LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Jablan »

Familiefinanciering
Moneyman schreef:
11 sep 2018 13:00
Dat is onjuist. Als één en ander notarieel vastgelegd is (en dat kan níet anders bij deze hypothecaire constructie), dan kunnen noch de erven, noch een curator dat doorbreken.
Juridisch niet, maar in de praktijk ben je echt afhankelijk van de goede wil van de verdere familie, erfgenamen. Dan kom je al snel in een zwart/wit keuze terecht: toegeven of breken.
Wel is het in Nederland minder bizar dan in Duitsland, waar ook volwassen kinderen tegenover de ouders een onderhoudsplicht hebben.

@Lady1234: Je noemt het standaard belastingvoordeel. Op langere termijn zijn constructies met een stichting nog voordeliger.

moederslink schreef:
11 sep 2018 13:41
Zoals ik al eerder zei : wees als starter creatief - flexibel - spaarzaam en stel de eisen cq verwachtingen bij tot een haalbaar, realistisch niveau. Koop bv een chalet of ga in een simpele studio wonen of ga emigreren en eet droog brood tot je genoeg gespaard heb.. :mrgreen:
:wink:
En gebruik de tijd totdat je saldo groot genoeg is om je droom concreter te maken. Hoe meer jij weet, hoe minder kans de ander heeft om je bouwdepot tot op de laatste euro leeg te roven.

Of zoals onze aannemer ergens tijdens de bouw van het vakantiehuis zei: 'jullie tekeningen zijn veel duidelijker dan die van de architect'.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
11 sep 2018 14:58
Moneyman schreef:
11 sep 2018 14:22
hänschen klein schreef:
11 sep 2018 14:16
helaas zijn er nog geen huizen met een teruggaverecht na 100 dagen proefwonen.
Maar misschien brengt ik een projectontwikkelaar hiermee op een idee ...
Het idee bestaat zelfs al. In mijn stad was er enige tijd geleden een project waar je letterlijk kon proefwonen (al was dat volgens mij slechts één maand). Of het een succes geworden is, weet ik niet.
Hier heeft een promotor een idee over proefwonen, dat furore moest maken in Nederland:
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... 3036756YI4
Ik kom bij een artikel over faillissementen uit.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 sep 2018 15:00
Familiefinanciering
Moneyman schreef:
11 sep 2018 13:00
Dat is onjuist. Als één en ander notarieel vastgelegd is (en dat kan níet anders bij deze hypothecaire constructie), dan kunnen noch de erven, noch een curator dat doorbreken.
Juridisch niet, maar in de praktijk ben je echt afhankelijk van de goede wil van de verdere familie, erfgenamen. Dan kom je al snel in een zwart/wit keuze terecht: toegeven of breken.
Welnee. Ook in de praktijk hebben de erfgenamen geen poot om op te staan. Hoe kom je erbij dat dit een probleem zou zijn? Wat zou dan concreet het probleem zijn volgens jou? Wat zouden de erfgenamen kunnen doen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je zo'n 'gezellige' familie hebt, dan zou ik inderdaad niet aan een familielening beginnen. Maar dan zou waarschijnlijk toch niemand in de familie bereid zijn om je geld te lenen...

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan . goede wil, of kwade wil, de familie of de erven hebben niets te zeggen. Ik zou niet weten waarom je zou moeten kiezen tussen toegeven of breken.

Wellicht is een stichting interessanter, maar een “familiebank” is heel simpel en voor iedereen te begrijpen. Op te zetten en af te wikkelen.

Kan zelfs helemaal zonder notaris. Overeenkomst wel indienen bij de belastingdienst.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
11 sep 2018 15:20
Kan zelfs helemaal zonder notaris. Overeenkomst wel indienen bij de belastingdienst.
Nou... je moet natuurlijk ook een hypotheek vestigen, zowel ter zekerheid als ter borging van de hypotheekrenteaftrek. Dus je moet wel even langs de notaris.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
11 sep 2018 15:39
Lady1234 schreef:
11 sep 2018 15:20
Kan zelfs helemaal zonder notaris. Overeenkomst wel indienen bij de belastingdienst.
Nou... je moet natuurlijk ook een hypotheek vestigen, zowel ter zekerheid als ter borging van de hypotheekrenteaftrek. Dus je moet wel even langs de notaris.
Maar dat is niet verplicht. Voor de hypotheekrente aftrek moet de overeenkomst van geldlening slechts binnen een bepaalde tijd bij de belastingdienst worden gedeponeerd. Hoefde eerst zelfs ook niet. Maar nu met het verplicht aflossen wel.

Dat het wel verstandig is, is wat anders.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
11 sep 2018 16:15
Moneyman schreef:
11 sep 2018 15:39
Lady1234 schreef:
11 sep 2018 15:20
Kan zelfs helemaal zonder notaris. Overeenkomst wel indienen bij de belastingdienst.
Nou... je moet natuurlijk ook een hypotheek vestigen, zowel ter zekerheid als ter borging van de hypotheekrenteaftrek. Dus je moet wel even langs de notaris.
Maar dat is niet verplicht. Voor de hypotheekrente aftrek moet de overeenkomst van geldlening slechts binnen een bepaalde tijd bij de belastingdienst worden gedeponeerd. Hoefde eerst zelfs ook niet. Maar nu met het verplicht aflossen wel. Dat het wel verstandig is, is wat anders.
Volgens de belastingdienst kan dat juist niet meer.


Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
11 sep 2018 16:36
U bent abuis. De notaris is niet verplicht.
https://www.fiscalert.nl/stappenplan%20familiebank.pdf
Ja, leuk. Punt is alleen dat er op internet diverse artikelen te vinden zijn waaruit blijkt dat het wél zonder notaris kan, maar ook artikelen waaruit blijkt dat het niet zonder notaris kan. Vandaar dat ik me maar op de bron baseer: de Belastingdienst.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
11 sep 2018 15:02
Ook in de praktijk hebben de erfgenamen geen poot om op te staan. Hoe kom je erbij dat dit een probleem zou zijn? Wat zou dan concreet het probleem zijn volgens jou? Wat zouden de erfgenamen kunnen doen?
Kweenie zat al in de richting. Het is onvoorstelbaar hoe mensen zich kunnen gedragen na een overlijden.
Stel dat jij een bedrag hebt uitgeleend met een huis als onderpand, juridisch afgedekt per notaris en met een testament erbij. Dan telt dat bedrag nog steeds mee voor het vermogen waarover successiebelasting moet worden betaald. Daar kunnen leuke problemen bij of door ontstaan. Met een stichting-constructie kun je dit soort ellende al voorkomen, heeft bovendien het voordeel dat je flink op overige belastingen kunt besparen.

Voor de gemiddelde starter is een familiebank ver weg, eerder een apart onderwerp waard.

Voor wie nog wat te klussen heeft aan het nieuwe huis of zelf wil bouwen: kijk niet alleen rond op internet, maar ga echt op stap om rond te kijken. Momenteel zie ik teveel materialen van B of C kwaliteit, terwijl de kopers een A prijs betalen. Zulke dingen komen altijd bij extreem weer versneld aan het licht en dit soort dingen heb je alleen door, wanneer je zelf alle materialen hebt gezien. Beste prijs/kwaliteitsverhouding krijg je in deze jaren, wanneer je zelf als bouwheer optreedt.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

In tussen tijd is er nog geen M2 grond aanwezig om maar een piket in de grond te meppen. Wij hebben dat een paar jaar geleden opgelost om in het noorden van het land een grote boerderij te kopen met heel veel weiland. Dat is agrarisch grond natuurlijk maar bestemmingsplannen zijn ervoor om te wijzigen en om te buigen.

Hoe we dat gaan doen vertellen we hier niet natuurlijk, maar dat is iets om naar uit te kijken en over na te denken

Succes ermee,

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 sep 2018 17:19
Moneyman schreef:
11 sep 2018 15:02
Ook in de praktijk hebben de erfgenamen geen poot om op te staan. Hoe kom je erbij dat dit een probleem zou zijn? Wat zou dan concreet het probleem zijn volgens jou? Wat zouden de erfgenamen kunnen doen?
Kweenie zat al in de richting. Het is onvoorstelbaar hoe mensen zich kunnen gedragen na een overlijden.
Stel dat jij een bedrag hebt uitgeleend met een huis als onderpand, juridisch afgedekt per notaris en met een testament erbij. Dan telt dat bedrag nog steeds mee voor het vermogen waarover successiebelasting moet worden betaald. Daar kunnen leuke problemen bij of door ontstaan. Met een stichting-constructie kun je dit soort ellende al voorkomen, heeft bovendien het voordeel dat je flink op overige belastingen kunt besparen.
Dat er ellende kan ontstaan, weet ik maar al te goed - dat vormt deels mijn werk. Maar dat is vooral interne ellende, tussen de erfgenamen. Degenen die een contractueel vastgelegd lening hebben, kunnen niet gedupeerd worden doordat de lening ineens opgezegd wordt ofzo. Even om een en ander in het juiste perspectief te plaatsen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
11 sep 2018 16:42
Lady1234 schreef:
11 sep 2018 16:36
U bent abuis. De notaris is niet verplicht.
https://www.fiscalert.nl/stappenplan%20familiebank.pdf
Ja, leuk. Punt is alleen dat er op internet diverse artikelen te vinden zijn waaruit blijkt dat het wél zonder notaris kan, maar ook artikelen waaruit blijkt dat het niet zonder notaris kan. Vandaar dat ik me maar op de bron baseer: de Belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... andse-bank

De belastingdienst.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
11 sep 2018 17:27
Moneyman schreef:
11 sep 2018 16:42
Lady1234 schreef:
11 sep 2018 16:36
U bent abuis. De notaris is niet verplicht.
https://www.fiscalert.nl/stappenplan%20familiebank.pdf
Ja, leuk. Punt is alleen dat er op internet diverse artikelen te vinden zijn waaruit blijkt dat het wél zonder notaris kan, maar ook artikelen waaruit blijkt dat het niet zonder notaris kan. Vandaar dat ik me maar op de bron baseer: de Belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... andse-bank

