigen woning moeten kopen? Dat kan hij overal in het land doen.
Ja, zolang de kinderen in de buurt blijven. De 'generatiewoning' is bedoeld om 'onder één dak' te wonen en elkaar beter te kunnen verzorgen. Een voorbeeld van tegenover elkaar wonen: https://www.haus.de/files/bauideen/grun ... -gr-eg.jpg

Andere oplossingen (met prijzen): https://www.fertighaus.de/fuer-mehrere-generationen/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 11 sep 2018 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Opa kan natuurlijk ook gewoon een huis kopen en verhuren zonder dat de kleinkinderen in de buurt hoeven te wonen.
hänschen klein schreef:
11 sep 2018 10:51
@moneyman ...

Leg dan 'uw' familiebankvoordelen gewoon uit ... ik heb dit onderwerp (nog) niet eerder gepost gehad en daarom zou het een toegevoegde waarde (kunnen) hebben voor lezers die er nooit van gehoord hebben.
Vrij simpel. Familielid 1 leent geld uit aan familielid 2. Familielid 1 ontvangt meer rente dan op de bank en familielid 2 heeft geen gedoe of lastige eisen zoals bij een bank.
Nog leuker wordt het als je een wat hogere rente afspreekt dan de bank rekent en daar weer een deel van terugschenkt. Reken je een half procent meer rente en schenk je dat terug, dan betekent dat bv. 0,2% meer belastingvoordeel. Wat je uiteindelijk kwijt bent kan zo een stuk lager worden dan bij een bank, terwijl de uitlener meer rendement heeft dan een spaarrekening.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

kweenie schreef:
11 sep 2018 12:51
Opa kan natuurlijk ook gewoon een huis kopen en verhuren zonder dat de kleinkinderen in de buurt hoeven te wonen.
hänschen klein schreef:
11 sep 2018 10:51
@moneyman ...

Leg dan 'uw' familiebankvoordelen gewoon uit ... ik heb dit onderwerp (nog) niet eerder gepost gehad en daarom zou het een toegevoegde waarde (kunnen) hebben voor lezers die er nooit van gehoord hebben.
Vrij simpel. Familielid 1 leent geld uit aan familielid 2. Familielid 1 ontvangt meer rente dan op de bank en familielid 2 heeft geen gedoe of lastige eisen zoals bij een bank.
Nog leuker wordt het als je een wat hogere rente afspreekt dan de bank rekent en daar weer een deel van terugschenkt. Reken je een half procent meer rente en schenk je dat terug, dan betekent dat bv. 0,2% meer belastingvoordeel. Wat je uiteindelijk kwijt bent kan zo een stuk lager worden dan bij een bank, terwijl de uitlener meer rendement heeft dan een spaarrekening.
Ja zo ongeveer zullen @moneyman en onze @Lady het hierboven wel bedoeld hebben ... :|

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 sep 2018 12:41
Lady1234 schreef:
11 sep 2018 11:02
Het voordeel is juist een “hoge rente” en de aflossing moet net als bij een bank, voldoen aan de fiscale eisen. En de twee andere “nadelen” die u noemt, zijn ook niet aanwezig. Vervelend voor oom als hij in een instelling verdwijnt, maar dat heeft geen invloed op die lening, noch zijn overlijden, want dan gaat de lening gewoon over op zijn erven, als daar in het contract geen andere voorwaarden voor gesteld zijn.
En dan begint de ellende. Want de erven of de curator eisen het geld of het huis op. Al te vaak eindigen dit soort dingen bij een rechter. Vergeet niet dat verblijf in een inrichting tegenwoordig ook flink interen op het eigen vermogen betekent.
Dat is onjuist. Als één en ander notarieel vastgelegd is (en dat kan níet anders bij deze hypothecaire constructie), dan kunnen noch de erven, noch een curator dat doorbreken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@hanschen
U zit het hele internet af te spitten voor links.
Nog die over familiebank niet gevonden?

@jablan

De erven of de curator kunnen de lening of het huis helemaal niet opeisen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

OPLOSSING voor de financiering van een 'kangoeroe- of meergeneratie-woning'... is ...

de kangoeroe-hypotheek: https://sameneenhuis.nl/wonen/wat-is-kangoeroewonen/

Klik vooral meervoudig dóór over de consequenties: https://sameneenhuis.nl/gevolgen/kangoe ... hypotheek/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 11 sep 2018 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan is het plaatsen van een mantelzorgwoning in je eigen tuin, als die een beetje van fatsoenlijke afmetingen is, heel wat eenvoudiger.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:
11 sep 2018 13:05
OPLOSSING voor de financiering van een 'kangoeroe- of meergeneratie-woning'... is ...

de kangoeroe-hypotheek: https://sameneenhuis.nl/wonen/wat-is-kangoeroewonen/
Zover ik het nieuws volg en de documentaires op tv hierover heb gezien zitten juist heel veel ouderen niet bepaald te wachten om vlakbij de kinderen te gaan wonen , Andersom ook niet trouwens :mrgreen:
Bovendien ....er is gewoon vaak geen ruimte rondom het huis.
Slechts weinigen wonen zodanig dat er van alles aan - en bijgebouwd kan worden op dat kavel.
We moeten realistisch zijn....degenen die dat wel willen realiseren dat ook heus wel.
Er zijn bovendien veel ' arme' ouderen die geen kapitaal hebben en ook nog gewoon huren.