De belastingdienst.
Hierin staat toch niets over het wel of niet verplicht zijn van een notaris?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan.
Van die familiebank constructie wordt al jaren gebruik gemaakt en met veel succes. En het hoeft ook niet voor de volle mep van het benodigde geld. Ik zou niet weten waarom het voor een gemiddelde starter ver weg is, veel ouders en/of grootouders hebben gelukkig een flink spaarcentje achter de hand.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@angel 1978

Er wordt gesproken over een hypotheek of lening. Als er voor die lening een hypotheek gevestigd is, is het een hypotheek geworden.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 11 sep 2018 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Jablan »

Omdat een gemiddelde starter nu eenmaal niet uit een kapitaalkrachtige familie komt. Tip: ga op de site van het CBS spitten naar inkomen en vermogen. Slechts een minderheid heeft echt voldoende gespaard voor de woonwensen van de volgende generatie. Waar denk je dat de nieuwsberichten over starters met studieschuld, die geen of een lagere hypotheek kunnen krijgen, vandaan komen? Zoiets wordt alleen nieuws, als het een grotere groep betreft.
blont007 schreef:
11 sep 2018 17:21
Hoe we dat gaan doen vertellen we hier niet natuurlijk, maar dat is iets om naar uit te kijken en over na te denken
Succes ermee. Ik gok op een status als 'landgoed'.
Moneyman schreef:
11 sep 2018 17:22
Dat er ellende kan ontstaan, weet ik maar al te goed - dat vormt deels mijn werk. Maar dat is vooral interne ellende, tussen de erfgenamen. Degenen die een contractueel vastgelegd lening hebben, kunnen niet gedupeerd worden doordat de lening ineens opgezegd wordt ofzo. Even om een en ander in het juiste perspectief te plaatsen.
Wel onder druk gezet worden om het huis te herfinancieren. Of te verkopen.
angel1978 schreef:
11 sep 2018 17:29
Hierin staat toch niets over het wel of niet verplicht zijn van een notaris?
Daarvoor is het ook de belastingdienst. Als jij je kopie van de overeenkomst inlevert, dan controleert de belastingdienst wel degelijk hoe de transactie is afgehandeld. Daarvoor is de wetgeving in de afgelopen twintig, vijfentwintig jaar stap voor stap flink opgerekt. Ontbreekt een notaris in het verhaal, krijg je extra vragen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Tja, die studieschuld. Velen hebben het maximum geleend, om bijvoorbeeld ook een spaarpotje te creëeren, zonder aan de gevolgen te denken voor een hypotheek.

En over wat voor extra vragen van de belastingdienst hebt u het dan? Uiteraard moet het geld echt uitgeleend zijn, en moeten pa of moe enz. dat op 1 januari van dat jaar wel ongeveer op hun bank gehad hebben, of in een ouwe sok maar wel aangegeven. Het moet uiteindelijk overgemaakt zijn naar de notaris, want er moet wel een huis voor gekocht zijn. Of voor verbouwingen, maar dat voert te ver. Hoeft niets voor opgerekt te worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Jablan schreef:
11 sep 2018 17:45
Omdat een gemiddelde starter nu eenmaal niet uit een kapitaalkrachtige familie komt. Tip: ga op de site van het CBS spitten naar inkomen en vermogen. Slechts een minderheid heeft echt voldoende gespaard voor de woonwensen van de volgende generatie.
Een familielening is juist bij uitstek geschikt als aanvulling voor starters die weinig eigen kapitaal hebben of een lage maximale bank-hypotheek. Met een relatief kleine aanvulling vanuit een familielening kan er vaak ineens veel meer. En tegen lagere lasten.



angel1978 schreef:
11 sep 2018 17:29
Hierin staat toch niets over het wel of niet verplicht zijn van een notaris?
Daarvoor is het ook de belastingdienst. Als jij je kopie van de overeenkomst inlevert, dan controleert de belastingdienst wel degelijk hoe de transactie is afgehandeld. Daarvoor is de wetgeving in de afgelopen twintig, vijfentwintig jaar stap voor stap flink opgerekt. Ontbreekt een notaris in het verhaal, krijg je extra vragen.
Zoals al is aangegeven hoef je familieleningen helemaal niet aan de Belastingdienst te laten zien. Tegenwoordig kun je de lening zelfs niet meer bij de Belastingdienst 'deponeren', zoals tot een paar jaar geleden. Bij de meeste familieleningen van tegenwoordig zal de Belastingdienst dus ook helemaal niet kunnen weten of het wel of niet via de notaris is gegaan.

Dat de leningen tegenwoordig tenminste annuïtair moeten worden afgelost hoeft de Belastingdienst niet bij iedere lening zwart op wit in de overeenkomst te zien. Ze kunnen dat ook vanzelf zien aan het verloop van de schuld en van de afgetrokken rente, die ze jaarlijks zien.

Gesloten