Voor de rest : starters willen hun eigen boompje, beestje , huisje...

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moederslink, ik ben het helemaal met je eens.

Ik vind dit topic steeds meer verzanden in borrelpraat. Het lijkt me verstandig dat de barman stopt met schenken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bouwen van zulke mantelzorg woningen is inderdaad alleen mogelijk in gebieden waar de genoemde problemen minder spelen. Namelijk gebieden waar ofwel kavels gewoon beschikbaar zijn, ofwel waar de woningen zo ruim gebouwd zijn dat er nog ruimte voor een extra woning op de kavel is. Wat meestal gebieden zijn wat grond en woningen niet extreem duur zijn.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je een beetje tuin hebt bij je eigen huis, is de prijs van grond al niet van belang. En voor een ton heb je al een perfecte mantelzorgwoning van zeg 50m2, voor pa en moe. Kan zo geplaatst worden, vergunningvrij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Qua topic is er door HK inmiddels genoeg " gerechercheerd " , er komen ook nog volop offertes e.d bij hem binnen, hij heeft zn best gedaan 8)

We hebben nu eenmaal te maken met het gebrek aan ruimte, gebrek aan kapitaal en hoge eisen vd starters.
Zoals ik al eerder zei : wees als starter creatief - flexibel - spaarzaam en stel de eisen cq verwachtingen bij tot een haalbaar, realistisch niveau.
Koop bv een chalet of ga in een simpele studio wonen of ga emigreren en eet droog brood tot je genoeg gespaard heb.. :mrgreen:

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Tip misschien voor HK, het juiste antwoord gaat u hier blijkbaar niet krijgen anders had u die allang gehad natuurlijk. Het wordt een stuk eenvoudiger als u een oude auto koopt van 15 jaar oud met gebreken bij een foute handelaar, dan maakt u kans dat het theoretisch allemaal snel opgelost wordt.

Ik zou mijn licht opsteken bij Higher Level forum daar zitten projectontwikkelaars, huizenbouwers, aannemers en noem het maar op. Ik zit daar als ondernemer al heel wat jaren en het is een fijn forum.

Dit forum is ook fijn maar dan anders.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is helemaal geen “juist antwoord”, zoveel mensen, zoveel wensen.
En wat moet HK op higherlevel? Hij zoekt geen huis en hij zoekt geen kavel

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het is zoals bij het kopen van een matras ...

Je moet je vooral goed en breed informeren en proefliggen is absoluut noodzakelijk.

De online-matrasaanbieders zorgden voor een doorbraak, maar ...
helaas zijn er nog geen huizen met een teruggaverecht na 100 dagen proefwonen.
Maar misschien brengt ik een projectontwikkelaar hiermee op een idee ...

Juist daarvoor was deze topic bedoeld, een reis door de (on-)mogelijkheden en verhalen van ervaringsdeskundigen.
In tegenstelling tot mijn vorigen topics m.b.t. duurzame stofzuigers en het risico van negatieve rente op je vermogen, heb ik de eindstreep deze keer gehaald ... ook al was het (nog) met behulp van de moderator. Het 'merk' RADAR is nu de eigenaar van alle posts ... en misschien kunnen ook zij hier nog iets mee.

Voorlopig staat de topic bovenaan op de zoekmachines ... en wie weet, komt dè gouden tip tòch nog!

Bedankt voor de intensieve deelname en veel suc6 aan de starters gewenst en pas goed op bij het uitsorteren van een bouwondernemer: https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... 3036756YI4

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
11 sep 2018 14:16
helaas zijn er nog geen huizen met een teruggaverecht na 100 dagen proefwonen.
Maar misschien brengt ik een projectontwikkelaar hiermee op een idee ...
Het idee bestaat zelfs al. In mijn stad was er enige tijd geleden een project waar je letterlijk kon proefwonen (al was dat volgens mij slechts één maand). Of het een succes geworden is, weet ik niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

hänschen klein schreef:
11 sep 2018 14:16

Voorlopig staat de topic bovenaan op de zoekmachines ... en wie weet, komt dè gouden tip tòch nog!

Bij jou, ja en waarschijnlijk ook bij de deelnemers aan dit topic. Niet bij de rest van Nederland. Zo simpel is het niet om bovenaan bij Google search te komen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
11 sep 2018 14:22
hänschen klein schreef:
11 sep 2018 14:16
helaas zijn er nog geen huizen met een teruggaverecht na 100 dagen proefwonen.
Maar misschien brengt ik een projectontwikkelaar hiermee op een idee ...
Het idee bestaat zelfs al. In mijn stad was er enige tijd geleden een project waar je letterlijk kon proefwonen (al was dat volgens mij slechts één maand). Of het een succes geworden is, weet ik niet.
Hier heeft een promotor een idee over proefwonen, dat furore moest maken in Nederland: Het Hamsterhuren

https://www.gilenwoonprojecten.be/hamsterhuren
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 11 sep 2018 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
11 sep 2018 14:29
hänschen klein schreef:
11 sep 2018 14:16

Voorlopig staat de topic bovenaan op de zoekmachines ... en wie weet, komt dè gouden tip tòch nog!

Bij jou, ja en waarschijnlijk ook bij de deelnemers aan dit topic. Niet bij de rest van Nederland. Zo simpel is het niet om bovenaan bij Google search te komen.
Zeker niet als je de relevante zoektermen uit het topic niet kent.

Gesloten